خلاقیت, گیاهان آپارتمانی, مقالات

با 10 سبزی و صیفی‌جاتی که می‌توانید در فصل بهار بکارید، آشنا شوید

با شروع فصل بهار، طبیعت نیز نفسی تازه می‌کشد و خود را برای سالی جدید آماده می‌کند. بهار فصل باغبانی و کاشت سبزیجات است و بعد از یک دوره سرما، تمامی گیاهان و درختها خود را برای جوانه های نو و شکوفه های زیبا آماده می‌کنند. چه قدر شیرین است که ما نیز حال و هوای خانه و دلمان را برای این فصل سبز آماده کنیم و با کاشت سبزی های مخصوص بهار در منزلمان، از نتیجه کشت و کار خودمان در کنار غذا استفاده کنیم و نوش جان کنیم. اما چه سبزی هایی مناسب کشت در این فصل هستند ؟! برای پیدا کردن جواب این سوال در این مقاله همراهمان باشید. 

سبزی و صیفی‌جات بهاره برای کاشت در منزل

1. گوجه فرنگی :

گوجه فرنگی یکی از صیفی جات مناسب کاشت در فصل بهار است که حتما باید در ابتدا در گلخانه یا خانه نگهداری شود و سپس به داخل باغچه و در هوای بهاری و آخرین سرما منتقل شود. گوجه فرنگی از طریق بذر کشت می‌شود و بذر آن به راحتی در در بازارها و فروشگاههای اینترنتی در دسترس است و می‌توانید در منزل بمانید و به راحتی کی گلدان گوجه فرنگی زیبا و لذیذ برای خودتان پرورش دهید. توجه داشته باشید که این گیاه به نور کامل نیاز دارد پس قرار دادن آن در تراس منعی ندارد.

گوجه فرنگی

2. هویج :

یکی از ویژگی هایی که هویج را برای اکثر باغبانان محبوب کرده است، قابلیت رشد آن در هر آب و هواییست و بنابراین در فصل بهار نیز می‌توانید هویج را در لیست صیفی جات خود قرار دهید. هویج سرشار از ویتامین های مورد نیاز بدن است و اینروزها خوردن یک لیوان آب هویج شدیدا توصیه می‌شود. جالب است بدایند که هویج ریشه گیاه است و به نور آفتاب کامل و آبیاری منظم نیاز دارد. کاتش هویج نیز از طریق بذر صورت می‌گیرد و تنها با کمی توجه می‌توانید یک منبع غذایی کامل را در باغچه خود پرورش دهید.

هویج

3. کاهو :

کاهو نیز از طریق بذر پرورش می‌یابد و بهتر است آن را در مکان های سایه قرار دهید تا رطوبت خود را از دست ندهد. آبیاری منظم در روزهای گرم و آفتابی کمک ویژه ای به حفظ رطوبت این گیاه می‌کند و به دلیل داشتن ریشه های کم عمق تنها چک کردن خاک سطحی برای مطمئن شدن از خشک بودن خاک و آبیاری آن کافیست. یکی از موجوداتی که علاقه زیادی به خوردن برگهای کاهو دارد، حلزون است. حلزون و لیسک های کوچک از ساقه این گیاه بالا رفته و برگهای آن را دچار آسیب می‌کنند. می‌توانید از تفاه قهوه یا چای برای دور کردن آنها استفاده کنید. اسپری آب پرفشار نیز در این مورد موثر است.

کاهو

4. ریحان :

یکی از سبزیجاتی که به راحتی پرورش می‌یابد و می‌توانید از آن در کنار غذایتان استفاده کنید، ریحان است. عطر و طعم ریحان بی‌نظیر است و تنها با داشتن بذر آن و یک گلدان پر از خاک به راحتی در اختیارتان قرار می‌گیرد. بهترین روش برای پرورش ریحان این است که در ابتدا بذر آن را داخل خانه کاشته و سپس با گرم شدن هوا به بیرون منتقل کنید. البته نگهداری آن داخل منرزل نیز ایرادی ندارد و نتیجه مطلوبی خواهد داشت. ریحان با داشتن جایی در کنار پنجره ای آفتابی و آبیاری منظم هیچ توقع دیگری از شما نخواهد داشت.

ریحان

5. گشنیز :

گشنیز یکی ازسبزی های پر خاصیت است که در بسیاری از غذاها استفاده می‌شود. می‌توانید به راحتی بذر آن را تهیه کرده و در باغچه یا گلدانی عمیق بکارید به این صورت که پس از آماده شدن خاک، بذر ها را برای پخش شدن یکنواخت با کمی خاک خشک مخلوط کرده و سپس بر روی خاک گلدان یا باغچه پخش کنید. این گیاه با گرم شدن هوا شروع به جوانه زدن می‌کند بعد از گذشت چند هفته به بار می‌نشیند.

گشنیز

6. تربچه :

یکی از بهترین سبزی ها برای افراد مبتدی در باغبانی کاشت تربچه است. این گیاه سریع رشد کرده و به فضای کاشت زیادی نیاز ندارد و به راحتی برداشت می‌شود. بذر تربچه را در گلدان های عمیق بکارید و تنها بعد از گذشت 6 یا 8 هفته تربچه کامل را برداشت کنید چرا که این گیاه به سرعت از بذر به پیاز قابل برداشت تبدیل می‌شود. در مورد تربچه باید بگوییم که نگران آفات و حشرات نباشید چرا که کمتر به آنها دچار می‌شود.

تربچه

7. کلم بروکلی :

کلم بروکلی دوستدار هوای گرم است و تنها در هوای گرم گل می‌دهد. اوایل بهار می‌توانید بذر آن را بکارید و تا پاییز آن را برداشت کنید. در صورتی که این گیاه در اوایل بهار کاشته شود از اواسط اردیبهشت تا اواسط خرداد رشد می‌کند و در پاییز قابل کشت است. بر خلاف گلهای دیگر که به ظرافت و زیبایی مشهورند، گل کلم بروکلی سفت و زمخت است و از آن می‌توان در انواع سالاد و غذاها استفاده کرد.

کلم بروکلی

8. شوید :

شوید یکی از سبزی های مورد علاقه ما ایرانیهاست چرا که در غذای محبوب سنتی ما یعنی باقالی پلو استفاده می‌شود. این گیاه در زمان اندکی جوانه می‌زند و به دلیل خاصیت دانه افشانی دوباره دانه های خود را برروی خاک می‌اندازد و روند رشد آن از سر گرفته می‌شود. بهتر است آن را زود زود هرس کنید تا رشد آن بیشتر شده و دیرتر دانه تولید کند چرا که به محض تولید دانه رشد آن کند شده و همه انرژی صرف دانه می‌شود.

شوید

 

9. لوبیا چیتی :

لوبیا چیتی با طعم بی‌نظیرش پیشنهاد فوق العاده ای برای پرورش در فصل بهار است. لوبیاسانان گیاهانی رونده هستند و برای رشد به ارتفاع زیاد در حدود 2 متر و یک مسیر نیاز دارند تا رشد کنند و بالا بروند ( درست مانند قصه لوبیای سحر آمیز !! ). این لوبیا نیز رشد سریعی دارد و بعد از 12 هفته آماده برداشت است. این گیاهان به آبیاری کم و رطوبت متوسط رو به زیادی نیاز دارند.

لوبیا

10. گل گاو زبان :

گل گاو زبان ماده اولیه بهترین دمنوش گیاهی برای آرامش اعصاب و روان است و می‌توانید هم اکنون برای کاششت آن اقدام کنید. این گیاه زیبا به فضای زیادی نیاز دارد و بهتر است در باغچه کاشته شود چرا که حتی ممکن است رشد آن از کنترل خارج شود. یکی از نکات جالب در مورد گل گاو زبان این است که علاوه بر خاصیت دارویی برگها، می‌توان ساقه، گلها و شاخه های آن را نیز به صورت خام در سالاد مصرف کرد. این گیاه همزمان با گرمای تابستان دانه تولید می‌کند و حتی دانه های آن نیز خوردنی است و می‌توانید دوباره از آنها استفاده کرده و یک گل گاو زبان دیگر پرورش دهید.

گل گاو زبان

1 دیدگاه در “با 10 سبزی و صیفی‌جاتی که می‌توانید در فصل بهار بکارید، آشنا شوید

  1. علی اکبر عزیزی زهان گفت:

    سلام علیکم، متشکر. مطلب خوبی بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *