گیاهان آپارتمانی, مقالات, نگهداری گیاهان

با روش تکثیر شامادورا آشنا شوید

شامادورا از محبوبترین نخل های آپارتمانی است و به دلیل مقاومت بالا و نگهداری آسان گزینه مناسبی برای آپارتمان، شرکت ها و دفاتر کاری محسوب می‌شود. نخل شامادورا را می‌توان با کمی تجربه و داشتن شرایط گلخانه ای به راحتی تکثیر کرد و پرورش داد. تکثیر شامادورا از طریق بذر شامادورا و پاجوش انجام می‌شود. در این مقاله با ما همراه باشید تا با این روش ها به طور مفصل آشنا شوید و یک شامادورای زیبا تکثیر کنید

تکثیر شمادورا

تکثیر شامادورا

روش های تکثیر شامادورا :

تکثیر نخل شامادورا از دو روش کاشت بذر شامادورا و تقسیم بوته یا همان پاجوش انجام می‌شود. توجه داشته باشید که تکثیر شامادورا از طریق قلمه برگ یا ساقه امکان پذیر نیست و هرگز برگهای گیاه شامادورا را به منظور تکثیر آن جدا نکنید. بهترین روش تکثیر شامادورا از طریق تقسیم بوته در فصل بهار و پاییز است ولی با این وجود تکثیر این گیاه از طریق بذر هم انجام می‌شود. برای پرورش شامادورا تنها به روش های زیر عمل کنید و نکات مراقبتی از پاجوش و بذر را به خوبی رعایت کنید.

نحوه تکثیر شامادورا

نحوه تکثیر شامادورا از طریق بذر

1. تکثیر نخل شامادورا توسط کاشت بذر

تکثیر شامادورا از طریق بذر نیز امکان پذیر است اما این روش بیشتر توسط پرورش دهندگان حرفه ای انجام می‌شود. جوانه زنی دانه ها کاری دشوار و سخت است و بذر ها برای جوانه زدن به شرایط بسیار خاصی مانند رطوبت و دمای زیاد نیاز دارند. همچنین در بعضی موارد ممکن است بذرهای یک گیاه امکان رشد نداشته باشند و در اینصورت باید بذرهای جدیدی تهیه کنید. بنابراین اگر می‌خواهید شامادورای جدیدی داشته باشید، بهتر است روش تقسیم بوته را انجام دهید و یا یک شامادورای زیبا بالغ خریداری کنید.

روش کاشت بذر شامادورا :

برای تکثیر شامادورا به این روش باید بتوانید شرایط مناسبی را برای جوانه زدن بذرها، به وجود آورید. بطور کلی درصد بذر هایی که جوانه میزنند بسیار کم است و زمان کاشت بذر شامادورا از اواسط بهار تا اوایل تابستان است.

  • برای اینکار بذرها را به مدت 7 روز خیس کنید و آب آن را هر روز عوض کنید
  • بذر ها را بلافاصله پس از خیساندن در یک گلدان کوچک حاوی بستر کاشت شامل کمپوست مخصوص قلمه، پرلیت و پیت ماس بکارید.
  • گلدان را در جایی گرم قرار دهید و به طور کلی بازه دمایی بین 29 تا 33 درجه سانتی گراد برای جوانه زنی مناسب است.
  • گلدان را در سایه یا نور جزئی قرار دهید و از آفتاب مستقیم محافظت کنید.
  • برای حفظ رطوبت گلدان می‎توانید دور آن را پلاستیک بکشید و چند سوراخ جهت تهویه روی آن ایجاد کنید.
  • بعد از چندین ماه شاهد رشد جوانه ها خواهید بود.
  • زمانی که طول  جوانه ها به 5 سانتیمتر رسید، آنها را بیرون آورده و در گلدان دیگری بکارید.
بذر شامادورا

بذر شامادورا

2. تکثیر نخل شامادورا به وسیله تقسیم بوته ( پاجوش ) :

شامادورا دارای ساقه های زیر زمینی است و توسط آنها در زیر خاک گسترش می‌یابد. بعد از بالغ شدن، متراکم و انبوه شدن گیاه شامادورا می‌توانید در هنگام تعویض گلدان از طریق تقسیم بوته گیاه را تکثیر کنید.

  • یک گلدان مناسب انتخاب کنید و درون آن مخلوطی از ورمیکولیت یا پرلیت بریزید.
  • گیاه مادر را به آرامی از گلدان فعلی خارج کنید. خاک اطراف ریشه را بتکانید و ریشه ها را به دقت بررسی کنید.
  • یک ساقه سالم با سیستم ریشه ای قوی انتخاب کنید و با یک چاقو یا قیچی تمیز ریشه های آن را از ریشه های گیاه مادر جدا کنید. 
  • گیاه جدید را درون گلدان انتخاب شده به همراه خاک بکارید و ساقه و ریشه آن را به خوبی درون خاک قرار دهید.
  • گیاه مادر را مجددا در گلدان قبلی با خاکی تازه قرار دهید.
  • خاک هر دو گیاه را کاملا سیراب کنید و در یک مکان سایه و گرم قرار دهید تا ریشه ها قوی شوند و گیاه رشد طبیعی خود را از سر بگیرد.

همچنین در صورت پاجوش زدن گیاه شامادورا می‌توانید بعد از رسیدن ارتفاع آنها به 20 سانتی متر آنها را مطابق همین روش از گیاه مادر جدا کنید و جداگانه در خاک و گلدانی جدید بکارید. 

تکثیر شامادورا

تکثیر شامادورا از طریق تقسیم بوته

نکته :

توجه داشته باشید که تقسیم بوته باعث ایجاد شوک در گیاه می‌شود و گیاه جدید بعد از چند هفته یا چند ماه به حالت طبیعی خود باز می‌گردد. در صورتی که تجربه ای در این کار نداشته باشید، ممکن است بعد از تقسیم شامادورا، حال گیاه شما دیگر بهبود نیابد و به مرور از بین برود. بنابراین با توجه به قیمت مناسب شامادورا پیشنهاد می‌کنیم که برای پر شدن گیاتان گیاهی جدید تهیه کنید و در کنار گیاه قبلی و یا در گلدانی جدید بکارید.

 [/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *