گیاهان آپارتمانی, نگهداری گیاهان

چگونه بیماری های پرنده بهشتی را درمان کنیم ؟!

پرنده بهشتی یا استرلیتزیا ( Strelitzia ) از زیباترین گیاهان آپارتمانی بومی جنوب آفریقا است و نام خود را از گلهای پر رنگ و نوک تیزی که پرنده در حال پرواز را تداعی می‌کنند، گرفته است. به طور کلی مراقبت از این گیاه با داشتن شرایط مناسب آسان است و به بهترین شکل رشد می‌کند اما در صورتی که نگهداری مناسبی نداشته باشد، به بیماری هایی دچار می‌شود. پرنده بهشتی به دلیل جثه بزرگی که دارد، گیاهی قابل توجه است و در صورت بروز بیماری، جلوه زیبای خود را از دست می‌دهد. برای آشنایی با بیماری های رایج پرنده بهشتی و راههای درمان آنها در این مقاله همراه ما باشید.

مشکلات پرنده بهشتی

مشکلات پرنده بهشتی

بیماری های رایج پرنده بهشتی و راه درمان آنها

بیماریهای شایع گیاه پرنده بهشتی بسیار کم است اما به این معنا نیست که هیچ مشکلی نداشته باشد. شایع ترین بیماری که این گیاه بدان دچار می‌شود، پوسیدگی ریشه و قارچ گرفتن این گیاه است که اثرات خود را بر روی برگها نشان می‌دهد.

پوسیدگی ریشه :

پوسیدگی ریشه در این گیاه زمانی اتفاق می‌افتد که ریشه ها به مدت طولانی در خاک مرطوب قرار بگیرند. استفاده از خاک سبک و مناسب با زهکش بالا، عدم آبیاری بیش از حد گیاه و گلدان دارای زهکش از بروز این مشکل در پرنده بهشتی جلوگیری می‌کند. در صورتی که این مشکل برای گیاه شما به وجود آمد باید گیاه را از گلدان بیرون آورده و ریشه ها بررسی کنید. پس از بررسی، ریشه های سیاه، نرم و شل را جدا کنید و گیاه را با ریشه های سفید و سفت مجددا در خاکی جدید بکارید.

سوختن نوک برگها :

سوختگی برگها در مواردی، باعث ایجاد لکه های سفید روی برگ ها می‌شود که حلقه سبز در اطراف آن وجود دارد. با استفاده از قارچ کش می‌توانید از گسترش این لکه ها به تمامی برگها جلوگیری کنید. قارچ کش را طی چند مرحله تا متوقف شدن لکه ها و هر 2 هفته یکبار به خاک گیاه اسپری کنید.

سوختن نوک برگ

سوختن نوک برگ

کمرنگ شدن گلها :

پرنده بهشتی گیاه نسبتا بزرگی است و نبود فضای کافی برای رشد، سبب شلوغ شدن بیش از حد شاخ و برگ گیاه و شکوفا شدن گلهای کم رنگ می‌شود. بنابراین در هنگام کاشت پرنده بهشتی، حتما فضای کافی برای زمان بالغ شدن گیاه در نظر بگیرید. در صورتی که گیاه شما رشد قابل توجهی دارد می‌توانید آن را به روش تقسیم تکثیر کنید تا گیاه مادر فضای بیشتری برای رشد داشته باشد. برای اینکار باید خاک اطراف ریشه را کنار بزنید و ریشه را همراه با شاخه هایی که به آن متصلند به چندین قسمت کوچکتر تقسیم کنید و یک قسمت را به فضای کاشت اصلی برگردانید و بقیه را در قسمت های جدید از باغچه یا گلدان بکارید.

بیماری لکه برگی ( قارچی شدن گیاه ) :

بیماری لکه برگی زمانی به وجود می‌آید که رطوبت این گیاه بیش از حد نیازش باشد. این بیماری آسیب جدی و طولانی مدت به آن نمی‌زند اما برای مدتی، زیبایی برگها را از بین می‌برد. ایجاد تهویه مناسب، استفاده از قارچکش و آبیاری منظم می‌تواند به متوقف شدن این بیماری کمک کند.

اندازه لکه های روی برگ ممکن است از 2 تا 10 سانتی متر متغیر باشد و گاهی به طور منظم مانند یک دایره و یا به صورت نامنظم با اشکال مختلف روی برگها به وجود بیایند. رنگ این لکه ها بسیار تیره و گاهی سیاه است و در مواقعی به رنگ قهوه ای مایل به زرد نیز وجود دارند. برای از بین بردن این لکه ها بهتر است که در مراحل اولیه ابتلا اقدام کنید زیرا در صورت پیشرفت بیماری ممکن است نجات گیاه سخت باشد.

بیماری لکه برگی

بیماری لکه برگی

 

آفات رایج گیاه و راههای از بین بردن آنها

مانند هر گیاه دیگری، پرنده بهشتی نیز دچار آفات و یا مشکلات باکتریایی میی‌شود. بعضی از آفات تنها با استفاده از سموم خانگی از بین می‌روند اما برخی دیگر نیازمند استفاده منظم از سموم شیمیایی است. از آنجایی که سموم شیمایی نیز به نوبه خود برای گیاهان مضر هستند، بهتر است قبل از بروز آفات، راههای حمله آنها به گیاه را از بین ببرید.

مشکلات باکتریایی :

بیماری باکتریایی باعث تیره شدن رنگ برگها، پژمردگی و در نهایت از بین رفتن آنها می‌شود. برای جلوگیری از بروز این بیماری باید از خاک با زهکشی بالا استفاده کنید تا ریشه بتواند نفس بکشد. در صورتی که گیاه شما به این مشکل دچار شد می‌توانید از قارچ کش استفاده کنید.

حشرات :

در صورتی که حشرات ریز، شپشک ها و یا آفات دیگر به گیاه شما حمله کرده اند، باید آنها را در ابتدا با یک پارچه یا دستمال تمیز از گیاه جدا کنید و قسمت های آلوده را با آب بشویید. در مواقعی که تعداد این حشرات کم است بهتر است که به جای استفاده از سموم شیمیایی از صابون های ضد باکتریایی، الکل و یا روغن چریش استفاده کنید و گیاه را با آنها ضدعفونی کنید. اما در صورت زیاد بود حشرات و آفات باید از سم استفاده کنید و در چند نوبت هر 2 یا 3 هفته یکبار تا از بین رفتن آفات، گیاه را سمپاشی کنید.

آفات پرنده بهشتی

آفات پرنده بهشتی

12 دیدگاه در “چگونه بیماری های پرنده بهشتی را درمان کنیم ؟!

  1. محمد گفت:

    سلام عرض ادب، ممنون از توضیحات در مورد پرنده بهشتی
    لول شدن برگ ها برای چی میباشد و درمان آن ممنونم،.

    1. سروش گفت:

      سلام دوست عزیز.آبیاری رو بیشتر کنید.رطوبت رو با جزیره درست کردن تامین کنید و نور و هوای تازه براش فراهم کنید

  2. محب گفت:

    سلام وقت بخیر
    لول شدن برگ‌های پرنده بهشتی از چیست راه حل آن چیست
    نوک برگ ها در حال سوختن و برگ آن درحال زرد شدن است چه راه کاری پیشنهاد می دهید

    1. Hadis گفت:

      سلام گیاه پرنده بهشتی من دچار حمله کاترپیلارها شده یعنی نوک برگ ها خورده شده و بریده بریده شده چکار باید بکنم ؟

  3. زهرا اسماعیلی گفت:

    سلام و عرض ادب
    گیاه من ریشه هاش کاملا پوسیده بود ریشه ها رو تا جایی که سفید شدن بریدم اما تقریبا چیزی نموند براش. ایا امیدی به این گیاه هست. متاسفانه داخل خاکش کرم هم داشت .?
    من چیکار میتونم برای گلم انجام بدم حالش خوب بشه

  4. Zahra گفت:

    سلام خسته نباشید .چند ماه پیش پرنده بهشتی خریدم ولی اصلا برگاش رشد نکرده و لول شده
    گلدونش خیلی بزرگه خواستم با یک گلدون کوچکتر عوضش کنم متوجه شدم ریشش کااملا پوسیدس
    چیکار کنم ک مجدد ریشه بزنه

  5. Zahra گفت:

    میتونم گیاه رو در اب بزارم تا ریشه بده یا اینکه ازهورمون ریشه زایی استفاده کنم

  6. غدیره گفت:

    سلام پشت برگهای پرندهی بهشتی من تقریبا سفید مایل به طوسی هست انگار دود گرفته و شپش های سیاه ریز ازش افتاده چکار کنم مشکلش چیست

  7. علی حسینی گفت:

    با سلام. برگ های گیاه پرنده بهشتی من لول شده و لکه های قهوه ای و زرد روی ساقه ها و برگه دیده می شود.علت چیست و چه اقدامی باید صورت دهم؟
    با تشکر

  8. علی بهرامی گفت:

    با سلام. برگ های گیاه پرنده بهشتی من لول شده و لکه های قهوه ای و زرد روی ساقه ها و برگه دیده می شود.علت چیست و چه اقدامی باید صورت دهم؟
    با تشکر

  9. امیر گفت:

    آبیاری و رطوبت گیاه را بیشتر کنید،نباید محیط زندگی این گیاه رطوبت کمی داشته باشد،در زمان رشد نباید سطح خاک خشک شود،البته از غرق آب هم متنفر است

  10. مائده ترابی گفت:

    باسلام .گیاه من دقیقا مشابه عکس بالاست .برگ ها پایینی گیاه زرد میشن و رو به پایین حالت لوله ای شکل شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *