گیاهان آپارتمانی, نگهداری گیاهان

با روش قلمه زدن و تکثیر انواع گیاه بامبو آشنا شوید

یکی از پر طرفدار ترین گیاهان آپارتمانی، گیاه بامبو است که از آن به عنوان گیاه شانس یا لاکی بامبو نیز یاد می‌شود. اما چرا گیاه شانس ؟! بر طبق نظریه ی فنگ شویی، هدیه گرفتن این گیاه برای صاحب آن شانس می‌آورد و می‌تواند پول و خوش شانسی را به آنها هدیه دهد ! اما اگر بخواهیم علمی تر به این گیاه نگاه کنیم باید بگوییم که نگهداری و تکثیر نسبتا آسان بامبو، قدرت بالا در تصفیه هوا و … در این گیاه سبب محبوبیت آن شده است. به همین دلیل قیمت خرید اینترنتی و یا حضوری بامبو کمی بالاست و بعضی افراد ترجیح می‌دهند که بامبو ی خود را از روش قلمه زدن تکثیر کنند. در این مقاله با ما همراه باشید تا با انواع و روش قلمه زدن و تکثیر گیاه بامبو آشنا شوید.

تکثیر بامبو

انواع گیاه بامبو را بشناسید

بامبو گیاهی از خانواده ی دراسناهاست که بومی مناطق استوایی غرب آفریقا و آسیای جنوب شرقی است. این گیاه می‌تواند در زادگاه خود تا 1.5 متر یا بیشتر نیز ارتفاع داشته باشد اما در آپارتمان کمتر به این ارتفاع می‌رسد. بهترین راه نگهداری بامبو، قرار دادن آن در یک ظرف شیشه ای با آب بدون کلر و تعویض آب آن هر 1 ماه یکبار است. توجه کنید که نور مستقیم برای بامبو مناسب نیست و آن را در مکانی با دمای متعادل قرار دهید.

بامبو انواع مختلفی دارد که همگی آنها در بازار یافت می‌شوند اما لاکی بامبو نسبت به بقیه معروفیت بیشتری دارد. در ادامه با مهمترین انواع گل بامبو آشنا می‌شویم.

1. بامبوی برگ سبز

همانطور که از اسم آن مشخص است، این بامبو دارای برگهای سبز پررنگ است و ارتفاع آن از 80 تا 120 سانتی متر متغیر است.

2. بامبوی سیلور ( ابلق )

بر خلاف بامبوی سبز، بامبوی سیلور یا ابلق دارای برگهایی به رنگ سبز کم رنگ و ابلق است و طول ساقه تا 120 متر متغیر است.

3. بامبوی طلایی

رنگ برگهای بامبوی طلایی نیز مانند اسمش، سبز کم رنگ با رگه های زرد مانند است. در بعضی از انواع بامبوی طلایی، برگها تک رنگ و سبز کم رنگ است.

4. بامبوی جوانه

این نوع بامبو از قسمت های گره وسط ساقه می‌روید و برگها از جوانه های کنار ساقه می‌رویند. برگهای این نوع بامبو سبز و طول آن از 50 تا 120 متغیر است.

روش قلمه زدن بامبو

 روش قلمه زدن و تکثیر بامبو

بامبو از طریق جدا کردن پاجوش های کنار ساقه مادر و قلمه زدن تکثیر می‌شود. اما مهترین روش برای تکثیر بامبو، روش قلمه زدن است. این روش به سادگی امکان پذیر است و درصورت ایده آل بودن شرایط، قلمه جوانه می‌زند و بزرگ می‌شود. بر خلاف گیاهان دیگر که برای تکثیر فصلی مخصوص دارند، امکان قلمه‌ی بامبو در هر فصلی و هر مکانی وجود دارد. حتی اگر نیازی به تکثیر بامبو ندارید، بازهم کوتاه کردن و هرس شاخه های بلند بامبو برای تضمین سلامت گیاه نیاز است. برای هرس و یا تکثیر بامبو باید به روش زیر عمل کنید :

قلمه مناسب کاشت

در صورتی که قصد شما هرس است می‌توانید به راحتی از هرجایی که می‌خواهید ساقه ی بامبو را کوتاه کنید. اما اگر می‌خواهید بامبو را تکثیر کنید، باید قلمه را از 2 الی 5 سانتی متر زیر گره ساقه ببرید. این برید از زیر گره به این دلیل است که بند یا گره اولین جایی است که جوانه از آنجا رشد می‌کند، پس حتا باید دست نخورده باقی بماند و چاقو یا برش نخورد. برش قلمه به این صورت که از قسمت پایین ساقه یعنی بالای ریشه 3 بند را انتخاب کرده و از وسط بند چهارم به بعد می‌توانید آن را ببرید. دقت کنید که قلمه باید حداق دارای 3 بند باشد و در صورت داشتن بند کمتر، نتیجه ای نخواهد داشت.

برش قلمه

در مورد نوع برش عده ای اصرار دارند که حتما باید اُریب ( زاویه دار ) زده شود. اما نوع آن خیلی فرقی ندارد و می‌توانید قلمه را به صورت صاف نیز برش بزنید. توجه داشته باشید که برش را حتما به وسیله ی یک چاقوی تیز و یا قیچی باغبانی انجام دهید تا به آوندهای گیاه آسیب وارد نشود.

ریشه دهی

بعد از گرفتن قلمه و یا هرس بامبو نگران بامبوی فعلی خود نباشید، چرا که بعد از هرس، باز هم به رشد خود ادامه می‌دهد و برگ جدید درمی‌آورد اما دیگر رشد عمودی نخواهد داشت. قلمه ی جدا شده را هم در آب و هم در خاک می‌توانید بکارید. توجه داشته باشید که آب مورد استفاده، یا آب جوشیده ی سرد شده باشد و یا از آبی که حدود 2 ساعت در جایی ساکن بوده و کلر آن از بین رفته استفاده کنید. بهتر است هر 2 هفته یکبار آب بامبو را تعویض کنید تا بعد از چند هفته شاهد رشد ریشه ها و جوانه زنی آنها باشید.

 

خرید اینترنتی گل بامبو

1 دیدگاه در “با روش قلمه زدن و تکثیر انواع گیاه بامبو آشنا شوید

  1. ماندانا گفت:

    سلام با سپاس از اطلاعاتی که در اختیار کاربران قرار دادید🙏 بنده هم یک بامبو رو قلمه زدم ولی ساقه‌ی بامبویی که ریشه داشت زرد شد و بعد سیاه شد در توضیحاتتون نفرمودین که ساقه هارو درجا درون آب قرار دهیم یا بعد از یک روز و آیا میشه در جا به گلدان خاک منتقل کنیم.
    بامبوی من پاجوش از ریشه زده ولی خیلی کوچیکه و توی آبه میشه اونم جدا کنم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *