گل ها, مقالات

با گل موگه و روش نگهداری آن آشنا شوید

گل موگه یا گل برفی یکی از معروف ترین گل های ساخه ای و بریده برای استفده در دسته گل عروس است. دسته گل موگه به تنهایی می تواند یک انتخاب ایده آل برای عروس ها باشد. این گل را می توان به راحتی و با کمی توجه درر منزل پرورش داد. کاشت این گل از طریق بذر و یا پیاز گل برفی انجام می شود. شما هم می توانید این گل را در باغچه و یا گلدان کاشته و با فراهم کردن شرایط مناسب آن را پرورش دهید و از زیبایی اش لذت ببرید. در این مقاله با روش نگهداری گل موگه یا گل برفی و همچنین خواص گل برفی آشنا می شویم. اگر شما هم به پرورش گل برفی علاقه دارید با ما همراه باشید.

گل موگه

گل موگه

با گل موگه آشنا شویم

گل موگه یا گل برفی که در فارسی به آن زنبق دره و در انگلیسی به آن lily of the valley می گویند گیاهی چند ساله از خانواده مارچوبگان است که بومی مناطق سرد و معتدل آسیا و اروپا می باشد. موگه در واقع نام فرانسوی این گل می باشد. این گل رایحه بسیار خوش بویی دارد و به همین دلیل در صنعت عطرسازی مورداستفاده قرار می گیرد. گل های آن کوچک و سفید رنگ هستند البته انواع صورتی رنگ آن هم دیده شده است. گیاه بعد از اتمام دوره گلدهی میوه های قرمز کوچکی می دهد که سمی بوده و قابل خوردن نیستند. از گل برفی به عنوان گل بریدنی در دسته گل ها و مخصوصا دسته گل عروس استفاده می شود. گل های گیاه به صورت خوشه ای رشد می کنند و حالت آویز دارند. در ادامه با نماد و روش نگهداری گل موگه آشنا می شویم.

گل موگه

گل موگه

تاریخچه و نماد گل موگه

در افسانه ها آمده است که موگه از اشک های حضرت مریم هنگام به صلیب کشیده شدن حضرت عیسی روییده شد. این گل نماد سادگی و خلوص بوده و معمولا در آرامگاه ها کاشته می شود. نماد آن بشارت دادن حضرت مسیح و انجیل است.

 

شرایط نگهداری گل موگه

نور:

گل برفی گیاهی سایه دوست است. البته محیط نگهداری آن حتما باید روشن باشد وگرنه گلدهی به خوبی صورت نمی گیرد. این گل را در آفتاب کامل هم می توانید پرورش دهید. دقت کنید که هر چه آفتاب شدیدتر و هوا گرم تر باشد باید میزان آبیاری را بیشتر کنید.

آبیاری:

این گیاه به خصوص در مناطق معتدل نیاز آبی متوسطی دارد. اگر هم گیاه را در ناحیه خشک کشت می کنید تنها کافیست خاک آن را مرطوب نگه دارید.

دما:

گل برفی همان طور که از اسمش پیداست گیاهی مقاوم به سرما می باشد. اگر آن را در مناطق معتدل یا سرد بکارید می تواند هوای آزاد را در زمستان به خوبی تحمل کند. حداقل دمایی که گیته می تواند تحمل کند و به آن آسیب نرسد منفی 15 درجه سانمتی گراد است. این گیاه بعد از آب شدن برف ها به صورت خودرو رویش می کند.

خاک:

این گیاه به خاک کاشت حساسیت چندانی ندارد و در انواع خاک سبک و سنگین رشد می کند. دقت کنید که خاک باید کمی اسیدی (PH بین 4.5 تا 6) داشته باشد. خاکبرگ به همراه هوموس و شن و ماسه برای آن مناسب است.

کوددهی:

کوددهی این گیاه ضروری نیست اما اگر  می خواهید گیاه گل های باکیفیت تری تولید کند، می توانید ار کودهای پتاسیم با دوز پاییت استفاده نمایید. کوددهی باید به صورت ماهانه و فقط در طی فصول رشد باشد. کوددهی در فصول استراحت گیاه باید متوقف شود.

lily of the valley

lily of the valley

گلدهی:

این گیاه از اواسط بهار تا اوایل تابستان(اردیبهشت تا تیر) گلدهی دارد.

سمی بودن:

همه قسمت های گیاه سمی هستند و و نباید مورداستفاده قرار بگیرند. میوه های قرمز رنگ آن که بعد از گلدهی نمایان می شوند ممکن است توجه کودکان را جلب کند. به همین دلیل حتما باید گیاه را از دسترس کودکان دور نگه دارید. خوردن مقدار کمی از میوه می تواند باعث عوارض گوارشی مثل استفراغ و شکم درد و همچنین التهابات شدید شود.

کاشت و تکثیر گل موگه

تکثیر گیاه هم از طریق کاشت بذر و هم تقسیم پیاز گل موگه امکان ذیر است. در ادامه با مراحل هر یک از این روش ها آشنا می شویم:

کاشت بذر:

میوه های قرمز رنگ گیاه هر کدام دارای 2 تا 6 عدد بذر در درون خود می باشند. برای جدا کردن این بذرها ابتدا باید قسمت گوشتی میوه را حذف کنید. قبل از رسیدن آخرین سرمای زمستان بذرهادر خاک مناسب با زهکشی خوب و مرطوب بکارید. عمق مناسب برای کاشت بذرها 1 سانتی متری خاک است. تا زمان جوانه زنی به آبیاری بذرها توجه ویژه داشته باشید. جوانه زدن بین 2 تا 12 ماه طول می کشد. به دلیل زمان بر بودن، کمتر از این روش برای تکثیر گیاه استفاده می کنند.

تقسیم ریزوم:

برای تکثیر گیاه به این روش ابتدا باید ریزوم ها را در پاییز از خاک خارج کنید و به مدت دو ماه در مکانی با دمای معتدل نگهداری کنید. ریزوم ها را تقسیم کنید و دقت کنید که هر یک از قطعات ریزوم جدا شده حداقل دارای یک جوانه باشد. بهتر است ریزوم ها در فصل بهار کاشته شوند. با این روش تکثیر، رسیدن گیاه به گلدهی حداقل 3 سال طول می کشد.

کاشت گل موگه

کاشت گل موگه

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *