گیاهان دارویی, مقالات

با بهترین گیاهان دارویی آشنا شوید

می‌توان گفت که گیاهان از ابتدای حضور بشر در طبیعت تنها منبع دارویی بوده اند و حتی بذر گیاهان دارویی نیز استفاده بسیاری داشته است. گذشتگان با مطالعه و مشاهده تمامی گیاهان و بررسی تاثیر آنها در درمان بیماری ها و مشکلات به کشف های فوق العاده ای رسیده اند و این مشاهدات باعث پیدایش طب سنتی گیاهان دارویی گردید. حتی ما نیز در زمان حاضر با وجود پیشرفت و فناوری روز افزون، هم چنان از آنها استفاده می‌کنیم و در حدود 25 درصد داروهای امروزی نیز ترکیبات گیاهی دارند. ما در مقالات قبلی در خصوص گیاهان دارویی مرتبط با تقویت حافظه و تقویت موی سر به طور کامل توضیح دادیم. اما در این مقاله قصد داریم به سراغ 10 نمونه از بهترین گیاهان دارویی برویم و با نام بعضی از آنها آشنا شده و تاثیرات آنها بر بدنمان را شرح دهیم.

 

طب-سنتی-گیاهان-دارویی

بی شک بسیاری از ما نام های متعددی از گیاهان دارویی مانند، نعنا، سیر، زنجبیل و … را شنیده ایم و از آنها استفاده کرده ایم. در این مقاله به طور اجمالی با بهترین گیاهان دارویی، همراه با اثرات معجزه آسایشان آشنا می‌شویم تا با استفاده از آنها با طبیعت آشتی دوباره ای داشته باشیم. تعدادی از این گیاهان قابلیت کاشت و نگهداری در منزل را نیز دارند و جزء گیاهان آپارتمانی نیز می‌باشند. می‌توانید با پرورش ارگانیک این گیاهان علاوه بر استفاده دارویی از آنها زیبایی و طراوت را نیز به خانه خود بیاورید.

با خواص بهترین گیاهان دارویی آشنا شوید

به علت شمار بسیار زیاد انواع و خواص گیاهان دارویی هیچ کس به طور قطع نمی‌تواند تعداد گیاهان دارویی را بشمارد. در کنار این گیاهان دارویی، گیاهان مناسب برای کاهش استرس نیز وجود دارند، که آنها نیز در لیست گیاهان مفید برای بدن قرار می‌گیرند. در ادامه لیستی از بهترین گیاهان دارویی را برای شما آماده کرده ایم تا با استفاده از آنها، سلامت روح و جسم خودتان را تضمین کنید.

1. یونجه :

شاید عجیب باشد ولی به یونجه، پدر یا پادشاه گیاهان گفته می‌شود. بر خلاف اینکه در فکر ما یونجه فقط برای غذای دام استفاده می‌شود، این گیاه سرشار از ویتامین ها و پروتین های بسیار و مواد معدنی کمیابی است. جالب است بدانید که یونجه در درمان بسیاری از بیماری ها موثر است.

گیاهان دارویی1

2. آلوئه ورا :

آلوئه ورا این گیاه شگفت انگیز مدیترانه ای، علاوه بر اینکه در درمان سوختگی های موضعی، زخم و تراشیدگی بر روی پوست موثر است، در درمان ریزش مو نیز نقش بسیاری دارد. علاوه بر خواص ژل آلوئه ورا، نگهداری از گیاه آن در داخل خانه نیز سبب تصفیه هوای اتاق می‌شود.

طب-سنتی-گیاهان-دارویی1

3. رزماری :

رزماری در طب سنتی چین برای تقویت مغز استفاده می‌شود. عصاره و مواد مغذی داخل رزماری باعث تحریک مغز و افزایش هوشیاری می‌شود. از رزماری می توانید جهت تقویت سیستم گوارش و ایمنی بدن نیز استفاده کنید. همچنین گیاه رزماری به دلیل تولید اکسیژن در شب، ازجمله گیاهان مناسب اتاق خواب نیز محسوب می‌شود.

طب-سنتی-گیاهان-دارویی3

4. سیر :

سیر یک داروی گیاهی بی نظیر است. مصرف سیر باعث تقویت سیستم ایمنی ، جلوگیری از التهابات و جلوگیری از ریزش مو می شود و همچنین نقش موثری در درمان دیابت دارد.

داروی-گیاهی

 

5. زنجبیل :

زنجبیل یک آنتی اکسیدان طبیعی است و این گیاه معجزه آسا یک داروی گیاهی کامل است. از زجبیل می‌توانید برای افزایش ایمنی بدن، کاهش آکنه، بهبود دیابت و مبارزه با عفونت های باکتریایی نیز استفاده کنید.

داروی-گیاهی1

 

6. زردچوبه :

زرد چوبه یا زعفران هندی که ما به عنوان یک ادویه همیشگی در خانه های خود استفاده می‌کنیم، جزء بهترین گیاهان دارویی به شمار می‌آید. تاثیرات فراوان زردچوبه به خاطر کورکومین های موجود در آن است. از زردچوبه می‌توان جهت درمان التهاب، دریافت آنتی اکسیدان های مورد نیاز بدن، تقویت عملکرد مغز، کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی، پیشگیری از بیماری آلزایمر، درمان افسردگی و به عنوان ماسک صورت استفاده نمود.

خواص-گیاهان-دارویی1

7. جینسینگ :

جینسینگ از سالیان دور در طب سنتی شرق آسیا استفاده می‌شده و به نوش دارو معروف است. این گیاه دارای 11 گونه مختلف است که همگی دارای خواص درمانی مشترک و اعجاب انگیزی هستند. این گیاه بومی آسیای شرقی و آمریکا می‌باشد. از خواص جینسیگ می توان به افزایش توان و انرژی بدن، کاهش استرس، درمان بیش فعالی کودکان، درمان اختلالات جنسی آقایان، کمک به درمان درد قاعدگی، پیشگیری از سرطان، کنترل قند خون، تاثیر مثبت در پوست و مو و کاهش روند پیری اشاره کرد.

خواص گیاهان دارویی2

8. بابونه :

بابونه این گیاه خودرو و زیبا که به صورت وحشی در مزارع و کنار جاده ها می‌روید جزو گیاهان دارویی می‌باشد. از خواص بابونه می توان به رفع سوء هاضمه، ضد اسپاسم معده، تقویت حافظه، آرام بخش، کاهش دهنده فشار خون و ضد التهاب پوستی اشاره کرد. همچنین بابونه باعث افزایش قدرت ایمنی می‌شود و ضد سرفه و درمان سرماخوردگی هم هست.

طب-سنتی-گیاهان-دارویی9

9. نعناع :

نعناع علاوه بر تاثیر در سیستم گوارش و معده، جهت دفع سموم بدن و تقویت بینایی استفاده می‌گردد. با نوشیدن دم کرده نعنا نیم ساعت پس از صرف غذا می‌توانید از ناراحتی های احتمالی گوارشی جلوگیری کنید. نعناع به راحتی قابل کشت است و در لیست گیاهان خوراکی مناسب برای آشپزخانه قرار می‌گیرد. پس با استفاده از بذر نعناع و یا قلمه زدن می‌توانید به راحتی آن را بکارید و استفاده کنید.

طب-سنتی-گیاهان-دارویی31

 

10. مریم گلی :

مریم گلی به عنوان چاشنی غذا استفاده می‌شود و در بهبود تمرکز و افزایش توان مغز تاثیر مثبتی دارد.

داروی گیاهی2

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *