گل ها, مقالات

با خواص گل آفتابگردان زینتی و نگهداری آن آشنا شوید

آفتابگردان یکی از گل های زیبا و خاص است که همه ما با آن آشنا هستیم. این گل با زیبایی خیره کننده اش گیاهی ایده آل برای کاشتن در باغچه یا گلدان است. از آفتابگردان به عنوان گل بریدنی هم استفاده می شود. هدیه دادن گل شاخه ای آفتابگردان نماد وفاداری و ستایش است. همانطور که می دانید آفتابگردان استفاده خوراکی هم دارد و تخمه آن میان وعده ای لذیذ و مقوی می باشد. در این مقاله با گل آفتابگردان زینتی آشنا می شویم و مراحل رشد گل آفتابگردان و خواص گل آفتابگردان را معرفی می کنیم. اگر شما هم می خواهید درباره گل آفتابگردان بیشتر بدانید با ما همراه باشید.

آفتابگردان

آفتابگردان

درباره گل آفتابگردان

نام علمی آفتابگردان Helianthus annuus است. helianthus  واژه ای به زبان یونانی و شامل دو بخش helios به معنی آفتاب و  anthos  به معنی دنبال کردن است. پس هلیانتوس گلی است که مسیر آفتاب را دنبال می کند.  آفتابگردان گیاهی یکساله با رشد سریع است. زادگاه اصلی این گل غرب آمریکا می باشد. آفتابگردان از گل های روز بلند اختیاری است. اگر بذر این گل را در فصل بهار بکارید می توانید در تابستان شاهد گلدهی آن باشید. این گل گرما را دوست دارد و تابستان به خوبی رشد می کند. رنگ معمول آفتابگردان زرد است اما به رنگ های قرمز و به ندرت بنفش هم دیده می شود. آفتابگردان را معمولا در آپارتمان نگهداری نمی کنند چون به آفتاب کامل نیاز دارد. اما کاشت آفتابگردان در باغچه ایده فوق العاده ای است.

گل آفتابگردان زینتی

گل آفتابگردان زینتی

تاریخچه گل آفتابگردان

زادگاه اصلی آفتابگردان آمریکا است. این گیاه در قرن 16 مبلادی به اروپا برده شد و از آن جا به کل جهان گسترش یافت. این گل سالیان سال تا قبل از انقلاب صنعتی در اروپا به عنوان یک منبع غذایی مهم به شمار می‌رفته است.  امروزه آفتابگردان را به دلیل زیبایی خاصش به صورت زینتی پرورش می دهند. گل آفتابگردان زینتی بیشتر به دلیل زیبایی‌اش موردتوجه است.

 

خواص گل آفتابگردان

1. کمک به گرده افشانی:

گلبرگ های آفتابگردان باعث جذب زنبورهای عسل می شود. این کار به افزایش گرده افشانی کمک زیادی می کند. زنبورها از شیره مغذی گل تغذیه کرده و عسل سازی می کنند.

2. سم زدایی از خاک:

در خاک هایی که با فلزات سنگین آلوده شده اند، آفتابگردان کاشته می شود. این گل سموم و فلزهای سنگین را از خاک می زداید. فلزات سنگینی که توسط آفتابگردان جذب می شوند شامل سرب، آرسنیک، مس، زینک، کادمیوم و … است.

3. دانه های خوراکی:

دانه های آفتابگردان به عنوان تخمه استفاده می شوند و طعمی لذیذ دارند. این دانه ها دو نوع طوسی و مشکی هستند. هر دو نوع دانه مقادیر زیادی از ترکیبات مفید مثل سلنیوم، منیزیم و ویتامین E در خود دارند.

4. خواص دارویی:

  • اسانس این گل برای ترمیم زخم ها و کاهش فشار خون استفاده می شود.
  • اسانس برگ های آفتابگردان دارای خاصی میکروب کشی است.
  • مصرف تخمه آفتابگردان باعث تعادل سطح کلسترول و کاهش فشار خون می شود.(البته تخمه خام آفتابگردان این خاصیت را دارد نه تخمه بوداده و نمک زده.)
  • یکی دیگر از خواص گل آفتابگردان (تخمه آفتابگردان) کمک به شادابی پوست است. در تخمه آفتابگردان مقدار زیادی ویتامین E وجود دارد که باعث سلامت پوست می شود.
  • ویتامین E علاوه بر شادابی پوست باعث رشد موها و ناخن ها هم می شود.
  • دانه آفتابگردان حاوی عناصر منیزیم، فسفر و مس می باشد که به تقویت استخوان کمک می کنند.
خواص گل آفتابگردان

خواص گل آفتابگردان

 

نگهداری آفتابگردان

نور مورد نیاز:

آفتابگردان گیاهی است که به نور کامل آفتاب نیاز دارد. نور کافی باعث گلدهی خوب آفتابگردان می شود. پس اگر منطقه سکونت شما اقلیم ابری و بارانی دارد و در طول روز آفتاب بخه اندازه کافی نیست، بهتر است گل دیگری به جای آفتابگردان پرورش دهید. اگر نور کامل به گیاه نرسد رشد چندانی نمی کند و گلدهی و تولید دانه انجام نمی شود. شاید فکر کنید 3-4 ساعت نور آفتاب برای آفتابگردان کافی است اما اشتباه نکنید. آفتابگردان باید در تمام طول روز نور کامل دریافت کند. پس به هیچ وجه این گل را در سایه درختان دیگر نکارید.

نیاز آبیاری:

گیاه آفتابگردان ریشه های گسترش یافته ای دارد و به همین دلیل تا حدی در برابر دوره های خشکی مقاوم است. اما در کل آبیاری این گل باید منظم باشد. به خصوص در ماه های اولیه رشد که ریشه ها به تازگی در حال رشد و گسترش هستند. دقت کنید که آبیاری بیش از حد هم می توند باعث زرد شدن و ریزش برگ ها و همچنین بد شکل شدن بذرها شود.

دما مورد نیاز:

بهترین دمای نگهداری آفتابگردان 21 تا 25 درجه سانتیگراد است. البته آفتابگردان دماهای بالا تا 33 درجه و دماهای پایین تا 17 درجه را هم تحمل می کند. هر چه دما بالاتر برود باید میزان آبیاری را بیشتر و فواصل بین دو آبیاری را کمتر کنید. به همین نسبت در فصول سردتر گیاه به آبیاری کمتری احتیاج خواهد داشت.

خاک مورد نیاز:

خاکی سبک و حاوی خاک برگ و کود پوسیده دامی برای آفتابگردان مناسب است. دقت کنید که خاک زهکشی خوبی داشته باشد و هنگام آبیاری باتلاقی نشود. برای افزایش زهکشی خاک می توانید مقداری شن به ترکیب اضافه کنید. این گل به خاک های شور حساسیت زیادی ندارد. بهتر است خاک مورد استفاده PH خنثی داشته باشد.

نگهداری آفتابگردان

نگهداری آفتابگردان

 

2 دیدگاه در “با خواص گل آفتابگردان زینتی و نگهداری آن آشنا شوید

  1. مریم گفت:

    ممنون از مطالب خوب شما

  2. محمد هادی گفت:

    بسیار عالی و مفید بود ممنون?

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *