گیاهان آپارتمانی, مقالات, نگهداری گیاهان

آیا گیاهان در شب رشد می‌کنند؟

اکثر مردم تا حدودی با آنچه برای رشد گیاه لازم است آشنا هستند. داشتن یک منبع نور قوی و مناسب با نیاز گیاه از ضروریات است. اما آیا این بدان معناست که هنگام غروب آفتاب رشد گیاه متوقف می‌شود ؟ انرژی ایجاد شده در طول روز چه می شود؟ آیا گیاهان در شب رشد می‌کنند؟ گیاهان نیز مانند انسان ها زنده هستند و تنفس می‌کنند و بنابراین در زمان شب نیز از خود فعالیت نشان می‌دهند که در این مقاله با نحوه کار گیاهان در شب بیشتر آشنا می‌شویم.

آیا گیاهان در شب رشد می‌کنند؟

آیا گیاهان در شب رشد می‌کنند ؟

بله ! فقدان نور در شب در واقع گیاهان را تحریک می‌کند تا سریعتر در شب رشد کنند. فیتوکروم های گیاهی تاریکی را تشخیص داده و تولید هورمون رشد در شب را تشویق می‌کند و گیاه را در جست و جوی نور مرتفع می‌کند و از این طریق ارتفاع گیاه افزایش پیدا می‌کند. همین روند به گیاهان کمک می‌کند تا شاخ و برگ خود را به سمت نور هدایت کنند و به نهال ها در جستجوی نور کمک می‌کند تا قد بکشند.

فرایند رشد گیاهان در شب چگونه است ؟

بیایید با آنچه که می‌دانیم شروع کنیم، گیاهان از نور خورشید برای فتوسنتز استفاده می‌کنند، وقتی نور خورشید به برگها برخورد می‌کند، کلروپلاستهای ریز را در سلولهای گیاهی فعال می‌کند. کلروفیل درون کلروپلاست های سلول تقریباً به عنوان صفحات خورشیدی مینیاتوری عمل می‌کند و انرژی نور خورشید را جمع آوری و ذخیره می‌کند.

آنها از این انرژی برای تبدیل دی اکسید کربن و آب به گلوکز و اکسیژن استفاده می‌کنند. اکسیژن به عنوان یک محصول زائد به هوا منتقل می‌شود در حالی که گلوکز غنی از انرژی باقی مانده می‌تواند برای تغذیه و رشد مورد استفاده قرار گیرد و یا در ریشه ها، برگها و میوه ها برای استفاده بعدی ذخیره شود.

بنابراین گیاهان از نور خورشید در طول روز به نفع خود استفاده می‌کنند و تا آنجا که ممکن است غذا تولید می‌کنند و مقدار اضافی را ذخیره می‌کنند. بنابراین ، فتوسنتز تا زمانی که آب و نور کافی در دسترس باشد ، ادامه می‌یابد.

اگرچه فعالیت های بسیاری در طول فتوسنتز در حال انجام است، اما این توضیحات برای درک آنچه در رشد گیاه پس از غروب آفتاب اتفاق می افتد کافی است.

گیاهان نمی‌خوابند ، این بدان معناست که آنها واقعاً شب ها تعطیل نمی‌شوند. هنگامی که خورشید غروب می کند یا چراغ ها خاموش می‌شوند ، گیاهان قادر به ادامه فتوسنتز نیستند، اما می‌توانند تنفس خود را ادامه دهند ، این فرایندی است که طی آن موجودات زنده مواد مغذی را برای عملکردهای بیولوژیکی و رشد تبدیل به انرژی می‌کنند.

فرایند رشد گیاهان در شب چگونه است ؟

تنفس در گیاه به چه معناست ؟

تنفس به گیاه اجازه می‌دهد تا از گلوکز تولید شده توسط فتوسنتز استفاده کند. اکسیژن و گلوکز برای تنفس استفاده می‌شود و دی اکسید کربن و آب تولید می‌کند و انرژی را در این فرآیند آزاد می‌کند.

نکته مهمی که باید بدانید این است که گیاهان اکسیژن را تمام وقت ، روز و شب برای تنفس استفاده می‌کنند و از انرژی برای عملکردهای ضروری و رشد استفاده می‌کنند. اکثر مردم معتقدند که گیاهان در طول روز از اکسیژن استفاده نمی‌کنند ، اما این نادرست است. واقعیت این است که گیاهان از دی اکسید کربن بیشتر از اکسیژن در روز و از اکسیژن بیشتر از دی اکسید کربن در شب استفاده می کنند. اما به طور کلی ، گیاهان تولید کننده اکسیژن و مصرف کننده دی اکسید کربن هستند.

نکته :

به همین دلیل در بسیاری از مقالات گفته شده است که تنها از گیاهانی که در شب اکسیژن تولید می‌کنند مانند آلوئه ورا، پتوس و سانسوریا در اتاق خواب استفاده کنید تا در هنگام شب خواب راحتی داشته باشید. چرا که اکثر گیاهان در شب اکسیژن مصرفه کرده و دی اکسید کربن تولید می‌کنند.

تنفس در گیاه به چه معناست ؟

چرا گیاه نیاز به تنفس دارد ؟

انتقال و استفاده مجدد از منابع تولید شده توسط فتوسنتز برای رشد سلولهای جدید و در نتیجه رشد برگها ، ساقه ها و ریشه های جدید ضروری است. همچنین چون گیاهان زنده هستند، برای اینکه بزرگتر و قوی ار شوند، باید مانند انسان غذا بخورند.

در واقع زمانی که به یک ویدیو با سرعت کمد به رشد گیاهان دقت کنید، درمی‌یابید که آنها در شب یک جهش رشد دارند و این جهش ناشی از نظریه ای به نام رشد گیاهی موزون است. این جهش رشد کاملا با ریتم شبانه روزی ما مطابقت دارد.

این جهش رشد و عملکرد گیاهان در شب درست مانند زمانی است که هیپوتالاموس در مغز از طریق سیگنالهایی که عصب های بینایی ما در شب دریافت می‌کند پاسخ می‌دهد. این سیگنالها به هیپوتالاموس می‌گویند که بیرون تاریک است و زمان استراحت است و مغز ما با تولید ملاتونین ما را دچار خواب آلودگی می‌کند.

ریتم شبانه روزی ما یک روال طبیعی برای خوابیدن در شب و هوشیاری در طول روز را تنظیم می‌کند. جالب است بدانید که این روند دقیقا در انسان ها و گیاهان مشابه است. با این تفاوت که گیاهان در شب نمی‌خوابند و یک رشد فوق العاده را تجربه می‌کنند.

چرا گیاه نیاز به تنفس دارد ؟

گیاهان به چه میزان تاریکی نیاز دارند؟

گیاهان هر کدام رفتار متفاوتی در مواجه با نور و تاریکی دارند. این بدین معناست که بسیاری از آنها نور زیاد و روز طولانی را برای رشد نیاز دارند و تعدادی از آنها روز کوتاه و شب های طولانی را دوست دارند. بنابراین میزان تاریکی مورد نیاز گیاهان برای رشد بستگی به نوع گیاهان دارد.

برخی از نمونه های گیاهان روز بلند شامل بیشتر سبزیجات و گیاهان رایج ، به ویژه اسفناج و شوید ، چاودار ، شبدر ، آستر ، هیبیسکوس و میخک است.

از سوی دیگر ، گیاهان روز کوتاه شامل گل داودی ، گل مروارید ، سویا ، پیاز ، پنبه ، بنفشه ، برنج ، نیشکر و پوانستیا هستند.

آیا نور مصنوعی در شب برای گیاه ضرر دارد ؟!

حتی در شرایطی که گیاهان آپارتمانی از نور طبیعی پایینی برخوردار هستند ، برای اطمینان از الگوی رشد سالم ، هنوز به کمی تاریکی نیاز دارند. در صورتی که از نورهای مصنوعی برای رشد گیاهان استفاده می‌کنید، باید بدانید که روشن ماندن دائمی آنها سبب رشد نامناسب گیاهان خواهد شد و باید شب ها آنها را خاموش کنید.

اگر دو یا سه شب در طول ماه فراموش کنید که چراغ های مصنوعی رشد را خاموش کنید مشکلی ندارد اما روشن گذاشتن طولانی مدت آنها برای گیاهان مضر خواهد بود و تغییرات ناشایستی در رشد گیاه به وجود می‌آورد.

همچنین نور اضافی علاوه بر جلوگیری از ساعات تاریک لازم برای رشد ، گرمای داخل و اطراف گیاه را افزایش می دهد که منجر به کم آبی بدن گیاه می شود و در نهایت گیاه شما را از بین می برد. بنابراین برای داشتن گیاهانی سالم و شاداب میزان تاریکی مورد نیاز آنها را فراموش نکنید و به آنها اجازه نفس کشیدن بدهید.

آیا نور مصنوعی در شب برای گیاه ضرر دارد ؟!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *