گل آرایی, گل ها, مقالات

با نگهداری گل رز آشنا شوید

گل رز را به راحتی می‌توانیم یکی از محبوب‌ترین انواع گل در سرتاسر دنیا بدانیم. چند شاخه گل رز می‌تواند بهترین هدیه برای فرد موردعلاقه‌تان باشد. همچنین هر کسی می‌تواند گل رز را در باغچه منزلش پرورش دهد و از زیبایی آن لذت ببرد. برای نگهداری گل رز فقط کافیست چند نکته را بدانید. در واقع این گل زیبا برخلاف چیزی که ممکن است تصور کنید، مراقبت سختی ندارد. حتی افراد تازه کار هم می‌توانند اولین تجربه باغبانی خود را در نگهداری گل رز تجربه کنند. در این مقاله می‌خواهیم با شرایط نگهداری گل رز بیشتر آشنا شویم. با ما همراه باشید.

گل رز

گل رز

با گل رز بیشتر آشنا شویم

گل رز که به آن گل سرخ هم می‌گویند، گیاهی از جنس رزا(rosa) و خانواده رزاسه است. بیشتر گونه‌های رز بومی آسیا و بعضی بومی اروپا و شمال آمریکا هستند. امروزه انواع مختلفی از گل رز وجود دارند. گل رز آبی ، صورتی، سفید و … چند رنگ متنوع از گل رز هستند. گل رز را برای نگهداری در منزل بیشتر در باغچه‌ها می‌کارند. اما انواعی از رز هم وجود دارند که می‌توان آن را در گلدان نگهداری کرد. گل رز هلندی و گل رز رونده از گونه‌هایی هستند که در گلدان نگهداری می‌شوند. در ادامه شرایط نگهداری گل رز را معرفی می‌کنیم.

عکس گل رز

عکس گل رز

 

شرایط نگهداری گل رز

نور

یکی از عوامل مهم در پرورش گل رز نور آن است. گل رز نور زیاد را دوست دارد و باید در محل نورگیر کاشته شود. البته در شرایط گلخانه‌ای شدت بالای نور باعث بالا رفتن دما و کاهش کیفیت گل‌ها می‌شود.

آبیاری و رطوبت

گل رز برای رشد و پرورش به آبیاری منظم و رطوبت کافی نیازمند است. اگر گل رز را در باغچه نگهداری می‌کنید بهتر است باغچه را هنگام صبح آبیاری کامل کنید. در صورت نگهداری در گلدان هم خاک را کاملا سیراب کنید. بین دو آبیاری اجازه دهید سطح خاک خشک شود. میزان رطوبت مورد نیاز گل رز حدود 60 درصد است که اگر بیشتر شود باعث بیماری‌های قارچی و … می‌شود.

خاک

برای پرورش گل رز به خاک حاصلخیز با زهکشی مناسب نیاز است. خاک لومی شنی یا لومی رسی می‌تواند استفاده شود. اضافه کردن ترکیبات آلی به خاک، حاصلخیزی آن را افزایش می‌دهد. معمولا برای کاشت رز کود دامی پوسیده هم به خاک اضافه می‌کنند.

کوددهی

قبل از دوره گلدهی و در طول این دوره کود دادن به گل رز ضروری است. این کار باعث تغذیه گیاه، رشد نکردن علف‌های هرز و همچنین حفظ رطوبت خاک می‌شود. به خصوص کودهای گیاهی در نگه داشتن رطوبت بسیار مفید هستند. برای تغذیه گیاه می‌توانید از کود گرانولار 5-10-5 یا 10-10-5 استفاده کنید. هر بوته گل رز به ¾ لیوان کود نیاز دارد. این کود را به خاک گیاه بدهید و روی ساقه از آن استفاده نکنید.

هرس

با هرس کردن گل رز در اواسط تابستان، گل‌های گیاه در پاییز هم می‌رویند. در کل با هرس کردن گل رز می‌توانید گل‌های شاداب‌تر و زیباتری داشته باشید.  دقت کنید که وقتی آخرین شکوفه گل‌ها را مشاهده کردید، بهترین زمان هرس تابستانی گیاه است.

عکس گل رز

عکس گل رز

نگهداری شاخه گل رز در آب

متاسفانه گل رز در اثر چیده شدن خیلی زود پژمرده می‌شود. اما چند راهکار ساده برای نگه داشتن طولانی‌تر شاخه گل رز وجود دارد که در ادامه به شما می‌گوییم. اگر گل رز شاخه‌ای تهیه کرده‌اید یا هدیه گرفته‌‍اید، به سرعت آن‌ها را در یک ظرف آب سرد قرار دهید. قبل از قرار دادن در آب، شاخه گل رز را به صورت مورب برش بزنید. این کار باعث می‌شود گل شما بیشتر زنده بماند. برای برش زدن از یک قیچی یا چاقوی تمیز استفاده کنید. برگ‌های اضافی ساقه را جدا کنید. ماندن برگ‌ها در آب به مدت طولانی باعث پوسیدگی آنها می‌شود و آب را آلوده می‌کند. قبل از قرار دادن گل‌ها در آب، ظرف را کامل بشویید و تا ¾ آن آب سرد و تمیز بریزید. بهتر است شاخه گل‌ رز کمی بالاتر از سطح ظرف باشد تا بهتر بتواند آب را جذب کند.

شاخه گل رز

شاخه گل رز

کاشت گل رز با سیب زمینی

یک روش جالب برای نگهداری گل رز شاخه ای، کاشت آن با سیب زمینی است. اگر شاخه گل رز هدیه گرفته اید و این هدیه برایتان با‌ارزش است و نمی‌خواهید از بین برود، این روش را امتحان کنید. برای کاشت گل رز به این روش، مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. به کمک یک چاقو حفره‌ای درون یک سیب زمینی ایجاد کنید.
  2. انتهای ساقه گل را در این حفره قرار دهید. قبل از این کار می‌توانید انتهای ساقه را به کمی دارچین آغشته کنید.
  3. سیب‌زمینی را به همراه گل داخلش به گلدانی منتقل کنید و روی آن خاک بریزید.
  4. سر یک بطری پلاستیکی را ببرید و آن را روی گل تازه کاشته قرار دهید.
  5. آبیاری را منظم انجام دهید و شرایط مناسبی برای گیاه فراهم کنید.
  6. بعد از مدتی گیاه شروع به غنچه دادن می‌کند.
شاخه گل رز

شاخه گل رز

بیماری‌ها و آفات گل رز

زنگ رز

زنگ رز نوعی بیماری قارچی است که در آن دانه‌های نارنجی رنگ در پشت برگ‌ها مشاهده می شود. این بیماری در نهایت باعث سیاه شدن برگ‌ها می‌شود. زنگ رز در رز رونده شایع‌تر از انواع دیگر رز است. برای درمان زنک رز باید قسمت‌هایی از گیاه که مبتلا هستند و آسیب دیده‌اند را از گیاه جدا کنید. برای جلوگیری از این بیماری باید دقت کنید که شاخه‌ها مدت طولانی خیس و مرطوب نمانند و تبادل هوا در لابه‌لای شاخ و برگ گیاه امکان‌پذیر باشد.

آفات گل رز

آفات گل رز

سفیدک پودری رز

یکی از رایج‌ترین بیماری‌های گل رز سفیدک پودری است. در این بیماری پودری سفیدرنگ همه قسمت‌های گیاه را می‌‎پوشاند. با پیشرفت بیماری، برگ‌های گیاه پیچ می‌خوررند و بعد خشک می‌شوند و می‌ریزند.

آفات گل رز

آفات گل رز

شته

شته‌ها از غنچه‌ها و ساقه‌های جوان(به وجود آمده بعد از هرس) تغذیه می‌کنند. با حضور این شته‌ها ظاهر گیاه نا‌زیبا و چسبناک می‌شود.  کفشدوزک‌ها به طور طبیعی شته‌ها را شکار می‌کنند و اگر در باغچه حضور داشته باشند احتمال ابتلای گل رز به شته را کاهش می‌دهند. اگر گیاهتان به شته مبتلا شد می‌توانید به کمک اسپری‌های مخصوص آفت‌کش آن‌ها را نابود کنید.

جای جویدگی روی برگ‌ها

در این صورت باید احتمال وجود ملخ یا کرم ابریشم را بدهید. برای دفع این حشرات یا باید آن‌ها را پیدا کنید و خودتان از بین ببرید و یا از آفت‌کش‌‌ها استفاده کنید. اگر برگ‌ها اثر جویدگی به شکل هلالی دارند این کار آفت زنبور برگخوار است. در کل این حشره مشکل خاصی برای گیاه به وجود نمی آورد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *