گیاهان آپارتمانی, مقالات

با فواید گل زاموفیلیا آشنا شوید

زاموفیلیا (zz plant) گیاهی مقاوم هم برای نگهداری در منزل و هم محل کار است. در واقع می‌توان آن را از مقاومترین گیاهان آپارتمانی به شمار آورد. البته زاموفیلیا علاوه بر مقاومت، ویژگی‌های دیگری هم دارد که آن را به یکی از گیاهان آپارتمانی خاص تبدیل کرده است. باور نمی‌کنید؟ این مقاله را دنبال کنید تا با چند مورد از مهمترین فواید گل زاموفیلیا آشنا شوید.

فواید گل زاموفیلیا

فواید گل زاموفیلیا

زاموفیلیا بومی مناطق گرم و خشک آفریقا است. ولی امروزه در سراسر جهان دیده می‌شود. زاموفیلیا روز به روز به عنوان یک گیاه آپارتمانی محبوب‌تر می‌شود. این محبوبیت به دلیل ذات کم نیاز این گیاه است که هرچقدر هم به آن بی‌توجهی کنید به شما پشت نمی‌کند. این گیاه مقاوم خواص بسیاری هم دارد که مورد توجه‌اند. در ادامه مقاله با فواید گل زاموفیلیا بیشتر آشنا می‌شویم.

فواید گل زاموفیلیا

1. زاموفیلیا هوای خانه شما را تمیز می‌کند

آلودگی‌های هوا در فضای داخلی یکی از تهدیدات سلامت انسان به شمار می‌رود. ما امروزه در دنیای مدرن زندگی می‌کنیم و بیشتر وقت خود را در فضاهای داخلی خانه و محل کارمان می‌گذرانیم. یکی از فواید گل زاموفیلیا بهبود کیفیت هوای خانه است. طبق تحقیق ناسا، زاموفیلیا یکی از گیاهان تصفیه کننده هوا است که به حذف سمومی مانند گزیلن، تولوئن و کربن دی اکسید از هوا کمک می‌کند. همین ویژگی زاموفیلیا را به گیاهی تبدیل می‌کند که نه تنها زیبایی خاص خود را دارد، بلکه مفید هم هست.

فواید گل زاموفیلیا

فواید گل زاموفیلیا

2. حضور زاموفیلیا عملکرد شناختی افراد را افزایش می دهد

عملکرد شناختی شامل چندین توانایی مغز انسان مانند یادگیری، تفکر، استدلال، توجه، حل مسئله و تصمیم‌گیری است. داشتن یگ گیاه آپارتمانی در منزل به خصوص یک زاموفیلیا با افزایش کیفیت هوا می‌تواند بر پیشرفت عملکردهای شناختی انسان تاثیر بگذارد.

گیاهان آپارتمانی خاص

گیاهان آپارتمانی خاص

3. زاموفیلیا به راحتی با شرایط سازگار می‌شود

دلیل این که زاموفیلیا این همه محبوبیت دارد این است که از مقاومترین گیاهان آپارتمانی در بین همه گیاهان موجود است. زاموفیلیا هم در نور کم و هم در نور زیاد به خوبی رشد می‌کند. شما می توانید آن را در خارج یا داخل خانه نگه دارید و در هر دو صورت عملکرد خوبی دارد. بیماری‌ها و آفات هم خیلی کم به سراغ زاموفیلیا می‌آیند. پس این هم یک دلیل دیگر برای محبوبیت زاموفیلیا است.

مقاومترین گیاهان آپارتمانی

مقاومترین گیاهان آپارتمانی

4. زاموفیلیا به آب کمی نیاز دارد

یک مسئله مهم در نگهداری گیاهان آپارتمانی آبیاری آن‌هاست. نمی‌توانیم بگوییم زاموفیلیا اصلا به آب نیاز ندارد ولی در مقابل بسیاری از گیاهان نیازمند آبیاری دقیق و منظم نیست. در واقع گاهی آبیاری هر 3 هفته یک‌بار هم کفایت می‌کند. زاموفیلیا ریشه‌ای زیرزمینی به نام ریزوم دارد. این ریزوم‌ها را جدا و به وسیله آن‌ها زاموفیلیا را تکثیر می‌کنند. یکی از مزایای زاموفیلیا این است که این ریشه های غده‌ای می‌توانند آب را در داخل خود ذخیره کنند. بنابراین زاموفیلیا تا حدی در برابر خشکی مقاوم است. آبیاری بیش از حد زاموفیلیا باعث پوسیدگی ریشه و در نهایت مرگ گیاه می‌شود.

زاموفیلیا

زاموفیلیا

 

5. نگهداری زاموفیلیا زیبایی خانه شما را چندبرابر می کند

یکی از دلایلی که اکثر ما از گیاهان آپارتمانی نگهداری می‌کنیم این است که باعث زیبایی و تحول خانه مان می شوند. زاموفیلیا هم از این مسئله مستثنا نیست.همان طور که گفتیم زاموفیلیا یکی از گیاهان آپارتمانی خاص است. این گیاه با درخشش برگ هایش زیر نور آفتاب به معنای واقعی کلمه فضای خانه شما را روشن و شاداب می کند. ساقه زاموفیلیا می تواند 1.2 متر رشد کند. زاموفیلیا نه خیلی بزرگ و نه خیلی کوچک است. همین ویژگی گیاه آن را هم برای فضاهای کوچک و هم فضاهای بزرگ ایده آل کرده است.

فواید گل زاموفیلیا

فواید گل زاموفیلیا

6. زاموفیلیا یک گیاه رومیزی ایده آل است

زاموفیلیا در رقابت بر سر بهترین گیاهان محل کار برای روی میز یک انتخاب شایسته است. زاموفیلیا در دوره‌های جوانی که هنوز رشد زیادی نکرده یکی از بهترین گیاهان رومیزی به حساب می‌آید. حتی وقتی گیاه بزرگ‌تر شد می‌تواند به یک گیاه قابل توجه در اتاق کارتان تبدیل شود.

زاموفیلیا رومیزی

زاموفیلیا رومیزی

7. گیاه زاموفیلیا در فنگ شویی هم اهمیت دارد

اگر به آیین فنگ‌ شویی اعتقاد دارید، طبیعتا عاشق زاموفیلیا خواهید شد. طبق آیین فنگ‌ شویی زاموفیلیا یک گیاه عالی برای نگهداری در منزل به شمار می‌رود. اگر گلدان زاموفیلیا را در مکان مناسب خانه(گوشه های جنوب شرقی، جنوب و شرق خانه) قرار دهید، انرژی مثبت را به خانه شما می‌‎آورد و به محافظت خانه کمک می کند.

زاموفیلیا در فنگ شویی

زاموفیلیا در فنگ شویی

8. زاموفیلیا یک گیاه CAM به شمار می رود

زاموفیلیا در دسته گیاهانی که متابولیسم اسید کراسولاسه(CAM) دارند قرار می گیرد. این گیاهان کربن دی اکسید را حتی در در طول شب هم مصرف می‌کنند. به همین دلیل این گیاهان بسیار مناسب استفاده در اتاق‌خواب هستند.

فواید گل زاموفیلیا

فواید گل زاموفیلیا

9. زاموفیلیا از گذشته به داشتن خواص دارویی معروف بوده است

ریشه‌های گیباه زاموفیلیا غنی از استروئید، تری ترپنوئید، فلاوونوئید و پلی‌فنولیک هستند. ماده استخراج شده از ریشه منبعی از آنتی‌اکسیدان‌هاست. به علاوه، در بعضی کشورها مانند تانزانیا از ماده استخراجی از ریشه به عنوان شربتی برای درمان گوش درد استفاده می‌شود. محلی‌های آن جا از تمامی قسمت‌های گیاه برای خواص ضدالتهابی که دارد استفاده می‌کنند.

فواید گل زاموفیلیا

فواید گل زاموفیلیا

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *