گل ها, مقالات

با انواع گل رز آشنا شوید

یکی از زیباترین گل‌ها که در اکثر باغچه‌ها یافت می‌شود، گل رز است. گل رز نزدیک به 150 گونه و هزاران دورگه دارد که در رنگ‌ها و شکل‌های مختلف دیده می‌شوند. گل رز رونده ، گل سرخ، رز مینیاتوری و… از محبوب‌ترین انواع گل رز هستند. اگر شما هم به دنبال گل رز موردعلاقه‌تان می‌گردید تا به باغچه منزلتان طرح و رنگ خاصی ببخشید با ما در این مقاله همراه باشید.

اسامی انواع گل رز

گل رز رونده

انواع گل رز رونده وجود دارند که در نحوه کاشت شباهت زیادی به هم دارند. کاشت این گل‌ها از بهار تا پاییز انجام می‌شود. گل رز رونده برای تزیین حصارهای اطراف یک فضا بسیار مناسب اند. همچنین با کاشتن گل رز رونده در باغچه منزل می‌توانید منظره ای دیدنی ایجاد کنید. گل رز رونده وقتی به صورت افقی پرورش داده می‌شود معمولا گل‌های بیشتری تولید می‌کند تا در حالت عمودی.

گل رز رونده

گل رز رونده

گل محمدی

گل محمدی که به آن گل سرخ هم گفته می‎‌شود، یکی دیگر از اعضای خانواده گل رز است. رز محمدی گل‌هایی سفید تا صورتی رنگ و معطر دارد. گل محمدی از گذشته در ایران مورد کشت بوده‌است. از این گل در شهرهایی مثل کاشان در ایران گلاب تهیه می‌کنند. استفاده از گلاب در آشپزی ایرانی بسیار مرسوم است. همچنین به دلیل عطر ملایم و خوشبوی گل محمدی از آن در صنعت عطرسازی هم استفاده می‌شود. گل محمدی را می‌توان به راحتی در باغچه پرورش داد. این گل در برابر سرما مقاومت خوبی دارد.

گل محمدی

گل محمدی

 

رز دورگه چای

رز دورگه چای یکی از محبوب‌ترین گل رزهای مدرن است که در تنوع رنگی مختلف وجود دارد. این نوع رز اولین بار از پیوند رز دورگه پرپچوال و رز چای حاصل شده است. رز دورگه چای با ساقه‌های بلند و مستحکم خود شناخته می‌شود. به همین دلیل رز دورگه چای از بهترین گل‌های شاخه‌ای محسوب می‌شود. این گل مقاومت بالایی ندارد و نگهداری آن نسبت به بقیه گونه های گل رز سخت‌تر است.

رز دورگه چای

رز دورگه چای

رز مینیاتوری

رز مینیاتوری یکی از مدل های زینتی گل رز است که بیشتر در طراحی فضای سبز استفاده می‌شود. این گل در واقع نسخه مینیاتوری رز دورگه چای است. رز مینیاتوری در تنوع رنگ زیادی از جمله صورتی، نارنجی، سفید و زرد دارد. گل رز مینیاتوری را می‌توان در گلدانی داخل منزل نگهداری کرد. پس اگر شما هم به پرورش گل رز علاقه دارید ولی امکان کاشت آن در باغچه را ندارید، این گل مناسب شماست.

زیباترین گل رز

زیباترین گل رز

رز ژاپنی

رز ژاپنی یا آبشار طلایی یک نوع رز دیگر است که معمولا بدون تیغ و خار دیده می‌شود. بوته این گیاه گل‌های کوچک و خوشه‌ای معطر دارد. گل‌های گیاه همان طور که از اسمش پیداست شکوفه‌هایی طلایی رنگ دارد. چهار گونه رز ژاپنی شناخته شده که گل‌های دو نوع آن ها تک‌گلبرگی و دو نوع دیگر دوگلبرگی هستند. رز آبشار طلایی برای این که به خوبی رشد کند، به محیطی گرم و پرنور نیاز دارد. این نوع گل رز برای پرورش در باغچه کاملا مناسب است.

اسامی انواع گل رز

اسامی انواع گل رز

رز درختچه ای

گل رز درختچه‌ای گیاهانی مقاوم و با نگهداری راحت هستند. تفاوت گل رز درختچه‌ای با سایر انواع گل رز در قرارگیری گل‌هاست. این نوع رز به جای داشتن یک گل روی هر ساقه، گل‌های خوشه‌ای دارد. عطر گل در انواع مختلف این نوع رز متفاوت‌اند. رشد رز درختچه‌ای رشد خوبی دارد و به راحتی تکثیر می‌شود.

زیباترین گل رز

زیباترین گل رز

 

رز فلوریبوندا

رز فلوریبوندا حاصل پیوند دورگه چای و رز پولیانتا می‌باشد. ای رز از انواع گل رز پرورشی و جدید است که در 4 فصل گلدهی دارد. از مزایای این رز می توان به ماندگاری بالای آن اشاره کرد. گل های گیاه به صورت خوشه ای می‌رویند و هنگام گلدهی بوته کاملا از گل پوشیده می‌شود. رز فلوریبوندا تنوع رنگ بالایی دارد. از این نوع رز به عنوان گل شاخه‌ای هم استفاده می‌شود.

اسامی انواع گل رز

اسامی انواع گل رز

رز گرندی فلورا

این نوع رز از پیوند رز دورگه چای و فلوریبوندا  به وجود آمده است. این گیاه، گل‌های زیبای دورگه چای و چرخه گلدهی مداوم فلوریبوندا را به ارث برده است. گل‌های درشت گرندی فلورا به صورت تکی یا خوشه‌ای روی ساقه‌های بلند رشد می‌کنند. این گل با وجود مقاومت بالا، نسبت به دورگه چای و فلوریبوندا از محبوبیت کمتری برخوردار است.

رز گرندی فلور

رز گرندی فلور

رز آلبا

رز آلبا یکی از انواع قدیمی گل رز است که از قرن یکم میلادی مهمان خانه‌ها بوده است. این گل‌ بوته‌هایی بلند و شاخ‌وبرگی سبزآبی و جذاب دارد. گل‌های رز آلبا معمولا سفید رنگ و گاهی صورتی کمرنگ دیده می‌شوند. رز آلبا معمولا یک بار در سال در اواخر بهار یا اوایل تابستان گل می‌دهند. این گل در میان مقاوم‌ترین انواع گل رز قرار می‌گیرد. رز آلبا به بیماری‌ها مقاوم است، نگهداری آسانی دارد و می‌تواند شرایط سایه و سرما را به خوبی تحمل کند.

رز آلبا

رز آلبا

 

رز چینی

رز چینی یکی از مهمترین انواع گل رز در تولید دورگه‌های امروزی بوده است. رز چینی گل‌هایی معطر دارد که معمولا کوچکتر و فشرده‌تر از انواع دیگر دیده می‌شوند. رز چینی در رنگ‌های متنوع وجود دارد. این گل مرتبا در تابستان تا آخر پاییز گل می‌دهد. رز چینی گیاهی نسبتا حساس است و باید در برابر هوای سرد محافظت شود.

رز چینی

رز چینی

رز بوربون

رز بوربون احتمالا حاصل پیوند گل محمدی و رز چینی بوده است. این رز اولین بار در فرانسه معرفی شد. رز بوربرون با طیف صورتی رنگ برگ‌ها و عطر مست‌کننده‌اش یکی از بهترین انواع گل رز برای پرورش است. این گل تیغ کمی دارد و یا اصلا تیغ ندارد. رز بوربون را می‌توان به عنوان گل رز رونده هم پرورش داد.

رز بوربون

رز بوربون

رز هلندی

یکی از انواع تجاری گل رز، رز هلندی است. گل‌های این نوع رز درشت‌اند و به رنگ‌های قرمز، زرد و .. دیده می‌شوند.گل رز هلندی معمولا با رز ایرانی مقایسه می‌شود. رز ایرانی یک نوع دیگر از رزهای موجود در بازار است. گلبرگ‌های رز ایرانی رنگ قرمز روشن‌تری نسبت به رز هلندی دارند. رز هلندی علاوه بر کاربرد به عنوان گل شاخه ای، یکی از گل‌های مناسب برای پرورش در باغچه خانه است.

رز هلندی

رز هلندی

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *