گیاهان آپارتمانی, مقالات

با 12 نوع از جالب ترین گیاهان گوشتخوار آشنا شوید!

چرا برخی‌ از گیاهان گوشتخوارند؟! آیا افسانه گیاه آدم خوار حقیقت دارد؟ در بعضی مناطق جهان گیاهانی می‌رویند که به گیاهان گوشتخوار مشهورند و طرفداران فراوانی را در سرتاسر جهان به خود جذب میکنند چرا که علاوه بر زیبایی، حشرات مزاحم را نیز میخورند! حدود ۶۰۰ گونه گیاه گوشت خوار وجود دارد. در این مقاله به معرفی برخی از انواع گیاهان گوشتخوار مانند گیاه ونوس حشره خوار ، کوزه ای و … می پردازیم.

گیاهان گوشتخوار

گیاه گوشتخوار چیست ؟

گیاهان مواد غذایی را از خاک دریافت می کنند پس چرا بعضی از آنها حشره و یا موجودات دیگر را می‌خورند؟! گیاهان حشره خوار در مردابها یا لجنزارها رشد میکنند خاک این مناطق تهی از مواد مغذی است پس این گیاهان برای دریافت نیتروژن و مواد مغذی دیگر، حشرات را شکار میکنند و از مواد موجود در آنها تغذیه میکنند و تکامل می‌یابند. شما میتوانید بعضی از این گیاهان را در منزل نیز نگه داری کنید زیرا علاوه بر اینکه هوا را تصفیه میکنند، آفات و حشرات مزاحم خانه را نیز میخورند .

گیاهان حشره خوار

این گیاهان چگونه طعمه را شکار میکنند ؟

هنگامی که حیوان، پرنده‌ی کوچک و یا حشره ای روی برگ هایشان بنشیند، برگ ها به طور ناگهانی بسته می‌شوند و گیاه تیغ های خود را در بدن این جاندار فرو میبرد و شیره‌ی جان آن را که شامل خون یا نوعی لنف است ، با خارهای خود می‌مکد. این در صورتی است که اگر جاندار مورد نظر باب میل و سلیقه‌ی آنها نباشد هیچ واکنشی نشان نمی‌دهند و طعمه ی خوشبخت زنده می‌ماند!

هوش این گیاهان در حدی است که اگر جسمی بی جان به اندازه‌ی طعمه‌ی دلخواه گیاه بر سرشاخه و برگ آنها بگذارید، گیاه هیچ عکس العملی از خود نشان نمی‌دهد.

معرفی تعدادی از گیاهان گوشتخوار:

1) گیاه دروزرا (Drosera) یا شبنم خورشید(Sundew):

دروزرا

دروزرا یک گیاه گوشتخوار است که از لغت یونانی (drosos) به معنی «شبنم، قطرهٔ شبنم» گرفته شده‌است این گیاه در بسترهای خزه خشک شده می روید. دروزرا بسیار زیبا، کمیاب و البته ترسناک است.

سیستم این گیاه به صورتی است که نوک تارهای متعدد سوزنی شکلی که برروی برگ ها قرار دارد، یک قطره ماده چسبناک وجود دارد که شبیه قطره شبنم یا شهدی شیرین به نظر می رسد که با ترشح بو و شکل خاصی که دارد حشرات را به سمت خود جذب کرده و با پرزهای چسبناک خود آنها را به دام انداخته و تجزیه می‌کند.

2) گل ساراسنیا (Sarracenia) :

گیاه ساراسنیا

 

گیاه ساراسنیا یا گیاه کوزه دار گیاهی گوشتخوار با برگهای عجیب است که موجب شگفتی و زیبایی این گیاه شده است. رنگ زیبا، بو و ترشح شیره‌ی شربت مانند بر لبه‌ی گیاه سبب جذب حشرات و به دام افتادن آنها می‌شود و طعمه یک مسیر یکطرفه را در داخل کوزه‌ی چسبناک گل به سمت مرگ طی می‌کند ! ساراسینا یک گیاه مقاوم است و رشد سریعی نیز دارد.

 

گیاه گوشتخوار ساراسینا

با 12 گیاه جالب و شگفت انگیز آشنا شوید.

 

3) گل رنگین کمان (Byblis):

گیاه گوشتخوار

 

ظاهر زیبای برگ های لعاب دار این گیاه هنگام تابش خورشید باعث شده است که نام رنگین کمان را به خود اختصاص دهد. گل رنگین کمان از گونه های بیابانی گوشتخوار محسوب میشود ولی نوع آبزی هم دارد. ساقه ی این گیاه دارای غده های چسبنده ای است که حشرات را به خود جذب میکند این غده ها مانند تله عمل میکنند و حشره به هوای شیرین بودن آنها روی ساقه مینشیند و به تله می افتد و ساقه ها همانطور ایستاده شروع به هضم طعمه میکنند.

 

گیاه گوشتخوار

4) گیاه ونوس حشره‌خوار  (Venus flytrap) :

 

ونوس حشره خوار

 

اولین گیاهی که بعد از شنیدن نام گیاهان گوشتخوار به ذهن ما می‌آید ونوس حشره خوار است . ونوس از جمله گیاهانیست که میتوان در گلخانه نیز پرورش داد. از عجایب این گیاه رشد گلها در بالای برگ است که همین امر سبب میشود حشرات گرده افشان در دام نیفتند.

این گیاه فقط میتواند 3 الی 4 بار قبل از مردن شکار کند به این صورت که با استفاده از برگ های خود که مانند صدف عمل میکنند طعمه را جذب محرک های درخشان خود میکند و هنگام وارد شدن طعمه آرواره های خود را میبندد و تا هضم شدن کامل حشره تله باز نمیشود . اگر میخواهید این گیاه را در منزل نگهدارید نگران خوراک او نباشد چرا که یک عدد مورچه در ماه نیز برای او کافیست !

 ونوس حشره خوار

5) باترورت (Butterwort) یا گیاه کره ای (Pinguicula) :

 

گیاه گوشتخوار باترورت

 

باترورت‌ نامیست که به سبب دارا بودن برگهای به ظاهر چرب و کره ای به این گیاه اختصاص داده اند. این گونه ی گوشتخوار بر روی شکاف سنگها و صخره ها رشد میکند و دارای گلهایی به رنگ بنفش یا آبیست که در اواخر بهار می‌رویند. برگ های این گیاه غدد لزج و چسبنده ای دارند که وظیفه ی ترشح ماده چسبناک‌، به دام انداختن حشرات و هضم آنها را به عهده دارند. عمل شکار آنها به این صورت است که طعمه بعد از به دام افتادن، سعی در تقلا کردن و رهایی خود دارد و به موجب حرکت زیاد شیره ی هضم کننده توسط غدد ترشح میشود و برگ ها به آرامی لوله میشوند و حشره را هضم و جذب میکنند.

 

'گیاه گوشتخوار

6)  گیاه آسیاب آبی (Aldrovanda) :

گیاه گوشتخوار

 

آسیاب آبی نامیست که به دلیل نحوه ی قرار گرفتن برگ ها به دور ساقه ی این گیاه به آن نسبت داده شده است. آسیاب آبی گیاهی آبزیست که ریشه ندارد و ساقه های آن روی آب شناور است و از مهره داران کوچک آبزی تغذیه میکند. عملیات شکار در آنها به این صورت است که در آب گرم 20 درجه برگ های این گیاه در آب مانند ونوس حشره خوار عمل میکند و هنگام برخورد لارو ها یا موجودات ریز به آنها، آب را سریعا با فشار به بیرون میدهد و بسته میشود و طعمه را گیر می اندازد سپس با آنزیم های مربوطه عمل هضم را شروع میکند.

 

گیاهان گوشتخوار

7) گیاه کوزه ای (Nepenthes) :

 

گیاه گوشتخوار کوزه ای

گیاه کوزه ای از بزگترین انواع گیاهان حشره خوار محسوب میشود . این گیاه که بیشتر در مرداب ها و لجنزارها می‌روید و دارای یک ساقه بلند و صاف و یک گل بزرگ با گلبرگهای سرخ و مادگی چتر مانند است که در تابستان می شکفد. برگ های کوزه مانند این گیاه آب را درون خود نگه میدارند و عملیات شکار طعمه را انجام میدهند.

این گیاه با ترشح شهد در اطراف کلاهک و دهانه کوزه حشرات را به سوی خود جذب میکند، حشره ی طمعکار با رسیدن برروی دهانه ی کوزه به سمت پایین آن حرکت میکند و توسط تارهای مو مانند در سطح لغزنده ی کوزه به پایین هدایت میشود و پس از حرکات نافرجام برای رهایی در آب کوزه غرق میشود.

موجودات بسیار ریز مانند تک یاخته ها، کرمهای بسیار کوچک و سخت پوستان ذره بینی آبزی که همزیستان گیاه هستند در هضم کردن طعمه به آن کمک میکنند . گونه های این گیاه اغلب کوچک هستند و از حشرات ریز تغذیه میکنند اما گونه های بزرگتر طعمه های بزرگتری مثل برخی پستانداران کوچک (بعضی موش ها) را به دام می اندازند و از آن تغذیه می کنند !!

'گیاه گوشتخوار

8. بلدرورت (bladderwort) :

بلدرورت گوشتخوار

 

پشه گیر یا گیاه مثانه دار در برکه ها، دریاچه ها و نهرهایی با جریان آب آهسته و در کل در آبهایی با عمق کمتر از ۶۰ سانتیمتر یافت می شود. این گیاه بدون ریشه در نزدیکی سطح آب شناور است و ازخوشه هایی از گلهای زرد رنگ و ساقه هایی که در زیر آب منشعب شده اند و دارای برگ های نخ مانند هستند، متشکل شده است.

کیسه های کوچک و سبکی در برگ ها وجود دارد که bladder یا مثانه نام دارد، هر مثانه در واقع تله ریز و تو خالی است که ورودی آن یک طرفه است ! حشرات آبزی به سمت این کیسه ها جذب میشوند و اگر یکی از 4 تار محرک این مثانه را جذب کنند درب تله باز میشود و گیاه حشره را به سمت داخل میکشد و درب بسته میشود و با ترشح آنزیم توسط ساقه ها کار هضم شروع میشود.  مثانه پس از یک یا دو ساعت آماده شکار طعمه جدید خواهد بود!

 

گیاه گوشتخوار بلدرورت

9) بروچینیا (Brocchinia reducta) :

 

بروچینیا

 

بروچینیا گلی گوشتخوار از خانواده‌ آناناس‌هاست که ظاهری شبیه به آکمائا دارد . این گیاه گوشت‌خوار درون حفره‌ مرگبار خود آب ذخیره کرده، آبی که کمی معطر است و ناحیه دور کاسه آب نور ماورای بنفش را بسیار بازتاب می‌دهد. حشرات به سمت این نور بنفش جذب میشوند و در دام می افتند. بالای این حفره بسیار لیز بوده و جای پای محکمی ندارد بنابراین حشره به داخل آن می افتد و غرق میشود و در آخر توسط آنزیم فسفاتاز و برخی باکتری‌ها تجزیه می‌شوند.

 

بروچینیا

برای آشنایی با نحوه پرورش آناناس در منزل کلیک کنید.

 

10) گیاه کوزه ای کالیفرنیا یا سوسن کبری (Darlingtonia) :

دارلینگتونیا darlingtonia

این گیاه در باتلاق ها و با آب باران رشد می کند و به طور کلی از گونه های نادر و کمیاب است. قسمت بالای برگ که به رنگ قرمز و صورتیست،حشره را جذب خود میکند و دو برگ نیش مانند جلوی تله با ترشح شکر و مواد معطر به جذب حشره کمک میکند.

حشره بعد از جذب شدن از در ورودی تله به داخل میرود و همانطور که در شکل پیداست شفاف بودن گیاه باعث مشود حشره آسمان را ببیند و برای فرار به سمت بالا پرواز کند داخل تله‌ی گیاه سطوح واکسی و چسبنده و دارای کرک های روبه جهت مخالف هستند و هنگامی که حشره از فرار خسته شود و روی آنها بشیند دیگر امیدی به زنده ماند آن نیست !در قسمت پایین گیاه عمل هضم شروع میشود و قسمت های نرم حشرات توسط اسید های آمینه و شیره معده هضم میشود و قسمت های سخت آن دفع میشود.

دارلینگتونیا

11) سفالوتوس (cephalotus sp) :

سفالوتوس

 

سفالوتوس با اینکه شبیه به گیاه کوزه ایست اما از لحظ فیزیکی کاملا با آن متفاوت است و کیسه های کوچک آن بر خلاف گیاه کوزه ای کاملا نزدیک به زمین میروید. سرپوش نیمه باز برروی این کیسه ها حرکت نمیکند و تنها از نفوذ آب باران به درون آن جلوگیری میکند . طریقه ی شکار حشرات توسط این گیاه همانند گیاه کوزه ایست به این صورت که داخل این کیسه ها از ماده ی آبکی و سیالی که خود گیاه میسازد نیمه پر است و وقتی حشره وارد آن شود دیگر نمیتواند خارج شود و همانجا هضم میشود .

 

سفالوتوس

12) گل بدبو یا گل جسد (The Corpse Flower) : 

 

گل جسد مرده

 

یکی از این گیاهان گوشتخوار که بارها در مکان های مختلف شایعه شده که انسان خورده است، گل بدبو یا گل جسد است که نام علمی آن Amorphophallus Titanum می باشد. رشد این گیاه بسیار زیاد است تا جایی که میگویند در یک روز 10 سانتی متر رشد میکند !

تا به حال به چشم دیده نشده که این گیاه انسانی را ببلعد اما داستان ها میگویند که زمانی که این گیاه به ارتفاع 2.7 متر برسد بویی از خود ساطع میکند که شبیه به بوی یه فرد مرده است، سوسک های مردار خوَار و مگس های گوشت خوار به این بوی بد جذب شده و به دام می افتند و با گرده ی گیاه پوشیده میشوند.

 

گیاه آدم خوار

16 دیدگاه در “با 12 نوع از جالب ترین گیاهان گوشتخوار آشنا شوید!

  1. حسین گفت:

    اطلاعات بسیار عالی است

  2. سلیمی گفت:

    سلام بسیار عالی ولی میشه یکی از این هارو در آپارتمان نگهداری کرد

    1. hadi گفت:

      بنده نگهداری میکنم . نگهداری اسانی دارند فقط نور زیاد میخان

      1. کیانا والی گفت:

        سلام ممنون از به اشتراک گذاشتن تجربتون.

    2. Arad گفت:

      سلام
      بله
      من یک ونوس رو در اپارتمان نگه داری می کنم
      با چراغ رشد گیاه و غذایی که بهش میدم خیلی بزرگ شده و هر از گاهی خودش هم شکار می کنه

    3. مهدی عاملی گفت:

      بله هم ونوس هم سفالوتوس هم کوزه ای هم باتروت یا کره ای هم ساراسنیا و هم دروزرا

  3. آرمین گفت:

    سلام ، ببخشید من میخاستم بذر ونوس رو بکارم و برای خاکش از مخلوط کوکوپیت و پیت ماس استفاده کردم وای بذر هارو هنوز نکاشتم اگه میشه در مورد خاکش یکم توضیح بدید که خاکش حوبه یا نه ؟

    1. کیانا والی گفت:

      سلام این گیاه به خاک فقیر(مخصوصا از نظر ازت) نیاز داره پس خاک و کود آماده اصلا براش مناسب نیست. از کوکوپیت هم معمولا استفاده نمی کنند. ترکیب پیت ماس و پرلیت می تونه بستر خوبی باشه. از کود هم اصلا نباید استفاده کنید.

    2. Arad گفت:

      نباید برای ونوس از کود استفاده کنی وگرنه میمیره
      باید خاک خاک باشه
      نه سنگ داشته باشه و نه کود

  4. محسن گفت:

    سلام میشه بگین از کجا باید تهیه کرد

  5. الناز گفت:

    عادی بود مرسی

  6. رضایزدانی گفت:

    سلام میشه بگید این گیاهان گوشتخوار رو از کجا تهیه کنم

    1. Arad گفت:

      می تونی از فروشگاه های اینترنتی بخری
      من ونوس رو همین جوری خریدم

      1. م.يلان گفت:

        ممكنه اسم فروشگاه اينترنتي رو به ما هم بديد ممنون ميشم

  7. حسین گفت:

    یه سوال،ونوس حشره خوار می‌تونه در نور کم یا نور لامپ هم زنده بمونه؟یا فقط باتور مستقیم خورشید زنده می مونه؟

  8. رادین گفت:

    سلام
    برای نگهداری گیاهان حشره خوار باید مکان رطوبت بالایی داشته باشی ونوس رطوبت ۷۰ ۸۰ رو میخواد
    نگهداری ونوس دروزرا سال ساراسینیا پینگیکولا مشابه هست و نباید آب آشپز بشه روشن نپنتس و هلیا رطوبت خیلی بالا میخواد بهترین حالت ۱۰۰ هست هلیا بخاطر هایلند بودنش نور بالایی هم میخواد و دما باید خنک باشه شب تا ۱۶ درجه روز تا ۲۵ همچنین نپنتس های هایلند هم اینجوری هستند مثل نپنتس اسپاتولاتا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *