گل ها, مقالات

با گل داوودی و نگهداری آن آشنا شوید

گل داوودی به دلیل ماندگاری بالا یکی از محبوب ترین گل های بریدنی و شاخه ای است. از گل داوودی در تزیین دسته گل عروس و کت داماد استفاده می شود. رنگ های متنوع این گل آن را برای استفاده در تزیینات و گل آرایی ها ایده آل ساخته است. گل داوودی مینیاتوری سبز ،  صورتی قرمز و سفید از انواع داوودی هستند. امروزه این گل را در گلدان هم نگهداری می کنند. اگر شما هم به نگهداری گل داوودی علاقه دارید و برایتان جالب است که زمان گلدهی گل داوودی و دوام گل داوودی را بدانید با ما همراه باشید.

گل داوودی

گل داوودی

معرفی گل داوودی

گل داوودی یا Chrysanthemum گیاهی از خانواده کامپوزیت ها است. زادگاه اصلی گیاه به آسیا و احتمالا چین و ژاپن برمی گردد. 200 گونه از گل داوودی وجود دارد که در میان آن ها انواع گیاهان یک ساله، چندساله، درختچه و بوته دیده می شود. یکی از مزایای این گیاه، گلدهی در تمام طول سال در گلخانه است. در واقع داوودی گیاهی روز کوتاه است و می توان با استفاده از این مسئله زمان گلدهی گیاه را تعیین کرد. گل داوودی دو فرم: استاندارد و خوشه ای دارد. فرم استاندارد آن تک گل است و به عنوان گل بریدنی استفاده می شود. فرم خوشه ای بوته ای متراکم است که گل های ریز مجتمع دارد. در ادامه با چند فرم معروف داوودی آشنا می شویم.

گل داوودی مینیاتوری سبز

گل داوودی مینیاتوری سبز

عکس انواع گل داوودی همراه با معرفی

فرم کم پر (single bloom):

این نوع گل داوودی گلبرگ های سفید و مرکز زرد رنگ(مانند گل مینا) دارد. در انتهای هر ساقه فقط یک گل به وجود می آید. بوته این گل می تواند تا 80-90 سانتی متر ارتفاع بگیرد.

عکس انواع گل داودی

عکس انواع گل داودی

فرم منگوله ای (pompon):

این فرم گل داوودی نسبت به بقیه انواع اندازه کوچکتری دارد. شکل ظاهری این گل کروی با گلبرگ های چروکیده است. این نوع داوودی در رنگ های مختلف از سفید تا قرمز و صورتی وجود دارد.

فرم منگوله ای

فرم منگوله ای

فرم آنمون(anemone):

فرم آنمون داوودی به کم پر شباهت دارد. این فرم داوودی یک دیسک مرکزی برآمده دارد که تعدا کمی گلبرگ اطراف آن را گرفته اند. این نوع داوودی هم تنوع رنگ بالایی دارد و انواع بنفش رنگ آن هم دیده شده است.

فرم آنمون

فرم آنمون

فرم عنکبوتی(spider):

فرم عنکبوتی داوودی گلبرگ های دراز و باریک مانند پاهای عنکبوت دارد. این گلبرگ ها حالت لوله ای گرفته اند و در جهت های مختلف پراکنده می شوند. انواع داوودی با فرم عنکبوتی معمولا به رنگ زرد دیده می شوند.

نگهداری گل داوودی

نور

داوودی به طور کلی به نور زیادی نیاز دارد و باید روزانه حداقل 6 ساعت آفتاب کامل دریافت کند. البته در طول تابستان لازم است برای آن کمی سایه ایجاد کنید. در نور مستقیم خورشید ممکن است گیاه بسوزد. در فصل زمستان با کم شدن نور رشد داووی هم کم می شود. اگر نور گیاه کافی نباشد گلدهی به خوبی انجام نمی شود و غنچه ها بسته می مانند.

آبیاری

بهتر است خاک گیاه همیشه مقداری رطوبت داشته باشد اما خیس و غرقاب نباشد. مخصوصا در فصل رشد گیاه به آب بیشتری نیاز دارد.

دما

داوودی دماهای پایین را نمی پسندد و باید در مکان گرم نگهداری شود. بهتر است در فصل سرما گیاه را به محیط گرمتری منتقل کنید تا دچار آسیب نشود. با کنترل دما در فصل زمستان می توان گیاه را وادار به گلدهی در این فصل کرد.

خاک

ترکیب خاک باغچه و کود دامی یا ترکیب خاک لوم و شن برای پرورش داوودی مناسب است. در کل خاک باید سبک بوده و کمی PH اسیدی داشته باشد. قلیایی بودن خاک داوودی باعث زرد شدن برگ ها و انتهای ساقه ها می شود.

کوددهی

برای تقویت گیاه از کودهای ازت و پتاس دار استفاده کنید. این کودها به گلدهی بهتر کمک می کنند. اگر در باغچه گل داوودی کاشته اید برای تقویت آن کود دامی پوسیده به خاک اضافه کنید. در کل انواع مختلف داوودی نیازهای تغذیه ای متفاوتی دارند که قبل از مصرف کود باید از آن آگاه باشید. بعد با توجه به رقم داوودی از کود مناسب استفاده کنید.

هرس

اگر داوودی به خوبی هرس نشود شاخه های آن زیاد شده و منشعب می شود. در این حالت تعداد گل ها بیشتر می شود اما اندازه آن ها کوچکتر از حالت عادی است. برای داشتن گل هایی حجیم و بزرگ حتما باید گیاه را هرس کنید.

نگهداری داوودی

نگهداری داوودی

کاشت گل داوودی

گل داوودی را به غیر از گلخانه می توان در فضای آزاد مثلا باغچه خانه و یا حتی گلدان پرورش داد. برای کاشت داوودی باید ابتدا بذر آن را تهیه کنید. قبل از کاشت بذرها را به مدت 24 تا 48 ساعت در آب ولرم خیس کنید. بستر مناسبی از خاک برگ، شن، کوکوپیت و پرلیت بسازید. بذرها را با فاصله از هم در خاک قرار دهید و رویی آن ها را با حدود 5 میلی متر خاک بپوشانید. با اسپری آب خاک را مرطوب کنید. تا زمان جوانه زدن رطوبت خاک را حفظ کنید. برای حفظ رطوبت می توانید یک نایلون پلاستیکی شفاف روی بذرها بکشید. بعد از 10 تا 14 روز می توانید شاهد جوانه زدن بذرها باشید. بعد از جوانه زنی کم کم نور گیاه را بیشتر کنید و بعد از چند روز به گلدان های موردنظر انتقال دهید.

کاشت داوودی در گلدان

گل داوودی

زمان گلدهی گل داوودی

بیشتر انواع داوودی روز کوتاه هستند و در پاییز و زمستان گل می دهند. البته انواع روز بلندی هم هستند که گلدهی شان در تابستان است. امروزه در گلخانه ها با کم و زیاد کردن طول روز(روشنایی) برای گیاه آن را وادار به گلدهی در زمان معین می کنند.

زمان گلدهی گل داوودی

زمان گلدهی گل داوودی

 

3 دیدگاه در “با گل داوودی و نگهداری آن آشنا شوید

  1. ابوالفضل گفت:

    مطلب جامع و خوب بود فقط نحوه بذر گیری و تکثیرش رو نگفتید

  2. محمد دانای گفت:

    سلام بسیار ممنون استفاده کردم

  3. Meysam گفت:

    تازه کاشتم امیدوارم خوب بشن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *