گیاهان آپارتمانی, مقالات

با فواید نگهداری از بونسای در آپارتمان آشنا شوید

بونسای به درختچه های کوچکی گفته می‌شود که برای نگهداری در داخل آپارتمان پرورش داده شده اند و به نوعی کوچک سازی شده اند. درست کردن این نوع درختان به هنر و فن باغبانی نیاز دارد و خاستگاه اصلی آنها ژاپن، چین، تایلند و … است. بونسای یکی از بهترین گیاهان داخل منازل و دفاتر کار محسوب می‌شود اما بیشتر افراد تنها جذب زیبایی خارق العاده آنها می‌شوند و از فواید بیشمارشان اطلاعی ندارند. در این مقاله همراه ما باشید تا با فواید بونسای و تاثیرات آن بر سلامت روح و روان آشنا شوید.

فواید بونسای

فواید بونسای

مهم ترین فواید بونسای را بشناسید

مردم کشور ژاپن از هزاران سال پیش تاکنون گیاهان بنسای را پرورش داده اند و از آنها نگهداری می‌کنند. ریشه اصلی اسم بنسای ژاپنی است و بن به معنی: ظرف، گلدان و سای به معنی کاشتن است که در نهایت معنی درخت کاشته شده در گلدان یا ظرف است. در ایران و در زبان فارسی به این هنر زیبا دارسان ( همانند دار و درخت ) گفته می‌شود و طرفداران بسیاری دارد. در مقابل ظاهر زیبا و خاص گیاهان بنسای، مزایای بسیاری از جمله رفع خستگی، هنر صبور بودن، پشتکار و … وجود دارد که در ادامه با آنها بیشتر آشنا می‌شویم.

1. آرامش بخشیدن به افراد

بونسای به عنوان یک تسکین دهنده عالی برای مشکل استرس شناخته می‌شود. بونسای تنفس فرد را آرام می‌کند و تنش را از آن دور می‌کند. این مزایای بونسای به این دلیل است که عده ای نگهداری و مراقبت از آن را به عنوان یک سرگرمی در نظر می‌گیرند. بونسای در داخل خانه، شرکت و اداره بر روی میزهای شما رشد می‌کند و به مراقبت، توجه ویژه و عشق نیاز دارد. رشد و پرورش درخت مینیاتوری بونسای برای صاحب آن به یک علاقه تبدیل می‌شود و درگیر شدن افراد به مراقبت، هرس و رسیدگی به آن سبب کاهش استرس و مشکلات روزمره می‌شود.

بنابراین اگر روز بدی را پشت سر گذاشته اید، به خانه بیایید و به درخت بونسای خود رسیدگی کنید تا احساس بهتری کسب کنید. امروزه به دلیل آشنایی بیشتر مردم با این گیاهان و انرژی مثبت آنها، تعداد افراد علاقه مند به نگهداری و پرورش بونسای با سرعت بالایی در حال رشد است.

آرامش بخشیدن به افراد

آرامش بخشیدن به افراد

2. هدیه دادن صبر

گیاهان بونسای روح شما را صبور و جسم شما را فعال میی‌کنند، زیرا به مراقبت، آبیاری، کوددهی و هرس ماهانه نیاز دارند. این گیاهان با رشد آهسته خود مهم ترین درس زندگی را به ما می‌آموزند، اینکه سخت کار کنید و صبور باشید تا نتیجه زحمات خود را ببینید.

هدیه دادن صبر

هدیه دادن صبر

3. تصفیه هوای اتاق

یکی از دلایل علاقه مردم به نگهداری از گیاهان بونسای در داخل خانه یا محل کار، قدرت تصفیه هوای اتاق توسط این گیاهان است. در تحقیق منتشر شده توسط ناسا در سال 2009 مشخص شد که داشتن گیاهان آپاتمانی در فضاهای مسکونی و اداری سبب کاهش درصد آلودگی و بهبود سطح کلی اکسیژن در فضای اتاق می‌شود. بنابراین داشتن گیاه بونسای در فضای زندگی باعث کاهش آلاینده های مضر در هوا و تصفیه آن می‌شود.

بنزن و تری کلرواتیلن هر دو از عناصر موجود در الیاف ساخته شده توسط انسان و جوهر و حلال ها هستند که بسیار مضرند. یک درخت بونسای ویا هر گیاه آپارتمانی دیگری با کشیدن این آلودگی ها به داخل خاک، می تواند عناصر مضر موجود در فضا را به غذای گیاهی تبدیل کند. البته باید توجه داشت که برخی از گونه های درخت بونسای می توانند اثبات کنند که در به دام انداختن آلاینده های هوا بسیار بهتر از دیگر گیاهان آپارتمانی کار می کنند.

تصفیه هوای اتاق

تصفیه هوای اتاق

4. سلامت جسم

بونسای به بهبود گلو درد، سرفه و خستگی کمک می‌کند. در یک مطالعه تحقیقاتی که توسط دانشگاه کشاورزی نروژ انجام شده، مشخص شده است که گیاهان داخل آپارتمان باعث کاهش گرد و غبار و افزایش سطح رطوبت می‌شوند و به افراد داخل سالن کمک می‌کنند تا از بیماری های مربوط به سرما در امان بمانند.

سلامت جسم

سلامت جسم

5. یک هدیه عالی

بونسای به عنوان یک هدیه بسیار متفکرانه و ایده آل محسوب می‌شود و سفارش آن به صورت آنلاین و بدون صرف وقت زیاد امکان پذیر است. با هدیه دادن یک گیاه بونسای می‌توانید یادگیری و خلاقیت طرف مقابل را تحریک کنید و در عین حال یک هدیه مفید برای سلامتی روح و جسم به او بدهید. همچنین بونسای یک هدیه ارزشمند و یک گیاه آپارتمانی لوکس محسوب می‌شود که هرکسی با دیدنش به وجد می‌آید.

یک هدیه عالی

یک هدیه عالی

6. تقویت خلاقیت و عملکرد مغز

نگهداری و پرورش بونسای نه تنها به فرد کمک می‌کند تا زندگی مسالمت آمیزی داشته باشد بلکه با ورزش مغز و تقویت خلاقیت، آگاهی، تقویت حافظه و یادگیری به زندگی ما کمک می‌کند. وجود بونسای در خانه و عادت به نگهداری روزانه از آن، بهره وری ذهن را تا حد زیادی افزایش می‌دهد و توانایی استفاده از قدرت ذهن را به عنوان ابزاری برای زندگی موفق و آگاهانه افزایش می‌دهد.

1 دیدگاه در “با فواید نگهداری از بونسای در آپارتمان آشنا شوید

  1. نیر گفت:

    ممنون از این اطلاعات.خیلی مفید بودن.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *