گیاهان آپارتمانی, مقالات

با بیماری ها و مشکلات کراسولا خرفه ای آشنا شوید

کراسولا خرفه ای گیاهی با نگهداری آسان است که کمتر دچار بیماری و مشکل می شود.  یکی از رایج ترین مشکلات کراسولا ریزش برگ های آن است. علت ریزش برگ کراسولا خرفه ای می تواند چندین عامل باشد. پس برای داشتن گیاهی شاداب باید با دلایل بیماری کراسولا خرفه ای آشنا باشیم. در این مقاله با علت ریزش برگ کراسولا خرفه ای ، علت رشد نکردن کراسولا خرفه ای و سایر مشکلات کراسولا بیشتر آشنا می شویم. اگر شما هم می خواهید گیاهتان از این بیماری ها در امان باشد با ما همراه شوید.

کراسولا

کراسولا

مشکلات کراسولا خرفه ای

چروک و نازک شدن برگ ها

زمانی که آبیاری کم باشد گیاه مجبور است از ذخایر برگ ها استفاده کند. استفاده از آب ذخیره شده در برگ های گیاه موجب نازک و چروک شدن آن ها می شود. اگر تشنگی گیاه ادامه پیدا کند و آبیاری صورت نگیرد در نهایت برگ های گراسولا شروع به ریزش می کنند. و گیاه به خواب می رود. بهتر است قبل از این که گیاه به این مرحله برسد با آبیاری مجدد آن را احیا کنید.

زرد شدن و ریزش برگ ها

زرد شدن برگ کراسولا می تواند دلایل مختلفی داشته باشد. عوامل متضادی مثل آبیاری کم یا زیاد و همچنین کوددهی زیاد یا کمبود مغذی می توانند علت این عارضه کراسولا باشند. در کل خانواده کراسولا آب را در برگ های گوشتی خود ذخیره می کنند. بنابراین به آبیاری زیادی نیاز ندارند. برای جلوگیری از زرد شدن برگ کراسولا باید آبیاری گیاه را در زمان مناسب انجام دهید. یعنی زمانی که خاک گیاه کاملا خشک شده باشد. همچنین کراسولا نیاز تغذیه ای بالایی ندارد و کود دادن مرتب به آن ضروری نیست. کود دادن زیاد به کراسولا باعث سوختن ریشه می شود و خودش یک علت ریزش برگ کراسولا است.

زرد شدن برگ کراسولا

زرد شدن برگ کراسولا

 

کوچک شدن برگ ها

علت رشد نکردن کراسولا خرفه ای و کوچک شدن برگ های آن عموما به دلیل کمبود نور است. به ویژه در فصل رشد، گیاه به نور کافی نیاز دارد و در صورت کم بودن نور برگ های آن کوچکتر از حالت عادی می شوند.

علت ریزش برگ کراسولا خرفه ای

اگر برگ های پیرتر گیاه از قسمت پایینی شروع به ریزش می کنند نباید نگران باشید زیرا این مسئله طبیعی است. ریزش برگ های پیر به ویژه قبل از شروع فصل زمستان قابل مشاهده است. برای این که گیاه ساقه و برگ جدید بدهد و رشد خود را حفظ کند هرس سالانه آن ضروری است. ریزش برگ های کراسولا به جز دلایل طبیعی می تواند نشان دهنده مشکل در گیاه باشد. با تعویض گلدان و یا تعویض مکان، گیاه دچار شوک می شود. این شوک ممکن است باعث ریزش غیرطبیعی برگ های زیرین گیاه شود. در این زمان باید به گیاه اجازه دهید تا به شرایط جدید عادت کند و بعد از مدتی رشد عادی خود را از سر بگیرد.

پوسیدگی ریشه

ممکن است در اثر آبیاری بیش از اندازه ریشه کراسولای شما بپوسد. ماندن رطوبت در خاک گیاه و نامناسب بودن خاک باعث بیماری قارچی و در نهایت پوسیدن ریشه می شود. برای این که از این مشکل جلوگیری کنید باید از آبیاری زیاد کراسولا بپرهیزید و از زهکشی مناسب خاک گلدان اطمینان حاصل کنید.

بیماری های قارچی کراسولا

در صورت آبیاری بیش از اندازه و مرطوب ماندن خاک گیاه ممکن است به بیماری قارچی مبتلا شود. قارچ در نهایت موجب پوسیدگی کراسولا می شود. برای پیشگیری از قارچ باید در فاصله بین دو آبیاری اجازه دهید کمه خاک گیاه کاملا خشک شود. زهکشی خاک هم مهم است و خاک نباید باتلاقی باشد. یک بیماری قارچی دیگر که باعث بروز مشکل در کراسولا می شود، سفیدک پودری است.  در این بیماری لکه های سفید رنگی روی برگ ها و ساقه گیاه دیده می شود. برای این که کراسولا به سفیدک پودری مبتلا نشود باید از آبپاشی روی ساقه و برگ آن خودداری کنید.

بیماری کراسولا خرفه ای

بیماری کراسولا خرفه ای

بیماری ویروسی کراسولا

گاهی ممکن است کراسولا به بیماری ویروسی مبتلا شود. از علائم بیماری ویروسی ایجاد حلقه های سیاه رنگ در قسمت های زیرین برگ است. درمان بیماری های ویروسی معمولا به سادگی انجام نمی شود. البته اگر کراسولای شما به این بیماری دچار شد سریعا برگ های آلوده را از گیاه جدا کرده و از بین ببرید. با این کار از گسترش بیماری به کل گیاه جلوگیری می کنید.

مشکلات کراسولا

مشکلات کراسولا

آفات کراسولا خرفه ای

شپشک سپردار

این آفت هم به شکل نقاط تیره رنگ و کوچک روی برگ ها قابل مشاهده است. برای دفع این آفت از پنبه الکی یا سموم مخصوص طبق دستورالعمل استفاده کنید.

شپشک آردآلود

شپشک آردآلود یک آفت رایج است. این آفت باعث ایجاد زخم ها و توده های پنبه ای شکل و سفید رنگ بر روی گیاهان می شود. برای رفع این آفت می توانید برگ ها را با پنبه الکلی تمیز کنید یا این که گیاه را به کمک سم حشره کش سیستماتیک طبق دستورالعمل سمپاشی کنید.

شپشک آرد آلود

شپشک آرد آلود

 

36 دیدگاه در “با بیماری ها و مشکلات کراسولا خرفه ای آشنا شوید

  1. Ss گفت:

    سلام من یه کراسولا خرفه ای دارم یه سری زخم ها روی ساقه و جاهایی که تازه جوونه ایجاد شده وجود داره البته روی بعضی برگها هم وجود داره و با توجه به عکسایی که گذاشتین یه چیزی شبیه شپشک سپر دار هست با این فرق این که توی این عکسی که توی سایت گذاشتین زخم ها سیاه رنگ هست ولی روی گیاه من سفید رنگ هستن
    این گلدون من خیلی بزرگه و امکان این که دربیارم و ریشش رو ببینم هم نداره و البته اینم بگم من مقایسه کردم شبیه ارد آلود هم نیست و نمیدونم چه مشکلی داره ممنون میشم راهنمایی کنید

    1. D گفت:

      من یه کراسولا دارم که تمام برگهاش ریخته امکان داره دوباره درست شه ؟؟

      1. مسعود گفت:

        بزار جای پر نور

      2. پرهام نظری گفت:

        به حالت خواب رفته نور زیاد از پشت پنجره آب دهی ۱۰ روز یک بار عالی میشه این روز اول

        1. اختر ابراهیمی گفت:

          سلام کراسولای من اول برگاش کوچک شدن ریختن بردم خاکشو عوض کردن حالا یکماه گذشته ساقه هاش درحال افتادن هستن لطفا راهنمایی کنید نور خوبی داره

        2. مائده گفت:

          سلام من یه کراسولای کوچیک دارم که از شاخه آویز و ول شده نمی‌دونم باید چیکار کنم

          1. ... گفت:

            اگه اون ساقه‌ها تیره شدن فکر کنم به دلیل آبیاری زیاد باشه.

    2. Noosg گفت:

      سلام کراسولای من کم کم برگاش ریخت و الان که به ریشش نگاه میکنم کاملا مرده و تا ساقه هم ادامه پیدا مرده خشکیش چیکار باید کرد؟

      1. بهزاد گفت:

        سلام اینکه گفته میشه خاک باید تا عمق دوسانتی خشک بشه منظور اینه که کاملا خشک بشه یا نه فقط از حالت خیسی خاک در بیاد؟

    3. کوشان گفت:

      سلام من یه کراسولا دارم که چند روز یبار بهش آب میدادم ولی جای کم نور بود برگهاش شروع به ریزش کرد.گذاشتمش کنار پنجره یکم حالش بهتر شد ولی هر روز بهش آب میدادم دوباره ریختن برگاش و چروک شدنش شروع شد.رفتم باغ گل گفت زیاد آب دادی بزارش تو آفتاب و اصلا بهش آب نده.۵ روز تو آفتاب بود.همه برگاش نازک و قرمز شد،الان برگردوندم کنار پنجره.ولی بازم همون شکلی مونده…چیکار باید بکنم؟

    4. حانیه گفت:

      سلام من یه کراسولا حرفه دارم اول رشدش خیلی خوب از وقتی هواسرد شده همه برگاش ریختن حالاشروع به خشک شدن شاخه هاشده نمی‌دونم چی کنم همه برگا وشاخهاش دارن میریزن

      1. ابوالفضل گفت:

        بزار جای پرنور و آبیاری منظم انجام بده و زیاد آب بهش نده

  2. D گفت:

    من یه کراسولا دارم که تمام برگهاش ریخته امکان داره دوباره درست شه ؟؟

  3. ............... گفت:

    من یه کراسولا دارم که ساقه های جدیدش خم شده ؛ مشکلش چیه؟راه حلش چیه؟اگر جواب بدید ممنون.

    1. Ra گفت:

      سلام وقت شما بخیر من یه کراسولا دارم قارچ سفید گرفته چیکارش کنم؟

    2. یلدا گفت:

      سلام من برگ های کراسولام یکم حالت خمیده داره…چیکار کنم درست شه؟بیماری ای چیزی داره؟؟

      1. سودنا گفت:

        میتونی با پیچیدن سیم مفتول دور ساقه هایی ک تازه دارن رشد میکنن هر حالتی ک میخوای بهش بدی ، اینکار شبیه بونسای میکنه ش

  4. سوگند گفت:

    سلام
    خرفه ی من تمام برگاش به مرور ریخته و شاخه ها از نوک شروع به خشک شدن کرده.
    بعضی از شاخه ها جوونه ی جدید میزنه اما دوروز بعد همون برگه ریزم میوفته.
    مشکلش چیه؟؟

    1. امیدصحرای گفت:

      مال منم اینجوری بود ولی بهش تقویت دادم ویک پلاستیک کشیدم روش تا دو هفته بعد خوب شد

  5. کراسولا گفت:

    سلام من یه کراسولا دارم ازاین اسپری مخملا بهش زده بودن متاسفانه خودم همشو کندم چون دوس نداشتم الان پژمرده شده چکارش کنم

    1. فاطمه گفت:

      سلام کراسولای من ریزش برگ داره وهمچنین ساقه اش حالت پوکی پیدا کرده یکی از ساقه هاش از پوکی شکست پشت پنجره هم هست محیط خونه هم متعادل هست میشه راهنمایی کنید

  6. مریم کمالی گفت:

    سلام من یه درختچه دارم برگهاش خیلی نازک شده و کم کم داره برگها ریزش می کنه و یک ماه پیشم خاکش تعویض کردم و یک هفته هم هست که پرده های خونه کشیده بوده و نور کافی نداشته حالا می خوام علت بیمار شدن گیاهام را بدونممریم

  7. اغماضی گفت:

    با سلام گیاه کراسولای من خدا رو شکر رشد خوبی داره فقط مانند یک درخت داره قد میکشه و بلند میشه البته از وسطهاش قلمه زده ولی همچنان داره به بالا رشد میکنه چکارش کنم؟

  8. Sarina گفت:

    سلام یک گیاه خرفه ای دارم که رشدش خوب بودع اما الان شاخع هاش رشد میکنن برگای جدیدم رشد میکنع اما کوچیکن و ساقع هاش خیلی کم گیاه بنظر میرسن نورافتاب کمی بهش میرسع بنظرتون اگه نورشو یکم بیستر کنم گیاه شاداب ترو پر برگ ترمیشن

  9. F.rismanbaf گفت:

    ‌سلام من یک کراسولا دارم که دو هفته پیش زیر یک شاخه اش دونه های سفید خیلی ریز و چند تا حشره ی سبز رنگ رشد کرده بود من برگ ها رو جدا کردم الان اون شاخه اش سلامته ولی امروز متوجه شدم که دوتا شاخه ی دیگه هم بیمار شدن و زیر و روی برگ حشره ی سبز رنگ زده
    الان بیاد چیکار کنم؟ گیاهم مریض شده؟

  10. رضا گفت:

    من کراسولا دارم بعد مدتب سبز بودن خودشو از دست داد بعد قرمز شد الان هم یک حالت سیاه یا قهوه ای پر رنگ هست امکان نجاتش هست؟

  11. D گفت:

    من یه کراسولا دارم که ساقه های جدیدش خم شده ؛ مشکلش چیه؟راه حلش چیه؟اگر جواب بدید ممنون.

    پاسخ

  12. افسون اسدی گفت:

    سلام خرفه من خیلییی کم رشد میکنه علتش چیه؟

  13. علی گفت:

    سلام. من ی کراسولا دارم روی نصف برگاش گرد سفید رنگی شبیه به آرد میگیره. مثل اینکه ی چیزی رو با آب شور میشوری لکه ی سفیدی جاش میمونه. در ضمن من با آب شیرین آبیاری می کنمش.

  14. علی گفت:

    سلام. من ی کراسولا دارم روی نصف برگاش گرد سفید رنگی شبیه به آرد میگیره. مثل اینکه ی چیزی رو با آب شور میشوری لکه ی سفیدی جاش میمونه. در ضمن من با آب شیرین آبیاری می کنمش.مشکلش چیه دوستان؟

    1. نفس گفت:

      شاید اب می ریزید روش برگ ها… باید روی خاک اب بریزید

  15. دلتا گفت:

    سلام من ی کراسولا دارم ۶تا از برگ هاش چروک شده ابیاریش ۳،۴ روز یکباره البته کم اب میدم .چیکار بکنم برگ های چروک شده دوباره گوشتی بشه؟

  16. F h گفت:

    سلام من یه ماهه که بنسای خرفه خریدم و از وقتی اوردمش خونه ریزش برگ گرفت و همینطور ادامه داره حتی برگ های جدیدی که درمیاره برگاش هم نازک شده و کمرنگ.
    پشت پنجره جنوبی ولی به خاطر نور صبح ها تا چند ساعت خیلی اون محیط گرمه
    به خاطر این شرایط خاکش رو دوبار در هفته آب میدم و هر بار هم تست میکنم خشکه

  17. علی گفت:

    سلام کراسولای من اول برگاش کوچک شدن ریختن بردم خاکشو عوض کردن حالا یکماه گذشته ساقه هاش درحال افتادن هستن لطفا راهنمایی کنید نور خوبی داره

  18. نفس گفت:

    سلام. این گیاه رو چند ماه پیش خریدم مشکلاتی داشت جاش رو عوض کردم. پشت پنجره هست. خوب بود اما حدود یکماهه رشدش متوقف شده، برگ هاش چروک شدن و ریزش داره. هفته ای یکبار بهش اب میدم ولی هیچ فرقی نکرده

  19. ترمه گفت:

    سلام خدمت شما من یه کراسولا دارم برگهاش خیلی خوب و سالمه و ریزش هم نداره خداروشکر تنها مشکل اینه که برگها زرد شدن ،یعنی ممکنه به علت نور زیاد باشه…. ؟ جاشو بذارم تو سایه بهتر میشه؟ من شمال ایران هستم .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *