خلاقیت, مقالات, نگهداری گیاهان

آناناس را از آناناسی دیگر در منزل پرورش دهید!

آناناس یک میوه‌ی لذیذ و گرانبهاست که خواص آن بسیار زیاد است و طعم دلچسب آن طرفداران زیادی دارد. آناناس یک گیاه است و اگر تا به حال به این فکر کرده‌اید که مانند پرورش لیمو خودتان آن را پرورش دهید، با ما همراه باشید. ما به شما پیشنهاد می‌کنیم بجای این که برگهای آناناس را به درون سطل آشغال بیاندازید، قسمت بالایی آن را نگهدارید و به راحتی بعد از آشنایی با روش کاشت و پرورش آناناس در خانه، خودتن این گیاه زیبا را پرورش دهید. 

آناناس

 

با خواص آناناس بیشتر آشنا شوید

گیاه آناناس بومی قاره آمریکا است و میوه آن بسیار شبیه به میوه درخت کاج است. اگر به عکس بوته آناناس دقت کنید در می‌یابید که بسیار شبیه به گیاه بروملیاد است و این شباهت سبب شده است که شرایط نگهداری آنها نیز مانند یکریگر باشد. در زمان بالغ شدن گیاه بروملیاد، یک سنبله گل در بالای آن رشد میکند اما در آناناس به جای گل، میوه آن رشد می‌کند. از نظر علم گیاه شناسی آناناس در واقع ترکیبی از گلها و انواع مختلف گیاهان است که همگی برای تشکیل یک میوه واحد با هم اغدام شده اند.

خواص آناناس بسیار زیاد است اما یکی از مهمترین آنها که تقریبا همه با آن آشنایی داریم، التیام زخم هاست. همین امر باعث شده است که کمپوت و آب آناناس برای بهبود زخم های بیماران تاثیر بالایی داشته باشد. از فواید دیگر این میوه می‌توان به پیشگیری و مقابله با سرطان، ضد التهاب طبیعی، تنظیم کننده فشار خون، مؤثر در کاهش وزن و … اشاره کرد.

خواص آناناس

شرایط نگهداری گیاه آناناس در خانه

برای کاشت آناناس در خانه و بهتر رشد کردن میوه‌ی آن بهتر است نکات زیر را رعایت کنید تا نتیجه‌ی تلاشتان را ببینید :

نور

  • این گیاه آفتاب کامل را ترجیح می‌دهد. پس یک منبع نور قوی مانند آفتاب در کنار آن قرار دهید.

آب

  • آناناس به آبیاری زیادی نیاز دارد اما هر زمان که خاکش خشک شود و هرگز نگذارید خاک آن غرقابی و همیشه مرطوب باشد. این گیاه به دلیل بودن در مناطق گرمسیری نسبت به هوای خشک و سرد حساس است.  

خاک

  • یک ترکیب خاک غنی و سبک مانند خاک و کود آماده برای آن مناسب است. حتما توجه کنید که خاک زهکشی مناسبی داشته باشد. 

کود

  • در طول فصل رشد بهتر است با کود های مایع تغذیه شود.

کاشت-آناناس

 

روش کاشت آناناس :

آناناسی که خودتان پرورش می‌دهید ممکن است کوچکتر از نوع فروشگاهیه آن باشد اما مطمئن باشید طعم آن بسیار لذیذ تر است. پس با ما همراه باشید تا با نحوه کاشت آناناس مرحله به مرحله آشنا شوید.

1. برای پرورش آناناس در خانه مهم ترین نکته ای که باید به آن توجه کنید این است که آناناس شما نباید خیلی رسیده و زرد باشد چون در این صورت به احتمال زیاد جواب نخواهد داد.

2. حالت ایده آل این است که این کار را با آناناسی که خیلی نرسیده است و برگ های آن شکل خوبی دارند و خیلی سبز هستند و خشک نشده اند، انجام دهید. در بدترین حالت اگر خیلی آناناس رسیده دوست دارید و نمی‌توانید از آن بگذرید، قسمت بالایی آناناس را ببرید و بقیه آنرا در یخچال بگذارید تا رسیدن آن کامل شود، سپس آن را میل کنید.

پرورش-آناناس-در-گلخانه1

ریشه دهی 

3. بعد از بریدن قسمت بالایی آن را در آب گذاشته و در جایی که نور مستقیم دارد مانند کنار پنجره‌ی پرنور قرار دهید تا عمل ریشه زایی صورت بگیرد. با گذشت روز ها می‌بینید که برگها شروع به خشک شدن می‌کنند، این طبیعی است اما با کمی دقت متوجه می‌شوید که کم کم برگ های کوچک جدیدی در مرکز گیاه جایگزین آن ها می‌شوند و این یعنی آناناس شما نمرده و در حال شروع زندگی جدیدی است.

4. بعد از گذشت 15 الی 30 روز می‌توانید ریشه های کوچکی را ببینید که رشد کرده اند. حالا شما می‌توانید آنرا درون گلدانی جدید بکارید، اما قبل از این کار باید توجه کنید که اول برگ هایی را که کاملا مرده اند را جدا کنید چون آنها دیگر به درد نمی‌خورند و حتی ممکن است گیاه شما را خراب کنند.

از این به بعد شما تنها کاری که باید بکنید صبر است. وقتی گیاه بزرگتر شد می‌توانید آن را درون گلدان بزرگ تری بکارید و نه تنها جنبه ی تزیینی دارد بلکه حتی می‌توانید از میوه تازه ی آن هم استفاده کنید.

پرورش-آناناس-در-گلخانه

نکات پایانی !

  • رشد آناناس سخت نیست و یک گیاه آناناس با ریشه عالی می‌تواند طی چند هفته رشد کند. البته در صورتی که گرمای مورد نیاز و رطوبت کافی داشته باشد می‌تواند سریعتر رشد می‌کند.
  • آناناس به آفات، از جمله شته ها و شپشکها حساس نیست اما بهتر است که از آنها دور بماند.
  • و کلام آخر اینکه برای به بار نشستن میوه صبور باشید و منتظر.

 

4 دیدگاه در “آناناس را از آناناسی دیگر در منزل پرورش دهید!

  1. دیانا گفت:

    اگر مرکز تاج آناناس جوانه برگ جدید نبود ،ولی جوانه های ریشه زنی بعد از دوهفته آشکار شده باشن ،یعنی آناناس مرده است یا زنده ؟؟؟

  2. دیانا گفت:

    اگر مرکز تاج آناناس جوانه برگ جدید نبود ،ولی جوانه های ریشه زنی بعد از دوهفته آشکار شده باشن ،یعنی آناناس مرده است یا زنده ؟؟؟و سوال دیگه آیا کود برگ‌دهی و کود ورمی کمپوست برای گیاه مضر است یا مفید ؟؟

  3. رحیم گفت:

    سلام وقت بخیر خدا قوت ، مهندس جان تو آب بطری که آناناس ? رو جهت ریشه زایی نیم قاشق چایخوری پودر دارچین بزنم بهتره یا فقط تو آب باشه بهتره ؟ ممنون میشم اگه راهنمایی بفرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *