گیاهان آپارتمانی, مقالات, نگهداری گیاهان

چگونه بیماری گل بنجامین را درمان کنیم ؟!

بنجامین درختچه ای بسیار زیبا، با قدرت تصفیه کننده هوا است که انواع مختلفی دارد و از خانواده ی بزرگ موراسه (انجیرها) محسوب می‌شود. نگهداری بنجامین به دقت زیادی نیاز دارد، از این رو در صورت رعایت نکردن بعضی نکات ممکن است این گیاه به بیماری هایی مبتلا شود که برای درمان آنها در ابتدا باید با علت آنها آشنا شوید. برای درمان رایج ترین بیماری های بنجامین و آشنایی با علت ریزش برگ بنجامین ، خشک شدن نوک برگ بنجامین و برای احیای گل بنجامین در این مقاله همراه ما باشید.

علت ریزش برگ بنجامین

علت ریزش برگ بنجامین

مشکلات گیاه بنجامین :

ریزش برگها یکی از بزرگترین مشکلات گیاه بنجامین است. این گیاه شرایط نگهداری متوسطی دارد اما به تغییر عوامل محیطی حساس است و چرخاندن و جابه‌جایی گلدان، سبب ریزش برگ بنجامین می‌شود. زمانی که گیاه را به تازگی خریده اید، بعد از آوردن به خانه ممکن است برخی از برگ‌های آن زرد یا قهوه‌ای ‌شوند که با توجه به شوک وارد شده به گیاه، این روند عادی است.  توجه کنید که محیط گیاه در خانه مناسب باشد تا برگ‌هایی که از این پس می‌رویند، رشد خوبی داشته باشند.

گیاه بنجامین عاشق رطوبت و نور غیر مستقیم زیاد است و در صورت فراهم نکردن رطوبت زیاد، ممکن است دچار بیماری و مشکلات شود. در ادامه با برخی از رایج ترین مشکلات بنجامین و درمان آنها آشنا می‌شویم.

علت خشک شدن نوک برگ بنجامین :

هوای گرم و خشک برای گیاه بنجامین مضر است و سبب خشک شدن برگها و در نهایت ساقه می‌شود. احیای گل بنجامین خشک شده تنها با مرطوب کردن محیط و تنظیم دما میسر است. پس آبیاری را پس از خشک شدن خاک انجام دهید و غبارپاشی یا ساخت جزیره را فراموش نکنید.

خشک شدن نوک برگ بنجامین

خشک شدن نوک برگ بنجامین

علت زرد شدن برگ بنجامین و ریزش آنها :

علت زرد شدن و سپس ریزش برگهای بنجامین آبیاری بیش از حد است و باید توجه کنید که بین دو آبیاری حتما خاک گیاه خشک شود. برای پی بردن به این موضوع باید انگشت خود را به اندازه ی 1 یا 2 سانتی متر در خاک فرو ببرید، اگر به آن خاک چسبید، آبیاری را 1 یا 2 روز دیگر انجام دهید اما در صورت نچسبیدن خاک، می‌توانید گیاه را آبیاری کنید. توجه کنید که از آب سرد و کلردار برای آبیاری استفاده نکنید.

 

علت زرد شدن برگ بنجامین

علت زرد شدن برگ بنجامین

علت ریزش برگ بنجامین ( برگهای سبز و سالم ) :

نور کم، آبیاری نامنظم، هوای سرد و جا به جایی علت ریزش برگ های سالم و سبز بنجامین است. برای درمان و جلوگیری از این مشکل گلدان را به محیط روشن تری منتقل کنید و آبیاری را به اندازه و طبق برنامه ریزی انجام دهید.

علت ریختن تمام برگهای بنجامین :

این مشکل می‌تواند ناشی از نگهداری نادرست باشد که سبب ریختن برگهای بنجامین و بی‌برگ شدن ساقه می‌شود. در صورتی که بنجامین شما به این مشکل دچار شده باشد، باید شاخه های خشک را هرس کنید و گیاه را تقویت کنید.

 

علت ریزش برگ بنجامین

علت ریزش برگ بنجامین

لکه دار شدن برگ های پایینی و ریزش آن ها : 

پدیدار شدن لکه بر روی برگها می‌تواند ناشی از سرمای شدید هوا در زمستان و یا دادن آب سرد به گیاه باشد. به یاد داشته باشید که آب باید حداقل ۱۵ درجه حرارت داشته باشد و آب ولرم برای بنجامین مناسب است. همچنین از غبار پاشی برگهای گیاه با آب سرد و کلردار خودداری کنید. 

علت سیاه شدن برگ ها :

تماس با اجسام سرد مانند شیشه و یا قرار گرفتن در دماهای پایین، سبب سیاه شدن برگهای بنجامین می‌شود. برای رفع شدن این مشکل گیاه را از از شیشه پنجره فاصله دهید و محیطی با دمای متعادل فراهم کنید.

زرد شدن برگ بنجامین

سیاه شدن برگ بنجامین

علت ریز و مریض به نظر رسیدن برگ های جدید : 

درختچه بنجامین جوان رشد نسبتا خوبی دارد و به تعویض گلدان سالیانه نیاز دارد. در صورتی که برگهای جدید توانیی باز شدن را ندارند و یا کوچکتر از برگهای دیگر رشد می‌کنند، ممکن است گلدان گیاه کوچک شده باشد. بیرون زدن ریشه ها از زهکش، بیحال بودن گیاه با وجود مناسب بودن شرایط و دیده شن ریشه ها بر روی خاک از عوامل نشاندهنده زمان تعویض گلدان است.

در صورتی که گلدان بنجامین تازه عوض شده است، گیاه را با کود مخصوص خانواده بنجامین ها و یا مخصوص گیاهان آپارتمانی تقویت کنید و خاک سطحی را با خاک نو و غنی تعویض نمایید.

سوختن نوک برگهای بنجامین و قهوه ای شدن آنها :

رطوبت کم و خشکی هوا سبب سوختن و قهوه ای شدن نوک برگها می‌شود. برای حل این مشکل از 3 روش ساخت جزیره، غبار پاشی و یا قرار دادن یک ظرف آب کنار گیاه استفاده کنید و رطوبت را افزایش دهید.

 

خشک شدن نوک برگ بنجامین

خشک شدن نوک برگ بنجامین

علت رشد کم بنجامین :

برای پر برگ شدن بنجامین باید نیاز های مراقبتی آن را به خوبی تامین کنید و شرایطی ایده آل برای رشد فراهم کنید. نور کافی، تقویت گیاه و تعویض گلدان سالیانه می‌تواند در رشد مجدد گیاه و پر برگ شدن آن تاثیر بسزایی داشته باشد.

توجه داشته باشید که متوقف شدن و یا رشد کم گیاه در فصل پاییز و زمستان طبیعی است و گیاه در این فصل به خواب زمستانه ‌می‌رود. 

 

آفات گیاه بنجامین :

علت وجود لکه های سیاه و آبکی روی برگها : 

آبیاری زیاد گیاه بنجامین سبب بروز این لکه ها و قارچ گرفتن گیاه می‌شود. برای حل این مشکل تا خشک شدن کامل خاک آبیاری را متوقف کنید و با اسپری رقیق آب و صابون برگ ها را اسپری کنید. در صورت زیاد بودن قارچ ها بهتر است از قارچ کش استفاده کنید.

علت رنگ پریده شدن برگ ها و وجود لکه های قهوه ای در زیر برگ و ساقه :

برای از بین بردن لکه ها و جلوگیری از گسترش آنها، از سموم شیمیایی استفاده کنید و بر روی لکه ها اسپری کنید. سمپاشی را هر دو هفته یکبار تکرار کنید تا علائم از بین بروند.

زرد شدن برگ بنجامین

زرد شدن برگ بنجامین

تار عنکبوتی شدن سطح زیرین برگ ها : 

تار عنکبوتی شدن برگها توسط کنه قرمز صورت می‌گیرد و خشکی هوا در این بیماری بسیار موثر است. با اسپری آب پرفشار روی برگها را اسپری کنید و هر دو هفته یکبار با سم حشره کش یا کنه کش گیاه را سم پاشی کنید. 

احیای گل بنجامین

علت ریختن برگ بنجامین

موجودات سفید پنبه ای پشت برگ ها و روی ساقه :

 عامل این اتفاق شپشک آرد آلود است که در محل اتصال ساقه به برگ و پشت برگ ها وجود دارد. بعد از مشاهده این آفت، گیاه آلوده را از باقی گیاهان جدا کنید زیرا شپشک به سرعت زیاد می‌شود و به گیاهان دیگر نیز سرایت می‌کند. برای حل این مشکل در ابتدا از سموم خانگی کمک بگیرید و در صورت نتیجه ندادن از سموم شیمیایی کنفیدور و مالاتیون استفاده کنید.

علت ریختن برگ بنجامین

علت زرد شدن برگ بنجامین

 

158 دیدگاه در “چگونه بیماری گل بنجامین را درمان کنیم ؟!

  1. آذرپار گفت:

    سلام ممنون بابت اطلاعات مفیدتون، بنجانینم درمان شد.

    1. پشتیبان 1 گفت:

      سلام باعث خوشحالیه ماست

      1. فاطی گفت:

        سلام خسته نباشید
        من بنجامین بلک دارم ک بیرون بود برگاش لول شده بود و رگه های قرمز داشت اوردمش تو پشت پنجره ی هفته اول خوب بود ولی الان دوباره برگاش لول شده چیکارش کنم ؟رشدش خوبه فقط برگاش لول میشه

        1. پرنیا گفت:

          سلام، ممنون از اطلاعات خوبتون،
          من یک بنجامین دارم که تقریبا ۳ ماهه خریدمش، یک ماه پیش شروع به جوانه زدن کرد، اما یکی دوهفته است که جوانه هایی که میزنه خشک میشن. یعنی اصلا تبدیل به برگ نمیشن، علتش چیه؟ ممنون میشم راهنمایی کنید

          1. علی گفت:

            سلام. خاک بنجامین را عوض کردیم مثل اینکه کودش زیاد شده و برگاش کم کن زرد شده و میفتند چکار باید بکنیم ؟؟؟

          2. ویدا گفت:

            سلام. گل منم اینطور بود یه گل فروش پیشنهاد کود ورمی کمپوس داد و فوق العاده شد البته گلدونشم عوض کردم و کمی ب قندم بش دادم برای رفع شوک گیاه. کلا آب زیاد میخواد وقتی بیوفته تو جونه زدن دیگه غوغا میشه

          3. ساناز گفت:

            سلام من بنجامین ابلغ دارم حدود سه ماه پیش برگ هاش شروع به ریزش کرد گلدون رو تعویض کردیم اما شرایط بدتر شد و تمام شاخه هاش خشک شد و الان فقط سه تا ساقه اصلی ازش مونده راهی هست من بتونم احیاش کنم واقعا اعصابمو خورد کرده چندتا گلخونه هم رفتم اما راه حل درستی پیشنهاد نکردن . البته پشت برگ ها یه چیزای سفیدی هم بود که سم گرفتم و استفاده کردم

          4. الهامی گفت:

            این گل بنجامین رو من چند ساله دارم چند ماه پیش خونه مو عوض کردم و شاهد ریزش برگ هاش شدم اول متوجه شدم که نورش مناسب نیست که همش برگاش زرد میشدن بعد امروز داشتم برگاشو جمع میکردم که دیدم یکی از برگاش همینطور که زرد شدن پایین لبه ی برگش سفید شده در حالی که نباید باشه و میخواسته ادامه پیدا کنه این مشکل سفید شدن برگ هاش چیه؟ من به بیشتر جاها نکا کردم ولی درباره ی این موضوع جایی نگفتن

        2. شیما گفت:

          سلام بنجامین منم برگاش لول شده و نمیدونم چکار کنم گر کسی نظری داره ممنون میشم بگه

          1. کیانا والی گفت:

            سلام شرایط نگهداریتون چه طوریه؟ این مسئله دلایل زیادی داره. ممکنه آبیاری کم یا نور گیاه زیاد باشه. بهتره وجود آفت رو هم بررسی کنید.

          2. ابراهم لینکون گفت:

            نور غیر مستقیم.زغال پودر شده و پوست تخم مرغ و ۳عدد میخ رو روی سطح خاک گلدان پخش کنید و ابیاری کنید.

          3. کیانا والی گفت:

            سلام ممنون از به اشتراک گذاشتن تجربتون.

          4. nader گفت:

            سلام بنجامین آمستل من تمام برگاش ریخته امروز بردم خاک و گلدانش رو عوض کردم ممنون میشم راهنمایی کنید برای احیا و زندگی دوباره گل چکار باید بکنم .
            با تشکر از شما

          5. نیما گفت:

            با عرض سلام و وقت بخیر،

            من یک گیاه فیکوس بنجامین ابلق دارم از فروردین که جا به جاش کردم کلی از برگ هاش ریخت (حدود ۳۰۰ برگ) الان اصلا برگ ریزی نداره ولی بعضی برگ ها نصفشون حالت خشکی گرفتن در صورتی که رطوبت گیاهان توسط دو دستگاه بخور سرد محیا میشه.

            خاک گیاه انواعی از آفات نظیر خرخاکی، کرم خاکی، سوسک های ریز و پشه داره
            روی ساقه ها هم شپشک سپر دار مشاهده شده و همچنین شیره های چسبناکی روی بعضی برگ ها وجود داره که مورچه ها به خودشون جذب کردن

            آفات خاک توسط سم دیازینون از بین بردم برای اسپری سم از چه سمی استفاده کنم بهتر هست؟
            یک نوبت ولک سیتراپلاس به برگ هاش اسپری کردم.

            ممنون

          6. انصاف گفت:

            بنجامین خاکی نیاز داره که به محض ورود آب در نهایت ظرف دو دقیقه تمام آب از زیر اون خارج بشه و آبی داخل گلدان نمونه
            خاک لومی یعنی مخلوط خاک برگ پوسیده و کمی چای و چهل درصد پرلیت و پنج درصد خاک رس رو با ده درصد حجمی خاکستر زغال و مقداری زغال مخلوط کنید و داخلش ورمی کمپوست و کود پوسیده گاوی و چمن هرس شده بریزید
            باید به شرط زهکشی خوب و داشتن حد اقل ده سوراخ در زیر گلدان روزی دوبار صبح و غروب به اون آب بدید
            برای تامین قند مورد نیازش گاهی بهش نوشابه گازدار سیاه بدید و به جای هورمون ,چای و قهوه دم کرده سرد پاش بریزید
            رشد فزایندش به آب دارای جلبک سبز که داخل استخر ها هست وابستست
            یا هر روز جلبک مارمالین داخل آبش
            بریزید و حتما برای سلامتش باید سمی به نام (کاربندازیم ) بهش بزنید
            نور میخواد اما نه مستقیم
            و در آخر اینکه آب سرد بهش ندید و از آب ولرم مایل به گرم استفاده کنید تا آنزیم های گیاه فعال بشه
            بی خیال رطوبت که بی اهمیت نیست اما فقط تا میتونید به شرط عبور سریع آب از خاکش و تخلیه سریع آب از زیر گلدان بهش روزی دو بار حتما آب بدید براتون رشد میکنه و درخت میشه .سم دوماه یکبار .آب دوبار در روز .و حتما هر دوماه یکبار مقداری هرسش کنید تا جهش رشدش رو ببینید .نیترات .فسفات . کلات آهن .پتاسیم هم دادی و ندادی مهم نیست اما بدید بهتر میشه .روی برگش بپاشید با کمی قند در آب و آب با کمی قند رقیق رو پاش هم بریزید

        3. سجاد گفت:

          سلام،،،میخواستم اگه ممکنه راهنماییم کنید

          بنجامین من خیلی وقت بود که رشد نمیکرد و برگ جدید در نمیاورد خاکشرو عوض کردم خوب شد برگ هم داره در میاره ولی الان بی حال شده برگ هاش اب هم میدم نورشم خو به پای گلدان هم اب داره خاکشم خاک برگه ممکنه از چی باشه

          1. علیرضا طاهری گفت:

            سلام شاید دیر باشه برای شما ولی برای کاربران بعدی مثل خودم مفید خواهد بود قربان از اواسط شهریور گیاه یواش یواش به سوی خواب زمستانی میره و این بیحالی روند طبیعی سیر زندگیش هست نگران نباشیدالان که تو اواسط شهریور هستیم دقیقا بنجامین بلک من هم که همیشه شاداب بود کمی کسل و بی حاله که مال تغیر فصل و خنک شدن هوا و مایل شدن و زایل شدن نور خورشید هست پاییز با تموم زیبایی هاش داره میرسه موفق باشید

      2. H گفت:

        سلام.ممنون از اطلاعاتی که دادین.اخیرا ساقه های انتهایی گیاه بنجامین بلک من تا دمبرگها حالت پوسته پوسته پیدا کرده.راه درمان چیه؟؟

        1. بهاره گفت:

          سلام بعضی برگ های بنجامین آمستل من لول شده. علتش چیه؟

          1. انوشه حریری گفت:

            سطح برگ و ساقه را به خوبی بررسی کنید تا آفت نداشته باشه

        2. مارال گفت:

          سلام .من یه بنجامین ابلق رو تو آب ریشه دار کردم و آماده ی کاشتنه منتها متوجه شدم پشت برگاش شپشک آرد آلود داره.اونارو تمیز کردم.ممکنه دوباره هم شپشکا بیان؟یا حتما باید سمپاشی کنم؟

      3. شکوه گفت:

        سلام بنجامین من همین مشکل داره با این مطلب تمام اشتباهاتمو متوجه شدم تمام برگاش ریخته و حتی اونایی که جوانه زده بود خشک شده . کود مناسب که کمک کنه به در اومدن برگهاش چیه لطفا راهنماییم کنید

        1. کیانا والی گفت:

          سلام کود ازته به پر شدن شاخ و برگ گیاه کمک می کنه.

        2. Parnian گفت:

          سلام زیر برگای بنجامین من تیکه های کوچولوی چربی ماننده…اما هیچ مشکلی نداره رشدشم خوبه
          علت این چربی ها چیه ؟

      4. فرشته گفت:

        ساقه بنجامین من خشک شده چکار کنم؟؟؟

      5. Farnaz گفت:

        سلام خسته نباشید من یه هفته رفتم مشهدووقتی برگشتم بنجامین وشفلرام برگاشون ریزش پیدا کرد وبیحال شد گیاهم چکارکنم?

      6. مممم گفت:

        سلام. ممنون بابت اطلاعات مفیدون. من یه گل بنجامین دارم که کامل روی ساقه هاش اشک مشکی زده و همه جای درخت پخش شده و کلا درخت خشک شد. میشه تنشو قطع کنم که از اول رشد کنه؟ چیکارش کنم اصلا خشک خشک شد

      7. بهار گفت:

        سلام من يه بنجامين دارم حدود ٥ سال اين هيچ رشدي نكرده فقط شاخه هاي خشك بدون برگ داره خيلي كم برگ داره بايد چي كار كنم لطفا كمكم كنيد .

    2. سمیرا گفت:

      دقیقا چه کار کردید که ما هم همین کار رو بکنیم

    3. زینب رضوانی گفت:

      سلام خسته نباشید من ی بنجامین دارم ک حس خوبی ب خاکش نداشتم و خاکش رو عوض کردم دیدم پرازکرم است و خاکش رو عوض کردم حالا بعد ۴روز بنجامین بیحاله و برگاش داره میریزه چکارش کنم

      1. کیانا والی گفت:

        سلام روزبخیر. به علت تعویض گلدان به گیاه شوک وارد شده و ریزش برگ ها یه همین دلیله. یه مدت به گیاه فرصت بدین تا به خاک جدید عادت کنه. در این مدت آبیاری رو حتما منظم انجام بدین و حتی می تونین موقع آبیاری به جای آب خالی به گیاه آب قند بدین.

    4. مهلا گفت:

      سلام گل بنجامین من چند ساله اصلا رشد نداره اصلا تغییر نکرده یعنی از اول که خریدیم تکن نخورده دلیلش چیه؟

  2. حسینی گفت:

    سلام مرسی از سایت خوبتون

    1. پشتیبان 1 گفت:

      سلام ممنون از لطفتون

    2. میلاد گفت:

      سلام
      روی برگهای امستر من یه مایع چسبناک هست
      ۱بار هم شستم اما مجدد به وجود آمد

      1. کیانا والی گفت:

        سلام گیاه رو برای وجود آفت بررسی کنید. می تونین عکس گیاه رو به اینستاگرام ایران درخت بفرستین تا بهتر بتونیم راهنماییتون کنیم: iranderakht

  3. نازیلا گفت:

    سلام
    برگهای بنژامین من براق و یکمی چسبانکه به نظرم آفت زده جه باید بکنم؟

    1. پشتیبان 1 گفت:

      سلام بله حتماً همینطوره و از علایم آفاتی مثل شته-شپشک های سپردار-شپشک آرد آلود و مگس سفید است که تمامی این آفات رو با استفاده ار اسپری سم ارگانیک پوکون میتونین از بین ببرید

      1. شهرزاد گفت:

        سلام من بنجامین دارم سگم همیشه داخل گلدان غذا گذاشته با ناخونش ریششو خراب کرده چیکار باید بکنم ممنون میشم راهنمایی کنین

        1. حامد گفت:

          بله مشکلی نیست

      2. مریم گفت:

        سلام روی ساقه بنجامین ابلق من دونه های برجسته ی تیره یا قهوه ای گرد بوجود اومده نمیدونم چی هستند باید از ساقه جداشون کنم آیا؟

  4. داود گفت:

    سلام
    وقت بخیر . ممنون از سایت آموزنده و خوب شما.
    حدود یکساله بنجامین خریدم ولی هنوز به فضای جدید عادت نکرده و مرتبط ریزش برگ داره ، دمای هوای اتاق مناسب هستش و پشت پنجره قرار گرفته و نور مستقیم آفتاب داره ، ولی متاسفانه خیلی بی روح شده و برگهایش بعد از زرد شدن ریزش بیشتری گرفته. روی بعضی از برگها لکه شفاف مثل لکه آب یا چسب مانند هم دیده میشه .
    آقای مهندس لطف کنید راهنمایی بفرمایید تا مشکل برطرف و بنجامین ما به حالت قبل برگرده . تشکر از شما

    1. پشتیبان 1 گفت:

      سلام وقت بخیر
      این گیاه به نور بیشتری نسبت به سایر گیاهان آپارتمانی نیازمنده اما تابش مستقیم آفتاب را نمیتونه تحمل کنه، در واقع باید گفت معمولا بهترین نور حالتیه كه گلدون زیر سایه‌بان جنوبی قرار بگیره كه آفتاب به گلدون گیاه برسه اما به برگ‌های گیاه آفتاب نتابد و برگ‌ها در سایه (‌نور كامل‌) باشند. چون بنجامین نسبت به تغییر عوامل محیطی خیلی حساسه و با كمترین تغییری برگ‌های آن ریزش می‌كنه، از چرخاندن و جابه‌جایی گلدان بپرهیزید.اگر در زمستان هوا سرد بشه یا آب سرد به گلدان بدهید معمولا برگ‌های پایینی گیاه به‌تدریج لكه‌دار و از بوته جدا می‌‌شود. به یاد داشته باشید كه آب باید حداقل 15 درجه حرارت داشته باشه.
      -اگر برگ‌ها سالم و سبز هستند ولی سقوط می‌كنند احتمالا نور كم است، گلدان را به روشنایی ببرید. كم‌آبی هم موجب این عارضه می‌شود، پس آبیاری را منظم كنید. بعضی مواقع سردشدن ناگهانی اتاق و آبیاری با آب سرد علت ریزش برگ سبز است.
      -اگر برگ‌ها خشك و شكننده هستند، هوای محیط گرم و خشك است آبیاری را بیشتر كرده و غبارپاشی روزانه را فراموش نكنید.در ضمن در روز و هنگامی که آفتاب به برگ هاتون میرسه غبارپاشی نکنید چون شیشه

      1. حامد حبيبي گفت:

        سلام ممنون از نظر خيلي خوبتون
        مي خواستم بدونم علت ضعف و خشك شدن بنجامين چيست چرا يكي خيلي خوب و بعدي ضعيف و خشك شده ابياري ان در فضاي باز ( كيش) چند روز يكبار هست و

        1. Bita گفت:

          سلام
          من چند ماهی هست که گیاه بنجامین ابلق رو خریداری کردم
          به تازگی نوک جونه برگاش سیاه میشه البته همشون نه بعضی هاشون
          لطفا بگید که دلیلش چیه

      2. حامد حبيبي گفت:

        سلام ممنون از نظر خيلي خوبتون
        مي خواستم بدونم علت ضعف و خشك شدن بنجامين چيست چرا يكي خيلي خوب و بعدي ضعيف و خشك شده ابياري ان در فضاي باز ( كيش) چند روز يكبار هست

        1. محمدی گفت:

          سلام من گل زیاد دارم وخیلی هم رسیدگی میکنم اما یکی از بنجامینهام قارچ زیر پوست گرفته ومثل پودرزغال ازش میریزه شاخه مریض را بریدم وضدقارچ زدم اما همینطور پیشروی میکنه چکار کنم

    2. زهرا کاشی پزان گفت:

      برگهای بنجامین من از کنار شروع به خشک شدن میکنه و حالت سوخته داره نمیدونم چه کارش کنم خوب بشه رشد هم نداره همین طور که خریدمش مونده لطفا راهنمای کنید ممنون

      1. داودی گفت:

        سلام وقت بخیر روی برگ های بنجامین ابلق من لکه های قهوه ای ایجاد شده میشه از افت کش اتیون اسپری کنم گلخانه این و داد گفت برای بنجامین و شفلر که روش افت داره مناسبه

  5. نادر گفت:

    سلام گیاه بنجامین بلک دارم زیر برگها لکه قهوه ای با لکه ریز سیاه که ایکس نیست مثل نوک سوزن سیاه براق است لطفا راهنمایی کنید

    1. پشتیبان 1 گفت:

      سلام وقتتون بخیر
      بنجامین شما شته زده و بهتره که با آب و ریکا به برگ هاو ساقه هاش اسپری کنید ولی مراقب برگ هاش باشید که نریزه.میتونین برای این که خیالتون از بابت کنترلش راحت بشه از اسپری های حشره کش ارگانیک استفاده کنید

      1. نادر گفت:

        سلام میشه یه شماره تلگرام بدین من عکس برگها رو براتون بفرستم یا با من لطف کنین جناب مهندس تماس بگیرین به این شماره 09193137336

        1. راحله گفت:

          سلام
          بنجامین من برگای تازه هی میده ولی تو همون ولی زرد میشن همون برگای تازه تا بزرگ میشن از نوکش شروع میکنه خشک و زرد شدن لطفا راهنماییم کنین چکار کنم

        2. امید گفت:

          باسلام،محل زندگی ما بندرعباس،پسرم 2بیلچه کوچک خاک شور ریخته پای بنجامین بدون اینکه ما بفهمیم،درضمن بنجامین بالای یک متر قد داشت،چندروز بعد از پایین شروع کرد به زرد شدن برگها وریختن،گلدان رو عوض کردم و کود تقویتی دادم ولی متاسفانه داره تمام برگ هازرد و گیاه خشک میشه لطفا راهنمایی کنید،ممنونم

          1. کیانا والی گفت:

            سلام بعد از تعویض خاک به این سرعت نباید به گیاه کود می دادین چرا که گیاه در مرحله شوکه و ریشه ها ضعیفن. تنها کاری که از شما برمیاد اینه که َآبیاری رو منظم و دقیق انجام بدین و حتی به جای آب خالی به گیاه آب قند بدین. گفته می شه استفاده از آسپیرین هم می تونه به رفع شوک گیاه کمک کنه.

  6. پریسا گفت:

    سلام من عاشق بنجامین ابلق هستم دوبار خریدم مرد?.الان خریدم باز بعضی برگاش نقطه های ریز قهوه ای داره پشت برگهارو بررسی کردم دیدم یک حشره خیلی ریز شبیه عنکبوت پشت برگاست،تو متن نوشته حشره کش به پنبه آغشته کنید لطفا دقیق بگید چه حشره کشی تهیه کنیم

    1. پشتیبان 1 گفت:

      سلام بنجامین شما آلوده به آفت کنه تار عنکبوتی شده برای مبارزه با آن جلوگیری از گرم شدن بیش از حد دمای خانه.به محض مشاهده اولین نشانه‌های وجود کنه (شامل تار- نقره‌ای شدن سطح برگ و…) برگ‌ها را با آب کاملاً شستشو دهید طوری که زیر برگ کاملاً شسته شود، چون محل تجمع کنه زیر برگ هاست زیرا کنه از بافت زیر برگ، آسان‌تر تغذیه می‌کند.جدا کردن و کندن برگ‌های آلوده و خارج کردن این برگ‌ها از محیط خانه.
      شستشو با آب خالی ۳ بار در هفته و بعد از آن استفاده از یک سم حشره کش و کنه‌کش ارگانیک استفاده کنید.

      1. پژمان فلاح گفت:

        سلام بنجامین من هم همین مشکلو داره دقیقا میتونم بدونم چه حشره کش و کنه کشی ممنون میشم

  7. حمید گفت:

    سلام خسته نباشید
    بنجامینم از سرما برگاش زرد و آویزون شده..
    آوردمش داخل. خاکشو عوض کردم . کود تقویتی دادم.
    سوالم اینه که برگاش رو بزنم؟ ساقه هاشو هرس کنم ؟ منتظر بمونم؟
    تشکر

  8. الهام گفت:

    سلام بنجامین من دون دون زرد افتاده رو برگاش .چه نوع سمی براش استفاده کنم .

  9. حامد گفت:

    سلام
    وقت بخیر . ممنون از سایت آموزنده و خوب شما.
    بنده در كيش زندگي ميكنم و حدود ١٠٠ درختچه بنجامين در حياط منزل كاشته ام
    بعضي از آنها خيلي خوب و زيبا شده اند ولي بعضي ديگر لخت و كم برگ و تقريبا هيچ رشدي ندارند و حتي تعدادي كاملا خشك شدند
    چطور مي توانم بهشون كمك كنم ؟؟؟ ايراد كار چي هست ؟ چرا بعضي با رشد خيلي خوب و بعضي كه كنار هم در يك باغچه و شرايط اب و هوايي و ابياري يكسان هستند خشك شدند ؟؟؟؟

  10. کیارش گفت:

    ممنون بابت اطلاعات مفیدتون

  11. shoka گفت:

    سلام خسته نباشید لطفا کمکم کنید بنجامینم از دم شاخهاش خشک میشن زیر پوستش سیاه میشه مثل دوده لطفا بگید چکارش کنم

    1. علیرضا گفت:

      سلام ممنون از اطلاعات مفید و آموزنده تون، لطفاً شماره تماس بدهید برای ارسال عکس از گل بنجامین جهت درمان، با تشکر

      1. حامد گفت:

        سلام به پیج اینستاگرام ایران درخت ارسال کنید @iranderakht

  12. الی گفت:

    سلام وقتتون بخیر
    بنجلمین من برگشا چسبناک شده روی ساقه هاشم یه چیزای بیضی شکل قوه ای درومده هر روزم برگاش میریزه میشه کمکمون کنید?

  13. غزل گفت:

    سلام ببخشید بنجامين من اصلا رشد نداره حدود چهار ماه میشه گرفتمش صبحا می زارم حدود یکی دو ساعت آفتاب بزنه بعد پرده رو می کشم الان نوک برگاش قهوه ای شدن چیکار کنم لطفا کمکم کنید

    1. محمد گفت:

      سلام بنجامین من بعضی برگ هاش کنارهاش زخم شدن یا از وسز بریده شده علتش چی میتونه باشه

  14. حسین گفت:

    سلام . من دو تا بنجامین دارم تو خونه
    نوع ابلغش برگاش ریخت و رشد مجدد داشت ولی تازگیا جوانه ها خشک میشن
    بنجامین بلکم همین جوری داره برگاش می ریزه ولی برگه های جدید داره در میاره ضمنا داخل خاکش هزارپای سفیدداره ممنون میشم راهنمایی بفرمایید

  15. سمیرا گفت:

    سلام من خاک بنجامین رو عوض کردم و چند روز بعد رفتم مسافرت و هفته ای یکبار ابیاری شده وقتی برگشتم کلا برگاش و شاخه های کوچیکش خشک شده و الان فقط تنه ش یکم تره چیکار کنم درمان میشه؟

  16. مهرناز گفت:

    سلام بنجامين بلك من از اسفند خريداري كردم تا ارديبهشت خوب بود بعد شروع به ريزش كرد و بعد فهميدم شپشك گرفته.بردمش تراس سم زدمش تا شب اوردمش داخل .بعد از اون ديگه سرحال نشد و شروع به ريزش بيشتر كرد.دوهفته پيش بهش كود هم دادم براش دستگاه بخور روشن كردم ابياريشم منظمه و اسپري اب هم مرتب انجام ميدم اما الان فقط دو سه تا از شاخه هاش برگ داره.جوانه ميرنه امر سريع زرد ميشه و خشك ميشه

  17. Behrooz گفت:

    سلام روزبخیر گل اکوبا دارم از سر شاخه خشک شده تقریبا به وسطاش رسیده چکار کنم تا کلا خشک نشودالبته اول تمام برگاش خشک شدو ریخت ممنون میشم راهنمایی کنید??

  18. شقایق گفت:

    سلام
    وقت بخیر
    برگهای بنجامین آمستل من کلا در اثر گرما ریخته،ازش چطور مراقبت کنم که دوباره برگ بده؟

  19. مینا گفت:

    سلام مطالبتون خیلی خوب و ملموس ارائه شدن و کاملا کاربردی دست مریزاد … من بنجامین بلک و بنجامین ابلق رو باهم تو یه گلدون دارم روز اول ظاهرش واقعا زیبا بود اما الان که سه ماه میگذره هرچی منتظرم ریزش برگهاش تموم بشه نمیشه و گذشته ازون روی ساقه های بلک از همین پنبه ای هاست چه کنم ؟؟؟ اون ضد آفت کونفیدور رو از کجا تهیه کنم ؟

    1. حامد گفت:

      سلام گلدان روبه جای پر نور تر و به مکنای منتقل کنید که جریان باد کم تری وجود داشته باشد

  20. محمدعلی گفت:

    باسلام و خسته نباشید
    بنده یه بنجامین ابلق دارم برگهاش زرد رنگ و مشکی رنگ میشه حالت خشک شدن برگه درختان و میریزد و شاخهایش پوست پوست شکل شده .
    ممنون میش اگه راهنماییم کنید

  21. پارساپرهام گفت:

    سلام ممنون از سایت خوبتون
    لکه های قهوه ای کم رنگ در کنار برگهای بنجامینم میبینم، علتش چیه؟ آبیاری منظمه و گیاه پشت پنجره جنوبی و نور کافیه

  22. حسین گفت:

    سلام . من بنجامین ابلق برگ سفید دارم .الان کم کم دارن سبز میشن میخوام بدونم علتش چیه ؟ اخه برگای سفیدش خیلی قشنگ تر بودن

    1. انوشه حریری گفت:

      سلام از بین رفتن رنگ برگ ها به دلیل کمبود نور هست به خصوص که این گیاه ابلق است و بیشتر از گیاهان عادی به نور احتیاج دارد. بهتره گیاه رو جایی بذارید که نور بیشتری دریافت کند.

  23. مهدی گفت:

    باسلام و تشکر
    بنجامین ابلق گرفتم ودر پنجره قدی جنوبی گذاشتم سالم و در حال رشد اما رنگ برگهای سبز تیره شدن، لطفا بفرمایید علت چیه؟

  24. حسين گفت:

    سلام
    بنجامين تويه خونه ما مشكل بر خورده يه بند رويه تنه لكه قهوه اي برجسته كه زير آن شيره درخته ميزنه و كاملا جلوي رشد بنجامين گرفته شده و برگ جديد نميزنه ممنون ميشم راهنمايي فرماييد

  25. Elahe گفت:

    سلام ببخشید چند وقته بنجامین من جوانه هاش که داشت در میومد الان خشک شده برگاش هم شروع به ریزش کرده، علتش چی میتونه باشه؟
    خاکشم عوض کردم ولی فایده نداشت?

  26. قریشی گفت:

    سلام بنجامینم الان 9ماهه دارمتازه برگاش زرد شدن خیلی ریزش داره کمک کنین چیگار کنم

  27. امیدبن عموزادگانفرزاد گفت:

    سلام خسته نباشید، ما درخت بنحامین رو هر روز آب کلردار اسپری میکردیم رو برگاش و هفته ای یک بار کلا آبیاری می کردیم داشت خوب رشد میکرد، که یهو متوجه شدیم زرد شده و دار میریزه. جاش رو سرامیک چند قدمی پنجره پذیرایی هست. خواهشمند راهنمایی کنید.

  28. nasi گفت:

    با سلام من چند ماهي هست كه بنجامين ابلق دارم چند وقتي هست كه برگ ها زرد مي شن و مي ريزن روي شاخه هاش يه چيز مشكي هست مي شه لطفا راهنمايي كنيد

  29. داودی گفت:

    سلام وقت بخیر روی برگ های بنجامین ابلق من لکه های قهوه ای ایجاد شده میشه از افت کش اتیون اسپری کنم گلخانه این و داد گفت برای بنجامین و شفلر که روش افت داره مناسبه

    1. فایزه گفت:

      سلام من یک گلدون بنجامین دارم که چند روز قبل از سال تحویل گلدون و خاکش رو عوض کردم و همزمان محل نگهداری گل رو هم عوض کردم چون داخل آپارتمان محل نورده مناسبی نداشتم و حس کردم حال گلم توی آپارتمان خوب نیست.اینه که همزمان با تعویض گلدون و خاک،گلدون جدید و به راه پله منتقل کردم که نور مناسبی به گیاه برسه که متأسفانه چند روز بعد متوجه شدم برگهای گلم رو پایین رفته و حس کردم سرمای خفیف راه پله علت این امره.بخاطر همین گیاه و بجای قبلی برگردوندم ولی هنوز بهبودی ظاهری تو گلم ندیدم و نگرانم گلم از بین رفته باشه.راه حلی برای احیای گل دارین؟ممنون میشم

      1. ساناز گفت:

        سلام من بنجامین ابلغ دارم حدود سه ماه پیش برگ هاش شروع به ریزش کرد گلدون رو تعویض کردیم اما شرایط بدتر شد و تمام شاخه هاش خشک شد و الان فقط سه تا ساقه اصلی ازش مونده راهی هست من بتونم احیاش کنم واقعا اعصابمو خورد کرده چندتا گلخونه هم رفتم اما راه حل درستی پیشنهاد نکردن . البته پشت برگ ها یه چیزای سفیدی هم بود که سم گرفتم و استفاده کردم 8ن

    2. رویا گفت:

      سلام . من حدود یک ساله بنجامین ابلق سفید دارم انقد پرپشت و خوب بود تو یه اتاق کاملا پرنور یهو نصف برگهاش ریخت بقیش هم خشک شدن که الان تنه هم داره خشک میشه .. هر کاری میکنم درست نمیشه لطفا راهنمایی کنین!

  30. قنادي گفت:

    با سلام
    ممنون از اطلاعاتي كه در اختيار ميگذاريد.
    بنجامين آمستل من از شاخه اش شيره در مياد كه روي برگها هم ميچكه .
    مشكل يا بيماري خاصي هست كه بشه رفع كرد ؟

  31. داود گفت:

    سلام بنجامین من از بالا برگ هاش می ریزه و شاخه هاش خشک میشه خاک گلدان رو عوض کردم آبیاری هم منظم هستش و تغذیه مصنوعی هم میدم

  32. مریم گفت:

    سلام من حدود ۵ سال است یک گلدان بنجامین دارم. در این مدت اصلا رشد نکرده و طی هفته ی اخیر کاملا برگ های آن ریخت فکر کنم به علت ریختن کود در گلدان بود آیا درمان می شود؟

  33. دنی گفت:

    چند هفته پیش بنجامین خریدم و از لحظه ای که آوردمش خونه براش موسیقی کلاسیک و صدای طبیعت پخش کردم و هر روز اینکار رو میکنم
    تو هر سایتی خوندم راجب ریزش برگ در صورت جابجایی و چرخاندن نوشته بودن اما تو این چند وقت حتی چند بار چرخوندمش تا ببینم چی میشه اما فهمیدم به کمک موسیقی و ابراز علاقه کردن و رسیدگی به این گیاه اصلا حالش بد نمیشه
    البته غیر از عوامل بیرونی مثل آفت و آب ندادن و کود و خاک نامناسب و…
    رشدش هم بسیار خوب و سریع داره پیش میره.
    پس مطمئن باشید هر چیزی که باعث آرامش ما آدما میشه روی بقیه موجوداتم تاثیر میذاره که البته باز چیزهایی منظورمه که ذره ای باعث آسیب به طبیعت و جهان پیرامونمون نشه.

  34. جداری گفت:

    سلام
    بنجامین من روی برگ‌های پایینی و ساقه ها شیره ای شده و روز به روز ضعیف می شه ،لطفا راهنمایی فرمایید

    1. انوشه حریری گفت:

      سلام روی برگ ها و ساقه را بررسی کنید و در صورتی که حشره مشاهده کردید با سموم حشره کش گیاه رو سمپاشی کنید.

  35. فاطمه گفت:

    سلام ب گهای بنجامینم قهوه ای رنگ میشه علت چیه

  36. ف.ت گفت:

    سلام بسیار سایت اموزنده ای دارید
    گیاه بنجامین من نقطه های نقره ای روش تشکیل شده و داره دچار لک میشه علتش چیه لکش حالت سوختگی داره
    من از دستگاه بخور سرد استفاده می کنم ایا براش مناسب هست؟

  37. دنیا گفت:

    سلام. من در گلدان بنجامین م گل دیگه ای کاشتم (فتونیا) و بنجامینم زرد و پژمرده شده، آیا ممکنه از همجواری با این گیاه توی یه گلدون باشه یا دلایل دیگه ای داره؟

    1. کیانا والی گفت:

      سلام بله ممکنه مواد مغذی خاک برای دو گیاه کافی نبوده باشه. البته باید شرایط نگهداریتون رو هم بررسی کنید. ممکنه از کم و زیاد بودن آبیاری هم بوده باشه.

  38. آزاده گفت:

    سلام ممنونم خیلی خوب بود

    1. کیانا والی گفت:

      سلام ممنون که نظرتون رو به اشتراک گذاشتید.

  39. bahar.a621 گفت:

    سلام. بنجامین من اول که خریدمش شروع به ریزش شدید برگ کرد که به نظرم طبیعی بود. بعد ریزش متوقف شد و شروع به دراوردن برگ های جدید کرد. حالا اتفاقی که افتاده شاخه های پایینی و وسطی خشکه و لخت.و گیاه همینطور روبه بالا و کناره ها برگ در میاره. چی کار باید بکنم که وسطش هم پر بشه؟

  40. امیر گفت:

    سلام بنجامین ما الان حدود یک سال هست داریم کلا خوب سر حال بود ولی الان حدود یک هفته ایی هست داره کلا خشک میشه ممنون میشه راهنمایی کنید چه کارش کنم

  41. پریسا گفت:

    سلام خیلی ممنونم بابت مطالب خیلی خوب و آموزنده تان، ببخشید بنجامین من خوب بود اما الان‌که بهش آب دادم دیدم یه چیزای خیلی کوچیک اومدند روی خاک و شروع به حرکت کردند ممنونتون میشم برام توضیح دهید باید چیکار کنم؟

    1. کیانا والی گفت:

      سلام منظورتون پشه های خاک هستن؟
      می تونین عکس گیاه رو به اینستاگرام ایران درخت بفرستین تا بهتر بتونیم راهنماییتون کنیم: iranderakht

  42. ثریاصادقی گفت:

    سلام
    گیاه بنجامین من به صورت ناگهانی دچار ریزش تمام برگها شده است
    راهکاری که شما دادید اینه که تقویتش کنم اگر ممکنه بفرمایید چطوری باید تقویتش کنم

    1. کیانا والی گفت:

      سلام گلدون گیاه رو اصلا نباید جابه جا کنید. هر تغییری تو شرایط محیطی بنجامین می تونه باعث تنش و ریزش برگ ها بشه. برای تقویت بنجامین می تونین از کود مخصوص فیکوس پوکون هلند استفاده کنید.

      1. Mahmoudi گفت:

        سلام وقت بخیر من یه بنجامین گرفتم اوردم خونه و گلدونشو عوض کردم هفته اول خوب بود ولی بعد شروع به ریزش برگاش کرد طوری که الان یدونه برگم نداره چیکارکنم لطفا کمکم کنید نور متوسطی داره هفته ای یکبار آبیاری میکنم اصلا امکانش هست دوباره درست بشه بنجامینم؟

  43. مرادی گفت:

    سلام ممنون از سایت خوبتون..
    اگر بنجامین رو در حیاط جایی که افتاب اصلا نتابه قرار دهیم خراب میشه؟؟؟
    نور خونه کم هست و خراب شده بنجامین.میخوام بذارمش تو حیاط که نور بیشتری بخوره

    1. الهامی گفت:

      این گل بنجامین رو من چند ساله دارم چند ماه پیش خونه مو عوض کردم و شاهد ریزش برگ هاش شدم اول متوجه شدم که نورش مناسب نیست که همش برگاش زرد میشدن بعد امروز داشتم برگاشو جمع میکردم که دیدم یکی از برگاش همینطور که زرد شدن پایین لبه ی برگش سفید شده در حالی که نباید باشه و میخواسته ادامه پیدا کنه این مشکل سفید شدن برگ هاش چیه؟ من به بیشتر جاها نکا کردم ولی درباره ی این موضوع جایی نگفتن

  44. مهتاب گفت:

    سلا وقتتون بخیر، من 5 ماه یک بنجامین ابلق دارم، اما از حدود دو ماه پیش شروع به خشک شدن برگ ها کرد، جاش رو عوض کردم تو اتاق خنک و پر نور گذاشتم یک وعده هم بهش تقویتی آهن دادم، اما بدتر شده، و همه برگهاش ریخت، آیا امیدی به برگ دهی مجددش هست؟ چیکار باید کنم تا خوب بشه؟ خیلی ناراحتم چون یک عزیزی بهم کادو داده بود 🙁

    1. کیانا والی گفت:

      جابه جایی گلدان بنجامین کار اشتباهیه و باعث ریزش برگ های اون می شه. باید صبر کنید تا به شرایط جدید عادت کنه تا ریزش برگ ها متوقف شه.

  45. سميه گفت:

    سلام وقت بخير من ٨ ماهي كه بنجامين دارم خيلي خوب بود كم كم برگ هاش ريخته و يك سمتش خشك شد الان بيشتر برگ هاش بيحال ميشن بعد خشك ميشه و ميريزه خيلي نارحتم تو رو خدا كمكم كنيد خيلي دوستش دارم

    1. کیانا والی گفت:

      سلام گلدونش رو جابه جا کردین؟ بنجامین به تغییر شرایط محیطی حساسه و هر تغییری می تونه باعث ریزش برگ هاش بشه. سعی کنید شرایط رو براش ثابت نگه دارید و اصلا گلدون رو جابه جا نکنید تا کم کم عادت کنه. آبیاری رو منظم و بعد از خشک شدن رویه خاک انجام بدین. برای تقویتش هم می تونین از کود مخصوص فیکوس پوکون هلند استفاده کنید.

  46. محسن گفت:

    سلام ممنون از اطلاعات بسیار مفیدتون. بنجامین بلک من در مشهد با ارتفاع دومترو نیم چهارماهه خریدم متاسفانه راحت هفتاد درصد برگاش ریخته اول خیلی پرپشت بود الان تنه اش کاملا دیده میشه برگاش هم سبز میریزه و هم جوانه ها هاش میریزن. جلو نور آفتابه که یک طرفش همیشه در معرض نور کافیه اوایل هر سه روز چهار روز آب میدادم بعدا اصلاحش کردم و همونطور که گفتین وقتی خاکش خشک میشه آب میدم. به دادم برسید چیکا کنم؟

    1. کیانا والی گفت:

      سلام متاسفانه این مشکل در بنجامین خیلی رایجه. هر تغییری در شزایط محیطی مخصوصا جابه‌جایی گلدان می تونه باعث ریزش برگ های بنجامین بشه. گفتین یک طرف گیاه نور می خوره. برگ ها از طرفی که نور نمی خورن می ریزن؟ چون نور هم یک عامل مهم در ریزش برگ ها هست. بهتره گیاه جایی قرار بگیره که از همه طرف نور کافی دریافت کنه.

  47. ندا خرّمگاه گفت:

    سلام وقت بخیر.گیاه بنجامین من برگهای سالمش می‌ریزن…یکی از شاخه هاش انگار داره خشک میشه وبرگهاش خشک ولول میشه بعد می‌ریزن…روی بعضی از برگها هم کمی لکه قهوه‌ای ظاهر شده…جایی که بود نور بهش نمیرسید..حدود یه هفته میشه که جاشو عوض کردم و گذاشتم کنار پنجره که نور برسه بهش… اگر میشه راهنمایی کنید تا حال گیاهم خوب شه.ممنون از لطفتون…

    1. کیانا والی گفت:

      سلام روزبخیر. ریزش برگ ها به دلیل کمبود نور بوده و الانم که گیاه رو جابه جا کردین بهش شوک وارد شده و به همین دلیل برگ هاش دارن می ریزن. باید فرصت بدین که به شرایط جدید عادت کنه و ریزش برگ ها خودش کم کم متوقف می شه. در این مدت می تونین با کود مخصوص تقویتش کنین.

  48. Jak گفت:

    سلام وقت بخیر
    بنجامین من چیزای سفید و شکل پنبه رو ساقه هاش و برگاش دراومده و تقریبا ۹۰ درصد برگاش ریخته. توروخدا کمکم کنید .چیکارش کنم?

    1. کیانا والی گفت:

      سلام سم دیازینون تهیه کنید و به میزان 2 سی سی در 1 لیتر آب حل کرده و هم به صورت آبیاری به آب گیاه بدین و هم برگ ها رو سمپاشی کنید.

  49. پگاه گفت:

    سلام چقدر رمان لازمه تا بفهمیم محیطی که بنجامین رو قرار دادیم مناسبشه .من ده روزی هست خریدم وتا الان ۵یا۶برگش ریخته و ۷یا۸تا از برگاشم لک قهوه ای روو نوکش اومده باید جاشو عوض کنم یا ‌نه؟

    1. کیانا والی گفت:

      سلام اگر ریزش از برگ های پایینیه و تازه جابه جا شده ریزش 5/6 برگ مشکلی نداره. اگر منظورتون از لکه قهوه ای اینه که نوک برگ ها حالت خشک و سوخته دارن این مسئله احتمالا از کمبود رطوبته که با غبارپاشی روزانه می تونین برطرفش کنید. اگر گیاه در جایی که قرار گرفته نور کافی دریافت می کنه نیازی به تغییر مکانش نیست و اگر همون جا مراقبت های لازم رو انجام بدین ریزش برگ ها متوقف می شه.

  50. سجاد گفت:

    سلام ،،من یه بنجامین دارم خاکشم عوض کردم خاک برگه حالشم خوب بود برگ تازه میده ولی امروز برگ هاش بی حاله نورش غیر مستقیم خوبه ابم بهش دادم زیر گلدونیشم اب داره

    1. کیانا والی گفت:

      سلام اگر برگ ها حالت افتاده و بیحال دارن احتمالا از آبیاری زیاده. زیرگلدونی باید به حالت جزیره آب داشته باشه نه این که خاک گیاه از زیر خیس بمونه. چون همین باعث می شه ریشه پوسیده بشه و برگ ها بیحال شن.

  51. الهه گفت:

    سلام گا بنجامین من برگ هاش ریخته و ساقه هاش حالت نرم پیدا کرده میخواستم بدونم چه جوری میتونم گل احیا کنم

    1. فاطمه گفت:

      سلام برای منم همین طور شده تورو خدا اگه راهی پیدا کردین همینجا اطلاع بدین

  52. سپیده گفت:

    سلام
    امروز متوجه شدم موحودات پنبه ای سفید در محل اتصال برگ به ساقه و از پشت روی تقریبن تمامی برگهای بنجامینم بوجود امده. از چه سمی استفاده کنم؟

  53. شیم گفت:

    سلام وقت بخیر چندماهه بنجامین خریدم.ازبالابرگ جدید میده ولی لابه لای همه ی برگاش برگ زرد میوفته مثلا روزی ۸تابرگ میوفته.وقتی خریدمش گلفروشی خاکش روعوض کرد برام .اماالان چندتاکرم ریز سفید دیدم داخل گلدون چیکارکنم????ازبس دوسش دارم حالم بدمیشه وقتی برگاش میوفته

  54. شیما۱۲ گفت:

    سلام.شاخه اصلی بنجامین من از قسمت راس شکسته.اما شاخه های جانبی خوبن و برگ دارن.آبیاری و نور و رطوبتشم خوبه.چکار کنم شاخه اصلی رشد کنه؟

  55. محمدرضا گفت:

    سلام و خسته نباشید
    روی شاخه های بالایی بنجامین ساده من پر از لکه هایی با رنگ های قهوه ای روشن تا سیاه پر شده و بعد از مدتی شاخه ها خشک و برگ ها میریزند. ممکن است راهنمایی بفرمایید.

  56. حسینی گفت:

    سلام
    برگهای جوان بنجامین من حالت خوردگی پیدا کرده اند انگار از پایین خورده شده اند و جدیدا ریزش برگ زیادی پیدا کرده
    علت چیست؟

  57. امیر گفت:

    سلام
    وقت بخیر
    اگه یک شاخه بنجامین رو در نظر بگیرید،بین برگهای اون شاخه تار عنکبوت بسته ولی حشره ای دیده نمیشه
    میخواستم بدونم مشکلش چیه؟

  58. پژمان فلاح گفت:

    سلام احوال شما بنجامین من ی چیزه سفید شکل پشت برگ اول برگ دقیقا میزنه و کنه هم داره هر سمی هم زدیم نمیشه همه جوونه هارو خشک کرده
    ممنون میشم راهنمایی کنید

  59. alicliper گفت:

    سلام بنجامین درختی که تقریبا 2.5متـــر میشه 6 ماهی میشه که آفتی داره که من اصلا توو اینترنت هرچی گشتم عکسشو ندیدم شبیهه کفش دوزک اما رنگش قهوهای روشن که بعدا تیره میشه اصلا نمیتونم محارش کنم و با وجود اینکه با دستم میکنم ولی باز میبینم چن روز دیگه وجود داره شرایط محیطیش خونه کنار پنجره نور غیر مستقیم رطوبت کم و آبیاریش 2 سانت انگشتم میبرم خاکش خشک باشه آب تصفییه چن روز مونده که کنارش طبق دمای اتاق باشه و 3 هفته یبار 3 بیست و هر ماه یبار یک لیوان آهن هر چندماه یبارم کود ملایم که بسته ای میفروشن میریزم سوای مشکل بیماریش که توضیح دادم لطفا در مورد خاک دهی و همچنین برای با طروات بودن برگها از چه مکملی یا ویتامینی استفاده شه راهنماییم کنید ممنون .

  60. مهدی یار گفت:

    سلام
    وقتتون بخیر
    من هقته پیش یه گلدون بنجامین خریدم و اوردم خونه موقع تعویض گلدونش متوجه هزارپاهای زیادی تو خاکش شدم و خاک رو با همون تناسب مناسب ریختم پاش و هزارپاها رو جدا کردم و آبیاری منظم و نور تقریبا زیاد پشت پنجره گذاشتم اما دو روزه که برگهای پایینی زرد شدن و برگهای جدید بالایی سراشون قهوه ای شده
    تورو خدا راهنماییم کنید چکارش کنم

  61. جواد گفت:

    سلام ممنون از راهنماییتون من یک بنجامین دارم به. از یکسال خاک گلدون ر عوض کردن و بعد اون آب بهش داده یه بار حالا ده روزه برگاش داره زرد میشه گفتن علتش شوک ه می‌خوام بدونم درسته این حرف اگه درسته چند روز ادامه داره و اینکه من واقعا کلافه شدم تو رو خدا راهنماییم کنید خیلی دوسش دارم

  62. جواد گفت:

    سلام ممنون از راهنماییتون من یک بنجامین دارم بعد از یکسال خاک گلدون ر عوض کردم و بعد اون بهش یه بار آب کامل دادم و دیگه الان ده روز آب نداده چون نم داره حالا از روز سوم برگاش داره یکی یکی زرد میشه گفتن علتش شوک ه می‌خوام بدونم درسته این حرف ؟اگه درسته چند روز ادامه داره و اینکه من واقعا کلافه شدم تو رو خدا راهنماییم کنید٫ چند سال دارم ازش مراقبت میکنم و خیلی دوسش دارم حیفه
    خدا عمرتون بده

  63. فاطمه گفت:

    سلام .من هر چی بنجامین میگیرم خراب میشه،نور غیر مستقیم داره.ماهی یبارکود میریزم.یک روز درمیون اسمری اب به برگا میزنن.هرموقع خاکش خشک هست اباد میریزم.
    ولی بازم برگاش زرد میشه

  64. امیر شهابی گفت:

    سلام،من یه بنجامین ۱۲ ساله دارم که قدش تقریبا ۲متره، ۴۰ سانتیمتر پایین ابلق و مابقی گیاه سبز،مه‌پاش منظم انجام میدم،الان حدود ۲ساله که تو بعضی قسمتهاش دقیقا از جایی که برگ از دسته پهن میشه ،جرم سفید به اندازه ته سوزن ته‌گرد ایجاد میشه (چرب و خالی از هر موجودی) همیشه با دست پاکش کردن ،۲،۳ بار سمپاشی کردم ولی دوباره شروع میشه،ضمنا اگه بخوام قسمت ابلق گیاهم گسترش پیدا کنه باید چکار کنم،لطفا راهنمایی کنید،اگر نیاز باشه عکس گیاه رو ببینید لطفا بهم جایی معرفی بشه که عکسُ به اونجا بفرستم.مرسی

    1. ریحانه گفت:

      سلام امیدوارم حالتون خوب باشه بنجامین ابلق دوساله که دارمش، رشد خیلی خوبه هفته ۱ یا ۲ غبارپاشی می کنم. ۳ روز یکبار آب میدم ، جلوی پنجره جنوبی قرار دادم. تا حالا خاکش رو عوض نکردم.
      متوجه شدم که تعداد زیادی شپشک توی خاکش هست.نوعش رو نمیدونم که میتونه به ریشه اسیب میزنه یا نه. میخوام خاک و گلدون رو کلا عوض کنم تا شپشک ها رو از گیاه جدا کنم. کار درستیه؟ یا که باید سم بزنم؟ اگه بخوام سم بزنم تا کی؟ مخ

  65. ریحانه گفت:

    سلام امیدوارم حالتون خوب باشه بنجامین ابلق دوساله که دارمش، رشد خیلی خوبه هفته ۱ یا ۲ غبارپاشی می کنم. ۳ روز یکبار آب میدم ، جلوی پنجره جنوبی قرار دادم. تا حالا خاکش رو عوض نکردم.
    متوجه شدم که تعداد زیادی شپشک توی خاکش هست.نوعش رو نمیدونم که میتونه به ریشه اسیب میزنه یا نه. میخوام خاک و گلدون رو کلا عوض کنم تا شپشک ها رو از گیاه جدا کنم. کار درستیه؟ یا که باید سم بزنم؟ اگه بخوام سم بزنم تا کی؟

  66. زهرا بهشتی گفت:

    سلام خسته نباید من ۴ ساله بنجامین دارم به تازگی پشت هر برگ یه سفید کوچولو مثل روغن سفید هستش و شبیه شپشک آرد آلود نیست میشه راهنماییم کنین چیکار کنم؟

  67. تینا گفت:

    سلام بنجامین من برگاش حالت سوخته داره سراشون نورش خوبه خا‌ک وگلدان تعویض شده جابجاهم نمیکنیم غبارپاشی ویک ظرف اب کنارش هس چه کنم؟؟

  68. تینا گفت:

    سلام بنجامین من برگاش حالت سوخته داره سراشون نورش خوبه خا‌ک وگلدان تعویض شده جابجاهم نمیکنیم غبارپاشی ویک ظرف اب کنارش هس چه کنم؟؟راهنماایی بفرمایید

  69. H گفت:

    سلام ببخشید بنجامین من قشمت بالاش همه ی برگاش خشک شده و هم زرد شده و برگ هایی که میخواهد در بیاد اون ها هم خشک میشه ولی در قشمت پایین گیاه برگاش پره و هیچ برگی خراب نشده و رشد میکنه و فقط قسمت بالای گیاهم اینجوری شده
    علتش چی میتونه باشه

  70. حسین گفت:

    سلام ببخشید بنجامین من قشمت بالاش همه ی برگاش خشک شده و هم زرد شده و برگ هایی که میخواهد در بیاد اون ها هم خشک میشه ولی در قشمت پایین گیاه برگاش پره و هیچ برگی خراب نشده و رشد میکنه و فقط قسمت بالای گیاهم اینجوری شده
    علتش چی میتونه باشه

  71. کیوان گفت:

    سلام
    بنجامین ابلق دارم.رشدش تا الان خوب بود ولی مدتیه برگهای جدید که میده کوچک باقی میمونند و نوک برگ های جدید سوخته میشه.لطفا راهنمایی کنید.
    از اول خرید براش جزیره درست کردم و نور خوبی هم داره.آبیاری هم هفته ای دوبار.

  72. زینب بانو گفت:

    سلام وقت شما بخیر من دو هفته ای هست که بنجامین خریدم ولی الان چند روزی هست که برگ هاش نوکاش سوخته و وسط برگاش به شکل دایره ای تار عنکبوتی سفید شده و بقیه برگاشم داره رگه های خشکی و سوختگی پیدا میکنه من خیلی نگرانشم به نظرتون سم یا چیزی لازم داره؟؟ مشکلش چیه اصلا ممنون میشم راهنمایی کنید

    1. طاطا گفت:

      سلام،من یه گیاه بنجامین دارم که تقریبا خشک شده بود و برگ ریزون داشت با تعویض موقعیت گلدون و آبیاری منظم تقریبا احیا شده و برگاهای جون رو میشه دید اما نصف گلم خشک شده احساس میکنم،راه حلی هست که بتونم اون قسمتش رو دوباره سرحالش کنم

  73. پری گفت:

    سلام، وقت بخیر، من یک ساله یه بنجامین دارم که اصلا برگ جدید نزده، همون برگ های اول که داشته، اخیرا متوجه شدم که افت زده، برگ های سبزش می‌ریخت، دو بار سم مالاتیون بهش اسپری کردم، ریزشش برطرف شده ولی همون چند تا برگی هم که روش مونده قهوه ای شدن و خیلی بی‌حال شده، میترسم از بین بره، باید چیکار بکنم؟ ممنون میشم راهنمایی کنید

  74. الی گفت:

    سلام .بنجامین من روی برگهاش شیره ای شده.دست میزنم میچسبه به دستم.چیکار کنم درست شه.?

  75. پارسا گفت:

    سلام،حدود یک هفتس بنجامین ابلق گرفتم ،همون جا چون ریشه گیاه از گلدون بیرون زده بود گلدون رو عوض کردم،حالا نوک برگاش حالت سوختگی میگیرن بعد میریزن،روی بعضی از برگاش هم خال های قهوه ای در میاد ،تهویه هوای اطرافش خوبه ،نور غیر مستقیم بهش میخوره،آب هم یک بار بعد تعویض گلدون یه بارم خاکش خشک شده بود دادم،زهکشی هم داره
    ممنون میشم راهنمایی کنید چیکار کنم

  76. سارا برومند گفت:

    سلام.
    من یه بنجامین بلک دارم که برگهاش شروع به ریزش کرده.
    امروز یادم افتاد که گل فروش بهم گفته بود حتما گلدان رو عوض کن ولی من فراموش کردم.
    خلاصه اینکه من برداشتم متاسفانه خاک را کامل خالی کردم چون دیدم خیلی خاکش خیس و لجن مانند شده بود و رفتم خاک خریدم و اون باغبان گفت نباید همه خاک رو یه مرتبه خالی میکردی.
    منم از استرس اصلا فراموش کردم ازش بپرسم خب حالا که کامل خالی کردم چیکار کنم.. !!
    خلاصه ممنون میشم اگه زود جوابمو بدید و کم‌کمکم کنید.

  77. مریم گفت:

    سلام یک ساله بنیامین ابلق دارم حدود یک ماه پیش گلدونا عوض کردم کود سه بیست دادم بهش از اون موقع به بعد دیگه برگی نداد وکلا رشدش متوقف شد حدود ۳روزه برگاش شدیدا بی حال بود آب قند بهش دادم ولی فکر کنم غلظت قند بالا بود تمام برگاش از دیروز یکی یکی داره می ریزه بهش دست می زنم برگاش می ریزه راهی برای احیا این گل هست؟ ممنون میشم راهنماییم کنید

  78. رها گفت:

    سلام روز بخیر .حدود ۱۰ روز پیش بنجامین حدودا ۲مترو نیمی خریدم و گلدانش رو حدود ۵ روز بعد عوض کردم .ریشه رو به همون صورت ک خاک دورش بود در اوردم و سریع وارد گلدان جدید کردم. کنار پنجره هست و آفتاب از ساعت ۱۰ تا ۱۲ بهش میتابه از پشت پنجره ی رفلکس ک نور رو کمی میشکونه . تموم برگاش از پایین شروع کردن به زرد شدن و تا وسط درختچه رسیده . کمکم کنید چکار کنم؟؟

  79. بهنوش گفت:

    سلام، من 9 ماهه بنجامین ابلق دارم. دوستان مهمترین فاکتور برای بنجامین نوره. من پشت پنجره جنوبی گذاشتمش، پنجره دو جداره هست و البته پرده رو میکشم و قشنگ نور خورشید رو بنجامینم میفته. اصلا اسپری نمیکنم، ولی دورو اطرافش بقیه گیاهانم هستن و یه کاسه اب هم کنارشه. ابیاری رو وقتی انجام میدم که اندازه یه بند تا دو بند انگشت از خاک گلدون خشک بشه، بعد کامل سیرابش میکنم. حدودا هر ده روز یا دو هفته یه بار میشه. شاید تو این 9 ماه به زور 10تا برگ ریزوند( اونم اوایل ورودش بود) و از اسفند ماشالله شروع کرده به کلی برگ دادن. شما نور و ابیاری درستو برای گیاهتون فراهم کنید، ببینم بازم ریزش برگ خواهد داشت! امیدوارم این تجربه من به دردتون بخوره.

  80. علی گفت:

    سلام وقت بخیر
    من بنجامین ابلق دارم الان حدود یکماهی میشه که سطح خاک روی گلدون یه جوری مثل جلبک یا شاید قارچ … سفید سفید شده منظره بدی هستش و از امروز هم شروع کرده به ریزش برگ
    اول از همه آیا گل من دچار آفت شده یا خاکش آفتی شده
    دوم چطور حالشو خوب کنم

  81. L گفت:

    اول برگای بنجامین یه شیره سفید رنگ چسبیده اینا چیه؟
    تو بعضی هاش هست ت بعضی هاش هم نیس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *