مقالات

با روش کاشت هسته انبه آشنا شوید

پرورش درختان کوچک در منزل و استفاده از میوه آن ها به صورت کاملا ارگانیک و طبیعی یکی از لذت بخش ترین کارهاست. انبه یکی از آن درختانی است که می توانید به راحتی در گلدان بکارید و به آن رسیدگی کنید تا میوه های خوشمزه اش را به شما تقدیم کند. در این مقاله با روش کاشت انبه در گلدان و نگهداری نهال انبه آشنا می شویم. اگر شما هم به پرورش انبه علاقه دارید با ما همراه شوید.

کاشت انبه در خانه

کاشت انبه در خانه

طرز کاشت هسته انبه

روش کاشت انبه در گلدان از طریق هسته آن بسیار ساده بوده و هر کس می تواند این کار را در منزل انجام دهد. برای آشنایی با نحوه کاشت انبه این مراحل را دنبال کنید:

مرحله اول:

یک انبه رسیده و تازه از بازار تهیه کنید. هر میوه انبه درون خودش یک هسته دارد که به وسیله پوشش سخت بیرونی احاطه شده است. حتما باید میوه رسیده تهیه کنید وگرنه ممکن است دانه درونی به اندازه کافی بالغ نشده و برای کاشت آماده نباشد.

1

1

مرحله دوم:

میوه خوشمزه را نوش جان کنید و هسته آن را بیرون آورده و کنار بگذارید.

2

2

مرحله سوم:

به آرامی میوه های چسبیده به هسته را جدا کنید تا هسته سریع تر خشک شود و باز کردن آن آسان تر باشد. بعد از این که هسته را از تکه های میوه پاک کردید آن را با یک دستمال خشک کرده و آن را 1 تا 2 روز کنار بگذارید تا بیشتر خشک شود.

مرحله چهارم:

در این مرحله به کمک یک قیچی تیز هسته را باز کرده و دانه انبه را بیرون بیاورید. این کار را به آرامی انجام دهید تا دانه درون هسته آسیب نبیند. با باز شدن هسته می توانید دانه درون آن را ببینید.

4

مرحله پنجم:

دانه را به آرامی از هسته خارج کنید و هر لایه اضافی روی آن را جدا نمایید. بعضی از انبه ها چندین دانه و بعضی فقط یک دانه تولید می کنند. هسته نشان داده شده در شکل فقط یک دانه دارد. اگر دانه چروکیده یا پوسیده به نظر می رسد بهتر است برای اطمینان یک انبه دیگر را امتحان کنید.

5

مرحله ششم:

یک دستمال پارچه ای را نمدار کنید و دانه را درون آن بپیچید. در این مرحله کاشت هسته انبه در آب هم امکان پذیر است. می توانید دانه را به مدت یک روز در آب گرم خیس کنید و بعد در دستمال مرطوب قرار دهید. سپس پارچه را به همراه دانه درون یک پلاستیک شفاف قرار دهید تا رطوبت آن بالا برود. کیسه پلاستیکی را در مکانی تاریک(مثلا داخل کابینت) قرار دهید. مکان دانه ها بهتر است گرم باشد اما حواستان باشد که پارچه مرطوب بماند. بعد از این مرحله هر سه روز یک بار به دانه سر بزنید و تغییرات آن را پیگیری کنید. در صورت لزوم هر بار پارچه را مرطوب نمایید.

6

6

مرحله هفتم:

بعد از چند هفته می توانید شاهد جوانه زدن دانه باشید. هر وقت اندازه گیاه به حدود 8 سانتی متر رسید می توانید آن را به گلدان منتقل کنید.

7

مرحله هشتم:

بعد از حدودا 5 هفته می توانید ریشه های جوانه قابل دیدن می شوند. بعد از مشاهده ریشه ها می توانید جوانه را به گلدان منتقل کرده و در خاک بکارید.

مرحله نهم:

گلدانی که حداقل چند سانتی متر بزرگتر از دانه باشد انتخاب کنید. از باز بودن سوراخ های زهکش گلدان مطمئن شوید. گلدان را با خاک مخصوص کاشت پر کنید به طوری که 5 سانتی متر از روی گلدان خالی باشد. دانه را روی خاک بگذارید و روی آن حدود 2 سانتی متر خاک بریزید.

مرحله دهم:

در این مرحله باید مراقبت های لازم را نجام دهید تا گیاهتان رشد کند. انبه درخت بومی مناطق استوایی است و از آب و هوای گرم و مرطوب لذت می برد. گیاه را در برابر نور کامل خورشید قرار دهید آبیاری را مرتبا انجام دهید تا خاک همیشه مقداری رطوبت داشته باشد.

مرحله یازدهم:

ممکن است گیاه مدتی پس از رشد حالت افتاده به خود بگیرد و برگ هایش آویزان شوند. در این حالت نباید نگران باشید. افتادگی برگ ها اگر علامت آبیاری کم یا زیاد نباشد احتمالا طبیعی است و با رشد بیشتر گیاه برطرف می شود. اگر از متناسب بودن میزان آبیاریتان مطمئن هستید لزومی ندارد آن را تغییر دهید.

مرحله دوازدهم:

عکسی که در زیر مشاهده می کنید 9 هفته بعد از قرار دادن دانه در دستمال مرطوب است. گیاه به خوبی رشد کرده و برگ های جدید داده است. این نهال کوچک را می توانید در منزل نگهداری کنید و وقتی بزرگتر شد به باغچه منتقل کنید. دقت کنید که زمانی بین 5 تا 8 سال لازم است تا درخت انبه به میوه دهی برسد. بنابراین اگر می خواهید گیاهتان سریع تر میوه بدهد یک نهال چندساله انبه تهیه کرده و آن را بکارید.

شرایط نگهداری نهال انبه

نور

درخت انبه برای این که رشد کند و باردهی خوبی داشته باشد به نور کامل نیاز دارد. البته قرار دادن گیاه در نور مستقیم برایش مضر است. بعد از این که نهال انبه کمی رشد کرد می توانید آن را به فضای بیرون منتقل کنید تا مشکلی از نظر دریافت نور نداشته باشد.

آبیاری

آبیاری انبه باید به طور منظم انجام شود. بعد از کاشت انبه در گلدان هر وقت رویه خاک کمی خشک شد می توانید آن را آبیاری کنید. همانطور که در طرز کاشت دانه انبه گفتیم، آبیاری منظم برای جوانه زدن بذر هم ضروری است.

دما

بهترین دما برای نگهداری نهال انبه دمای 21 تا 25 درجه سانتیگراد است. انبه به دماهای پایین حساسیت دارد و دمای زیر 5 درجه می تواند باعث مرگ آن شود.

خاک

بهترین خاک برای نگهداری درخت انبه در گلدان مخلوط خاک معمولی و خاک برگ به نسبت های مساوی است. از ترکیب کوکوپیت، پرلیت و پیت ماس هم می توانید برای انبه استفاده کرد.

کوددهی

برای تقویت گیاه می توانید در طول سال ماهی یک بار به آن کود بدهید.

نگهداری درخت انبه در گلدان

نگهداری درخت انبه در گلدان

155 دیدگاه در “با روش کاشت هسته انبه آشنا شوید

  1. ابراهیم گفت:

    سلام انبه من در گلدان یواش یواش برگهاش قهوه ای شد بعد کلا ریختن الان ساقش از بالا به پایین میخواد پژمرد بشه خیلی سالم و سرحال بودها بهش کود سه بیست دادم یه مدت بعدش اینجوری شد دیگه نمیشه احیاش کرد؟

    1. جهانی گفت:

      سلام، شاید یه مقدار برای کود دهی عجله کردید، ابتدا بوسیله آبیاری ریشه را آبشویی کنید،بعد از اسید امینه یا هیومیک اسید استفاده کنید ،انشاله که درست میشه

    2. وحید گفت:

      کود بهش زیاد دادی سوزوندیش

    3. علی گفت:

      سلام من دیشب رفتم دو تا انبه خریدم و خوردم و هسته اونارو در آوردم مثل لوبیا بود ولی بزرگ بود اول فک کردم لوبیای سحر امیزه خیلی جالب بود برام صبحش کاشتم تو خاک خدا کنه بیرون بیاد

      1. ممل امریکایی خخخ گفت:

        دهنت کلی خندیدم
        فقط مواظب باش لوبیای سحرآمیزت یهو نره رو ابرا
        خخخخ

        1. نوید بکتاشیان گفت:

          اگر گیاه شما یک تا دوماه بعد از سبز شدن با درخت مثمر نوع خودش پیوند خورده نشود، بعد از دو تا سه ماه خشک خواهد شد

          1. taimaz گفت:

            سلام شما اطمينان دارید که باید بعد از چند ماه انبه ای که پرورش دادیم باید با درخت مثمر پیوند بخوره اگر پیوند نزنیم خشک میشه چون ۳ سال پیش ی هسته ریشه دار کردم و الان در گلدان تبدیل به درخت حدود یک متری با کلی شاخه و برگ شده پیوند نزدم

    4. Meli گفت:

      من هسته انبه رو داخل لیوان آب گذاشتم و هر روز آبشو عوض کردم بعد از دو سه هفته کلی ریشه و برگ و ساقه داد خیلی راحت تر از روش با دستماله با دستمال نگهداریش خیلی سخت تره🌹🌹

      1. فاطمه سرحدی گفت:

        سلام وقت بخیر من یه دانه انبه کاشتم ریشه داده ولی ساقه وبرگ نداده میشه بکارم یا فایده ای نداره دیگه جوانه نمیزنه؟ممنون میشم راهنمایی کنید

        1. فرزان گفت:

          سلام نه ریشه فقط کافی نیست بایدساقش دربیاد

    5. ★sobha★ گفت:

      سلام شما مث این که با کود اضافی باعث سوخته شدن ریشه و در نهایت مرگ گیاه شدین

  2. میثم شورچه گفت:

    سلام من امشب تصمیم به کاشت هسته انبه گرفتم قبلا هم اینکارو کروه بودم ولی متاسفانه
    چون آگاهی نداشتم هسته رو باهمون پکشش سختی که داره همه توضیحاتی که فرمودین انجام داده بودم
    غافل از اینکه باید این لایه روشو برمیداشتم.
    دست مریذادبه شما
    ممنونم بابت اطلاعاتتون.
    به یاری خدا امشب نحوه صحیح رو که از شما یاد گرفتم
    این هسته رو میکارم .

    1. وحید گفت:

      سلام کود زیاد بهش دادی سوزوندیش

      1. فاطمه گفت:

        سلام میخواستم بدونم خاک خاصی برای کاشت مهمه

      2. فاطمه گفت:

        منم کاشتم الان یه هفتس جوانه زده وداره ریشه میزنه

    2. علی گفت:

      سلام انبه ما ۵۰ سانت بزرگتر نمیشه چکار کنیم

    3. محمد باقری خوری گفت:

      سلام با بوستش بکارید در میاد من خیلی کاشتم

  3. مریم گفت:

    ولی من با همون پوشش سخت در خاک باغچه کاشتم . بسیار عالی جوانه زد و رشد کرد و به نهال تبدیل شد. بدون اینکه این مراحل رو طی کنم

    1. پردیس گفت:

      سلام کدام شهر زندگی میکنید؟

      1. قصرنهال گفت:

        باسلام. رویاندن هسته کار ساده ایست ضرورتی ندارد پوست هسته برداشته شود
        یک کارتن یا یک گونی کنفی را مقداری برگ خشک ریخته هسته ها را کنارهم بچینید رویشان دوباره برگ خشک بریزید روزانه اب بزنید تا هسته ها جوانه بزند برگها سبز وضخیم شوند داخل گلدان بزرگ یا باغچه بکارید انبه دوسه سال اول ازگرمای شدید و سرمای زیاد مراقبت شود بزرگ شود درخت مقاومی میشود دراکثر مناطق حتی نیمه سردسیر هم میشه به ثمردهی رساند اقلیم مطبوع انبه گرم ومرطوب میباشد ولی درخت بالغ خودش را به اقلیم نیمه سرد حتی باتنشهای سرمایی مقطعی زیرصفر درجه هم سازگاری میابد بازم تاکید میکنم نورکافی ومراقبت ازسرما حتی با کاور پلاستیکی
        موفق باشید.

        1. مژگان آهنین جان گفت:

          سلام من اصفهانی هستم،یک هسته انبه را دد تابستان کاشتم اول سرما در اتاق برگهایش سیاه شد گلدان را در تراس گذاشتم و یک پلاستیک روی آن کشیدم دوباره جوانه زد
          به من بگویید: تا کی میتوانم در چنین حالت او را نگهداری کنم
          میترسم گلدان را داخل بیارم انبه خراب شود
          لطفا راهنمایی کنید

        2. datam pajoohan گفت:

          با درود
          ممنون از اطلاعاتتون البته هسته انبه اگه از غلافش در نیاد زمان جوانه زنی خیلی طول میکشه شاید نزدیک به 2 ماه ولی با برداشتن غلاف اول و پوست های روش ، این زمان به 5 الی 12 روز تغییر میکنه در مورد راهکارتون که از گونی و برگ خشک استفاده میشه اطلاعات علمی ندارم ولی تصورم اینه که اون محیط (گونی و برگ خشک)، محیط مناسبی برای رشد کپک و میکرو ارگانیسم ها هست ولی سپاس بسیار برای اطلاعاتتون در مورد سازگاریش با هوای سرد بعد از سه الی چهار سالگی . موفق باشید و برقرار

      2. محمد متین باسره گفت:

        سلام وقتتون بخیر من یه انبه کاشتم حدودا 8 روزه که هست الان هم داره ریشه میده خیلی ممنون از توضیحاتتون.

      3. مجتبی گفت:

        آفرین مریم جون

        1. ....... گفت:

          سلام من انبه کاشتم جوانه زد بعد نهال شد بعد درخت انبه شد با توضیحات شما نرفتم ?

          1. Hamideh گفت:

            من کاشتم همه این مراحل رو طب کرده بودم اما وقتی رشد کرد ساقه اش اشتباهی شکست ولی ریشه خوبی داده امیدی هست دوباره جوانه بزنه

    2. سایلس گفت:

      خب دوست عزیز این روش تسریع میبخشه اون روش بومی رو همه بلدن

      1. سمانه زارع گفت:

        سلام وقتتون بخیر من انبه کاشتم اول برکهاش خیلی خوب بود دوهفته بعد برگها قهوه ی شد و خشک شد دلیلش چیه

    3. مجتبی گفت:

      آفرین مریم جان

    4. مصطفی اسدالهی گفت:

      منم همینطور

    5. فاطمه گفت:

      منم کاشتم الان یه هفتس جوانه زده وداره ریشه میزنه

    6. محسن گفت:

      دقيقأ در ش لیط مساعد نیازی به برداشتن پوسته سخت نیست. در طبیعت هم این هسته ها به همین صورت طبیعی رشد میکنند اگر دقت کنید درست بالای جوانه در همین پوسته سخت یک شیار باز است برای خروج جوانه و کار شکافتن کامل پوسته هم که در طول زمان تقریبآ پوسیده به عهده ریشه است

    7. محسن گفت:

      دقيقأ در شرايط مساعد نیازی به برداشتن پوسته سخت نیست. در طبیعت هم این هسته ها به همین صورت طبیعی رشد میکنند اگر دقت کنید درست بالای جوانه در همین پوسته سخت یک شیار باز است برای خروج جوانه و کار شکافتن کامل پوسته هم که در طول زمان تقریبآ پوسیده به عهده ریشه است

  4. ۳pd گفت:

    سلام.من الان سومین انبه که میکارم تا مرحله ۱۰ یکم بزرگتر میرسه بعدش خراب میشه.الان برگاش بجز یه دونه برگ خشک شد ریخت. ساقش سالمه.چیکار کنم که خراب نشه ؟
    اول خیلی خوب رشد کرد به اینجا که میرسه متوقف میشه و خراب میشه

    1. Se.mo گفت:

      من انبه هرساله میکاشتم بعد اینک ب گلدون انتقال میدادم بزرگ میشد یکدفعه خشک میشد امسال اومدم انبه ک خوب رشد کرد ب گلدون انتقال دادم بعد حالت گلخونه ای براش درست کردم خداروشکر دیگ پژمرده نشد

    2. datam pajoohan گفت:

      فک کنم گلدونتون کوچیک باشه باید گلدونت رو بزرگتر کنی البته اگه سرما اونو نزده باشه

  5. سپهر میرزایی گفت:

    منم ۳ تا هسته انبه دارم تازه گذاشتم خشک بشن

    1. عطیه غفاری گفت:

      سلام وقتتون بخیر، بعد از اینکه هسته رو به گلدان انتقال دادم، باید هرروز آبیاریش کنم؟ دمای امسال (تهران) گرم هست. منزل ما ویلایی و من گلدان رو داخل بالکن (نور مستقیم خورشید) نگهداری میکنم.
      ممنون از پاسختون

      1. الهام گفت:

        نور مستقیم برای گیاه مضر. تا بزرگ شدنش باید زیر سایه و مانند بچه ازش نگهداری بشه. وقتی بزرگ شد میتونین زیر نور نگهش دارید

    2. محسن گفت:

      سلام دوست عزیز نیازی نیست خشک بشه.تر هم که باشه جوانه میزنه

  6. محمد گفت:

    سلام . آیا میشود از هسته انبه ۳ سال پیش استفاده کرد ؟. ممنون

    1. سعید گفت:

      3 سال نگه داشتیییییی

    2. ممل امریکایی خخخ گفت:

      دهنت کلی خندیدم
      مگه شراب شیرازه ؟؟؟
      خخخخ

    3. احمد گفت:

      شما ظاهرا ساقی‌ت عوض کن اخه مرد حسابی هسته ۳ سال پیش به چه دردی میخوره واقعا مسخره‌ست سوالت

  7. سمیر گفت:

    سلام من الان نهال کاشتم و سبز کرده برای زمستان اگر دمای هوا تا منفی 15درجه هم بره خشک نمیشه

    1. سحر گفت:

      سلام وقت بخیر ما دماوند زندگی می کنیم در این آب و هوا می شه انبه کاشت؟

  8. سمیر گفت:

    سلام من الان نهال کاشتم و سبز کرده برای زمستان اگر نهال بیرون باشه و دمای هوا تا منفی 15درجه هم بره خشک نمیشه

  9. میثم گفت:

    سلام
    من الان دو هفته هست هسته ها رو در دستمال گذاشتم و جوانه بلندی هم زده ولی روی دستمال کپک سبز زده!
    مشکلی ایجاد میشه؟

    1. الهام گفت:

      من دو سه روز یبار دستمال کاغذی رو عوض میکنم. و نمیذارم تغییر رنگ بده دستمال کاغذی

      1. مجتبی گفت:

        آفرین

  10. Hasti گفت:

    من‌ هم چن وقتی هست انبه کاشتم ۶ برگی شده اند ولی برگ ها کاملا حالت افتاده دارند و از اول هم بنفش رنگ بودند سبز نیستن

    1. سارا گفت:

      سلام منم یه انبه کاشتم دقیقا متل انبه شماست.نهال شما الان درست شده?

    2. مجتبی گفت:

      ایشاالله درست میشه عزیزم

  11. سعید گفت:

    ممنون بابت مطلبتون
    من هم تا بحال دو بار هسته انبه رو با همون پوست سختش توی باغچه کاشتم به طوری که لبه تیز تر پوست رو به بالا باشه.جوانه زد و نهال هم شد.
    توی شهر اصفهان

    1. صفا گفت:

      چه عالی
      الان چه اندازه شدن ؟

      1. سید گفت:

        سلام من بعداز جدا کردن هسته ان رااز لایه سخت جدا کرده ودرون دستمال گذاشتم درست هست

      2. مژگان پارسا گفت:

        سلام
        من هسته انبه رو گذاشتم در دستمال و مرتبا ابش رو عوض کردم الان داخلش کرم های سیاه ریز زده
        دیگه خراب شده
        تازه داره ریشه میزنه

  12. حسین گفت:

    سلام
    از یک هفته پیش دو هسته انبه رو توی دستمال نمدار پیچیدم، یکیشون حدود دو سانت جوانه زده ولی اون یکی هنوز جوانه نزده، گلدونم آماده کردم، بزودی منتقلش میکنم به گلدون

    1. هادی گفت:

      همون یکی هسته را به آرامی بشکاف میبینی جوانه داخلش هست و نمیتونه بیرون بیاد. گاهی اینگوری میشه.

  13. soheila گفت:

    سلام، آیا انبه را میتوان در گیلان کاشت؟ در زمستان با توجه به سردی هوا چطور باید از اون نگهداری کرد

    1. مجتبی گفت:

      نه عزیزم انبه خاص شرایط استوایی یه. حال شما بکار شاید شد

  14. نسرین گفت:

    سلام شما در کاشت هل هم میتونید راهنمایی کنید باتشکر

  15. مهدیه آیار گفت:

    سلام.من هسته انبه رو کاشتم.خیلی رشد خوبی داشت.حدود یک ساله هست.رشدش متوقف شده و لبه‌ی برگها حالت سوخته و قهوه‌ای میشه.ممنون میشم اگر ممکنه راهنمایی کنید

    1. الینا گفت:

      سوختگی بابت گرما و خشکی هواست

      1. محبوبه گفت:

        سلام، من اولین بار دارم انبه میکارم و از راهنماییتون خیلی ممنونم، امیدوارم نتیجه بده

  16. معصومه گفت:

    با سلام، ما دو هفته است که هسته انبه را داخل دستمال و مشمع گذشته ایم و جوانه زده است. خیلی جالب و زیباست.

  17. زهرا گفت:

    سلام . انبه ی من از وقتی در گلدان شروع به رشد کرد برگ های اولیه اش بنفش بود و رو به پایین. از ابتدا در تراس گذاشتم مشکلش چیه؟ کرج هستم

    1. راز گفت:

      برخی نرژاد انبه برگ های بنفش داره و طبیعیه

    2. حmr گفت:

      سلام دوست عزيز کرج آب و هوای مرطوب خزری داره اما انبه میوه استوایی و گرم سیر هست

  18. حامد گفت:

    دوستان گرامی سلام و عرض ادب سوالاتی که پرسیدید تقریبا همه در مراحل بالا توضیح داده شده مثلا برای نگهداری در دمای زیر ۵ درجه ذکر شده که باعث مرگ گیاه می شود چرا دوباره پرسیدید که تا منفی ۱۵ درجه سالم می مونه یانه لطفا مطالب و به دقت بخوانید یا یک نفر هم گفتن نور مستقیم خورشید مشکلی ایجاد نمیکنه؟
    خیلی کامل توضیح دادن ممنون بابت توضیحات عالی و بی نقصتون

  19. محمد سایبانی گفت:

    در هرمزگان هسته امبا را با همان پوسته انبه سه روز در آب قرار می دهند و پس از آن در خاک می کارند و تا جوانه زدن آن را مرطوب نگه می دارند . لازم است هسته در سطح خاک کاشته شود

    1. امیر گفت:

      بهترین میوه برای کاشت تو کشورمونه
      اونوقت دلاری از پاکستان میخریم

      1. ف گفت:

        با سلام. ممنون از ارائه اطلاعات کامل شما.
        من هم با این روش چهار تا هسته گذاشتم
        فعلا دوتاش جوونه زده و به گلدان منتقل کردم.
        نکته قابل توجه کود ضد قارچ هست که باتوجه به سریع قارچی شدن هسته باید چند وقت یکبار به خاک کود ضد قارچ زد.

    2. باغ بان گفت:

      باید هل بنفش و سبز بکارید.
      خاک خیلی سبک و همیشه نمدار میخواد
      دانه هل روی درختچه رشد نمیکنه و در محل تلاقی خاک و تنه بصورت خزنده روی خاک پخش میشه
      تو ایران اصلا بار نمیده

  20. مهدی گفت:

    با سلام ، احتمالش کمه مدیر محترم این مطلب رو بزارند برای ولی خالی از لطف نیست ، دوستان عزیز حتما بسیاری از شما بعد از اینکه انبه رو میکارید و یه مقدار رشد میکنه گیاهتون از بین میره ، برگهاش میسوزه و میریزه و ساقه از بالا شروع به خشک شدن میکنه ، مشکل در دو مطلبه ، اول ابدهی ، دوم زه کش بودن خاک ، و سوم نگاه کردن به گیاه کوچک انبه که اخری به اندازه دو مورد قبلی اهمیت داره ، کیاه انبه به مقدار ابدهی بسیار حساسه و همچنین ریشه این گیاه در اب انباشته شده در گلدانتون به سرعت میپوسه و همچنین از نگاه کردن زیاد به گیاه کوچک پرهیز کنید و سعی کنید فقط یک نفر بهش اب بده و زیاد نگاهش نکنید درست میشه ، یا علی

    1. فریده گفت:

      سلام یعنی چی نگاه نکنید

      1. رضا گفت:

        میگه چشمتون شوره نمکش گیاه رو خشک میکنه?

    2. افرا گفت:

      من هی رد میشم قربون قد و بالاش میرم ? مگه میشه نگاش نکرد

    3. آرش گفت:

      اینکه زیاد نگاهش نکنیم یعنی چی، یعنی ناراحت میشه

      1. راضی گفت:

        شاید🤣🤣

    4. زهرا گفت:

      سلام اتفاقامنم باشماموافقم درموردآب دهی باید یک نفربه گل آب بده ودقیقا نبایدبه گل تازه کاشته شده چشم دوخت حساسیت زیادنسبت به گیاه انرژی منفی میده منم اولین بارانبه درپارچه ریشه زایی میکنم خیلی دوست دارم تواین کارموفق بشم اگه مشکل پیش بیادناامیدمیشم گل هایی که روشون تسلط دارم خیلی عالی میشه پایدارباشید

    5. امید گفت:

      نکته اولی ودومی آره سومی رونشنیدم انبه منطقه مابلوچستان کشت میشه انبه میتونه گرماروتحمل کنه ولی سردی واسش مثل سم میمونه میتونیددوربرش چهارتا میلگردحفرکنیدو یه پوشش پلاستیکی قراردهیدحالت گلخانه ای که رطوبت تولیدکنه وچندسوراخ بخاطراکسیژن بزاریدالبته درمناطقی که هواسرده کاشت اولیه یاتولیدنهال میتونیدهسته رودر۱۰سانتی متری داخل خاک یاهمون گلدان قراربدیدوسردو سه روزیکم آب بدیدزیادندیدکه نپوسه روش بعدی چنددانه رو روی گونی بزاریداگه زیرآفتاب بودبایه گونی دیگه بپوشونیدوباآب پاش آبپاشی کنیدتاغنچه بزنه اندازه ای آب پاشی کنید نم بشه و روش بعدی روشی که دوستان توضیح دادند روش بعدی که برای بعضیادر دسرس نیست نهال گرفتن ازخوددرخته ودرموردباردهی انبه مثل درخت نخل نر وماده داره بعدازاینکه ۲سال ازعمرنهال سپری شدازیه درخت بارده پیوندبزنیدبه۴سال نرسیده باردهی میده امیدوارم اطلاعاتم بدردتون بخوره

  21. محمدرضا گفت:

    سلام
    من دو هفته میشه حدود ۱۰ انبه را طبق مطالب گفته شده گذاشتم اما هنوز هیچ اتفاقی نیافتاده
    در ضمن وقتی نایلون را باز میکنم ببینم رطوبت داره یا نه پارچه فکر کنم بوی نامطبوعی داره

    1. فردی گفت:

      من هم این تجربه را داشتم حتی بذر ها کپک میزد تا اینکه یکبار قبل از کاشتشون به مدت پنج روز تو آب غوطه ورشون کردم و هر روز آبشو میدادم به گلهام وآب تازه میریختم روشون چون آبشون به سرعت سیاه میشه…مشکلم حل شد

  22. مرتضی صادقی گفت:

    سلام وقتتون بخیر من مدتی بود که فکر کاشت انبه بودم حتی شنیده بودم در دستمال میگذارند ده روز پیش شروع کردم و از روش خودم که ابداع کردم استفاده کردم خیلی ساده انبه رو خوردم و هسته رو با چاقو شکاف دادمدر گلدان کاشتم الان به شدت رشد میکند جالب اینکه کلا قهوه ای هست این تجربه اولم هست اولین بار هست با گروه شما آشنا شدم از شیراز

    1. امین گفت:

      سلام چه خاکی استفاده کردین؟

  23. امین گفت:

    سلام
    من دوتا دونه رو گذاشتم توو دستمال مرطوب ، بعد از یه مدت (حساب نکردم?) ریشه زد ولی هنوز جوونه نزده بود و چون کپک هم زده بود (گفتم کپک ممکنه ب دونه آسیب بزنه) برای همین هم منتقل شون کردم به گلدون ، الان یه مدتی میشه ک توو گلدون ان ولی اصلا جوونه نزدن ، برای همین امروز یکی شونو رو اوردم خاک روشو برداشتم دیدم ک داشته این مدت ریشه میداده (و یه سری ریشه هاش هم توو همین حین کنده شد ، کُشتم گیاهو؟؟) ولی جوونه ش در حد 1 سانت بود و تازه رو به پایین (دونه رو بد قرار دادم توو خاک احتمالا). این وضعیت دلیلش چیه؟ خاک سفته؟ یا کلا بیشتر باید زمان بهش داد؟؟؟ آبیاری هم هر روز دارم انجام میدم ، گیاه هم داخل خونه س چون فک نکنم گرمای اهواز رو بتونه تحمل کنه ولی خوب جایی نیست که سرمای کولر بهش برسه.
    ممنون

    1. Melina گفت:

      عه ما هم اهوازیم.. و امروز انبه خوردم دیدم داره جوونه میزنه برای اهمیت ز پوسته درش آوردم و الان تو پارچه مرطوبه است°°

  24. امین گفت:

    و این که مراحل 7 و 8 مشکل دارن ، اینا باید بعد از همدیگه باشن ولی به جاش دقیقن یه مرحله ان و تازه متفاوت ان!؟؟؟؟

  25. امیر گفت:

    بهترین میوه برای کاشت تو کشورمونه
    اونوقت دلاری از پاکستان میخریم

  26. صابر گفت:

    سلام
    من پارسال هسته انبه را کاشتم و تمام مراحل و به خوبی جوانه زد و چند ماه بعد تبدیل ب نهال شد
    منم گلدان رو گذاشته بودم تو حیاط زیر درخت انگور و نور دلچسبی دریافت میکرد
    اخرای پاییز بود و هوا داشت سرد میشد
    یه شب یه نم برفی زده بود،نیمه شب دیدم یکی داره درب حیاط را میزنه
    در را باز کردم دیدم طفلی نهال انبه‌ست
    گفتم چته؟
    گفت داداش یا منم ببر تو اتاق خوابت یا یه پتو بده بکشم روووم?
    هیچی دیگه آوردنش تو اتاق خواب
    الآنم حالش خوبه به همتونو سلام می‌رسونه?

  27. Rubarzan گفت:

    باسلام خدمت مدیر سایت .من اهل میناب هستم و فکر نکنم در هیچ کجای ایران (منظورم شهرهای گرمسیری جنوب که انبه در آن رشد میکند) در جایی مانند میناب انواع انبه وجود داشته باشد و باز گمان نکنم که هیچ مینابی اصیلی وجود داشته باشد که تا به حال حداقل ده ،بیست نهال انبه راخود نداشته است اینجا کاشت هسته انبه بعد از خوردن تقریبا نوعی سنت به حساب می آید که قدیم به شدت بیشتر و اکنون کمتر وجود دارد .من اصلا به یاد ندارم که درچه سنی اولین هسته انبه را در خاک کاشتم به جرات میتوانم بگویم اولین کار مفیدی که تا همین ده بیست سال پیش کودکان مینابی یاد میگرفتن کاشت هسته انبه بود .پس به همه شما عزیزان می‌گویم (البته با تشکر از مطالب مفید نویسنده سایت که قطعا روش صحیح کاشت را توضیح داده اند) کاشت هسته انبه خیلی ساده تر از هر درخت دیگری است اما محل و اقلیم جایی که میکاریم بسیار هایز اهمیت میباشد .انبه به هیچ عنوان در جایی که آب و هوایش گرم نباشد رشد نخواهد کرد حتی در شهرهای استان کرمان و فارس نیز رشد نمی‌کند چون به اندازه کافی گرم نیستند.و در این مناطق باید شرایط گلخانه ای را برای رشد به وجود آورد و از آنجا که این جوانه کوچک نهایتا به یک درخت تنومند بسیار عظیم تبدیل خواهد شد فکر نکنم بشود برایش گلخانه ای درست کرد مگر فقط برای سال اولی که به میوه دهی می‌رسد البته نهال پیوندی در زمانی که هنوز بسیار کوچک است اگر از یک درخت ثمری پیوند خورده باشد در همان کوچکی هم چندتایی میوه می‌دهد. بهترین هسته برای کاشت انبه هسته ای است که درون میوه جوانه زده باشد و معمولا اگر میوه روی درخت فرصت زرد شدن و رسیده شدن را داشته باشد و از درخت قوی بنیه ای چیده شود هسته خودش در زمانی که هنوز میوه از درخت چیده نشده پوسته را شکافته و درون میوه جوانه می‌زند .این هسته را بصورت عمود بر زمین به صورتی که اگر شکل آن را مستطیل فرض کنیم عرض های مستطیل بر زمین عمد باشد و جوانه به طرف بالا باشد درون خاک کنیم به راحتی با کمی آبیاری رشد خواهد کرد و تقریبا در هر گونه خاکی که گیاهی بتواند در آن رشد کند انبه هم با آبیاری مناسب رشد خواهد کرد و تا دوسال حتی کود هم نمی‌خواهد.ولی بعد از دوسال کود و تقویت خاک واجب است .چون انبه در محیط گرم رشد می‌کند در کود دادن در دو سال اول اگر ذره ای زیاده روی شود باعث خشک شدن و به قول معروف سوختن گیاه می‌شود. به امید درخت شدن تمام استک های انبه هایتان

  28. حسین طبری گفت:

    سلام…حسین هستم از گرگان پوسته هسته را جدا کردم و در دستمال کاغذی مرطوب در عرض یک هفته حدود ۵ سانتی متر رشد کرده… دومین هسته هم ظرف ۴ روز یک سانتی متر شده
    هیجان آوره
    ممنون از توضیحات شما

  29. بهنام گفت:

    سلام من یه هسته انبه کاشتم ولی الان دو تا ساقه ۲۰ سانتی شده هرکدامش هم ۴ ،۵ تا برگ داره باید ساقه ها را از هم جدا کنم

  30. سینا گفت:

    من همونجوری کگذاشتم توو گلدون سبز شد، رشد هم کرده، اما رنگش قهوه ای هست و برگهاش اویزونه، طبیعیه؟؟؟ ممنون

  31. مهدی گفت:

    من دانه‌ی انبه رو فقط توی پارچه گذاشتم و روزی چن بار مرطوبش کردم، یک هفته ای ریشه ای که زده تقریبا هشت سانت شده. یعنی الان بکارمش مشکلی نداره؟

  32. خانم زینب میرزایی گفت:

    سلام.جوانه انبه من چهارتا برگ کوچک داشت اما ازپایین داره برگهاش ازپایین سیاه میشه وجمع شده.باید چیکارکنم؟

    1. سایلس گفت:

      سلام به شما ، سیاه شدن جوانه به خاطر آبیاری زیاد یا دست زدن هست که باعث خرابی میشه

  33. نبی اله امامدادی گفت:

    دوستان سلام
    من انبه را با همین شیوه کاشتم ، بعد از جوانه زدن گلدان را مستقیم در حیاط منزل گذاشتم و زیر نور مستقیم بعد از ده روز چیزی حدود 15 سانتیمتر رشد کرد ، بعد از 15 روز برگها کاملا افتاده و حالت پژمردگی نشان داد که گلدان را در یک محیطی گذاشتم که فقط در روز 5 ساعت آفتاب مستقیم میگرفت ، بعد از یک هفته این نهال مجددا شادابی را بخودش گرفت این کار را مرتب با جابجایی در نور مستقیم و دوباره در جایی که حدودا 5 ساعت نور مستقیم بخودش میگرفت انجام دادم و سرانجام درخت به تابش مستقیم گرما عادت کرد ، البته تابشی که من میگم تابش کاملا شدید بندرعباسه

  34. علی اسماعیل زاده گفت:

    خیلی سخت نگیرین من تا حالا ۱۰ تا کاشتم انبه را که خوردین همون موقع دانه را از هسته خارج کنین و ۲ شب بزارین داخل اب بعد بکارین خیلی سریع رشد میکنه حیف که ما اینجا گرم وخشک هستیم اگه جنوب بودم یک باغ اوبه درست میکردم!خخخ
    رطوبت لازم داره اینو هیشکی نگفت!!!

  35. فریاد گفت:

    سلام به همگی
    من دو هفته قبل دو تا هسته انبه رسیده رو باروش خشک کردن هسته بمدت دوروز در آفتاب و جدا کردن هسته مرکزی دور دستمال تمیز (گازاستریل)
    پیچیدم و با آب پاش مرطوب کردم وداخل ظرف پلاستیکی درب بسته گذاشتم و الا۳۰ /۴ سال جاری هم ریشه زدن و هم جوانه بدون هیچگونه کپک و بوی بد و هروروز هم بهش سر زدم و مرطوب نگه داشتم در جای تاریک معتدل ایشاالله پس از آماده شدن کامل به گادان انتقال میدم امیدوارم مطالب مثمر ثمر باشه

  36. فریاد گفت:

    سلام به همگی
    من بجای دستمال از گاز استریل استفاده کردم اصلا کپک نزد

  37. فرشاد گفت:

    درود ب همه دوست داران گل و گیاه ، من یدونه هسته انبه رو تمیز کردم پوستشم کندم ، مستقیم کاشتم تو باغچه ، دو سانت زیر خاک ، الانم ماشالله واسه خودش هف هشتا برگ دراورده و حدود سی سانت رشد کرده ، وقتی با دستمالو اینا شروع ب کاشت کنید گیاهتون سوسول میشه و رسیدگیش سخت تر ، روزا زیر نور مستقیمه بعد از ظهرا سایه ، ساکن اصفهان هستم . واسش شعرم میخونم ، هرروزم قربون صدقش میرم ، بهش میگم ، انبه نگو بلا بگو ، تنبل تنبلا بگو ، خوشش میاد ، اونم هیچی نمیگه فقط گوش میده ، شیطون بلا ، بچم از الان احساس میکنم دنبال جفت میگرده ، سال دیگه یدونه واسش میکارم???

  38. مینا گفت:

    سلام من انبه رو کاشتم الان ۱ماهه میگذره اما برگاش آویزونه و قرمزه سبز نشده اصلا رنگ برگاش مشکلی نداره؟
    و آبیاری هر روز باید باشه یا هفته دوبار کافیه
    ممنون از راهنماییم کنین

  39. شیدا گفت:

    حتما باید تو تاریکی باشه تا جوانه بزنه؟

  40. شیدا گفت:

    حتما باید تو تاریکی باشه تا جوانه بزنه؟ ؟

    1. علی گفت:

      بله جای تاریک و یکم گرم،مثلا تو کابینت کنار گاز،فر خاموش و کمد
      هفته ای یکبار هم با آب پاشی روش آب بپاش

  41. علی گفت:

    سلام خسته نباشید،اقا دانه من جوانه زد کاشتمش رشدش متوقف شد ولی از دانه دوباره چهار تا ساقه زده بالا،قضیه چیه؟ کی میتونم جداشون کنم؟الان حدود دو ماهی میشه ممنونم ?

  42. عباس داوری گفت:

    با سلام
    منم امشب اقدام به کشت هسته این درخت کردم ولی آیا در مناطق گرم و خشک میشه نگهداریش کرد دمای هوا بالای ۴۵ تا ۵۲درجه؟

  43. سینا محمدی گفت:

    سلام .
    ۳ هفته است که نهال انبه رشد کرده ولی هنوز برگهای حالت آویزان داره و رشد سریع …کی میتونه بهم بگه چرا رشدش اینقدر سریع و برگهای آویزونه؟؟؟؟

  44. منا گفت:

    سلام وقتتون بخیر من دوتا هسته انبه رو به همین شکل کاشتم یکیش با برگ های پهن و بزرگ و رو به بالا در حال رشد هست و دیگری چهار برگ اولش متوسط و ضخیم شدن و به بعد به جای برگ در آوردن شش تا شاخه جوون ازش رشد کرده و دارای برگ های خیلی ریز هستند که با کوچکترین تکانی اون برگریزه ها احتمال ریزش دارند، آیا به نظر شما مشکلی وجود داره؟

  45. امین گفت:

    سلام من یک انبه کاشتم الآن ۲۰ روزی میشه . ۶ تا برگ داده و خدا رو شکر شادابه . اما خیلی وقته که دیگه برگ جدید نداده . یکی هم قبلا کاشته بودم که بعد از توقف برگ دهی کلا خشک شد . حالا میترسم این هم خشک بشه . چکار باید بکنم؟

  46. امیرعباس گفت:

    با سلام و خسته نباشید خدمت شما
    من هسته ی انبه رو کاشتم
    و روز های اول رشد خوبی داشت
    و بعد از اون برگ ها ی گیاه خشک شد ولی ساقه هنوز سبزه و هنوز هم جوانه میزنه
    چی کار باید بکنم؟

  47. امین گفت:

    سلام من هسته رو گذاشتم تو آب ریشه زد جوانه هم زد حدود 3سانت بعد کاشتم توی گلدون رشدش خیلی خوب بود و 8سانت شد برگ کوچک هم زد ولی برگ ها خشک شدن توی آفتاب مستقیم اهواز گذاشتم شبی یک لیوان هم آب میدادم مشکل چیه؟؟؟

  48. Samar گفت:

    سلام من وقتی دانه انبه رو از هسته درآوردم پوسته ی قهوه ای رنگ دانه جداشد ازش الان بازم جوانه میزنه یا ن؟؟

  49. نهال گفت:

    سلام
    من هسته رو در آب ریشه دار کردم خیلی سریع بعد سه هفته ریشه و برگ در اورد پیشنهاد میدم امتحان کنید حتما از قلافش در بیارید بعد بزارید تو لیوان شیشه ایی جوری مه قسمت جوانه دارش بیرون آب باشه اونجور که شما گفتید انجام دادم کپک زد

  50. محمد امین رهروی گفت:

    سلام من حوصله اجرای تمامی مراحل ندارم سریع ترین روش چه روشی هست

    1. مرتضی گفت:

      هسته رو آرد کن بخور بره نوش جون بشه.

  51. میترا گفت:

    منم ??

  52. حسین بابائی گفت:

    با سلام نمیخواد هسته رو از پوستش جدا کنید بعد از شستن هسته با پوست داخل پلاستیک بزارید گره بزنید بعد چهار پنج روز جوونه میزنه من خودم اینجوری کاشتم راستش میخواستم هسته در بیارم یادم رفته بود موند تو پلاستیک رفتم دیدم جوونه زده ????

  53. ریحانه گفت:

    سلام من انبه رو کاشتم برگ داده رشد خوبی داره اما برگاش بنفشه طوری نیس

  54. مم گفت:

    سلام من نهالم رشد کرده اماده انتقال به خاک
    شیراز زندگی میکنم ایا اینجا تو گلدان رشد میکنه؟؟

  55. Mari گفت:

    سلام من نهالم رشد کرده اماده انتقال به خاک
    شیراز زندگی میکنم ایا اینجا تو گلدان رشد میکنه؟؟

    1. بهار گفت:

      سلام من گذاشتم تو لیوان تو کابینت رشد کرد برگ داد بعد گذاشتم تو گلدان دیگه رشد نکرد و خشک شد

  56. عرفان گفت:

    سلام من هسته رو که از میوه جدا کردم خودش زده بود بیرون نیازی به خشک کردن نداشت
    بازم نیازه بزارم هسته اصلی خشک بشه ؟

  57. علیرضا گفت:

    سلام علیکم،
    دو هسته انبه را بدون کندن پوست سخت آن، یکی در گلدان داخل اتاق و دیگری را در گلدان در بالکن، خوزستان ماهشهر کاشتم، پس از چند هفته متوجه نهال حدود ۱۰ سانتی انبه شدم با رشد سریع و بیرونی جوانه نزد. الآن به لطف خدا، بسیار جالب در حال رشد است.

  58. مرتضی گفت:

    سلام من هسته رو در آوردم یک مقدار رشد داشت بعد تمیز کردن مستقیم گذاشتم داخل آب. حابا رشد میکنه یا ممکنه خراب بشه؟
    راهنمایی میکنید ممنون.

  59. مجتبی گفت:

    نه عزیزم انبه خاص شرایط استوایی یه. حال شما بکار شاید شد

  60. امیر گفت:

    آب اسلام من دانه انبه گذاشتم تو دستمال کاغذی ومرطوبش میکردم. ولی بعد یک هفته نصف شده چرا؟ دیگه کاریش نمیشه کرد

  61. محسن گفت:

    حالا کی هستش درخت شده و میوه داده.همتون یه جای کارتون میلنگه.خخخخخخخ

  62. شیرین گفت:

    سلام خدمت شما.من انبه مو کاشتم بعد ازینکه جونه زد دیگ خونه نبودم رفتیم مسافدت بعده دو هفته که برگشتیم دیدم اندازه ۲۵ سانت ساقه داده و دو تا برگ بزرگ و یدونه کوچولو که رنگشون زرد و بنفش بود و اون کوچیکه هم بنفش بود ریشه هاشم از زری گلدون زده بیرون امروز دیدم که برگاش از نوکش خودشونو جمع کردن و لول شدن .چرا اینجوری شده؟

  63. فرزاد گفت:

    سلام و خسته نباشید من تمام مراحل انجام دادم نزدیک به ۱۵تا نهال درومده فقط یه جا میخوندم که این انبه‌هایی که هست معمولا زرد تیره هستش نهال میشه ولی میوه نمیده درسته؟

  64. ماهور گفت:

    سلام. من همه این مراحل رو رفتم و نهالم یه 10برگ رسیده برگا پایین بزرگتر و به مرور کوچک. هستن.. رشد خیلی زیادی داشت. ولی الان رشد نمیکنه. ولی جدیدا شاهد پشه های ریزی شدم که تو خاک و ریشه نهال افتاده. الان باید چیکار کنم
    ممنون میشم راهنمایی کنید

  65. Bagheri گفت:

    سلام من انبرو کاشتم جوانه زد و سبز شد و رشد خوبی داشت چاهار برگی شد ولی پرندهام(مرغ عشق) ازاد یودن برگاشو چیدن.و وسط ساقشو قیچی کردن.وقتی من دیدم فقط ب ی پوست بند بود. صافش کردم و با چشب و ی تیکه چون اتل بندیش کردم .العان درحال رشده ولی فقط دوتا برگش .انقد بزرگ شدن افتادن از گلدونش پایین ساقش اصلا رشد نمیکنه.یعنی چ مشکلی پیش امده؟ رشد این دوتا برگی ک داره خیلی زیاده

  66. وحید گفت:

    سلام
    من توی رامسر ۲ تا هسته رو کاشتم و یکیش رشد کرد و الان تقریبا ۳۰ سانتیمتر قد کشیده.

  67. ش . الف گفت:

    سلام
    من یک نهال انبه تقریبا یکساله در گلدان داخل تراس دارم.
    این نهال در سال اول چهار برگ نسبتا بزرگ داد، ولی بعد رشدش متوقف شد.
    در بالای ساقه جوانه ریزی داره ولی مدتها کنترل کردم هیچ رشدی نکرده، چکاری برای رشدش باید انجام بدهم؟

  68. علی گفت:

    بزار تو لیوان اب بریز بزار جای تارک هر سه روز یه بار ابشو عوض کن جوانه زد ۸ سانت شد بکار داخل گلدون دو سانت خاک بریز روش اب بده در میاد این همه داستان نداره که

  69. فاطمه گفت:

    سلام میخواستم بدونم خاک خاصی برای کاشت مهمه

  70. حامد گفت:

    با سلام و خسته نباشید.من حدودا بیست هسته انبه کاشتم تقریبا ۱۳ تاش جوونه زدن امروز شنیدم اینا اگر قرار باشه به مرحله ثمر دهی برسن باید با درخت انبه ثمری پیوند زده بشن وگرنه خود هسته که کاشته شده و قرار هست درخت بشه به تنهایی ثمر نمیده ایا این واقعیت داره؟؟
    کلی زحمت کشیدم پاش امروز حسابی خورد تو ذوقم

  71. Raha گفت:

    سلام چرا برگ های نهال انبه من چندتاش دارن جمع میشن؟؟!

  72. Raha گفت:

    سلام چرا برگ های نهال انبه من چندتاش دارن جمع میشن؟؟!آب هم منظم دادم بهش

    1. علی گفت:

      برگهای اولیه اویزون میشن و میریزن
      طبیعیه

  73. س.محسنی گفت:

    سلام خدمت همگی خسته نباشید
    من نظرات دوستان رو خوندم
    خودم بعد از انتقال هسته به همراه جوانه هاش به خاک الآن گیاهم رشد کرده حدود ۲۰ سانت اما به نظرم هرچی بلند تر میشه ساقش باریک تر میشه به نظرتون باید چیکار کنم؟
    ممنون میشم راهنماییم کنید

  74. ناشناس گفت:

    سلام من هسته انبه ام جوانه خو و ریشه دهی خوبی داره و از پایین هسته داره سیاه میشه و بوی بدی داره . چیکار کنم خوب بشه و بیشتر نشه ؟

  75. حمید گفت:

    سلام من یه چند روز پیش انبه خریدم ولی یادم رفتم بخورم
    امروز خواستم بخورم دیدم پوستش سیاه شده یواش بازش کردم دیدم توش ریشه زده و یه ساقه قرمز در اومده میشه بکارمش

  76. مریم گفت:

    سلام
    منددقیقا همینطوری چن دانه انبه کاشتم. لای پارچه..دانه ها جوانه زدن و رشد کردندو بلند شدن و دیروز هم گذاشتم تو گلدون… خدا کنه به رشدتشون ادامه بدن.. اخه امروز برگاشون رو به پایین شدن

  77. مهدیس گفت:

    سلام انبه من وقتی که کاشتم اول برگ داد اما بعد چند وقت برگاهش خشک شد و ریخت و الان دیگر اصلا برگ نمیدهد چکار کنم؟؟

  78. امیر گفت:

    سلام من یه هسته انبه کاشتم اصفهان شاهین شهر سه سال داشتمش ولی سال سوم برگهایش شروع به قهوهای شدن کردند بردم آبادان ولی متاسفانه دوام نیورد .خیلی خوشکل و بزرگ و زیبا شده بود

  79. گلشیفته گفت:

    انبه من خیلی بزرگ شد
    اونقدری بزرگ شد که انبه هاش در اومدن
    من وقتی می رفتم حمام با خودم می بردمش چهار متر انورتر دوش می گذاشتمش از هوا لذت ببره
    ❤❤❤

  80. رضا جان آقا رضا گفت:

    چندتا دونه انبه گذاشتم خشک شه بکارمش
    تو تهران اینو چه سبکی بکاریم که دربیاد
    قبلا تو اینترنت سرچ کردم طبق آموزش جلو رفتم ولی کپک زد لای دسمال
    تو آب بندازیم خراب میشه بدون پوست؟

  81. مهسا گفت:

    سلام من یه هسته انبه دارم که وقتی انبه رو خوردیم دیدیم خودش جونه زده ،الان باید چیکارش کنم ؟

  82. رزمشکی گفت:

    باسلام خدمت دوستان من حدود یکماه هسته انبه روباهمن پوستیکه گفتن جداکنین داخل پلاستیک گذاشتم وهروز حسابی خیسش کردم و بعدش ریشه وجوانه زد گذاشتم داخل گلدون و خداروشکر الان رشد کرده و ٨تابرگ داده وساقه اش خیلی محکم شده انشاااالله که همینجوری رشد کنه بعد اینکه ۵ تا ٨سال گذشت ومیوه داد میخورم ویادتون میکنم فقط دعا کنین که از خطرات احتمالی جان سالم بدرببره 😋😋

  83. میترا پهلوانی گفت:

    سلام وقتتون بخیر من دوتا هسته انبه رو بعد از جوانه زدن کاشتم سرعت رشدشون بینهایت زیاد بود الان تقریبا ۹ ماه پیش کاشتمشون الان حدود یکمتر شدن روی برگهاش خالهای قهوه ای داره نمیدونم خوبه یا بد و اینکه میخواستم ببینم آیا میتونم هرس کنم تا ساقه اش تقویت بشه ؟و نحوه هرس کردنش به چه شکلی ؟ ممنون از پاسخگوییتون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *