گیاهان آپارتمانی, مقالات, نگهداری گیاهان

با انواع درختچه‌های آپارتمانی آشنا شوید

حتما می‌دانید که نگهداری گیاهان کوچک آپارتمانی باعث طراوت و زیبایی خانه شما می‌شوند. ولی علاوه بر گیاهان آپارتمانی نگهداری درختچه‌های آپارتمانی در منزل باعث می‌شود خانه شما به طرز چشمگیری متفاوت باشد. نگهداری از یک نهال کوچک و مشاهده رشد و پرورش آن به دست خودتان حس فوق‌العاده‌ای دارد. از انواع درختچه‌ آپارتمانی در دکوراسیون منازل استفاده گسترده‌ای می‌شود. همچنین یک درختچه آپارتمانی زیبا می تواند هدیه‌ای خاص ‌و ماندگار برای عزیزانتان باشد. در این مقاله انواع درختچه‌ آپارتمانی را به شما معرفی می‌کنیم و نکات نگهداری هر کدام را به شما می‌گوییم. پس با ما همراه باشید.

 

پاچیرا(درخت پول)

پاچیرا یا درخت پول که به درخت شانس هم معروف است، گیاهی با برگ‌های کشیده و سبز‌رنگ است. ساقه‌های پاچیرا می‌توانند هنگام رشد به هم بافته شده و منظره‌ی بسیار زیبایی ایجاد کنند. در افسانه‌های چین باستان پاچیرا نماد ثروت و پیشرفت کسب‌و‌کار بوده است. به همین دلیل به درخت پاچیرا درخت پول هم می‌گویند. درخت پاچیرا در نظریه فنگ‌شویی هم به عنوان گیاهی پولساز که خوشبختی می‌آورد شناخته می‌شود. در کشور چین این گیاه را هنگام خرید خانه جدید یا پیشرفت در کار به هم هدیه می‌دهند. مدت زیادی از ورود پاچیرا به کشور ما نمی‌گذرد و به همین دلیل این گیاه قیمت بالایی دارد. درختچه پاچیرا می تواند هدیه‌ای لوکس و زیبا برای عزیزانتان باشد.

اگر در منزل حیوان خانگی دارید نگران نباشید چون درخت پاچیرا سمی نیست و برای حیوانات خانگی ضرری ندارد.

آبیاری

درخت پاچیرا به آب زیادی نیاز ندارد. خشک شدن خاک گیاه به شما نشان می دهد که گیاه چه زمانی نیاز به آبیاری دارد. آبیاری زیاد از حد باعث می‌شود نوک برگ‌های گیاه به رنگ زرد یا سیاه دربیایند.

نور

پاچیرا به نور متوسط نیاز دارد. می توانید درختچه پاچیرای خود را پشت پنجره‌های شمالی قرار دهید تا نور کافی دریافت کند.

دما

دمای 16 تا 25 درجه برای نگهداری پاچیرا مناسب است.

رطوبت

به رطوبت نسبتا زیاد نیاز دارد.

خاک

مخلوط پیت‌ماس و پرلیت مناسب است.

درخت پاچیرا

درخت پاچیرا

درختچه شفلرا

شفلرا یا چتری گیاهی با برگ‌های سبز و یا ابلق پنجه‌ای است. ارتفاع شفلرا گاهی تا 3 متر هم می‌رسد و می‌توان آن را یک درختچه بزرگ آپارتمانی دانست. شفلرا گیاهی بسیار کم نیاز و مقاوم است و به راحتی در آپارتمان نگهداری می شود. با رسیدگی مناسب، شفلرا می تواند چندین سال خانه شما را سبز و زیبا نگه دارد. درختچه شفلرا را از حیوانات خانگی‌تان دور نگه دارید زیرا این گیاه برایشان سمی است و امکان دارد سگ یا گربه شما با خوردن برگ‌های آن بیمار شود.

آبیاری و رطوبت

خاک شفلرا را مرطوب نگه دارید. هفته‌ای دو یا سه بار آبیاری در تابستان و یک بار در زمستان کافی است. برای این که رطوبت کافی به گیاه برسد آن را هفته ای دو بار غبارپاشی کنید.

نور

گلدان شفلرا را در مکانی روشن با نور غیرمستقیم آفتاب (مثلا کنار پنجره‌ها) قرار دهید.

دما

دمای 18 تا 27 درجه برایش قابل‌تحمل است.

خاک

مخلوط خاک برگ، کوکوپیت و پیت‌ماس مناسب است.

شفلرا

شفرا

کاج مطبق

درخت کاج از سوزنی‌برگان بومی استرالیاست. این درخت در فضای آزاد تا 60 متر هم رشد می کند. اما در خانه رشد کندی دارد و فقط می تواند تا ارتفاع 1.5 تا 2 متر برسد. کاج مطبق به دلیل داشتن شاخه‌های طبقه ای جلوه‌ی بسیار خاصی دارد و از محبوب‌ترین درختچه های آپارتمانی است. البته اگر به کاج مطبق به صورت مداوم رسیدگی نکنید برگ‌هایش زرد و پژمرده می‌شوند. پس اگر زمان کافی برای رسیدگی به گیاه را ندارید به دنبال یک درختچه‌ ی دیگر باشید.

آبیاری

خاک گلدان بهتر است همیشه مقداری رطوبت داشته باشد. در فصل تابستان دو بار در هفته و در فصل زمستان یک بار در هفته آبیاری کنید. بهتر است با آب بدون املاح آبیاری شود. آبیاری زیاد می تواند موجب زرد شدن برگ‌ها شود. البته آبیاری کم و خشکی هم باعث سوختگی نوک برگ‌ها می‌شود.

نور

کاج مطبق به نور ملایم نیاز دارد. گلدان را پشت پنجره بگذارید تا نور کافی جذب کند. در فصل بهار و تابستان که تابش نور شدیدتر است هر هفته گیاه را 45 درجه بچرخانید تا طبقه‌ها منظم رشد کنند.

دما

سوزنی برگان مثل کاج بومی مناطق سرد هستند و به دمای پایین عادت دارند. کاج مطبق دمای 5 تا 16 درجه را تحمل می‌کند. در فصول گرم می توانید گلدان گیاه را به تراس منتقل کنید تا در معرض هوای خنک‌تر باشد.

خاک

خاک کمپوست مناسب است.

تعویض گلدان

هر سال یک تا دو بار به تعویض گلدان نیاز دارد.

کاج مطبق

کاج مطبق

لیندا

لیندا یا نخل دم‌اسبی بومی بیابان‌های خشک و گرم آمریکا و مکزیک است. برگ‌های باریک و دراز لیندا جلوه‌ی زیبایی به آن می دهند. با رشد هر چه بیشتر گیاه برگ‌ها حالت آویزان می گیرند و گیاه به نهایت زیبایی خود می رسد. علاوه بر این با رشد گیاه انتهای ساقه گسترده می‌شود و شکل پای فیل می گیرد. در انگلیسی به آن گیاه پافیلی هم گفته می‌شود. اگر از لیندا به خوبی مراقبت کنید ارتفاع آن می تواند تا 2 متر هم برسد. نخل دم اسبی گیاهی کم‌نیاز است فقط سرما را تحمل نمی کند.

آبیاری

لیندا آب را در انتهای ضخیم ساقه‌اش ذخیره می‌کند. به همین دلیل این گیاه به آبیاری خیلی کمی احتیاج دارد و به راحتی خشکی را تحمل می کند. آبیاری را هر دو هفته یک‌بار انجام دهید و بگذارید تا آبیاری بعدی خاک گیاه خشک شود. آبیاری بیش از حد باعث می‌شود برگ‌های گیاه به رنگ قهوه‌ای دربیایند.

نور

لیندا گیاهی دوستدار نور است. گلدان لیندا را پشت پنجره‌ای نورگیر قرار دهید تا در طول روز نور کافی دریافت کند. البته اگر نورگیر مناسبی ندارید می توانید از نور مصنوعی هم استفاده کنید.

دما

همانطورکه گفتیم گیاه لیندا به سرما حساس است.

خاک

مخلوطی از خاک شنی با زهکشی خوب مناسب لیندا است.

تعویض گلدان

هر دو سال یک‌بار می توانید گلدان لیندا را تعویض کنید. تعویض زودتر گلدان باعث گسترده شدن بیش از حد ریشه‌ها می‌شود. با گسترش ریشه‌ها قد گیاه بلند‌تر شده و از زیبایی آن کاسته می شود.

لیندا

لیندا

نخل شامادورا

گیاه نخل شامادورا درختچه‌ بسیار زیبایی با خاصیت تصفیه‌کنندگی هواست. به همین دلیل شامادورا یکی از انواع محبوب درختچه های آپارتمانی می‌باشد. شامادورا برگ‌های ظریف و باریک به رنگ سبز دارد. ارتفاع این گیاه می تواند به دو متد هم برسد. درختچه نخل شامادورا به دلیل این‌که نیاز نوری چندانی ندارد و سایه را تا حدی تحمل می‌کند، برای نگهداری در آپارتمان ایده‌‌آل است.

آبیاری

هر وقت خاک گیاه خشک شد آن را آبیاری کنید.

نور

به نور متوسط غیرمستقیم نیاز دارد.

دما

در دمای 20 تا 30 درجه رشد خوبی دارد.

خاک

خاک و کود آماده برای شامادورا مناسب است.

شامادورا

شامادورا

نخل کنتیا

کنتیا یا نخل بهشتی یک درختچه مقاوم دیگر است که به راحتی در منزل نگهداری می‌شود.

آبیاری

نخل‌ها به طور کلی به آبیاری بیش از حد حساسند. پس قبل از آبیاری چک کنید که خاک گیاه خشک شده باشد.

نور

به نور کمی احتیاج دارد.

دما

بهترین دمای رشد 20 تا 25 درجه است.

خاک

خاکی سبک با زهکشی خوب مانند مخلوط شن، پیت ماس، خاک برگ و خاک معمولی مناسب است.

نخل کنتیا

نخل کنتیا

نخل اریکا

نخل اریکا با برگ‌های باریک و سبز زیبا بومی منطقه ماداگاسگار است. ارتفاع این درختچه می تواند تا 6 متر برسد. درختچه اریکا نسبت به نخل شامادورا و کنتیا شرایط نگهداری سخت‌تری دارد. پس اگر وقت کافی برای رسیدگی کامل به گیاه را ندارید این نخل مناسب شما نیست و باید به سراغ انواع دیگر درختچه های نخل بروید.

آبیاری و رطوبت

نخل اریکا به آبیاری مداوم و منظم نیاز دارد و نباید بگذارید خاک آن کامل خشک شود. البته آبیاری بیش از حد و غرقاب کردن خاک باعث پوسیدگی ریشه و ساقه می شود.

نور

به نور متوسط نیاز دارد.

دما

نخل ها بومی مناطق گرمسیری هستند و در دماهای گرم رشد بهتری دارند. دمای مناسب رشد نخل اریکا هم 20 تا 30 درجه است.

خاک

از خاک و کود آماده استفاده کنید.

اریکا

نخل اریکا

فیکوس بنجامین

یک نوع دیگر درخته آپارتمانی فیکوس بنجامین است. بنجامین درختچه مقاوم و کم‌نیازی است و به همین دلیل گیاهی محبوب برای نگهداری در آپارتمان است. بنجامین از گیاهان بومی مناطق جنوب و جنوب شرقی آسیا مانند کشور تایلند است. این گیاه میوه‌های کوچکی تولید می‌کند که پرندگان از آن تغذیه می‌کنند. با این‌که بنجامین گیاهی پرتوقع نیست ولی اگر مداوما به آن رسیدگی کنید به خوبی رشد می کند و می تواند تا 2 متر هم ارتفاع بگیرد.

آبیاری

گیاه به کم‌آبی مقاوم است. در تابستان هر دو هفته یک‌‌بار و در زمستان یک بار در هفته(یا 10 روز یک‌بار) آبیاری کنید. آبیاری بیش از اندازه موجب زرد شدن برگ‌های گیاه می‌شود. کم‌آبی هم می‌تواند باعث پژمردگی و لوله شدن برگ‌ها شود. برای آبیاری بنجامین از آبی که املاح ندارد استفاده کنید و قبل از استفاده آب را ولرم کنید.

نور

بنجامین می‌تواند نور کم را تحمل کند ولی در نور متوسط رشد خیلی بهتری دارد. کمبود نور در طولانی مدت باعث ریزش برگ‌های گیاه می‌شود.

دما

دمای خانه(20 تا 25 درجه) برای نگهداری فیکوس بنجامین مناسب است. اما دماهای پایین‌تر یا بالاتر را هم تحمل می کند.

خاک

مخلوط خاک برگ و پیت‌ماس با زهکشی خوب استفاده شود.

بنجامین آمستل

بنجامین آمستل

فیکوس الاستیکا

یکی دیگر از انواع فیکوس، فیکوس الاستیکا است. این گیاه مقاوم دارای برگ‌های پهن و چرمی است که در انواع مختلف آن رنگ‌های متفاوتی دارند. این گیاه در فضای باز تا 30 متر هم رشد می‌کند. نگهداری فیکوس الاستیکا در آپارتمان به سادگی امکان‌پذیر است.

آبیاری و رطوبت

با این که این گیاه می تواند شرایط خشکی را تا حدودی تحمل کند اما در رطوبت رشد بهتری دارد. هفته‌ای دو بار آبیاری در تابستان و یک بار در زمستان کافیست. برای تامین رطوبت می‌توانیبد هفته‌ای یک یا دو بار غبارپاشی کنید.

نور

به نور متوسط و غیر مستقیم احتیاج دارد.

دما

فیکوس الاستیکا به سرما حساسیت دارد و بهترین دما برای رشد آن 18 تا 28 درجه است.

خاک

خاک حاوی کمپوست استفاده شود.

 

 

فیکوس الاستیکا

فیکوس الاستیکا

فیکوس لیترا

یکی دیگر از اعضای خانواده فیکوس، فیکوس لیترا یا برگ ویولونی است. این گیاه در زادگاهش تا ارتفاع 12 متر هم قد می‌کشد اما در آپارتمان رشد کمتری دارد. فیکوس لیترا به دلیل شکل خاص برگ های پهنش در دکوراسیون منازل و شرکت ها کاربرد دارد.

آبیاری

بعد از خشک شدن خاک گیاه اقدام به آبیاری کنید.

نور

به نور متوسط و غیرمستقیم نیاز دارد.

دما

فیکوس لیترا به تغییرات دمایی حساس است و ممکن است باعث ریزش برگ‌هایش شود. دمای مناسب نگهداری آن 16 تا 25 درجه می‌باشد.

خاک

خاک سبک با زهکشی خوب استفاده شود.

 

فیکوس لیراتا

فیکوس لیراتا

دراسنا پرچمی

دراسنا پرچمی که به درخت اژدها هم نامیده می شود یکی دیگر از درختچه‌های آپارتمانی محبوب است. این درخت برگ‌های دراز باریک و نوک تیز دارد. ارتفاه دراسنا پرچمی می‌تواند تا 2 متر هم برسد. در بین انواع دراسنا، نوع پرچمی آن از بقیه مقاومت بیشتری دارد. اگر گیاه در فضای آزاد رشد کند می تواند گل بدهد اما در خانه معمولا این اتفاق نمی‌‎افتد. اگر می‌خواهید گیاهتان شاخه جدید بدهد و چند‌شاخه شود باید جوانه انتهای را قطع کنید. با این کار جوانه های جانبی از حالت خفته درمی‌آیند و گیاه چندشاخه می‌شود.

آبیاری و رطوبت

در فصل تابستان هفته‌ای دو بار و در زمستان به هفته‌ای یک بار آبیاری نیاز دارد. برای افزایش رطوبت گیاه هفته‌ای دو تا سه بار هم غبارپاشی کنید.

نور

دراسنا پرچمی گیاهی نوردوست است. البته نور مستقیم آفتاب می تواند باعث سوختان برگ‌ها شود.

دما

دمای 15 تا 24 درجه مناسب است.

خاک

مخلوط خاک باغچه، خاک برگ و شن حاوی کمپوست مناسب است.

دراسنا پرچمی

دراسنا پرچمی

یوکا

گیاه یوکا دارای برگ‌های نوک تیز خنجرمانند و سبز رنگ می باشد. این گیاه به دلیل نگهداری آسان موردعلاقه‌ی بسیاری از افراد است. یوکا را هم می‌توانید در منزل نگهداری کنید و هم در باغچه بکارید. با قطع جوانه‌های انتهایی گیاه می‌توانید آن را چندشاخه کنید.

آبیاری

در فاصله بین دو آبیاری صبر کنید تا خاک گیاه خشک شود و سپس اقدام به آبیاری نمایید.

نور

با این که تا مدتی در سایه می ماند ولی به نور متوسط نیاز دارد.

دما

در دمای 13 تا 18 درجه به خوبی رشد می‌کند. در تابستان باید گلدان را به محیط خنک‌تری منتقل کنید.

خاک

خاک حاوی کمپوست مناسب است.

گیاه یوکا

گیاه یوکا

پاندانوس

پاندانوس یکی از گیاهان خاص آپارتمانی دارای برگ‌های سبز با حاشیه زرد و کرم و دندانه‌دار است. نگهداری این گیاه نسبتا راحت است و می‌توان از آن را در چیدمان ادارات و شرکت ها هم استفاده کرد.

آبیاری

اجازه دهید بین دو آبیاری خاک گیاه خشک شود.

نور

در آفتاب و نور کافی به خوبی رشد می‌کند. اگر نور کافی به پاندانوس نرسد برگ‌های ابلق آن سبز می‌شوند. البته نور مستقیم آفتاب هم به گیاه آسیب می‌زند.

دما

بهترین دما برای گیاه 20 تا 22 درجه است.

خاک

خاک و کود آماده مناسب است.

پاندانوس

پاندانوس

 

 

1 دیدگاه در “با انواع درختچه‌های آپارتمانی آشنا شوید

  1. کیان مومنی گفت:

    سلام خسته نباشید ببخشید من فیکوس سبزدارم الان یکساله خریدم هیچ رشدی نداشته الان باهم 4تا برگ داده طبیعی هست یا نیاز به کود دارد؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *