گیاهان آپارتمانی, مقالات

با بیماری های گل گازمانیا آشنا شوید

گازمانیا یک گیاه گلدار آپارتمانی است که به آن گل آناناسی هم می گویند. این گل تنوع رنگی فوق العاده ای دارد و یک گیاه ارزشمند برای هدیه دادن محسوب می شود. برای این که یک گازمانیای سالم داشته باشید لازم است علت بیماری گل گازمانیا را بدانید. خشک شدن گازمانیا ، لکه سفید روی برگ گازمانیا و … بعضی از بیماری های این گیاه هستند. در این مقاله با انواع بیماری گل گازمانیا و آفات گل گازمانیا آشنا می شویم. با ما همراه باشید تا با پیشگیری و درمان به موقع بیماری گیاهتان، همیشه آن را سالم و شاداب نگه دارید.

 

گازمانیا

گازمانیا

انواع بیماری گل گازمانیا

خشک شدن گازمانیا مادری و رشد پاجوش ها:

مشاهده خشک شدن گیاه مادری که در کنارش پاجوش جدید شروع به رشد کرده است یک روند طبیعی می باشد. در این حالت عمر گیاه مادر به اتمام رسیده و باید صبر کنید تا کامل خشک شود و سپس می توانید پاجوش را جدا کنید و در گلدان دیگر بکارید. بستر مناسب کاشت خاکی با پایه پیت و حاوی خزه است.

گل ندادن گازمانیا:

گل ندادن گازمانیا می تواند چندین علت داشته باشد. هوای سرد و خشک، کمبود نور و کمبود مواد مغذی می تواند باعث این مشکل باشد. در این حالت باید ابتدا علت را پیدا کنید. اگر محیط گیاه سرد است آن را به مکان گرم تر ببرید و رطوبت را تامین کنید. برای گلدهی مناسب گیاه حتما باید نور کافی داشته باشد پس به این مسئله هم توجه کنید.

مشاهده لکه سفید روی برگ گازمانیا:

این عارضه به دلیل غبارپاشی با آب سنگین ایجاد می شود. برای جلوگیری از بروز لکه سفید روی برگ گازمانیا بهتر است گیاه را با آب بدون املاح غبارپاشی نمایید.

خشک و قهوه ای شدن برگ ها:

خشک شدن گازمانیا نشان دهنده کمبود آب است. برای پیشگیری از این مشکل آبیاری را منظم انجام دهید و نگذارید گیاه مدت طولانی تشنه بماند.

خشک شدن گل گازمانیا

خشک شدن گل گازمانیا

کم رنگ شدن برگ ها:

این مورد احتمالا به دلیل کمبود مواد مغذی است. کود دهی به گازمانیا باید به صورت اسپری بر روی برگ ها و خاک باشد. 2 تا 4 بار کود دادن در سال آن هم در فصل رشد برای گازمانیا کافی است.

 

علت زرد شدن برگ گل آناناسی :

زرد شدن برگ های درونی گازمانیا به شما نشان می دهد که میزان آبیاری زیاد است. اگر آبیاری نامناسب ادامه پیدا کند گیاه رو به نابودی می رود. برای رفع این مشکل باید فواصل آبیاری را بیشتر کنید. بهترین زمان آبیاری بعد از خشک شدن خاک گیاه است.

علت زرد شدن برگ گل آناناسی

علت زرد شدن برگ گل آناناسی

خشک و قهوه ای شدن نوک برگ ها:

خشک و قهوه ای شدن نوک برگ گیاهان به طور کلی نشانه کمبود رطوبت است. برای بالا بردن رطوبت باید از روش های تامین رطوبت برای گیاهان استفاده کنید. غبارپاشی روزانه با آب ولرم و بدون املاح می تواند به تامین رطوبت گیاه کمک کند. توجه کنید که هر چه دما بالاتر می رود نیاز گیاه هم به رطوبت بیشتر می شود.

پیچ خوردن و قهوه ای شدن نوک برگ ها:

این عارضه هم ناشی از قرار گرفتن گیاه در معرض نور مستقیم است. بهترین مکان برای گازمانیا محیطی روشن با نور غیرمستقیم آفتاب است.

بیماری گل گازمانیا

بیماری گل گازمانیا

مرگ برگ های پایینی:

اگر برگ های پایینی گیاه بعد از دوره گلدهی شروع به از بین رفتن کردند این مسئله طبیعی است. اما اگر از بین رفتن برگ ها  غیرعادی است احتمالا محل نگهداری گیاه سرد است. برای رفع مشکل گلدان را به مکان گرم تری ببرید.

سیاه شدن گیاه:

این عارضه دو دلیل عمده دارد. یا خاک گیاه باتلاقی شده و گیاه در حال پوسیدگی می باشد و یا محیط آن خیلی سرد است. گیاه را در محیط گرم تری قرار دهید و بررسی کنید که سوراخ زهکش گلدان باز باشد. توجه به آبیاری می تواند از این مشکل پیشگیری کند. آبیاری را هر بار بعد از خشک شدن خاک انجام دهید تا گیاه آسیب نبیند.

آفات گل گازمانیا

شپشک آردآلود

اگر روی گیاهتان پودر سفید رنگی مانند آرد مشاهده کردید احتمالا گیاه به شپشک آردآلود مبتلا شده است. برای مبارزه با شپشک آردآلود می توانید از سموم آفت کش استفاده نمایید.

آفات گل گازمانیا

آفات گل گازمانیا

کنه قرمز

اگر دیدید سطح زیرین برگ ها تارعنکبوتی شده یعنی گیاهتان موردحمله کنه قرار گرفته است. برای دفع کنه ها به کمک محلول صابونی رقیق برگ ها را تمیز کنید و اگر آفت ها از بین نرفتند به سراغ مبارزه شیمیایی بروید. برای این کار باید از سموم کنه کش طبق دستورالعمل استفاده کنید.

سفیدک پودری

یکی دیگر از آفات گل گازمانیا کپک پودری است. علائم ابتلا به بیماری سفیدک پودری پوشیده شدن گیاه یا یک لایه سفید رنگ پودری می باشد. سفیدک پودری نوعی بیماری قارچی است که در اثر ماندن رطوبت روی شاخسار گیاهان و نبود تهویه مناسب بروز پیدا می کند. برای مبارزه با این بیماری برگ های آلوده را از گیاه جدا کنید و به گیاه سم قارچ کش بزنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *