خلاقیت, طراحی, مقالات

پالوداریوم چیست و ساخت آن چگونه است ؟!

تا به حال در بازارهای شب عید و یا بازارهای گل و گیاه، آکواریوم های کوچک با ماهی های ریز و گیاهان آبزی را دیده اید ؟! این بطری های کوچک آبی همان پالوداریوم ها هستند که طرفداران زیادی نیز دارند. چند سالی هست که عده ای در سفره های هفت سین از همین تنگ های آبی همراه با گیاهان آبزی و زمینی با ماهی های کوچک و زیبا استفاده می‌کنند که نمای زیبایی به دکور خانه آنها می‌دهد. اما پالوداریوم چیست و چگونه ساخته می‌شود ؟! کدام گیاهان و جانوران آبزی برای آن مناسبند و درکل چه معایبی دارد ؟! در این مقاله با ما همراه باشید تا با هم به این سوالها پاسخ دهیم.  

پالداریوم

پالوداریوم چیست ؟!

Paludarium آکواریومی است که دارای گیاهان زمینی، گیاهان آبزی و آبزیان است. نگهداری آنها در مقایسه با آکواریوم های کاملاً آبدار بسیار ساده تر است، زیرا در صورتی که گیاهان و گونه های جانوری مناسبی را انتخاب کنید، آنها مراقب خود هستند و نیازی به توجه بیش از حد شما نخواهد بود. مزایای پالوداریوم نسبت به آکواریوم این است که شما می توانید انواع بسیاری از موجودات مانند طیف گسترده ای از ماهی های آب شیرین، خرچنگ، میگو و حتی لاک پشت ها را درون آن قرار دهید.

در واقع پالداریوم یک زیستگاه نیمه آبی است که در آن آب و زمین با یکدیگر کار می‌کنند و یک جهان کوچک آبی ایجاد می‌کنند که می‌توانید موجودات زیادی را در آن قرار دهید. این محصول خلاقانه به عنوان ” هنر زنده ” توصیف شده است و کلمه “paludarium” از کلمه لاتین “palus” گرفته شده است که به معنی باتلاق و پسوند “arium” است که به معنی گیرنده یا مکان است. شاید شما نیز درباره ویواریوم یا یک تراریوم شنیده باشید و باید بدانید که همه اینها از یک خانواده هستند و پالوداریوم یک تراریوم آبی است که زیر مجموعه ویواریوم شناخته می‌شود. 

چه گیاهانی مناسب رشد در پالوداریوم هستند

گیاهان زیادی برای داخل یک پالوداریوم وجود دارند که می‌توانید از بین گونه های آبزی و نیمه آبزی هرکدام را که بخواهید انتخاب کنید. در انتخاب گیاهان باید 2 نکته را زیر نظر داشته باشید : 

  1. مخزن پالوداریوم ما چه اندازه است.
  2. چه میزان از توجه روزانه یا هفتگی شما صرف نگهداری از پالوداریوم خواهد شد.
  3. در صورت استفاده از جانوران در پالوداریوم، انتخاب گیاهان نیز تحت تاثیر قرار می‌گیرد. بنابراین به نیاز های حیوانات نیز باید توجه کنید.

اکثر مردم تصمیم می گیرند گیاهانی را که به آرامی در حال رشد هستند خریداری کنند، بنابراین لازم نیست هر هفته آنها را اصلاح و مرتب کنند و ظاهر آنها تا مدت ها منظم و تمیز است. هنگامی که گیاهی را انتخاب می‌کنید، آن را در کنار حیواناتی که می‌خواهید داشته باشید در نظر بگیرید. بعضی از گیاهان ممکن است برای حیوانات خاصی مضر باشند و یا بعضی از آنها به عنوان غذا مورد استفاده قرار بگیرند و در اینصورت پالداریوم شما مدام نیاز به تعویض گیاه خواهد داشت. در ادامه لیستی از محبوبترین و مناسبترین گیاهان برای زندگی در آکواریوم نیمه پر را معرفی خواهیم کرد.

با گیاهان مناسب پالوداریوم آشنا شوید

گیاهان خزنده و پیچک ها برای پوشاندن دیوار پشت مخزن بسیار عالی هستند. انواع سرخس ها مانند سرخس بوستون می‌توانند گیاهان بی نظیری برای پر کردن فضا باشند و رشد بسیار سریعی دارند. گیاه بروملیاد نیز می‌تواند گزینه مناسبی برای بودن در پالوداریوم باشد. انواع خزه ها به خصوص خزه جاوا می‌تواند در ارتفاع کم به سرعت فضا را پر کند و احساس سرسبزی و طبیعت به فضا بدهد. در بین گیاهان گلدار نیز ارکیده ها می‌توانند زیبایی منحصر به فردی به آکواریوم نیمه پر شما بدهند و ارکیده های ریزنقش برای این انتخاب بهترند چرا که رطوبت بیشتری را تحمل می‌کنند. توجه داشته باشید که رشد و نگهداری ارکیده مانند سایز گیاهان آسان نیست و به توجه بیشتری نیاز دارد.

همچنین تعدادی گیاه گوشتخوار مانند پینگویکول و اوتریکولاریا نیز وجود دارد. توجه داشته باشید که از هر گونه گیاه گوشتخوار که حیوانات زمینی شما را بخورد، خودداری کنید. گیاهان آبزی مانند آنوبیا و کریپتوکورین و همچنین گیاهان شناور مانند سالینیا نیز عملکرد خوبی دارند.

ساخت پالوداریوم

انواع حیوانات برای زندگی در پالوداریوم

اگر شما می‌خواهید ترکیبی از حیوانات آبزی و حیوانات زمینی را در مخزن خود بگنجانید، باید همه جوانب را در نظر گرفته و حیوانات مناسبی را انتخاب کنید. بیشتر گونه های آب شیرین آبزی که می‌توانید آن ها را در آکواریوم نگهداری کنید، در این مجموعه نیز قابل نگهداری هستند. در انتخاب نوع ماهی و حیوانات نیز مانند گیاهان باید چند نکته را در نظر داشته باشید :

  1. اطمینان حاصل کنید که همه آنها با همان pH ، دما و سختی آب رشد می‌کنند.
  2. نکته ای که باید مراقب باشید این است که حیوانات سرزمین شما هیچ یک از آبزیان را به عنوان غذا یا بالعکس مشاهده نکنند !

گزینه های محبوب ماهی شامل انواع ماهی دانیو، گورامی ها ، گوپی ها ، مولی ها و فرشته ماهی است. هر کدام از ماهی ها را انتخاب کنید ، اطمینان حاصل کنید که همه آنها با همان pH ، دما و سختی آب رشد می کنند. حلزون ها، میگوها، و خرچنگهای غیدلر نیز هماهنگی خوبی با یکدیگر خواهند داشت. دوزیستان و خزندگانی چون مارمولکها، لاک پشتها، قورباغه ها و مارها نیز می‌توانند گزینه های مناسبی برای افراد خاص پسند باشند.

آموزش ساخت پالداریوم

2 دیدگاه در “پالوداریوم چیست و ساخت آن چگونه است ؟!

  1. طاهره گفت:

    سلام نوعی پالوداربوم هست که یکطرف شیشه کوتاهتره و صخره و گیاه و آبشار و خزه داره پایینش آب و ماهیه.شیه جنگلی هست و از وسط چشمه و بخار یا آبشار رد میشه واقعا جذابه. ممکنه روش ساختش رو یاد بدید؟

  2. طاهره.غ گفت:

    سلام نوعی پالوداربوم هست که یکطرف شیشه کوتاهتره و صخره و گیاه و آبشار و خزه داره پایینش آب و ماهیه.شیه جنگلی هست و از وسط چشمه و بخار یا آبشار رد میشه واقعا جذابه. ممکنه روش ساختش رو یاد بدید؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *