مقالات

با فواید و خواص بیشمار انبه آشنا شوید

انبه یکی از پر طرفدار ترین میوه ها در بین مردم است به طوری که در بعضی از نقاط جهان ، به آن ” سلطان میوه ها ” گفته می‌شود. انبه یک میوه کوهی با یک دانه بزرگ در وسط آن است که طعم شیرین و خاصی دارد و علاوه بر طعم لذیذ، سرشار از مواد مغذی برای سلامتی است. در این مقاله همراه ما باشید تا با خواص بیشمار انبه آشنا شوید و بیش از پیش عاشقش شوید !

با انبه بیشتر آشنا شویم

با انبه بیشتر آشنا شویم

انبه میوه بومی هند و جنوب شرقی آسیا است و بیش از 4000 سال است که کشت می‌شود. صدها نوع انبه وجود دارد که هر کدام طعم ، شکل ، اندازه و رنگ منحصر به فردی دارند این میوه نه تنها خوشمزه است بلکه دارای مشخصات تغذیه ای چشمگیری است. در واقع طی مطالعاتی که روی انبه و مواد مغذی آن انجام شده است می‌توان گفت که این میوه دارای فواید سلامتی مانند بهبود ایمنی ، سلامت دستگاه گوارش و بینایی و همچنین کاهش خطر ابتلا به برخی سرطان ها است.

انبه کالری کمی دارد اما سرشار از مواد مغذی است به طوریکه یک فنجان (165 گرم) انبه برش خورده دارای :

کالری: 99
پروتئین: 1.4 گرم
کربوهیدرات: 24.7 گرم
چربی: 0.6 گرم
فیبر غذایی: 2.6 گرم
ویتامین سی : 67٪ میزان مصرف روزانه
مس: 20٪
فولات: 18٪
ویتامین B6: 11.6٪
ویتامین A: 10٪
ویتامین E: 9.7٪
ویتامین B5: 6.5٪
ویتامین K: 6٪
نیاسین: 7٪
پتاسیم: 6٪
ریبوفلاوین: 5٪
منگنز: 4.5٪
تیامین: 4٪
منیزیم: 4٪
همچنین انبه حاوی مقادیر کمی فسفر ، اسید پانتوتنیک ، کلسیم ، سلنیوم و آهن است.

یک فنجان (165 گرم) انبه تقریبا 70٪ از ویتامین C بدن را تأمین می کند. همانطور که می‌دانید ویتامین C یک ویتامین محلول در آب است که به سیستم ایمنی بدن شما کمک می‌کند و همچنین به جذب آهن و تقویت رشد و ترمیم بافت های بدن کمک می‌کند.

با انبه بیشتر آشنا شویم

با فواید بیشمار انبه آشنا شویم

1. سرشار از آنتی اکسیدان

انبه مملو از پلی فنول ( ترکیبات گیاهی که به عنوان آنتی اکسیدان عمل می کنند ) است. آنتی اکسیدان ها از این جهت مهم هستند که از سلولهای شما در برابر آسیب رادیکال های آزاد محافظت می کنند. رادیکال های آزاد ترکیباتی هستند که می‌توانند به سلولهای شما متصل شده و به آنها آسیب برسانند و به تسریع علائم پیری و بیماریهای مزمن کمک کنند.

2. تقویت سیستم ایمنی بدن

انبه منبع خوبی از مواد مغذی تقویت کننده سیستم ایمنی بدن است. یک فنجان (165 گرم) انبه 10٪ از نیاز روزانه شما به ویتامین A را تأمین می کند. ویتامین A برای یک سیستم ایمنی سالم ضروری است ، زیرا به مبارزه با عفونت کمک می کند. در همین حال ، عدم دریافت کافی ویتامین A با خطر بیشتر عفونت در ارتباط است.

علاوه بر این ، همین مقدار انبه تقریباً سه چهارم نیاز روزانه شما به ویتامین C را نیز تأمین می‌کند. این ویتامین می تواند به بدن شما کمک کند تا سلول های سفید خون که ضد بیماری هستند را تولید کند و به این سلول ها کمک کند تا به طور موثرتری کار کنند و قدرت دفاعی پوست شما را بهبود ببخشند  انبه همچنین حاوی فولات ، ویتامین K ، ویتامین E و چندین ویتامین B است که به ایمنی نیز کمک می کند.

با فواید بیشمار انبه آشنا شویم

3. حمایت از سلامت قلب

انبه حاوی مواد مغذی است که از قلب سالم پشتیبانی می‌کنند. به عنوان مثال ، این ماده سرشار از منیزیم و پتاسیم است و به حفظ نبض سالم کمک می کند و رگ های خونی شما را آرام می‌کند و باعث کاهش فشار خون می شوند. انبه همچنین حاوی یک آنتی اکسیدان منحصر به فرد به نام منگیفرین – mangiferin است.

مطالعات حیوانی نشان داده است که منگیفرین می‌تواند از سلولهای قلب در برابر التهاب ، استرس اکسیداتیو و آپوپتوز (مرگ سلولی کنترل شده) محافظت کند. علاوه بر این ، ممکن است کلسترول خون ، تری گلیسیریدها و سطح اسیدهای چرب آزاد را کاهش دهد.

4. بهبود سلامت گوارش

انبه دارای چندین ویژگی است که آن را برای سلامت دستگاه گوارش عالی می‌کند. این میوه شامل یک گروه از آنزیم های گوارشی به نام آمیلازها است. آنزیم های گوارشی مولکول های بزرگ غذا را تجزیه می‌کنند تا به راحتی جذب شوند. آمیلازها کربوهیدراتهای پیچیده را به قندهایی مانند گلوکز و مالتوز تجزیه می‌کنند. این آنزیم ها در انبه های رسیده فعال ترند، به همین دلیل انبه های رسیده از نوع نارس شیرین تر هستند.

علاوه بر این ، از آنجا که انبه حاوی مقدار زیادی آب و فیبر غذایی است ، ممکن است به رفع مشکلات گوارشی مانند یبوست و اسهال کمک کند. یک مطالعه چهار هفته ای در بزرگسالان مبتلا به یبوست مزمن نشان داد که خوردن روزانه انبه در تسکین علائم بیماری نسبت به یک مکمل حاوی مقدار مشابه فیبر محلول موثرتر است. این نشان می دهد که انبه اجزای دیگری به جز فیبر غذایی دارد که به سلامت هضم کمک می‌کند.

حمایت از سلامت قلب

5. سلامت چشم با انبه

انبه سرشار از مواد مغذی است که به حمایت از سلامت چشم کمک می‌کند. دو ماده مغذی اصلی انبه آنتی اکسیدان های لوتئین و زاگزانتین هستند. این مواد در شبکیه چشم ( بخشی که نور را به سیگنالهای مغزی تبدیل می کند تا مغز شما بتواند آنچه را مشاهده می کنید تفسیر کند ) مخصوصاً در هسته آن یعنی ماکولا تجمع می یابند.

در داخل شبکیه ، لوتئین و زاگزانتین به عنوان ضد آفتاب طبیعی عمل می کنند و نور اضافی را جذب می کنند. علاوه بر این ، به نظر می رسد که از چشمان شما در برابر نور مضر آبی محافظت می کنند. انبه همچنین منبع خوبی از ویتامین A است که از سلامت چشم پشتیبانی می کند. کمبود ویتامین A در رژیم غذایی با خشکی چشم و شب کوری مرتبط است. کمبودهای شدیدتر می تواند مسائل جدی تری مانند اسکار قرنیه را ایجاد کند.

6. کمک به سلامت مو و پوست

انبه سرشار از ویتامین C است که باعث سلامت مو و پوست می‌شود. این ویتامین برای ساخت کلاژن ( پروتئینی که به پوست و مو شما ساختار می بخشد ) ضروری است. کلاژن به پوست شما جهش می‌دهد و با افتادگی و چین و چروک مقابله می‌کند.

علاوه بر این ، انبه منبع خوبی از ویتامین A است که رشد مو و تولید چربی طبیعی پوست – سبوم ( مایعی که به مرطوب سازی پوست سر شما کمک می کند تا موهای شما سالم بماند ) را ترغیب می کند. همچنین ویتامین A و سایر رتینوئیدها از پوست شما در برابر آفتاب محافظت می کنند. جدا از ویتامین های A و C ، انبه سرشار از پلی فنول است که به عنوان آنتی اکسیدان عمل می‌کند و به محافظت از فولیکول های مو در برابر آسیب ناشی از استرس اکسیداتیو کمک می کنند.

سلامت چشم با انبه

7. احتمال کاهش خطر ابتلا به برخی سرطان ها

انبه سرشار از پلی فنول است که ممکن است خاصیت ضد سرطانی داشته باشد. پلی فنول ها می توانند از بدن در برابر استرس اکسیداتیو ، که به انواع مختلف سرطان مرتبط است ، محافظت کنند.

مطالعات حیوانی روی انبه نشان داد که پلی فنولهای انبه باعث کاهش استرس اکسیداتیو شده و رشد سلولهای مختلف سرطانی از جمله لوسمی و سرطان روده بزرگ ، ریه ، پروستات و پستان را متوقف کرده و یا آنها را از بین می‌برد.

منگیفرین ، یک پلی فنول مهم در انبه ، اخیراً به دلیل اثرات امیدوارکننده ضد سرطانی مورد توجه قرار گرفته است. این ماده در مطالعات حیوانی سبب کاهش التهاب، محافظا از سلول ها در برابر استرس اکسیداتیو و توقف در رشد سلولهای سرطانی یا از بین بردن آنها شد.

8. خوشمزه و آسان برای افزودن به رژیم غذایی شما

انبه خوشمزه و در دسترس است و به راحتی می‌تواند به رژیم غذایی شما اضافه شود. با این حال ، به دلیل داشتن پوست سخت و هسته بزرگ ، می تواند برش آن دشوار باشد. یک ایده خوب برای استفاده از انبه این است که برشهای عمودی طولانی بر روی آن بزنید و آن را از وسط ببرید تا گوشت از هسته جدا شود. بعد ، گوشت را به صورت یک الگوی توری برش داده و از پوسته بیرون بیاورید.

نکته : به خاطر داشته باشید که انبه، بسیار شیرین و حاوی قند بیشتری نسبت به بسیاری از میوه های دیگر است. پس تعادل را رعایت کنید و خوردن آن را به حداکثر روزانه دو فنجان (330 گرم)  محدود کنید.

احتمال کاهش خطر ابتلا به برخی سرطان ها

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *