گل ها, مقالات

با روش کاشت و تکثیر گل محمدی آشنا شوید

امروزه پرورش گل محمدی به دلیل زیبایی و عطر فوق‌العاده آن بسیار رایج شده است. با دانستن روش‌های تکثیر گل محمدی به سادگی می‌توانید گل‌های خود را چندبرابر کنید و از زیبایی آن‌ها لذت ببرید. در این مقاله چند روش تکثیر گل محمدی مانند قلمه زدن گل محمدی ، پیوند گل محمدی و … را معرفی می‌کنیم. پس برای آشنایی با مراحل تکثیر گل محمدی با ما همراه باشید.

گل محمدی

گل محمدی

پرورش گل محمدی

گل محمدی یکی از محبوب‌ترین انواع گل رز در باغبانی محسوب می‌شود. این گل در ایران بسیار مرغوب است و به طور عمده در استان‌های اصفهان، فارس و آذربایجان شرقی کشت می‌شود. پرورش گل محمدی بیشتر در مناطق خشک و نیمه‌خشک انجام می‌شود. آبیاری در زمان گلدهی بسیار مهم است ولی در شرایط دیگر این گل، کم‌آبی را تحمل می‌کند. همچنین گل محمدی برای گلدهی خوب و تولید اسانس مرغوب به نور زیادی نیاد دارد. پرورش گل محمدی در سایه تولید اسانس گل را کم می‌کند.

پرورش گل محمدی

پرورش گل محمدی

 

کاشت و تکثیر گل محمدی

تکثیر گل محمدی به چند روش صورت می‌گیرد. قلمه زدن گل محمدی ، پیوند زدن، خوابانیدن، تکثیر به وسیله پاجوش و کاشت بذر همگی از روش‌های تکثیر گل محمدی هستند. رایج‌ترین رو‌ش‌ها در کشور ما قلمه زدن و کاشت پاجوش هستند. در ادامه با مراحل هر یک از این روش‌ها آشنا می‌شویم.

تکثیر گل محمدی

تکثیر گل محمدی

روش‌های تکثیر گل محمدی

قلمه زدن گل محمدی

آسان‌ترین روش تکثیر گل محمدی قلمه زدن آن است. قلمه‌ها باید از گیاه مادری سالم و بدون آفت تهیه شوند تا قدرت ریشه‌زنی داشته باشند. این قلمه‌ها به دو صورت تهیه می‌شوند: قلمه‌های نرم و قلمه‌های خشبی. قلمه‌های نرم از چوب‌های سبز و نرم گیاه در پایان فصل گلدهی جدا می‌شوند. طول این قلمه‌ها باید حدودا 10 سانتی‌متر باشد. روی قلمه‌ها تعدادی برگ وجود دارد که باید آن‌ها را جدا کنید. نوع دیگر قلمه‌ها خشبی یا چوبی است که در پایان فصل گلدهی از ساقه‌هایی که گل ندارند جدا می‌شوند. این ساقه‌ها باید حداقل 15 تا 20 سانتی‌متر طول داشته باشند. برش باید به صورت شیب‌دار و از زیر گره(محل اتصال برگ به ساقه) زده شود.

در فصل پاییز و هنگام هرس زمستانه گیاه با یک چاقوی تمیز قلمه‌هایی از ساقه گیاه اصلی تهیه کنید.

1. قلمه‌ها را به هورمون ریشه‌زایی آغشته کنید.

2. 7.5 تا 10 سانتی‌متر از طول قلمه‌ها را خاک قرار دهید و خاک اطراف آن‌ها را سفت کنید. بستر مناسب قلمه‌ها مخلوط خاک باغچه و ماسه است.

3. گلدان را آبیاری کرده و شرایط مناسب را فراهم کنید. برای این کار می‌توانید یک نایلون پلاستیکی روی گلدان بکشید تا رطوبت موردنیاز تامین شود.

4. قلمه‌ها باید به طور منظم آب‌دهی شوند و از نور مستقیم آفتاب دور باشند.

5. بعد از چند هفته قلمه‌ها ریشه‌دار می‌شوند و می‌توان آن‌ها را به گلدان‌های دیگری منتقل کرد. بهتر است نهال گیاه به مدت یک سال در گلدان نگهداری شود و سپس در باغ یا باغچه کشت شوند.

6. بعد از کاشت گیاه سریعا آن را آبیاری کنید تا در خاک محکم شود. همچنین بهتر است شاخه‌های جوان را بعد از دومین یا سومین برگ قطع کنید تا گیاه منشعب شود و شاخه‌های جدید بدهد.

قلمه زدن گل محمدی

قلمه زدن گل محمدی

 

پیوند گل محمدی

گل محمدی را می‌توان با روش پیوند شکمی تکثیر کرد. زمان مناسب پیوند گل محمدی از اوایل شهریور تا اواخر مهر است. برای پیوند گل محمدی مراحل زیر را دنبال کنید:

1. شاخه ای گل‌دار یا غنچه‌دار انتخاب و از بوته گل جدا کنید. سرشاخه و قسمت انتهایی را جدا کنید تا فقط قسمت میانی بماند. این قسمت همان پیوندک است.

2. به کمک یک چاقو از 15 میلی‌متر زیر جوانه پوست را جدا کنید به طوری که فقط کمی از قشر چوبی ساقه در زیر جوانه باقی مانده باشد. برش را تا 15 میلی‌متر بالای جوانه ادامه دهید و پوست را بردارید. به این ترتیب پیوندک به شکل بیضی نوک تیز می‌شود.

3. برگ‌های روی پیوندک را جدا کنید. دقت کنید که 1-2 سانتی‌متر از دمبرگ آن‌ها روی پیوندک بماند.

4. روی شاخه پایه به کمک چاقو یک شکاف T شکل ایجاد کنید. سپس پیوندک را از این شکاف داخل پوست گیاه پایه فرو کنید.

پیوندک را کاملا داخل شکاف قرار دهید به طوری که فقط جوانه و دمبرگ بییرون بمانند.

به کمک یک نوار محل پیوند گل محمدی را ببندید تا پیوندک و گیاه پایه بهتر به هم جوش بخورند.

بعد از چند هفته اگر دمبرگ با تماس آرام دست از پیوندک جدا شود، نشان‌دهنده این است که پیوند موفقیت‌آمیز بوده است.

پیوند گل محمدی

پیوند گل محمدی

خوابانیدن ساقه گل محمدی

یک روش تکثیر دیگر خوابانیدن ساقه است. در این روش ابتدا باید تعدادی شاخه بلند و نسبتا نرم انتخاب کنید. آن‌ها را خم کرده و روی خاک قرار دهید و رویشان خاک بریزید. بعد از مدتی ساقه‌ها ریشه‌دار می‌شوند. بعد از ریشه‌زایی می‌توانید آن‌ها را از گیاه مادر جدا کنید.

تکثیر گل محمدی

تکثیر گل محمدی

 

تکثیر به کمک پاجوش

از این روش برای تکثیر گونه‌های وحشی استفاده می‌شود. هر گیاه مادری به صورت میانگین 20 تا 60 پاجوش می‌دهد. پاجوش‌ها رشد سریعی دارند. پس از 3-4 سال می‌توان از پاجوش‌های گیاه استفاده کرد. برای این کار پاجوش‌هایی که ریشه دارند از گیاه مادر جدا می‌کنند و آن‌ها را جداگانه کشت می‌دهند. پاجوش‌ها بهتر است در اوایل فصل بهار و قبل از جوانه‌زنی کاشته شوند. بعد از کاشت بلافاصله آبیاری انجام می‌شود.

تکثیر گل محمدی

تکثیر گل محمدی

کاشت بذر

انواع گل محمدی خودرو در زادگاه طبیعی خود به روش بذر تکثیر می‌شوند. به این ترتیب که میوه‌های رسیده باز می‌شوند و دانه‌ها به اطراف پراکنده شده و رویش پیدا می‌کنند. می‌توان بذرها را به روش دستی جمع آوری کرده و در خاک کاشت. قبل از کاشت بذرها برای شکستن خواب بذر آن‌ها را به مدت 30 دقیقه در اسیدسولفوریک 70 تا 80 درصد تیمار می‌کنند و سپس شست‌وشو می‌‎دهند. همچنین برای این که بذرها آماده کاشت شوند لازم است یک دوره سرمادهی را بگذرانند. این روش به دلیل اینکه باعث تفرق صفات گل می‌شود، چندان مرسوم نیست. کاربرد کاشت بذر تولید واریته‌های جدید از گل است.

تکثیر گل محمدی

تکثیر گل محمدی

 

13 دیدگاه در “با روش کاشت و تکثیر گل محمدی آشنا شوید

  1. آزاده گفت:

    خیلی عالی و کامل بود ممنونم ازتون

    1. کیانا والی گفت:

      سلام ممنون از نظرتون.

  2. مهران گفت:

    سلام ممنون از شما
    سوالی داشتم چنتا گل محمدی مثلا ۴ تا باهم توو گودال کاشتم بدون ریشه توو باغچه به نظر شما ریشه میزنه و در طول این مدت چه کودی بدم و ابیاریش چه طور باشه

    1. مجید الهی گفت:

      ریشه افزا

  3. مهدی گفت:

    خواستم بگم که پیوندش با استفاده از جوانه جانبی گل محمدی میشه که به گل رز زدش

  4. علی گفت:

    با سلام این وقت سال فروردین ماه میشه پاجوش گل محمدی کاشت و آیا جوابم میده ممنون؟؟چقد آبیاری لازمه ؟

  5. ابراهیم طاهری گفت:

    سلام خسته نباشید از نظر کیفیت،بازدهی،گل محمدی خار دار وبدون خار با هم تفاوت دارد؟
    آیا گل محمدی بدون خار در آب و هوای شیراز جواب میدهد؟

  6. Taheri گفت:

    سلام خسته نباشید از نظر کیفیت،بازدهی،گل محمدی خار دار وبدون خار با هم تفاوت دارد؟
    آیا گل محمدی بدون خار در آب و هوای شیراز جواب میدهد؟

  7. امیر گفت:

    ممنون از اطلاعات خوبتون موفق باشید

  8. رها گفت:

    ممنون از مطلبتون
    من دوتا گل محمدی خریدم دوساله دلرمشون ولی گل نمیدن امکان داره به گل بشینه

  9. Azam گفت:

    ممنون از مطلبتون
    من دوتا گل محمدی خریدم دوساله دلرمشون ولی گل نمیدن امکان داره به گل بشینه

    1. دایی ضیا گفت:

      نه احتمال زیاد نری هستند باید پیوند بزنی وگرنه گل نمیده

  10. علی گفت:

    سلام اطلاعات شما مفید بود ممنون الان ۱۲ آذر ماه ۱۴۰۱ است آیا زمان مناسب قلمه زدن میباشد من در یزد می‌باشم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *