مقالات

آیا می‌توان از قهوه برای تقویت گیاهان استفاده کرد ؟

کود دادن به گیاهان داخل آپارتمان از جنبه های مهم مراقبت از گیاهان آپارتمانی است و کودهای طبیعی زیادی وجود دارد که می‌توانید آنها را قبل از کودهای شیمیایی روی گیاهتان امتحان کنید. یکی از کودهای طبیعی گیاهی که به راحتی قابل دسترس است، تفاله قهوه است. اما آیا می‌توان آن را برای همه گیاهان استفاده کرد؟! نحوه استفاده از آن به چه صورت است ؟! در این مقاله همراه ما باشید تا با نحوه استفاده و مشکلان و فواید تفاله قهوه برای گیاهان آشنا شوید.

آیا می‌توان از قهوه برای تقویت گیاهان استفاده کرد ؟

آیا می‌توان از قهوه برای کوددهی گیاهان آپارتمانی استفاده کرد ؟

بله، تفاله قهوه یکی از کودهای طبیعی مفید برای گیاهان آپارتمانی است اما بهتر است ابتدا آن را با کمپوست ترکیب کنید. استفاده مستقیم از تفاله قهوه بر روی خاک گیاهان می‌تواند باعث احتباس بیش از حد رطوبت ، رشد بیش از حد قارچ ها و حتی اختلال در رشد گیاه شود. تفاله قهوه منبع بسیاری از مواد مغذی است که گیاهان داخلی می‌توانند به طور موثر از آن استفاده کنند و کود بسیار مقرون به صرفه ای است.

چرا باید از تفاله قهوه استفاده کنیم ؟!

تفاله های قهوه یک ماده غیر قابل استفاده اما بسیار مفید و مغذی برای گیاهان، در بسیاری از آشپزخانه ها است که متاسفانه دور ریخته می‌شود. این کود طبیعی رایگان، به راحتی در دسترس است و دارای مقدار زیادی نیتروژن است که یکی از مهمترین مواد مغذی برای رشد سالم گیاه است. همچنین استفاده از تفاله قهوه یک روش مناسب برای کاهش زباله های خانگی نیز محسوب می‌شود.

سالیان زیادی است که باغبان ها از تفاله قهوه برای تقویت یاغهای خود استفاده می‌کنند و بدیهی است که استفاده از آن برای گیاهان آپارتمانی نیز نتایج خوبی در بر داشته باشد.

چرا باید از تفاله قهوه استفاده کنیم ؟!

بهترین راه استفاده از تفاله قهوه برای کوددهی گیاهان

اگرچه برخی از افراد تمایل دارند که تفاله قهوه را مستقیماً به قسمت بالایی خاک گیاهان خود اضافه کنند، اما این امر توصیه نمی‌شود، چرا که می‌تواند مشکلات زیادی ایجاد کند. با این وجود ، سه راه مناسب برای استفاده بهینه از تفاله قهوه برای گیاهان آپارتمانی وجود دارد که در ادامه با آنها آشنا می‌شویم.

1. تهیه کمپوست با استفاده از تفاله قهوه

بهترین راه استفاده از تفاله قهوه، استفاده از آنها برای تهیه کمپوست است. برای اینکار تمامی تفاله های قهوه خود را جمع آوری کنید و آن را به کمپوست اضافه کنید و برای مدتی کنار بگذارید تا کمپوست شما غنی شود.

بیشتر گیاهان آپارتمانی بومی مناطق گرمسیری هستند، یعنی جایی که آنها بیشتر تغذیه خود را از مواد آلی پوسیده که توسط گیاهان انبوه اطراف و بالای آنها تولید شده است ، دریافت می‌کنند.

کمپوست خانگی تا حد زیادی این روند طبیعی را بازسازی می‌کند و مواد مغذی کافی را برای رشد گیاهان خانگی فراهم می‌کند. مقدار زیاد نیتروژن در تفاله قهوه (NPK 2.1-0.3-0.3) توسط سایر ترکیبات کمپوست ساخته شده شما متعادل می‌شود.

1. تهیه کمپوست با استفاده از تفاله قهوه

نحوه استفاده از کمپوست قهوه

شما می‌توانید به روش های مختلفی کمپوست تهیه شده از تفاله قهوه را برای گیاهتان استفاده کنید :

  • هنگام تعویض گلدان کمپوست تهیه شده را به عنوان خاک گیاه استفاده کنید
  • یک لایه نازک از آن را به قسمت بالای خاک اضافه کنید
  • چند سانتی متر از خاک سطحی را بردارید و کمپوست را جایگزین آن کنید

برخی از افراد به دلیل نگرانی در مورد بوی تولید شده توسط کمپوست از کمپوست خانگی در گیاهان خود استفاده نمی‌کنند، اما نگران نباشید چرا که مسئله چندان مهمی نیست و هرگونه بوی تولید شده خیلی زود از بین می رود و با اضافه کردن کمپوست در خاک تا حد زیادی می توان از بروز بوی آن جلوگیری کرد.

دو نکته برای استفاده از کمپوست خانگی

1.  استفاده بیش از حد از کمپوست می تواند منجر به سوختگی شاخ و برگ و علائم سمیت مواد مغذی شود. برای جلوگیری از این کار حداکثر 2.5 سانتی متر کمپوست به گلدان اضافه کنید.

2. از آنجا که کمپوست ماده آلی غنی است ، به طور طبیعی آب را در خود نگه می دارد که این امر می‌تواند خطر آبیاری بیش از حد را افزایش دهد. این را در نظر بگیرید و برای جلوگیری از بروز مشکلات، آبیاری را کنترل کنید.

دو نکته برای استفاده از کمپوست خانگی

2. با تفاله قهوه ها یک کود مایع درست کنید

اگرچه توصیه نمی‌شود که تفاله قهوه را به طور مستقیم روی خاک بریزید اما می‌توانید با تفاله ها یک چای کمپوست درست کنید و گیاهان خود را تقویت کنید. روش های مختلفی برای تهیه چای کمپوست وجود دارد ، اما یکی از ساده ترین روش ها این است که تفاله قهوه خود را به ظرفی پر از آب اضافه کنید و بگذارید به مدت 1-2 هفته خیس بخورد و هر چند روز یک بار آن را هم بزنید.

همانطور که تفاله قهوه شروع به تجزیه می‌کند، مواد مغذی خود را در آب آزاد می‌کند و همچنین یک محل پرورش غنی برای باکتری های مفید است. سپس می توانید این مایع را از طریق پارچه نخی صاف کرده و از آن برای آبیاری گیاهان خود استفاده کنید. این کود مایع نه تنها منبع خوبی از مواد مغذی را فراهم می‌کند ، بلکه باکتری های مفیدی را پرورش می‌دهد، که می‌تواند سلامت خاک و گیاهان شما را بهبود بخشد.

با تفاله قهوه ها یک کود مایع درست کنید

3. در زمان تعویض گلدان، تفاله قهوه را به خاک اضافه کنید

از آنجا که تفاله قهوه یک ماده آلی است ، با تجزیه شدن در خاک ، مواد مغذی خود را به آرامی آزاد می‌کند. با اضافه کردن تفاله قهوه به خاک گیاه و مخلوط کردن آن، می‌توانید یک خاک غنی برای رشد گیاه خود به وجود آورید که تا 6 ماه منبع پایدار مواد مغذی را تأمین کند.

کود قهوه در مقایسه با فسفر و پتاسیم حاوی مقدار زیادی نیتروژن است. بنابراین اگر فقط از قهوه برای کوددهی گیاهان خود استفاده می‌کنید ، ممکن است عملکرد فسفر و پتاسیم در گیاه شما پایین بیاید. استفاده از قهوه در مخلوط خاک گلدان با چند مشکل روبرو است که در بخش بعدی در مورد آنها صحبت خواهم کرد.

در زمان تعویض گلدان، تفاله قهوه را به خاک اضافه کنید

مشکلات استفاده از تفاله قهوه برای گیاهان آپارتمانی

1. حفظ رطوبت بیش از حد در خاک

تفاله های قهوه در حفظ رطوبت فوق العاده عالی عمل می‌کنند. ماهیت آلی و ذرات ریز آنها مانند اسفنج عمل می‌کند و رطوبت خاک را حفظ می‌کند. این یک نکته منفی برای گیاه مضر است، زیرا رایج ترین مشکل در بیشتر گیاهان آپارتمانی ، آبیاری بیش از حد است. افزودن محلول قهوه به خاک به میزان قابل توجهی خطر آبیاری بیش از حد گیاهان خانگی را افزایش می‌دهد و این امر می‌تواند فاجعه ای برای گیاهان شما به همراه داشته باشد.

اگر به طور مستقیم یا به عنوان کمپوست از تفاله قهوه در خاک گیاهان خود استفاده می‌کنید ، می توانید با تغییر ترکیب خاکی که استفاده می‌کنید ، خطر آبیاری بیش از حد را کاهش دهید. برای مثال با افزودن شن و ماسه درشت یا پرلیت بیشتر به مخلوط گلدان و افزایش زهکشی، پس از آبیاری خاک سریعتر خشک می‌شود و خطر آبیاری زیاد و پوسیدگی ریشه را کاهش می‌دهد.

همچنین می‌توانید از گلدان متخلخل و یا گلدان کوچکتر استفاده کنید. هر دو این تغییرات منجر به خشک شدن سریع خاک می‌شود و خطر آبیاری بیش از حد را کاهش می‌دهد.

حفظ رطوبت بیش از حد در خاک

2. رشد قارچ را تقویت می‌کند

این مسئله ممکن است تنها در صورتی که تفاله قهوه را مستقیما روی خاک گیاه اضافه کنید، اتفاق بیفتد. تفاله قهوه زمینه مناسبی را برای پرورش ارگانیسم های قارچی فراهم می‌کند و این امر می‌تواند منجر به بیماری قارچی در گیاهان شما شود.

با اطمینان از اینکه تفاله قهوه به خوبی در خاک نفوذ کرده باشد و با آن ترکیب شده باشد، می‌توان این مشکل را کاهش داد. در حالت ایده آل ، استفاده از کمپوست قهوه یا افزودن قهوه به لایه های زیرین خاک در هنگام تعویض گلدان این خطر را کاهش می‌دهد.

3. آفات را جذب خاک می‌کند

در حالی که برخی از آفات ممکن است با وجود قهوه به گیاه حمله نکنند، اما بسیاری از آفات و حشرات می‌توانند تحت شرایطی که تفاله قهوه در خاک گیاهان خانگی شما ایجاد می‌کند، جذب آن شوند. در این مورد نیز استفاده از کمپوست قهوه، طر حمله آفات را از بین می‌برد.

مشکلات استفاده از تفاله قهوه برای گیاهان آپارتمانی

نکات ضروری در مورد استفاده از تفاله قهوه

تفاله قهوه ممکن است از رشد برخی گیاهان جلوگیری کند. تعدادی از مطالعاتی که در مقیاس کوچک انجام شده است نشان می‌دهد تفاله قهوه ای که مستقیماً به خاک اضافه می‌شود می تواند از رشد گیاه بخصوص در نهال ها و گیاهان جوان جلوگیری کند. تصور می شود این به دلیل محتوای کافئین زیاد در تفاله قهوه باشد. جالب است که در استفاده از کمپوست قهوه این مشکل وجود ندارد و تا به حال نتیجه منفی از آن نوشته نشده است.

این درست است که استفاده از تفاله قهوه برای گیاهان مفید است اما بهتر است در صورتی که گیاهان شما از تهویه مناسبی برخوردار نیستند و یا تجربه کافی در حرفه باغبانی ندارید، از کودهای دیگری استفاده کنید و استفاده از قهوه را تنها برای گیاهان باغچه ای خود به کارگیرید. البته استفاده از کمپوست قهوه همانطور که گفته شد اثر سوء ندارد و می‌توانید از آن استفاده کنید.

استفاده از تفاله قهوه

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *