خلاقیت, طراحی, مقالات

گلدان خودتان را طراحی کنید!

اگر علاقه مند به نقاشی روی گلدان سفال هستید و گاهی این گلدان ها برایتان خسته کننده میشوند و دوست دارید با رنگ آمیزی گلدان  و طراحی بر روی گلدان هایتان به آنها تنوع ببخشید ، با ما در این مقاله همراه باشید تا ضمن آموزش تزیین گلدان سفالی به صورت قدم به قدم ، طرح گلدان های مختلفی را نیز در اختیارتان قرار دهیم:

طراحی گلدان

اگر عاشق گلدان های سفالی هستید اما گاهی فکر میکنید که آن ها یکنواخت و خسته کننده هستند ، برای تغیر شکل ظاهری آن ها  به صورت سریع میتوانید آن ها را به رنگ ها و مدل های مختلف زیبایی رنگ آمیزی کنید.این یک روش آسان و ارزان برای تنوع بخشیدن و از بین بردن یکنواختی این گلدان هاست و با این کار میتوانید مجموعه ی زیبایی از گلدان ها داشته باشید که بسیار به هم می آیند.

از بهترین بخش های انجام این کار انتخاب نوع دیزاین و پیاده سازی آن است.برای انجام این کار میتوانید از مردم ، اشیا و محیط اطراف خود ایده های مختلف و زیبایی بگیرید.روش های استفاده از این ایده ها را به تدریج و در طول زمان یاد خواهید گرفت. برای مثال تجربه ثابت کرده است که استفاده از رنگ سبز در طراحی گلدان انتخاب درستی نمیباشد چرا که جلوه ی شاخ و برگ های زیبای گیاه را از بین میبرد یا استفاده از طرح های پر نقش و نگار کوچک برای گلدان هایی که بر روی زمین یا سایز بزرگی دارند قرار میگیرند انتخاب مناسبی نمیباشد و اصلا به چشم نخواهد آمد.این گونه طراحی ها برای گلدان هایی که در سطح چشم قرار دارند مناسب است.

یکی از دیزاین های مورد علاقه ی من بر پایه ی آسمان شب طراحی شده است که اسرار آمیز و جذاب و مناسب برای هر نوع گیاهیست.دیزاین بعدی از قاب عکس های طلایی قدیمی الهام گرفه شده است. روی هم افتادن لایه های طلایی با پایه ی رنگ قرمز سفال که از لابه لای آنها معلوم است ، منظره ی زیبایی را ایجاد میکند.

گاهی نیز برای تنوع میتوانید از زنگ مشکی به جای طلایی استفاده کنید و آن را تا نزدیک لایه ی بالایی ادامه دهید تا اندکی از رنگ قرمز سفال را نمایش دهید.

زمانی که میخواهید روی گلدان را نقاشی کنید ، طرح های بیشماری را میتوانید به کار گیرید.گلدان نیز برای سال های متمادی طرح و رنگ خود را با حداقل محو شدگی حفظ میکند حتی در خارج از منزل.البته آن ها در شرایط سرما دوام نخواهند آورد پس هنگام سرما آن ها را به دااخل منزل بیاورید.

مواد مورد نیاز:

  • گلدان های سفالی
  • مجموعه ای از رنگ های اکریلیک
  • قلم اسفنجی کوچک یا توسط
  • یشقاب پلاستیکی یکبار مصرف
  • قلمو ی کوچک
  • برس سیمی
  • اسپری فیکساتور
طراحی بر روی گلدان 3
طراحی بر روی گلدان 4

با آماده کردن گلدان شروع کنید

همه ی برچسب ها و هر چیز اضافی را از روی گلدان بکنید . برای اینکار آن را به مدت 1 ساعت داخل آب گرم قرار دهید و قبل از ضروع رنگ آمیزی حتما صبر کنید تا گلدان کاملا خشک شود.

سپس رنگ پایه را بزنید

رنگ پایه را بر روی بشقاب پلاستیکی ریخته و اگر دوست داشته باشید میتوانید رنگ را با کمک رنگ های دیگر تعدیل کرده و آن را تیره تر یا روشن تر کنید.رنگ را به کمک اندکی آب کمی رقیق کنید تا رنگ آمیزی گلدان راحت تر شود.رنگ را به کمک یک قلموی اسفنجی به کل گلدان بزنید.رنگ را در قسمت داخلی گلدان در لبه های گلدان و یا در کل داخل گلدان هم بزنید. اما توجه کنید که رنگ را به قسمت زهکش گلدان نزنید تا راه خروج آب بسته نشود.گلدان احتمالا رنگ بسیار زیادی جذب میکند. در صورت تمایل میتوانید رنگ بیشتری را هم به آن اضافه کنید.اجازه دهید تا گلدان در فواصل بین رنگ آمیزی به طور کامل خشک شود تا زمانی که رنگ مورد نظرتان پدیدار شود.

گلدان آسمانی

بعد از اینکه رنگ آبی پایه برای گلدان به طور کامل خشک شد، رنگی برای کشیدن ستاره ها انتخاب کنید. معمولا استفاده از رنگ طلایی یا نقره ای یا سفید صدفی و یا آبی بسیار کم رنگ میتواند انتخاب مناسبی باشد.با کمک قلمی نازک یک نقطه ی پر از رنگ را بر روی گلدان قرار دهید.

از یک قلموی کوچک کمک بگیرید ، رنگ ها را از وسط نقط بیرون بکشید تا حالت ستاره را ایجاد کنید. با پرتو های بلند تر شروع کنید و کار را با پرتو های کوتاه تر تمام کنید تا مطمئن باشید که رنگ کافی برای هر کدام از خطوط در اختیار دارید.میتوانید در انتهای هر پرتو نقطه ای کوچک قرار دهید تا به نظر برسد که ستاره برق میزند.

ستاره های بیشتری را به صورت رندوم بر روی گلدان بکشید تا زمانی که احساس کنید به ستاره های بیشتری احتیاج ندارید.

گلدان طلایی

در ابتدا برای پایه کار رنگ قرمز را به کمک قلموی اسفنجی به کل گلدان بزنید.
بعد از اینکه رنگ قرمز کاملا خشک شد ، به کمک قلموی اسفنجی پهن رنگ طلایی را مانند تکه هایی وصله مانند به صورت عکس بالا بر روی گلدان بزنید.بعد از اینکه تکه های اولی که رنگ آمیزی کردید خشک شد، بقیه قسمت ها را نیز مانند قبل رنگ آمیزی کنید به صورتی رنگ های جدید اندکی به قسمت های قبلی هم پوشانی داشته باشد. رنگ طلایی را در این مرحله به کمک آب رقیق نکنید.رنگ رقیق نشده به طور یکنواخت پخش نشده و رگه هایی به جا میگذارد که رنگ پایه را نشان دهد.

گلدان سیاه

در ابتدای کار رنگ قرمز را به عنوان رنگ پایه بر روی گلدان بزنید.بعد از اینکه رنگ قرمز به طور کامل خشک شد ،لایه ای ضخیم از رنگ مشکی رقیق نشده بر روی گلدان بزنید به گونه ای که کاملا روی رنگ پایه را بپوشاند.
قبل از اینکه رنگ مشکی به صورت کامل خشک شود از یک برس سیمس کمک بگیرید و آن را به ارامی دور تا دور گلدان بکشید.این کار را به قدری انجام دهید که رنگ قرمز تا حدی نمایان شود.(مانند عکس بالا)

زمانی که گلدان کامل شده و خشک شد (اینکار ممکن است چند روزی زمان ببرد چرا که نقطه هایی که برای کشیدن ستاره ها از آن ها استفاده شد بسیار کلفت تر از بقیه رنگ های گلدان هستند و خشک شدن آن ها زمان بیشتری میبرد.)، از یک اسپری بی رنگ اکریلیک با بیس آب استفاده کنید تا ماندگاری رنگ ها را تضمین کند و احتمال افتادن خط و خش بر روی گلدان را کم کند.

این لایه همچنین پاک کردن کثیفی ها از سطح خارجی گلدان را راحت تر میکند.برای اطمینان بیشتر این کار را دو مرتبه انجام دهید.

طراحی بر روی گلدان 12

در آخر نیز تعدادی ایده ی جالب دیگر که به راحتی میتوانید آن ها را پیاده سازی کنید را در اختیارتان قرار میدهیم:
طراحی گلدان
تزیین گلدان سفالی
نقاشی رو گلدان
نقاشی روی گلدان سفال
طرح گلدان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *