مقالات

با انواع خاک و ترکیبات آن ها آشنا شوید

اگر طرفدار پرورش گل و گیاه باشید حتما هنگام تحقیق درباره نگهداری هر گیاه با اسامی ترکیبات مختلف خاک روبه‌رو شده اید. ممکن است از این خاک ها استفاده هم کرده باشید اما کاربرد آن ها را برای گیاه ندانید. هر ترکیبی که در خاک گیاه استفاده می شود حتما برای گیاه مزیت هایی دارد. ممکن است نوعی خاک برای یک گیاه مناسب باشد اما همان خاک برای گیاه دیگر زیان هایی به همراه بیاورد. انواع ترکیبات خاک شن، ماسه، خاک برگ، کوکوپیت و پرلیت و … هستند که بهتر است با استفاده هر کدام آشنا باشید. برای این که بدانید که انواع خاک برای گیاهان چه کاربردی دارند و بهترین خاک برای گیاهان اپارتمانی چیست با ما در این مقاله همراه شوید.

بهترین خاک برای گلدان

بهترین خاک برای گلدان

 

چه خاکی برای گیاهان مناسب است؟

خاک مخلوطی از مواد معدنی و آلی است که نوع و ترکیب آن بسته به محیط و شرایط متفاوت است. یک عامل تعیین کننده در جذب آب توسط خاک اندازه ذرات است. این مسئله در کشاورزی و باغبانی اهمیت زیادی پیدا می کند. خاک عاملی است که باعث پرورش گیاهان می شود. اگر شما از گیاهان آپارتمانی نگهداری می کنید بهتر است با اسامی انواع خاک و ترکیباتشان آشنا باشید. در این صورت می توانید بهترین خاک برای گلدان گیاهانتان را انتخاب کنید. خاک های سبک(ماسه ای) آب را سریعا از خود عبور می دهند و مواد مغذی آن ها شسته می شود. خاک های سنگین(رسی) آب را در خود نگه می دارند و ممکن است برای تهویه هوای اطراف ریشه مشکل ایجاد کنند.

 

بهترین خاک برای گیاهان اپارتمانی

بهترین خاک برای گیاهان اپارتمانی

چند نوع خاک داریم ؟ ( انواع خاکها )

پیت ماس

یکی از بهترین انواع خاک برای گیاهان آپارتمانی خاک پیت یا تورب است. این ترکیب از بقایای خزه ای به نام اسفاگنوم، جلبک ها و برگ های پوسیده به دست می آید. پیت ماس رنگ سیاه و دانه های درشت دارد. درشت بودن دانه های پیت ماس باعث زهکشی بالای این نوع خاک می شود. به همین دلیل از این ترکیب برای سبک کردن خاک استفاده می شود. برای اصلاح خاک های قلیایی هم می توان پیت ماس به آن ها اضافه کرد تا خاک اسیدی شود. قیمت مناسب پیت ماس یکی دیگر از مزیت های این نوع خاک است. برای این که یک ترکیب عالی برای گیاهانتان داشته باشید می توانید پیت ماس را با پرلیت و خاک باغچه ترکیب کنید.

پیت ماس

پیت ماس

 

کوکوپیت

کوکوپیت ترکیبی است که از الیاف پوست درخت نارگیل به دست می آید. بافت الیافی کوکوپیت باعث شده که بتواند آب زیادی جذب کند و برای استفاده در خاک گلدان مناسب باشد. کوکوپیت قیمت بالایی نسبت به بقیه انواع خاک دارد اما دقت کنید که نمی توان از آن به تنهایی استفاده کرد. چرا که این ترکیب مواد مغذی کافی برای رشد گیاه را ندارد. ترکیب کوکوپیت و پرلیت به همراه خاک باغچه و پیت ماس می تواند بهترین خاک برای گلدان گیاهان باشد. از کوکوپیت به خصوص برای خاک کاکتوس و بونسای استفاده می شود.

 

کوکوپیت

کوکوپیت

خاکبرگ

خاکبرگ رایج ترین ترکیبی است که در خاک گلدان استفاده می شود. این ترکیب از بقایای فاسد شده برگ گیاهان و درختان در خاک تشکیل می شود. ممکن است تصور کنید این ترکیب ارزش غذایی بالایی دارد اما این یک باور غلط است. در واقع خاکبرگ بیشتر برای سبک سازی خاک مورد استفاده قرار می گیرد. بهتر است در ترکیب خاک علاوه بر خاکبرگ مواد دیگری هم اضافه شود تا گیاه با کمبود مواد مغذی مواجه نشود. ترکیب خاک باغچه و ورمی کمپوست و یا کود پوسیده حیوانی برای این منظور مناسب هستند. خاکبرگ به دلیل داشتن خاصیت آهکی بهتر است برای کاکتوس ها و ساکولنت ها استفاده نشود. این ترکیب قیمت مناسبی دارد و استفاده از آن کاملا مقرون به صرفه است.

خاکبرگ

خاکبرگ

پرلیت

ترکیب دیگری که در خاک گلدان استفاده می شود پرلیت است. پرلیت یک ترکیب معدنی سفید رنگ بوده که از سنگ های آتشفشانی و از اعماق زمین منشا می گیرد. این ترکیب بسیار سبک است و کاملا فاقد مواد مغذی می باشد. پس نتیجه می گیریم که پرلیت را نباید به تنهایی در ترکیب خاک استفاده کرد. بهترین خاک برای گیاهان اپارتمانی خاکی است که علاوه بر مواد مغذی، پرلیت هم داخلش داشته باشد. کاربرد پرلیت این است که آب را جذب کرده و به مرور در اختیار گیاه قرار می دهد. همچنین استفاده از پرلیت می تواند باعث افزایش تهویه هوای خاک شود.

 

پرلیت

پرلیت

 

خاک ماسه ای(شنی)

ماسه به تنهایی خاکی فقیر است و نمی تواند مواد مغذی لازم را برای گیاه تامین کند. این خاک در نگهداری آب هم ضعیف است و بیشتر حجم آب را خود عبور می دهد. اما همین قابلیت نفوذپذیری بالا باعث شده که ماسه ترکیبی مهم در خاک باشد. ماسه از خرد شدن سنگ های سیلیسی بدون آهک در رودخانه ها ایجاد می شود. برای استفاده از ماسه باید ابتدا آن را بشویید تا از تمیز بودنش مطمئن شوید. از ماسه بیشتر به عنوان بستری مناسب برای قلمه زدن گیاهان استفاده می شود. برای این که از تامین مواد مغذی گیاه مطمئن شوید باید ترکیباتی مثل خاک باغچه، کوکوپیت و پیت ماس هم به ماسه اضافه کنید.

خاک ماسه ای

خاک ماسه ای

 

خاک لومی(لیمونی)

یکی از انواع خاکها که در لیست پرکاربردترین و بهترین خاک برای گیاهان اپارتمانی قرار می گیرد، خاک لومی است. خاک لومی مخلوط شن و ماسه به نسبت 50 درصد، سیلت به نسبت 40 درصد و خاک رس به نسبت 10 درصد است. از خاک لومی به دلیل تخلخل بالا و مقاومت در برابر فرسایش، در باغبانی و کشاورزی استفاده می شود. اگر می خواهید از خاک لومی برای گیاهان آپارتمانی استفاده کنید بهتر است آن را برای گیاهانی با نیاز آبی متوسط درنظر بگیرید. همچنین اضافه کردن ورمی کمپوست به خاک لومی به غنی شدن آن کمک زیادی می کند.

خاک لومی

خاک لومی

خاک رسی

تراکم ذرات و جذب آب در خاک رسی بالا و از طرفی نفوذپذیری این خاک بسیار کم است. به همین دلیل با جذب آب خاک فشرده شده و جلوی گسترش ریشه گیاه را می گیرد. درصد مواد معدنی مثل کلسیم و پتاسیم در خاک رس بالاست اما مواد آلی آن کم است. هر چه درصد رس در خاک گیاه بیشتر باشد خاک سنگین تر می شود. به همین دلیل استفاده از رس در ترکیب خاک گیاهانی که به زهکشی بالا نیاز دارند اصلا توصیه نمی شود. برای استفاده از خاک رس برای گیاهان آپارتمانی حتما باید از ترکیبی مثل اسید هیومیک برای اصلاح آن استفاده شود. اسید هیومیک نفوذپذیری خاک را بالا می برد و مواد آلی گیاه را هم تامین می کند.

 

خاک رسی

خاک رسی

خاک باغچه

یکی از خاک های مغذی که در همه جا هم یافت می شود خاک باغچه است. خاک باغچه ترکیب سنگینی دارد و نباید به تنهایی برای گیاهان استفاده شود. از آن طرف مقدار مواد مغذی این خاک بالا است و بهتر است حتی به مقدار کم برای گیاهان استفاده شود. پس اگر به خاک دیگری دسترسی ندارید و می خواهید بهترین خاک برای گلدان را داشته باشید خاک باغچه را با مقداری ماسه و کود حیوانی ترکیب کنید و از آن برای گیاهانتان استفاده نمایید.

 

بهترین خاک برای باغچه

بهترین خاک برای باغچه

خاک سیلتی

خاک سیلتی جایی میان خاک شنی و خاک رسی قرار دارد. از این خاک می توان برای انواع گیاهان آپارتمانی استفاده کرد. خاک سیلتی بر حسب اندازه ذرات دو نوع خاک سیلتی رسی و خاک سیلتی شنی دارد. نوع رسی ذرات کوچکتر و نوع شنی ذرات درشت تری دارد. خاک سیلتی هم مثل بیشتر انواع خاکها نمی تواند به تنهایی پاسخگوی همه نیازهای گیاه باشد و باید همراه بقیه ترکیبات مورد استفاده قرار بگیرد.

خاک سیلتی

خاک سیلتی

خزه اسفاگنوم

همان پیت ماس است که به نام خزه اسفاگنوم شناخته می شود. پیت ماس خاک مناسبی برای کاشت بیشتر گیاهان آپارتمانی است. مخصوصا اگر گیاه ریشه های ضخیم داشته باشد. خزه اسفاگنوم قابلیت جذب آب به اندازه 25 برابر وزن خودش را دارد. خزه این آب جذب شده را به مرور زمان در اختیار گیاه قرار می دهد. دقت کنید که خزه به تنهایی بستر مناسبی برای کاشت گیاهان نیست و حتما باید در ترکیب خاک های دیگر استفاده شود.

خزه اسفنگوم

خزه اسفنگوم

هوموس

هوموس یک ترکیب بیوشیمایی است که از بقایای گیاهان و جانوران روی خاک تشکیل می شود. این ترکیب رنگ قهوه ای مایل به سیاه دارد. هوموس به تنهایی نمی تواند به عنوان خاک مورد استفاده قرار بگیرد. در واقع از هوموس به عنوان یک کود آلی بسیار مغذی در ترکیب با خاک های دیگر استفاده می شود. استفاده از هوموس در خاک گیاهان را تقویت می کند و باعث رشد بهتر آن ها می شود.

 

هوموس

هوموس

ورمی کمپوست

ورمی کمپوست را نمی توان به تنهایی یک نوع خاک به حساب آورد. بلکه این ترکیب یک کود مغذی و بی بو می باشد که از فعالیت کرم خاکی تولید می شود. ورمی کمپوست ترکیبی بسیار سبک است که می تواند آب زیادی در خود نگه دارد. این ترکیب با داشتن عناصر ریز مغذی مثل روی، مس، منگنز و آهن می تواند رشد گیاه را تقویت کند. ورمی کمپوست همچنین می تواند به فرایند ریشه زایی و رشد قلمه ها هم کمک کند.

ورمی کمپوست

ورمی کمپوست

کود حیوانی

کود حیوانی فضولات جامد و مایع حیوانات است که انواع مختلفی دارد. برای تهیه کود حیوانی از حیواناتی مثل گاو، اسب، گوسفند و مرغ استفاده می شود. بهترین نوع این کود، کود حیوانی پوسیده است. نیتروژن و آمونیاک بالا در کود حیوانی تازه می تواند به گیاه آسیب بزند و ریشه های آن را بسوزاند. به همین دلیل استفاده از کود حیوانی پوسیده به جای کود حیوانی تازه توصیه می شود. استفاده از کود حیوانی بیشتر برای باغچه مناسب است و استفاده آن در گلدان می تواند باعث بوی نامطلوب شود.

خاک سیلتی

خاک سیلتی

 

3 دیدگاه در “با انواع خاک و ترکیبات آن ها آشنا شوید

  1. تورج گفت:

    سلام و وقت خوش.
    آیا خرید کود حیوانی دارید؟؟

  2. تورج گفت:

    سلام و وقت خوش.
    آیا کود حیوانی جهت خرید نیاز دارید؟؟

  3. Pezhman گفت:

    سلام وقت بخیر برای گشت قارچ جادویی چه ترکیبی پیشنهاد میکنین؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *