کاکتوس, مقالات

با چگونگی پیوند کاکتوس در خانه آشنا شوید

[vc_row][vc_column][vc_column_text text_larger=”no”]

اگر شما نیز از علاقه مندان به کاکتوس ها هستید باید بدانید که پیوند زدن آنها با یکدیگر کاری ساده و هیجان انگیز است که حتی یک باغبان تازه کار نیز می‌تواند آن را امتحان کند. این کار بسیار سرگرم کننده و یک پروژه علمی جذاب محسوب می‌شود که طی مراحل آن شما می‌توانید فرم دلخواه کاکتوس خود را بسازید. در صورتی که می‌خواهید یک کاکتوس جدید و متفاوت  داشته باشید، در این مقاله همراه ما باشید تا با روش بسیار ساده پیوند کاکتوس ها به یکدیگر آشنا شوید.

پیوند کاکتوس

پیوند کاکتوس

پیوند زدن به چه معنا است  ؟!

پیوند زدن که در بسیاری از گیاهان انجام می‌شود، یک روش تکثیر است که در آن باغبان دو گونه از گیاهان را انتخاب می‌کند و آنها را برش می‌دهد و به یکدیگر متصل می‌کند. در صورتی که گیاهان سازگار باشند به یکدیگر پیوند می‌خورند و به عنوان یک گیاه جدید رشد می‌کنند. تکثیر کاکتوس ها از طریق پیوند، قلمه های ساقه، قلمه های برگ و بذر انجام می‌شود. رشد کاکتوس از طریق بذر یک فرآیند طولانی است، زیرا جوانه زنی ممکن است غیر قابل اعتماد و رشد آن با سرعت حلزون باشد ! بطور کلی، تکثیر کاکتوس ها از طریق پیوند رایج تر است زیرا از این طریق شما یک کاکتوس جدید با مشخصات متفاوت و ظاهری منحصر به فرد خواهید داشت.

پیوند زدن کاکتوس به معنای برش قسمت بالای کاکتوس و اتصال آن به کاکتوس دیگر است که قسمت پیوند شده قلمه و قسمت پایه آن ریشه نامیده می‌شود. در این روش معمولا یک کاکتوس با رشد کند در بالای کاکتوس دیگر با رشد سریع پیوند زده می‌شود تا سرعت رشدش بیشتر شده و زودتر بزرگ شود. کاکتوس ماه یا ژیمنو کالیسیم یکی از محبوب ترین کاکتوسهای پیوند شده است که باغبانان از آن نگهداری می‌کنند.

کاکتوس ماه

کاکتوس ماه ( ژیمنو کالیسیم )

کاکتوس ژیمنو یک کاکتوس جهش یافته و فاقد کلروفیل ( ماده ای که باعث سبز شدن گیاهان و کاکتوس ها می‌شود.) است و همین امر سبب می‌شود که در رنگ های قرمز، نارنجی، زرد و … وجود داشته باشد. کاکتوس هایی که فاقد کلروفیل هستند نمی‌توانند به تنهایی زندگی کنند و زندگی آنها بدون یک پایه از بین می‌رود. پیوند زدن ژیمنو با یک کاکتوس پایه مانند هلوسرئوس که دارای کلروفیل است به آن اجازه می‌دهد که رشد کند و پاجوش های کوچک تشکیل دهد.

ساده ترین آموزش پیوند زدن کاکتوس

برای داشتن یک پیوند آسان و موفق بهتر است از کاکتوس های سخت و مقاوم کمک بگیرید تا نتیجه بهتری در پی داشته باشد. 2 نمونه از کاکتوس های مقاوم و مناسب به عنوان پایه پیوند، کاکتوس سن پدرو ( Trichocereus San Pedros )  و هلو سرئوس (Hylocereus ) هستند. این کاکتوس نگهداری بسیار آسانی دارد و سریع رشد می‌کند و بزرگ می‌شود. بعد از انتخاب پایه یا ریشه پیوند، باید کاکتوس بالایی را نیز انتخاب کنید. اکثر کاکتوس هایی که رشد کندی دارند مانند کاکتوس اچینو و کاکتوس ماه یا ژیمنو کالیسیم برای کاکتوس بالا مناسب هستند. در ادامه با ما همراه باشید تا مراحل پیوند زدن کاکتوس هلوسرئوس و کاکتوس اچینو آشنا شوید.

پیوند زدن کاکتوس

پیوند زدن کاکتوس

[/vc_column_text][woodmart_products layout=”carousel” items_per_page=”7″ product_hover=”quick” orderby=”rand” element_title=”پیشنهاد خرید انواع کاکتوس و ساکولنت” taxonomies=”594, 501″ slides_per_view=”4″ autoplay=”yes” hide_pagination_control=”yes” hide_prev_next_buttons=”no” center_mode=”yes” wrap=”yes” img_size=”510*510″ sale_countdown=”0″ stock_progress_bar=”0″ highlighted_products=”0″ products_bordered_grid=”0″ lazy_loading=”no” scroll_carousel_init=”yes”][vc_column_text text_larger=”no”]

وسایل لازم برای پیوند کاکتوسها

  • چاقو یا قیچی تیز برای برش
  • الکل برای استریل کردن وسایل
  • دستکش چرمی و مقاوم برای کار کردن با کاکتوس های تیغدار
  • باند لاستیکی یا کشی
  • کاکتوس پایه یا ریشه
  • کاکتوس بالا

1. در ابتدا کاکتوس های مورد نظرتون رو برای پیوند زدن انتخاب کنید. سپس چاقو یا قیچی را با الکل استریل کنید تا خطر عفونت، قارچ و آفات، کاکتوس ها را تهدید نکند.

انتخاب کاکتوس ها برای پیوند

انتخاب کاکتوس ها برای پیوند

2. قسمت بالایی کاکتوس پایه را برش بزنید. کاکتوس را طوری برش دهید که لبه های آن به سمت پایین شیب داشته باشد. توجه کنید که برای پیوند خوردن دو کاکتوس لازم است که قسمت های برش خورده مرطوب باشند. به همین دلیل یک لایه دیگر به صورت نازک از روی کاکتوس پایه برش دهید ولی آن را بر ندارید و اجازه دهید تا زمانی که کاکتوس بالا آماده پیوند باشد، روی کاکتوس باقی بماند. از این طریق قسمت برش خورده کاکتوس تا زمان پیوند مرطوب می‌ماند.

برش کاکتوس پایه

برش کاکتوس پایه

3. قسمتی از کاکتوس بالایی که می‌خواهید روی پایه قرار بگیرد را برش بزنید.

برش کاکتوس بالا

برش کاکتوس بالا

4. لایه نازک برش خورد روی کاکتوس پایه را بردارید و کاکتوس ها را به یکدیگر بچسبانید.

پیوند زدن کاکتوس ها

پیوند زدن کاکتوس ها

5. برش های خود را نگاه کنید، حلقه هایی به نام رگه را داخل کاکتوس ها پیدا کنید. کاکتوس ها را طوری تنظیم کنید و به هم بچسبانید که رگه ها یا  سیستم های عروقی هر کاکتوس دقیقا روی هم قرار بگیرند. دسته عروقی همان حلقه گرد کوچک در مرکز مقطع کاکتوس است.

پیوند کاکتوس و رگ عروقی

پیوند کاکتوس و رگ عروقی

6. دو کاکتوس را توسط نوار های لاستیکی یا کشی روی هم محکم کنید. توجه داشته باشید که این نوار ها را خیلی محکم یا خیلی شل نبندید.

7. کاکتوس را به مدت 2 هفته در اتاقی بدون نور مستقیم خورشید قرار دهید. می‌توانید روی کاکتوس را یک بطری پلاستیکی قرار دهید تا رطوبت داخل حفظ شود.

پیوند زدن کاکتوس ها

پیوند زدن کاکتوس ها

8. به مدت 2 تا 3 هفته صبر کنید تا دو گیاه به یکدیگر پیوند بخورند سپس نوار های لاستیکی را به آرامی جدا کنید. می‌توانید کاکتوس را به نور منتقل کنید و مانند یک کاکتوس معمولی از آن نگهداری کنید.

پیوند کاکتوس ها

پیوند کاکتوس ها

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *