گیاهان آپارتمانی, گیاهان فضای باز, نگهداری گیاهان

با شرایط نگهداری انواع درخت کاج آشنا شوید

مقاومت بالا و نگهداری آسان درخت کاج باعث شده است که این درخت برای استفاده در فضای سبز بسیار محبوب باشد. همچنین از مخروط کاج (که به آن میوه کاج هم می‌گویند) برای تزیین خانه و حتی باغچه ها استفاده می‌شود. میوه کاج نماد طبیعت و جنگل است. این مخروط ها را می‌توان به تعداد زیاد روی زمین در کنار درختان کاج یافت. درخت کاج همچنین مزایای بسیاری دارد. از جمله این مزایا می‌توان به خاصیت درمانی صمغ درخت کاج و هچنین دانه آن در درمان بعضی از بیماری ها اشاره کرد. در این مقاله با ما همراه باشید تا با انواع درخت کاج و شرایط نگهداری کاج آشنا شوید.

با درخت کاج آشنا شوید

درخت کاج (pinus) درختی همیشه سبز از دسته مخروطیان است که ارتفاع بعضی از انواع آن می‌تواند تا 40 متر هم برسد. برگ های کاج سوزنی شکل و دارای پوشش ضخیم هستند. البته درخت کاج، برگ های تغییر شکل یافته هم دارد که همان پولک های مخروط کاج می‌باشند. درخت کاج از طریق دانه های روی مخروط هایش تکثیر می‌یابد. دانه ها توسط باد یا حیوانات پراکنده می شوند و در هر کجا که شرایط رشد داشته باشند، بزرگ می‌شوند و به یک درخت کاج تبدیل می‌شوند.

 

انواع درخت کاج

1. کاج مطبق

کاج مطبق گیاهی با برگ های سوزنی و شاخه های مطبق می باشد. این درخت بومی جزیره نرفلک استرالیا است. این درخت در آپارتمان به کندی رشد می کند و ارتفاع آن به  1.5 متر و بیشتر هم می رسد.

انواع کاج

شرایط نگهداری کاج مطبق :
آبیاری

در فصل تابستان هفته ای دو بار و در فصل زمستان هفته ای یک بار اقدام به آبیاری درخت کاجتان کنید. توجه کنید که بهتر است خاک درخت همیشه مرطوب باشد.

نور

کاج مطبق دوستدار نور ملایم است اما سایه را نیز تا حدی تحمل می‌کند. اگر در خانه از کاج مطبق نگهداری می‌کنید بهتر است در تابستان هر هفته آن را چند درجه بچرخانید زیرا کاج به سمت نور خم می‌شود و ممکن است شکل طبیعی خود را از دست بدهد.

دما

کاج مطبق در دمای پایین تر رشد بهتری دارد و دماهای بالا را تحمل نمی‌کند.

خاک

می‌توانید از کمپوست سبک برای کاجتان استفاده کنید.

تکثیر

بهترین روش تکثیر کاج مطبق، تکثیر از طریق قلمه زدن می‌باشد. در صورت کاشت بذر معمولا طبقات درخت نامنظم رشد می‌کنند و درخت جلوه ی خود را از دست  می‌دهد. توجه کنید که رشد کاج طبق در منزل بسیار کند است و سالی یک طبقه و یا نهایتا دو طبقه رشد می‌کند.

 

2. کاج نوئل

این نوع کاج به دلیل استفاده گسترده در کریسمس از جمله محبوب ترین کاج ها است. کاج نوئل در شرایط ایده آل می‌تواند در فصل رشد خود 30 سانتی متر افزایش ارتفاع داشته باشد. کاج نوئل درختی خودبارور است و روی هر درخت هر دو نوع مخروط نر و ماده وجود دارند. چوب این درخت در صنعت از جمله نجاری، ساختمان سازی، مبل سازی و تهیه کاغذ استفاده می‌شود.

خرید-درخت-کاج

شرایط نگهداری کاج نوئل :
آبیاری

درخت کاج نوئل را هفته ای یک بار آبیاری کنید به طوری که خاک آن کاملا مرطوب شود.

نور

کاج نوئل آفتاب دوست است و باید روزی 6 ساعت در معرض نور کامل باشد. البته این درخت در سایه هم دوام می‌آورد اما رشد آن بسیار کم می‌شود.

دما

این نوع کاج هم مانند سایر انواع در برابر سرما مقاومت بالایی دارد و هوای خنک و معتدل را ترجیح می‌دهد.

خاک

در مورد خاک درخت نوئل فقط کافیست در نظر داشته باشید که این درخت در خاک خنثی و نسبتا اسیدی رشد بهتری دارد. می‌توانید از انواع خاک ها مانند شنی، رسی یا لومی استفاده کنید فقط دقت کنید که خاک زهکشی مناسب داشته باشد.

تکثیر

تکثیر کاج نوئل به وسیله قلمه زدن می‌تواند انجام شود. برای این منظور باید بدانید که این درخت دارای ویژگی مکان نگاری است. یعنی در صورت قلمه گرفتن از شاخه های عمودی درخت حاصل عمودی رشد می‌کند و در صورت قلمه گرفتن از شاخه های افقی درخت حاصل رشد افقی پیدا می‌کند.

3. کاج لاوسون

کاج لاسون که با نام های کاج طلایی و شبه سرو لاوسون هم شناخته می‌شود، از خانواده مخروطیان و دارای برگ هایی به رنگ زرد روشن و طلایی می‌باشد. این نوع کاج معمولا کوتاه قد و هرمی شکل است و به کندی رشد می‌کند. ارتفاع کاج لاوسون می‌تواند به 5 متر هم برسد. به دلیل متراکم بودن شاخ و برگ کاج لاوسون، از این درخت در طراحی فضای سبز به عنوان دیوار استفاده می‌شود.

شرایط نگهداری کاج لاوسون :
آبیاری

این درخت به خشکی حساسیت چندانی ندارد و یک بار آبیاری در ماه برای آن کافی است.

نور

کاج لاوسون برای داشتن رشدی مناسب باید در محیطی با تابش مستقیم نور آفتاب کاشته شود. در محیط های سایه دار رشد درخت کم شده و حتی ممکن است کچل شود.

دما

آب و هوای مناسب این نوع کاج هوای خنک و نسبتا مرطوب می‌باشد.

خاک

بهترین خاک برای کاج لاوسون خاک نسبتا اسیدی مانند خاک لومی شنی است که زهکشی مناسب داشته باشد.

 

4. کاج تهران

کاج تهران که به نام کاج افغانی هم شناخته می‌شود، بومی کشورهای ایران، افغانستان و پاکستان است. ارتفاع این درخت می تواند تا 15 متر نیز برسد. از چوب این نوع کاج برای تولید خمیر کاغذ استفاده می‌شود.

شرایط نگهداری کاج تهران :
آبیاری

توجه کنید که آبیاری منظم، رشد مناسب گیاه را تضمین می کند. بهتر است تعداد دفعات آبیاری این نوع کاج، کم اما هر بار عمیق باشد.

نور

مانند سایر انواع کاج به آفتاب کامل نیاز دارد.

دما

بهترین دما برای رشد مناسب این نوع کاج 10 درجه سانتی گراد است.

خاک

این نوع کاج هم مثل انواع دیگر به خاک حساسیت زیادی نشان نمی‌دهد و توانایی رشد در انواع خاک را دارد. فقط کافیست خاک زهکشی مناسب داشته باشد.

تکثیر

تکثیر کاج تهران نیز به دو طریق استفاده از بذر و قلمه زدن صورت می‌گیرد. برای گرفتن بذر، مخروط های قهوه ای رنگی که هنوز بسته هستند را انتخاب کرده و دانه ها را از آن جدا می‌کنیم. بذرها را قبل از کاشت مدتی در آب قرار می‌دهیم و پس از جوانه زدن آن ها را می‌کاریم.

برای قلمه زدن هم می‌توان قلمه های 20 سانتی متری را از درخت جدا کرده و پس از آغشته کردن به هورمون ریشه زایی آن ها را در خاک ماسه و شن کاشت.

 

5. کاج زرد

این گونه ی کاج که بومی کانادا و غرب آمریکا می‌باشد، بیشتر به دلیل استفاده تجاری در صنایع چوبی مورد توجه قرار گرفته است. ارتفاع این گونه به 70 متر هم می‌رسد و ابعاد بزرگی دارد. از کاج زرد به عنوان درخت زینتی در فضاهای سبز مانند پارک ها استفاده می‌شود.

فواید درخت کاج

صمغ درخت کاج فواید فراوانی دارد. از جمله برای درمان خلط سینه، رفع درد سیاتیکی و سایر دردهای عصبی موثر واقع می‌شود. دانه ی کاج در کاهش کلسترول خون نیز موثر است. همچنین استفاده از دانه کاج به افرادی که اضافه وزن دارند توصیه شده است چون باعث کاهش اشتهای فرد می‌شود. فواید دیگری هم برای دانه کاج ذکر شده که از جمله آن ها کمک به سلامت قلب، کاهش احتمال سرطان و بهبود بینایی است.

 

10 دیدگاه در “با شرایط نگهداری انواع درخت کاج آشنا شوید

  1. فرناز گفت:

    خیلی جامع وکامل بود تشکر

  2. بهرامی گفت:

    مقاله هاتون خوب و مورد استفاده قرار گرفت
    تشکر تز عزیزانی که زحمت گرداوری ونشر نموده اند
    با آرزوی موفقیت

    1. Asal گفت:

      درخت کاج تا چه سنی رشد داره و باند میشه؟!

  3. بهار گفت:

    چرا كاج زربين توضيح ندادين

  4. Ramin.aslani گفت:

    سلام .خسته نباشید من یه مدل درخت مدل بن سای خریدم که فروشندش اسمشو یادش نبود ولی خعلی شبیه به کاج الوودی هسش فقط این کلای صورتی زنگوله مانند کوچیک داره ..میخواستم اگه ممکنه یه بتونم عکسشو براتون بفرسم که کمکم کنید.خواهش میکنم اگه مقدوره کمکم کنید.

    1. محمد گفت:

      سلام اگر قشنگه میشه یک عکس بفرستید شاید من هم پیدا کردم بکارم علاقه زیاد دارم

  5. جواد گفت:

    خیلی خوب بود سپاسگزارم.
    فقط برای رشد بیشتر کاج کودی وجود نداره!؟

  6. علی گفت:

    ایا تو کیش میشه کاج لاوسون . درخت گردو . یا درخت فندق کاشت

  7. حمید رضا گفت:

    وزن درخت کاج ۳۰ ساله و محبت میفرمایید

  8. سبحان گفت:

    درود دوست عزیز
    میخواستم بدونم چقدر طول میکشه از بذر تا2متر شدن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *