گیاهان آپارتمانی, مقالات

با روش های تکثیر گل بابا آدم آشنا شوید

هر کسی که از گیاه بابا آدم (آلوکازیا) نگهداری می کند دوست دارد تعداد بیشتری از این گیاه زیبا برای خودش داشته باشد. شاید فکر کنید تکثیر این گیاه در خانه مشکل است و نمی توانید از پس آن بربیایید. اما اشتباه نکنید. تکثیر بابا آدم چندین روش دارد که می توانید با توجه به امکانات خود یکی از این روش ها را انتخاب کنید و گیاهتان را تکثیر نمایید. قلمه زدن، کاشت بذر آلوکازیا ، ریزوم بابا آدم و پاجوش بابا آدم روش های تکثیر این گیاه هستند. برای آشنایی با نحوه قلمه زدن گل بابا آدم و نحوه کاشت گیاه بابا آدم با ما همراه باشید.

نحوه کاشت گیاه بابا آدم

نحوه کاشت گیاه بابا آدم

تکثیر بابا آدم

بابا آدم گیاهی غده ای است یعنی از یک ریزوم مرکزی رشد می کند. به همین دلیل معمولا از آن قلمه تهیه نمی کنند. نحوه قلمه زدن گل بابا آدم در واقع از طریق ریزوم آن است. این کار نسبتا ساده است و هر کسی می تواند در خانه آلوکازیا را به این روش تکثیر کند. چند روش تکثیر بابا آدم عبارتند از:

  • تقسیم ریزوم بابا آدم
  • جدا کردن پاجوش بابا آدم
  • کاشت بذر آلوکازیا
تکثیر آلوکازیا

تکثیر آلوکازیا

 

روش های تکثیر بابا آدم

تقسیم ریزوم بابا آدم

قلمه زدن بابا آدم در واقع از طریق ریشه آن انجام می شود. آلوکازیا از ریزوم های زیر زمینی شکل می گیرد و بهترین روش تکثیر آن جدا کردن همین ریزوم هاست. بهترین زمان تکثیر گیاه بهار و اوایل تابستان (بعد از بیرون آمدن گیاه از خواب زمستانی) است. نحوه قلمه زدن گل بابا آدم به این صورت است:

  • به کمک یک بیلچه حفره ای در اطراف گیاه ایجاد کنید و گیاه را از خاک بیرون بیاورید. حفره باید به اندازه کافی عمیق باشد تا هنگام بیرون آوردن گیاه ریشه آسیب نبیند.
  • گیاه را از خاک بیرون بیاورید. در این مرحله می توانید غده های زیرزمینی گیاه را به راحتی مشاهده کنید.
  • ریزوم ها را جدا کرده و در بستر مناسب قرار دهید. ریزوم ها را خیلی نزدیک به هم نکارید تا هر گیاه فضای کافی برای رشد داشته باشد. بعد از کاشت آبیاری را فراموش نکنید.
  • در مدت زمان کوتاهی می توانید شاهد رشد گیاهان جدیدتان باشید.
ریزوم بابا آدم

ریزوم بابا آدم

 

تکثیر بابا آدم از طریق پاجوش

این روش هم دقیقا مثل تقسیم ریزوم انجام می شود. گیاه بابا آدم به صورت دسته ای رشد می کند. یعنی اگر گیاه را از گلدان در بیاورید می بینید که یک گیاه در واقع از چند دسته جدا تشکیل شده است. علاوه بر این یک آلوکازیای سالم معمولا خودش هم پاجوش تولید می کند. پاجوش بابا آدم نسخه کوچک شده ای از گیاه است که از ریشه گیاه اصلی رشد می کند. هر پاجوش بابا آدم می تواند یک گیاه جدید را بسازد. برای تکثیر آلوکازیا با این روش مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. هنگام جدا کردن پاجوش ها دقت کنید که هر دسته حداقل چند عدد غده سیب زمینی مانند داشته باشد.
  2. پاجوش ها را به کم یک چاقوی تیز و ضدعفونی شده از گیاه مادری جدا کنید.
  3. بیشتر پاجوش ها خودشان ریشه دارند و می توان به راحتی آن ها را در خاک کاشت.
  4. بعضی از پاجوش ها ممکن است هنوز ریشه نداده باشند. ریشه دار کردن پاجوش ها هعم در خاک و هم در آب امکان پذیر است.
پاجوش بابا آدم

پاجوش بابا آدم

 

کاشت بذر آلوکازیا

زمان مناسب کشت بذر آلوکازیا بعد از فصل سرماست. بذرها را به فاصله 8 سانتی متری از هم و در عمق 1 تا 2 سانتی متری خاک بکارید. بعد از کاشت آبیاری باید به صورت منظم انجام شود. نباید اجازه دهید که خاک کامل خشک شود. البته غرقاب کردن بذرها می تواند باعث پوسیدگی آن ها شود. پس به این مسئله هم توجه کنید. جوانه زنی آلوکازیا معمولا به سرعت اتفاق می افتد و در مدت 4 تا 7 روز می توانید شاهد جوانه های جدید باشید. بعد از جوانه زدن بذرها می توانید آن ها را به گلدان مورد نظر منتقل کنید. طبق دستور زیر کاشت و مراقبت گیاه را انجام دهید.

بذر آلوکازیا

بذر آلوکازیا

نحوه کاشت گیاه بابا آدم

بعد از جوانه زدن می توانید گیاه را در محل مناسب بکارید. بعد از کاشت نباید از هرس علف های هرز غافل شوید. هنگامی که گیاه بابا آدم جوان است بیشتر در معرض خطر می باشد. بهتر است خاک همواره مقداری رطوبت داشته باشد. همچنین تقویت گیاه با کود هر ماه یکبار توصیه می شود. اگر بذرها را 1 ماه قبل از آخرین سرما در خانه نشا کرده اید می توانید آن ها را بعد از گذشت آخرین سرما به خارج منتقل کنید.

 

10 دیدگاه در “با روش های تکثیر گل بابا آدم آشنا شوید

  1. مجتبی گفت:

    سلام .سپا س از شما

  2. محمدپور گفت:

    ببخشید میشه تکثیر از طریق بدنه هم میشه آموزش بدین؟

  3. رویا گفت:

    سلام در لیکا میشه ریزوم تکثیر کرد؟ یا اینکه خود گیاه در لیکا پرورش داد ؟

  4. حسن میرشاهانی گفت:

    سلام من گیاه بابا ادم را از شما اوردم تهران و در گلدان بزرگی کاشتم سه برگ خیلی بزرگی داشت که یکی از آنها ۴روز بعد برگ زرد و پلاسیده شد و مجبور شدم قطع کنم و بعداز ده روز برگ دوم حالت بیحالی و زرد شدن گرفته و برگ سوم هم احساس میکنم درحال بی حال شدن باشه .
    لطفا بفرمائید برای اینکه بابا ادم از بین نرود چکاری باید انجام بدهم.
    باتشکر

    1. ندا گفت:

      سایز گلدانی که گیاه کاشتید باید یک سایز از گلدان اصلی بزرگتر باشه وقتی گلدان خیلی بزرگ باشه ریشه گیاه آسیب میبینه و باعث از بین رفتنش میشه

    2. لادن گفت:

      باید بهش کود جلبک و آهن بدین ماهی یکبار بعد ۲۰ روز یکبار با سم ابامکتین سمپاشی کنید از کود حیوانی هم بریز رو خاک گلدان

    3. سبزینه گفت:

      سلام جناب آقای میرشاهی.شما هیچکاری نمیتونید برای این گیاه انجام بدید.فقط اگر شانس بیارید گیاه نجات پیدا کنه.بخاطر اینکه هر گیاه مطابق با آب و هوایی که پرورش پیدا کرده میتونه به زندگی ادامه بده و جابجا کردنش از یک خونه به یک خونه ی دیگه هم بهش شوک وارد میکنه.چه برسه از شهر شرجی و مرطوب بیارید به شهر خشک و الوده ی تهران.امکان نداره بتونه خودش رو به این شرایط وفق بده.هیچوقت از محیطی که از محیط زندگی شما هست گیاه نخرید.حتی ماشین های شمال هم نسبت به تهران شرایطشون متفاوته.گیاه که سهله

  5. سبزینه گفت:

    سلام جناب آقای میرشاهی.شما هیچکاری نمیتونید برای این گیاه انجام بدید.فقط اگر شانس بیارید گیاه نجات پیدا کنه.بخاطر اینکه هر گیاه مطابق با آب و هوایی که پرورش پیدا کرده میتونه به زندگی ادامه بده و جابجا کردنش از یک خونه به یک خونه ی دیگه هم بهش شوک وارد میکنه.چه برسه از شهر شرجی و مرطوب بیارید به شهر خشک و الوده ی تهران.امکان نداره بتونه خودش رو به این شرایط وفق بده.هیچوقت از محیطی که از محیط زندگی شما هست گیاه نخرید.حتی ماشین های شمال هم نسبت به تهران شرایطشون متفاوته.گیاه که سهله

    1. علی گفت:

      اصلا چنین چیزی نیست. لطفا اگر اطلاعات دارید جواب دهید. من از گلفروشی که باباآدم را از شما اورده بود سه تا خریده ام نزدیک یکسال است که دارم کمی بی حال شدن و برگه هایشان در دوره ای ریخت ولی بعدا دوباره برگ های جدید درآورد. و الان خیلی حالشان خوب است.اسپری آب بر روی برگه ها فراموش نشود. حتی توصیه می کنند روزی یکساعت دستگاه بخور آب سرد پای گیاه روشن باشد.

  6. سردار گفت:

    سلام جناب امیرشاهی عزیز.منم یه ماهی هس خریدم ازگلفروشی اوایلش یه برگ زرد شدزودباقیچی زدمش انداختم دورالان تویه ماه سه تابرگ کوچولودراورده هم من هم خانواده روخوشحال کرده پس جای نگرانی نیس این گیاه بازردشدن برگاش چیزیش نمیشه منتهی چندراهکارمن میدم امیدوارم گیاهتون سرحال وسرسبزباشه البته خالی ازبحث نباشه باباادم ماحدود۱/۵مترارتفاع داده وحداقل ده شاخه داره،پشت پنچره جایی که نورخورشیدبهش برسه حتی اززیرپرده هم نوربهش برسه ،اکه گرمادهی خونتون پکیچ هس بهترین حالت ممکن برای گیاه حساب میشه اینوگلفروش بهم گفت گرمای یکنواخت برای این گیاه عالیه یه مزیت هس،دوم نزارین خاکش کامل خشک بشه ،زیرگلدون حتماشن بریزین ویکم اب بریزین چون ب شدت حالت مرطوب ودوس داره،زیادب این طرف اونطرف نبرین بزارین یه جابمونه اون برگایی که نورنمیگیرن گلدونوبچرخونین تااوناهم ازنوراستفاده کنن،لطفاتوپاییزوزمستون اصلاکودندین چون وقط استراحته گیاه هس اوایل بهاربهش کودبدین،کودکبوترفقط باشه اونم اینطوراستفاده کنین دووجب کودوتویه ظرف ب مدت دوروز روزله کنین بزارین ته نشین بشه اب ته نشین شده روبصورت هفته ای یه باربدین بهش، موقع گلدون عوض کردن اولاحتماباخاکش بزارین گلدان جدید دوماببینین اگه ریشه کرم داره اصلاباهاش کاری نکنین اون بایدباشه برای تغزیه گیاه لازمه بزارین بمونه فقط اگه پشه بودباحشره کش یامگس کش بصورت محتاط بزنین تاکوشته بشن🤣

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *