سلام, مقالات

آیا خاک گلدان می تواند خراب شود ؟

گل و گیاهان مانند تمام موجودات زنده دیگر به غذای مناسب و کافی احتیاج دارند. غذای اصلی آن ها از خاکشان گرفته می شود که با خواص مختلفی که دارد، موجب شاداب شدن یا خراب شدن گیاه خواهد شد. همه ما شاهد خراب شدن گیاهان به دلایل مختلف بوده ایم؛ اما این روز ها سؤال اصلی که ذهن اغلب مردم را به خود درگیر کرده است، این است که آیا خاک گلدان می تواند خراب شود ؟ در پاسخ به این سوال باید گفت “بله” خاک گلدان مواد تشکیل دهنده مختلفی مانند پیت ماس دارد که به مرور زمان ممکن است تجزیه شود و کیفیت خاک را به طور چشم گیری کاهش دهد. اما جای هیچ نگرانی وجود ندارد؛ زیرا به سادگی و تنها با دنبال کردن چند مرحله ساده قادر به احیا کردن خاک گلدان خود خواهید بود. برای اطلاعات بیشتر، ادامه مطلب را از دست ندهید.

پاسخ به سؤل آیا خاک گلدان می تواند خراب شود؟

آیا خاک گلدان می تواند خراب شود

همان طور که ذکر کردیم، اگر از خاکتان به درستی مراقبت نکنید و یا مدت زمان زیادی آن را تعویض نکنید، به احتمال زیاد شاهد آسیب دیدن آن خواهید بود.

هر گیاهی به مواد مغذی و آب احتیاج دارد. با تجزیه شدن مواد آلی و پیت ماس موجود در خاک، خاک خاصیت هوادهی و نگهداری آب در خود را از دست خواهد داد که این اتفاق برای هر گیاهی بسیار مضر است. خراب شدن خاک گلدان با علائم زیر همراه است.

نشانه هایی که نشان می دهند خاک گلدان شما خراب شده است

آیا خاک گلدان می تواند خراب شود

  1. تراکم و فشردگی بالا: برای پاسخ به سؤال آیا خاک گلدان می تواند خراب شود، لازم به ذکر است که از علائم شایع در این زمینه، سفت شدن و متراکم شدن خاک موجود در گلدان است که به گیاه شما آسیبی جدی خواهد رساند. از آن جایی که پیت ماس تنها ۱ الی ۲ سال زنده است، پس از این مدت ممکن است شاهد فشردگی خاک گلدان خود باشید.
  2. بوی ناخوشایند: اگر بوی ناخوشایندی مانند گندیدگی تخم مرغ را از خاک گلدان استشمام کردید، بدین معناست که باکتری های بی هوازی در فضای مرطوب و فشرده خاک در حال رشد هستند و خاک شما به احتمال زیاد آسیب دیده است.
  3. کپک زدگی: گاهی اوقات شاهد کپک زدگی خاک خواهید بود. این اتفاق اغلب به دلیل نگه داری خاک مرطوب برای مدت طولانی رخ خواهد داد. مخصوصاً اگر در هوای گرم و فضای بسته نگه داری شود. اگر چنین نشانه ای را در خاک دیدید، به هیچ عنوان از آن استفاده نکنید؛ زیرا به ریشه گیاهان آسیب خواهد زد.
  4. وجود حشرات: از آن جایی که برخی از حشرات از مواد آلی خاک گلدان تغذیه می کنند، ممکن است در اثر گذر زمان موجب خراب شدن خاک شوند و آسیب جدی به آن برسانند.

سؤال های مرتبط

1) خاک گلدان شامل چه موادی است؟

خاک گلدان شامل چه موادی است

نمی توان یک ترکیب صد در صدی را برای تمام خاک ها مناسب دانست؛ زیرا با توجه به اهداف آن ها، مواد مختلفی دارند. به عنوان مثال یک خاکی که برای فضای باز طراحی شده است، لازم است رطوبت را در خود نگه دارد و خاک فضا های داخلی باید رطوبت را سریعاً از خود عبور دهند. به طور کلی چند ماده که در اغلب خاک ها دیده می شوند را برایتان بررسی خواهیم کرد.

  • پرلیت: در ادامه پاسخ به سؤال آیا خاک گلدان می تواند خراب شود، لازم است بدانید که پرلیت یکی از مواد با ارزش در خاک گلدان است. این ماده ظاهری شیشه ای دارد و با هدف افزایش تهویه خاک، حفظ آب و زهکشی در خاک، مورد استفاده قرار می گیرد.
  • پوست درخت: اغلب از پوست خرد شده درخت کاج برای رطوبت و هوادهی بیشتر در خاک گلدان استفاده می کنند.
  • ورمیت: این ماده مغذی به حفظ رطوبت خاک کمک می کند و موجب افزایش کیفیت آن می شود.

2) خاک گلدان با کیفیت چه ویژگی هایی دارد؟

  • وزن سبک: چگالی پایین خاک به تهویه مناسب آن کمک می کند و در نهایت موجب بهبود رشد گیاه شما خواهد شد.
  • زهکشی: خاک مناسب، باید آب را به سادگی خارج کند و مقدار مناسبی را برای استفاده گیاه نگه دارد.
  • مواد مغذی: وجود موادی مانند نیتروژن و فسفر و… برای رشد گیاهان شما ضروری است.

3) تا چه مدت می توانید خاک گلدان را نگه دارید؟

مدت نگه داری انواع خاک گلدان به شرایط مختلفی وابسته است. به عنوان مثال، اگر خاک گلدان را به تازگی باز کرده باشید، به مدت ۶ الی ۱۲ ماه خاصیت خود را حفظ خواهد کرد. در صورتی که کیسه را باز نکردید، حدود ۱ الی ۲ سال قابل نگه داری است. به طور کلی اگر کیسه را در فضای خشک و خنک نگه داری کنید، آسیب آن را به مدت طولانی تهدید نخواهد کرد.

چگونه بفهمیم خاک گلدان بد است؟

همان طور که در بالا گفتیم، وجود برخی علائم مانند، حمله حشرات، کپک، قارچ، فشردگی و هر علائم غیر عادی دیگری می تواند نشان دهنده آسیب دیدن خاک شما باشد. در این شرایط، لازم است خاک را عوض کنید تا آسیبی به گیاه شما نرساند.

اگر از خاک گلدان قدیمی و آسیب دیده برای انواع گلدان های خود استفاده کنید. ممکن است اتفاقات زیر رخ دهد.

  • رشد ضعیف گیاه: اگر مواد مغذی و آب و هوای کم تری به گیاه برسد، رشد آن نیز کاهش پیدا خواهد کرد. در نتیجه برگ ها پهن نشده و میوه کافی نخواهند داد.
  • خفه کردن ریشه: خاک قدیمی تخلخل پیدا می کند و به دلیل هوا رسانی و زهکشی نامناسب، ریشه گیاه خفه خواهد شد و آسیب خواهد دید.
  • سوزاندن ریشه گیاه: با توجه به کاهش زهکشی، نمک خاک افزایش پیدا می کند و ممکن است موجب سوزاندن ریشه گیاه شود.

نتیجه گیری

در نهایت لازم است که در پاسخ به سؤال آیا خاک گلدان می تواند خراب شود ، ذکر کنیم که برخی علائم مانند بوی بد و ظاهر سفت و… می توانند گواهی خراب شدن خاک شما باشند. در این شرایط لازم است سریعاً خاک را عوض کنید و به هیچ عنوان از خاک قدیمی بهتره نبرید تا به گیاه ارزشمند خود آسیب جدی وارد نشود یا به طور کلی از ریشه خراب نشود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *