مقالات, نگهداری گیاهان

با نگهداری و بیماری های کاج مطبق آشنا شوید

یکی از زیباترین درختچه های خانگی، کاج مطبق است که برای نگهداری در آپارتمان و داشتن دکوراسیونی مدرن و سبز بسیار مناسب است. این کاج زیبا، دوستدار هوایی تازه با تهویه مناسب است و همین امر، سبب شده است که برای داخل ادارات، بانک ها و شرکت ها گزینه ای مناسب باشد. این کاج سوزنی برگ رشد بسیار کندی دارد و ممکن است در سال تنها 1 یا 2 طبقه اضافه کند. کاج مطبق نیز مانند تمامی گیاهان ممکن است به آفت یا بیماری مبتلا شود که اگر زود به آن پی ببرید قابل درمان است. پس در این مقاله با ما همراه باشید تا با نگهداری و بیماری های کاج مطبق مانند زرد شدن برگ و یا بی حالی کاج مطبق و … آشنا شوید.

بی-حالی-کاج-مطبق

کاج مطبق را بیشتر بشناسید

کاج مطبق درختچه ای زینتی و بزرگ با برگهایی همیشه سبز و سوزنی آروکاریاست که برای داخل آپارتمان و فضای باز مناسب است و در نزدیکی کریسمس در بازارهای داخلی و خارجی طرفداران زیادی دارد. این کاج با نام انگلیسی ( Norfolk island pine ) شناخته میشود. کاج مطبق بومی جزیره نورفولک استرالیاست و دوستدار آب و هوای معتدل و مرطوب است و از هوای گرم فراریست. رشد این گیاه در فضای بیرونی برعکس فضای داخل بسیار قابل توجه و چشمگیر است. اما این کاج انواع مختلفی دارد که یکی از آنها با قدی کوتاه مناسب گلدان و داخل خانه و دفتر کار است. 

نگهداری کاج مطبق چندان که فکر می‌کنید آسان نیست و به آبیاری و مراقبت منظم نیاز دارد. مخروط های این درختچه در 2 اندازه ی 18 سانتی متری در کاج ماده و 4 سانتی متری در کاج نر تولید می‌شود. 

خرید-کاج-مطبق

 

انواع مختلف کاج مطبق

همانطور که گفتیم کاج مطبق انواع زیادی دارد اما تنها نوع کاج مطبق نورفولک برای آپارتمان مناسب است و می‌تواند تا اندازه‌ی 2 متر رشد کند اما انواع دیگر آن که در ادامه با آنها آشنا می‌شویم در فضای باز می‌توانند به یک درخت بزرگ تبدیل شوند. گونه های متفاوت کاج مطبق عبارتند از :

1. کاج مرتفع اکسلسا ( excelsa ) :

زادگاه این کاج نیز جزایر نورفلک است و تا زمانی که جوان است می‌توان در گلدان نگهداری کرد.

2. کاح مطبق کوکی‌ئی ( cookii ) :

بومی استرالیا و دارای شاخه های طبقه طبقه است و می‌توان آن را در گلدان نگهداری کرد.

3. کاج نامنظم اکس گلوکا ( ex glauca ) :

شاخه های این کاج به صورت نامنظم و پر هستند و ممکن است برگها به رنگ آبی متمایل به سبز نیز دیده شوند.

4. کاج مطبق هتروفیلا ( heterophylla ) :

این کاج نیز طبقه طبقه است و در فضای باز تا 50 متر نیز رشد می‌کند. اما در فضای داخلی از 2 متر تجاوز نمی‌کند.

5. کاج مطبق کونینگهام ( cunninghami ) :

این کاج مرتفع تا 30 متر رشد می‌کند. دارای برگهای پهن و تیغ دار است.

اما تمامی این کاج های مطبق به دلیل مشترک بودن زادگاهشان، نیازهای شبیه به هم دارند که باید قبل از خرید کاج مطبق با آنها آشنا شویم.

قیمت-کاج-مطبق

 

شرایط نگهداری کاج مطبق

دما

این کاج به دلیل بودن در زادگاهی با هوای معتدل و خنک، دوستدار هوایی نسبتا سرد با تهویه ای عالیست. بنابر این بهتر است در روزهای گرم، در جایی خنک با تهویه بالا مانند تراس شمالی یا راه پله قرار دهید. پس توجه داشته باشید که یخبندان و گرمای زیاد را به کاج خود ندهید تا برای همیشه سبز و سالم بماند.

نور

کاج مطبق نور زیاد و مستقیم خورشید را دوست ندارد و باید آن را در محلی با نور ملایم قرار دهید. پنجره شمالی و یا مکان سایه برای قرارگیری این کاج بسیار مناسب است. نوع فضای باز این درختچه می‌تواند آفتاب را نیز تحمل کند. توجه کنید که طبقه های کاج به سمت نور خورشید منحرف می‌شوند و برای جلوگیری از اینکار باید هر هفته گلدان آن را به سمت نور بچرخانید.

آبیاری

آبیاری زیاد یکی از نیازهای اساسی این گیاه است. بهتر است هر زمان خاک آن تنها کمی خشک شد به آن آب بدهید. بنابراین خاک را همیشه کمی مرطوب نگهدارید و ترجیحا از آب بدون املاح استفاده کنید به اینصورت که آب را برای چند ساعت ساکن در گوشه ای قرار دهید تا املاح آن خارج شود. توجه داشته باشید زیاده روی در آبیاری نیز مانند خشکی کشیدن گیاه مضر است وممکن است سبب زرد و شل شدن برگها شود.

رطوبت

رطوبت نسبی تا 80 درصد برای این کاج نیاز است. می‌توانید برای تامین رطوبت این گیاه از روش های مختلفی مانند غبارپاشی بر روی برگها و یا ایجاد جزیره استفاده کنید. در صورتی که با غبارپاشی برگها به مرور رو به سیاهی بروند، باید اینکار را متوقف کنید و از روش دیگری برای تامین رطوبت کمک بگیرید. زیاده روی در غبار پاشی ممکن است علاوه بر از بین بردن برگها، سبب بروز برخی بیماری های کاج مطبق مانند قارچ شود که در ادامه با آنها بیشتر آشنا می‌شویم.

تعویض گلدان

مانند تمامی گیاهان در هنگام بیرون زدن ریشه نیاز به تعویض گلدان دارد. بر خلاف گیاهان دیگر، گلدان پلاستیکی برای کاج مطبق بسیار بهتر از گلدان های سفالی است. یک روش بهتر برای داشتن یک کاج مطبق پر و مرتفع این است که قبل از اینکه ارتفاع گیاهتان به 1 متر برسد، سالی یکبار گلدان را با یک سایز بزرگتر تعویض کنید.

خاک مناسب

خاکی سبک مانند کمپوست یا خاک هلندی برای این درختچه مناسب است. مخلوطی از 2 قسمت ماسه و 3 قسمت خاک برگ برای داشتن گیاهی سالم کافیست.

کوددهی

در فصول رشد یعنی بهار و تابستان به 2 هفته یکبار کوددهی نیاز دارد و می‌توانید از کود مخصوص گیاهان آپارتمانی و یا سوزنی برگ ها برای این گیاه استفاده کنید. در فصول سرد بهتر است این کوددهی را متوقف و یا به ماهی یکبار محدود کنید. کودهای مناسب این کاج می‌توانند هم به صورت مایع در آب و با آبیاری به گیاه داده شوند و هم به برگها اسپری شوند.

تمیز نمودن برگها

غبار پاشی بر روی برگها هم به تامین رطوبت کاج کمک می‌کند و هم گرد و غبار را از روی برگها پاک می‌کند.

نگهداری-کاج-مطبق

 

انواع بیماری های کاج مطبق و درمان آنها

در بعضی موارد، حتی با وجود فراهم کردن اکثر نیاز های این کاج، بازهم به دلیل شرایط موجود، ممکن است گیاه به بیماری هایی مبتلا شود. اما نگران نباشید! تنها کافیست که بیماری های رایج کاج مطبق و درمان آنها را بشناسید تا هم از آنها جلوگیری کنید و هم در صورت مشاهده آنها، راهی برای درمان داشته باشید. در این قسمت با بعضی از بیماری های رایج این کاج آشنا می‌شویم و باید بدانید که بعضی از آنها قبل از خرید کاج مطبق نیز مشهودند و باید حتما در ابتدا سلامت گیاه را بررسی کنید.

نازک و آویزان شدن برگها :

نور کم، آبیاری نامناسب، رطوبت کم، کوددهی ضعیف، گرما یا سرمای زیاد و در کل مناسب نبودن تمامی شرایط ‌می‌تواند سبب نازک و آویزان شدن برگها و شاخه های کاج مطبق شوند.

برگهای زرد و بی حالت :

در صورت توجه نکردن به کاج مطبق و وقفه در برنامه ی مراقبت و آبیاری آن، برگ ها زرد و بی حال می‌شوند.

متوقف شدن رشد گیاه :

یکی از عواملی که در کنار بیرون زدن ریشه و بی حال شدن گیاه برای زمان تعویض گلدان باید بررسی شود، توقف در رشد گیاه است که به ما نشان می‌دهد موعد تعویض گلدان است.

خم شدن شاخه ها به سمت پایین :

علت آن می‌تواند هوای خیلی سرد یا گرم و یا کمبود رطوبت باشد. بهتر است در ابتدا مشکل را شناسایی، سپس در صدد رفع آن اقدام کنید.

نگهداری-کاج-مطبق-1

وجود موجودات سفید پنبه ای در اتصال برگ به ساقه :

این حشرات، شپشک آردآلود نام دارند و می‌توانید از سموم خانگی دست ساز برای از بین بردن آنها استفاده کنید. در صورت زیاد بودن حشرات و نتیجه ندادن سم های خانگی از سموم شیمیایی استفاده کنید.

ریزش برگهای سبز :

درست است که کاج مطبق به آبیاری زیادی نیاز دارد اما آبیاری بیش از حد سبب بروز این مشکل می‌شود. بهتر است کمی صبر کنید تا خاک کاملا خشک شود و سپس آبیاری را در ابعاد کمتری انجام دهید.

باریک و علفی شدن ساقه ها :

بهترین راه تقویت شاخه ها و پر برگ شدن، استفاده از تغذیه مصنوعی است. 

چسبناک شدن برگ ها و وجود حشرات سبز رنگ کوچک برای آنها :

بهتر است برای از بین بردن این حشرات و حالت چسبندگی که از خود روی برگ به جا می‌گذارند، از سموم حشره کش استفاده کنید.

ریزش برگ های زیرین :

در صورتی که ای ریزش برای گیاه پیر باشد، موردی ندارد اما برای گیاهان جوان باید آن را به محل پرنورتری منتقل کنید. بهتر است شاخه های خشک شده را با قیچی یا چاقو حذف کنید.

زرد و قهوه ای شدن برگهای سوزنی و ریزش آنها :

هوای گرم و خشک موجب بروز این مشکل شده است. بهتر است گلدان را به محل خنک تری منتقل کنید.

بیماری-های-کاج-مطبق-1

انواع آفت های کاج مطبق

آفت تریپس :

آفت تریپس دارای خالهای روشنی است که با اندازه ی کوچکشان قدرت بالایی در مکش دارند. این آفت تقریبا نامحسوس است و ممکن است تنها لارو آنها دیده شود. از آنجایی که تریپس در پرواز محدود است و معمولا فقط در گلخانه ها یافت می‌شود، ممکن است این آفت از محیط قبلی پرورش کاج مطبقتان همراه او آمده باشد. بنابراین بررسی تضمین کیفیت قبل از خرید کاج مطبق ضروری است. این حشره از عصاره سبزیجات تغذیه می‌کند و آنها را ضعیف می‌کند.

حشرات لکه ای :

شما این حشرات را نمی‌توانید ببینید. آنها با موم سفید رنگی احاطه شده اند و روی شاخه های درختان مخروطی و برگ آنها می‌نشیند. این حشرات کوچک به سختی حرکت می‌کنند و گیاه را آلوده می‌کنند. استفاده از آفت کش و سموم قوی برای مبارزه با این حشرات مناسب است.

 

30 دیدگاه در “با نگهداری و بیماری های کاج مطبق آشنا شوید

  1. هادی بیجندی گفت:

    با سلام مطالبتون خوب بود مشکلات گیاه رو بیان میکنید راهنمایی نمیکنید مثلابرای استفاده از آفت ها از چه سمی استفاده کنیم وچه مقدار چون اکثر مخواطبین شما مردم معمولی هستن ،گلخونه دار نیستن لطف کنید در هر بخشی مشکل وراهکار اگر نیاز به استفاده سموم وتقویت کننده ها و حتی با میزان مصرف توضیح بدین …
    سپاس |ز زحمات شما

  2. محیا گفت:

    سلام من یک کاج مطبق دارم که مدتیه شاخهاش خشک شدن و اویزان
    ممکن هستش که به حالت اول برگرده و درست بشه
    ممنون می شم راهنمایی کنید
    محل زندگیم اهوازه

    1. کیانا والی گفت:

      سلام شاید آبیاری کافی نیست. بهتره آبیاری رو منظم انجام بدین تا درخت از تشنگی خشک نشده.

    2. Onid گفت:

      سلام . سن کاج و اندازه گلدان رو در نظر بگیرید سعی کنید از گلدان سفالی که دهانه و کف بزرگ دارند استفاده کنید . گلدان رو در معرض تابش مستقیم نور آفتاب قرار ندهید. پشت پنجره پرده آستر روشن داره جای مناسبی هست . خاک گلدان رو ترجیحا اگه باتلاقی شده در اثر آبیاری زیاد با احتیاط تعویض کنید از ترکیب خاک سبک و ورمی کمپوست برای گلدان جدید استفاده کنید ‌‌. در مقابل باد مستقیم کولر نباشد . آبیاری را با توجه به سطح خاک بصورت هفتگی انجام دهید . برای تعویض گلدان اگر مهارت ندارید از فروشندگان گل و گیاه محله ای کمک بگیرید تا آسیبی به ریشه کاج وارد نشود . به هیچ عنوان آب خام لوله کشی و یا آب سرد پای گل گیاه نریزید، از آب جوشیده سرد شده و آب برنج سرد شده استفاده کنید .از محلول های تقویتی برای رشد با مشورت و بازدید فروشندگان استفاده کنید . سلامت و شاداب باشید

      1. کیانا والی گفت:

        سلام ممنون از به اشتراک گذاشتن تجربیاتتون.

        1. رضا گفت:

          سلام وقت بخیر کاج مطبقم دچار بیماری مثل عسل شوده و داره شاخه های بالایی سیاه میشه هیچگونه موجود زنده ای دیده نمیشه فقط همین مواد چسبنده دیده میشه لطفا راهنمایی بفرمایید.سپاسگزارم طهماسبی هستم از اهواز

          1. کیانا والی گفت:

            سلام روزبخیر. عکس گیاه رو به اینستاگرام ایران درخت بفرستین تا بهتر بتونیم راهنماییتون کنیم: iranderakht

      2. حبیب گفت:

        سلام,من این دومین کاج مطبق هستش که دارم اولی برگاش خم شد به سمت پایین وبعداز پایین برگاش دونه دونه خشک میشد ومی افتاد تا کامل خشکید حالا دومی داره از پایین برگاش خشک میشه,علاجش چیه ممنون میشم

        1. کیانا والی گفت:

          سلام شرایط نگهداریتون چیه؟ اگر برگ های زیرین که پیرتر هستن می ریزند تا حدی طبیعیه ولی در کل ریزش برگ ها ناشی از کمبود نوره. همچنین اگر آبیاری منظم نباشه گیاه رو به خشکی می ره. بهتره آبیاری رو بعد از اینکه رویه خاک کمی خشک شد انجام بدین به طوری که خاک همیشه مقداری رطوبت داشته باشه. غبارپاشی برگ ها هم می تونه به تامین رطوبت کمک کنه.

  3. مهدی گفت:

    سلام
    من ۶ ماهیه که یه کاج مطبق گرفتم تا حالا خوب بوده مشکلی نداشته الان داره برگاش خشک میشه و خشکی برگاش به رنگ سبز هست بررسی کردم دو تا مورد داشته یکی اینکه جاش رو عوض کردم اون قسمت سالن کمی گرمتره دوم داخل خاک گلدون خیلی هزارپا دیدم حتی بچه کرده بود و خیلی زیاد بودن یه کم سم مورچه زدم و آب دادم یه مقدار هم شن گرفتم ریختم روی خاک گلدون ولی متاسفانه روند خشک شدن ادامه داره فقط دو طبقه بالا شاداب هست طبقه های پایین تقریبا کامل خشک شده یا درحال خشک شدنه به نظر شما چکار باید کرد

    1. کیانا والی گفت:

      سلام برای از بین بردن هزارپاهای خاک سم دیازینون بگیرید و به میزان 1 سی سی در 1 لیتر آب به صورت آبیاری به خاک گیاه بدین. آبیاری منظم رو فراموش نکنید و نذارین خاک خیلی خشک بشه. برای تامین رطوبت هفته ای 3-4 بار با اسپری آب غبارپاشی کنید. محیط گیاه هم بهتره کمی خنک باشه البته اصلا جلوی باد کولر قرارش ندین.

    2. آزيتا گفت:

      سلام. كاج مطبق نازنين من كه چند سال است سلز و سرحال بود ناگهان دچار ريزش برگ و ساقه هاي سرحال شده آن هم درحاليكه سبز سبز هستند!!!! خيلييييي غصه ميخورم براش و نميدونم چه كنم. نور و آبياري و كود دهي هم هيچ تغييري نداشته. خيلي ممنون ميشم اگر راهنمائيم كنيد كه چه بكنم

  4. عسل گزان گفت:

    سلام وقت بخیر. من حدود شش ماهه که کاج مطبق دارم تا دو سه هفته پیش همه چیش خوب بود ولی بعد شروع کرد از پایان به آويزون شدن و خشک و سخت شدن شاخه هاش الان فقط دو تا از ردیف های بالایش تقریباً سالمن. البته یه موجوداتی مثل کرم سفید رنگ که اندازشون به یک سانتیمتر میرسه از زیر گلدان میاد بیرون می خواستم بدونم مشکلش چیه گیاه من. ممنون میشم اگه بهم پاسخ بدید. البته همه مواردی که بالا گفتید رو توی این مدت رعایت می کردم فقط توی این شش ماه بهش حتی یکبار هم کود ندادم

    1. کیانا والی گفت:

      سلام سم دیازینون تهیه کنید و به مقدار 2 سی سی در 1 لیتر آب به صورت آبیاری به خاک بدین. آبیاری رو منظم انجام بدین و برای تقویت گیاه کوددهی ماهی یک بار لازمه.

  5. مرضیه گفت:

    سلام من چند سال کاج رو دارم خییلی بچه خوبی بود نمیدونم چرا یه ماهی هست داره اذیت میکنه بگای طبقه دومش بی حال شده بود و به یه دست زدنراحت کنده میشد.گفتم شاید زیاد ابش دادم ابیاری رو کم کردم فایده نداشت.گلدونش رو تعویض کردم و زیر گلدون رو سوراخ کردم بیشتر تا اب اضافیش رد بشه افتی هم نزده با این حال ضد قارچ و اینو زدم به برگهاش جاش رو عوض کردم گذاشتم تو ایستگاه پله باز قایده نداشت چیکارش کنم خیلی ناراحتش شدم

  6. Aliye گفت:

    سلام من 8 سال است یک کاج مطبق دارم که هر سال رشد میکرد و یک طبقه میزد اما امسال رشد نکرده و طبقه ای نزده خراب هم نشده گلدانش را نیز عوض کردم اوایل بهار اما باز هم رشد نکرده

    1. فاطمه گفت:

      سلام
      حدود ۲ سالی میشه که کاج مطبق دارم تو این دو سال فقط یک طبقه اضافه کرده اونم بطور ناهماهنگ گفتم شاید بخاطر نور باشه گلدون میچرخوندم تاثیری نکرد … به جز دو طبقه آخر برگهای بقیه طبقه ها سپیدک زده… از یه گلفروشی پرسیدم گفتن قارچ سم مالاتیون رو برگهاش اسپری کردم اما فایده ای نداشت دیگه نمیدونم چ کنم…ممنون میشم راهنمایی کنید

  7. فرزانه گفت:

    سلام ممنون ازمطالب و توضیحات خوبتون،حدود یه ماهه که گلدون کاجم رو عوض کردم فکر کنم یه مقدار از ریشه هاش کنده شده الان برگاش بی حال و رو به پایینه آبیاری و اسپری آب و همچنین کود تقویتی هم انجام میدم ولی هنوز بی حاله و مثل قبل شاداب و سرسبز نیست،لطفا راهنماییم کنید.ممنونم??

    1. على احمديان گفت:

      سلام
      كاج من داره برگاش به شدت ميريزه حتى برگهاى سبزشم داره ميريزه سمت شمالى آپارتمان هست و نور مستقيم خورشيد نداره چيكار بايد كرد؟؟

  8. بهرام اسدی گفت:

    با عرض سلام و احترام بنده یک کاج مطلق دارم که یک دفعه در عرض ده روز برگهای آن نازک و قهوه ای میشه و میریزد علتش چه و راه حل اون چه خواهشمندم بنده را رهنمایی بفرمائید متشکرم

  9. رها گفت:

    سلام بنده یه گل کاج مطلق دارم بیماری قارچ گرفته چیکار کنم به حالت اولش برگرده خوب بشه

    1. امیر گفت:

      سلام با توجه به چیزی که در سایت های مختلف بود، از سم قارچ کش استفاده کنید. روی برگای درخت سم رو اسپری کنید و یکبارم آبیاری ریشه با اون سم انجام شه

  10. مریم گفت:

    سلام من یه دوماه پیش یه کاج مطبق خریدم هفته ای دو بار آب میدادم وهرروز غبار پاشی انجام میدادم، کاجم از پایین شروع کرد به زرد شدن بهش کود دادم ولی خیلی به سرعت طبقه های بالا هم زرد میشه دو هفته ای هست کمتر بهش اب میدم وغبار پاشی دو سه روز یه بار انجام میدم، میشه لطفا راهنماییم کنید که چطوری میتونم کاجمو نجات بدم.

  11. taha گفت:

    سلام من یه دوماه پیش یه کاج مطبق خریدم هفته ای دو بار آب میدادم وهرروز غبار پاشی انجام میدادم، کاجم از پایین شروع کرد به زرد شدن بهش کود دادم ولی خیلی به سرعت طبقه های بالا هم زرد میشه دو هفته ای هست کمتر بهش اب میدم وغبار پاشی دو سه روز یه بار انجام میدم، میشه لطفا راهنماییم کنید که چطوری میتونم کاجمو نجات بدم.

  12. zahra گفت:

    سلام روزتون بخیر من یه گلدان کاج مطبق بزرگ دارم ، رنگ برگهاش داره سفید میشه انگار غبار گرفته من با اسپری آب روش می پاچم ، پشت پنجره جنوبی گذاشتمش و بطور مرتب آبیاری مینکم ولی بگاش خیلی سبز و با طراوت نیستن . اگه مکنه راهنماییم بفرمایین

  13. Hoori گفت:

    ممنون عالی بود

  14. محمد گفت:

    سلام یه منبق دارم سرحاله د مشکلو بیماری نداره ولی از لحاظ طول برگ داره رشد میکنه ولی قدی و ارتفاعی یکسالو نیمه هیچ رشدی نمیکنه دلیلش چی میتونه باشه؟

  15. بهار گفت:

    سلام
    دوهفته ای میشه کاج مطبق گرفتم
    هر روز که نگاهش میکنم بیشتر به سمت پایین افتاده ترمیشه واقعا حال خودم بدمیشه هرچهار روز یبار آب میدم با اسپر آب هم اسپری میکنم نور غیرمستقیم هم میخوره چیکارکنم

  16. مجید گفت:

    سلام خسته نباشید کاج منطبق دارم تازه برگ هاش سبز خودبه خود می‌ریزد خشک نشده چه کار کنم میشه راهنمایی کنید

  17. سعید گفت:

    سلام خسته نباشید کاج منطبق دارم تازه برگ هاش سبز خودبه خود می‌ریزد خشک نشده چه کار کنم میشه راهنمایی کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *