مقالات

با تفاوت های کود مایع و جامد آشنا شوید

همه گیاهان حتی گیاهان آپارتمانی برای رشد به مواد مغذی نیاز دارند. این مواد مغذی را می توان از طریق کود در اختیار آن ها قرار داد. کودها انواع مختلفی از نظر ترکیبات تشکیل دهنده دارند که در مقالات قبلی با آن ها آشنا شدیم. اما اولین موردی که در تهیه کود توجه ما را جلب می کند، حالت کود است. کودها یا حالت پودری(گرانول) دارند و یا مایع هستند. اما کود گرانول چیست ؟ یا بهترین کود مایع برای گلدان کدام است ؟ این مقاله به شما کمک می کند انواع کود کامل جامد و کود کامل مایع را شناخته و بهترین کود مایع برای گیاهان آپارتمانی خود را انتخاب کنید. پس با ما همراه باشید.

کود کامل جامد

کود کامل جامد

کود گرانول چیست ؟

کودهای خشک به صورت دانه ای، پودری و یا کود گرانول در بازار عرضه می شوند. اندازه ذرات از یک کود به کود دیگر متفاوت است. هم انواع دانه درشت که اندازه دانه سیب هستند و هم انواع دانه ریز که حالت پودری دارند موجودند. کود خشک را عموما برای اصلاح خاک و در ترکیب با خاک(طبق دستور توصیه شده) استفاده می شوند. نحوه استفاده از کود گرانول یا کود کامل جامد به صورت ریختن روی خاک گیاه است. کودهای خشک از نظر مواد تشکیل دهنده به دو گروه تقسیم می شوند:

  • کود تک ماده: در ترکیب این کود فقط از یک ماده استفاده شده است. کود اوره نوعی کود خشک تک ماده محسوب می شود. درصد npk این نوع کود مایع کامل هم روی بسته بندی آن می آید. برای داشتن کود موردنظر خود می توانید چند نوع کود تک ماده را با هم مخلوط کرده و از ترکیب آن ها استفاده نمایید.
  • کود مخلوط: کودهای مخلوط ترکیبی از چند ماده را در خود دارند و برای مصارف مختلف تولید می شوند. در واقع مواد تشکیل دهنده برای هدفی خاص و گیاهی خاص با هم ترکیب می شوند. استفاده از این کودها نسبت به خرید چند نوع کود تک ماده و ترکیب کردن آن ها راحت تر است.
کود گرانول چیست

کود گرانول چیست

 

مزایای کود خشک

مزیت اصلی کود گرانول یا کود خشک نداشتن محدودیت زمانی استفاده است. یعنی گیاه قادر به جذب مواد مغذی موردنیاز خود در طول زمان می باشد. کودهای خشک را می توان قبل از کاشت گیاهان با خاک مخلوط کرد. با این که اصلاح خاک به این روش مدتی طول می کشد اما در طولانی مدت باعث افزایش بازدهی کشاورزی می شود. علاوه بر این کودهای خشک ماندگاری بالایی دارند و مدت طولانی قابل استفاده هستند.

معایب کود خشک

کشاورزان با استفاده از کود خشک کنترل کمتری بر روی نتیجه مصرف خواهند داشت. به این معنا که مثلا اگر در استفاده از کود زیاده روی شود حذف آن و جلوگیری از مسومیت گیاه کار آسانی نیست. چرا که کود به صورت مخلوط با خاک وجود دارد و جدا کردن آن عملا امکان پذیر نمی باشد. البته این مشکل تنها در صورت استفاده بی رویه از کود بپیش می آید و اگر کود را طبق دستور مصرف نمایید گیاهان به ندرت دچار مسمومیت می شوند.

کود مایع چیست؟

این کودها همان طور که از اسمشان بر می آید حالت مایع دارند. غلظت این کودهای مایع معمولا بالا می باشد و باید برای استفاده آن ها را با آب رقیق کرد. غلظت کود و درصدهای npk روی بسته ذکر می شود. کودهای مایع به دو دسته کود ماکرو و کود میکرو تقسیم می شوند. کودهای پایه نوعی کود مایع هستند که مواد مغذی اولیه موردنیاز گیاه را در خود دارند. می توان به این کودهای پایه افزودنی های میکرو برای مصارف خاص اضافه کرد. این افزودنی ها مثلا ترکیبات آنزیمی برای تقویت رشد هستند. کود مایع کامل بهترین کود مایع برای گیاهان آپارتمانی است که همه مواد مغذی اصلی موردنیاز آن ها را دارد.

بهترین کود مایع برای گیاهان آپارتمانی

بهترین کود مایع برای گیاهان آپارتمانی

مزایای کود مایع

کودهای مایع برخلاف انواع خشک کنترل بیشتری در اختیار باغبان و کشاورز قرار می دهند. دوز مصرفی کود و دفعات استفاده کاملا در کنترل کشاورز است. به خصوص برای گیاهان گلدانی که میزان مصرف کود برایشان بسیار مهم است، استفاده از کود مایع انتخاب مناسب تری می باشد. شما می توانید از بین انواع کود مایع کامل ، بهترین کود مایع برای گیاهان آپارتمانی خود را انتخاب کنید. تداوم برنامه کوددهی گیاهان با استفاده از کود مایع راحت تر از کود جامد است. این مسئله به ما کمک می کند هر ماده مغذی را در زمان نیاز به گیاه بدهیم.

معایب کود مایع

یکی از معایب اصلی کودهای مایع این است که نسبت به کودهای خشک ماندگاری و تاریخ انقضای کمتری دارند. اگر این کودها را مدتی بدون مصرف رها کنید فاسد می شوند. علاوه بر این به دلیل بسته بندی خاص این نوع کودها معمولا قیمت بالاتری نسبت به کودهای خشک دارند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *