تراریوم, خلاقیت, طراحی

گیاهان مناسب برای تراریوم

یکی از جالب ترین روش های نگهداری گیاهان آپارتمانی مقاوم، کاشت آنها در ظرف های شیشه ای سربسته است که به آن تراریوم یا باغ شیشه ای می‌گویند. در این روش 2 نوع ظرف استفاده می‌شود: تراریوم سرپوشیده و سرباز که در تراریوم نوع 1 به دلیل سرپوشیده بودن فضای داخل شیشه، رطوبت زیاد شده و نمی‌شود هر گیاهی را در آن کاشت. به همین دلیل تنها گیاهان خاصی برای آنها وجود دارد. تراریوم کاکتوس و کاشت گیاه در حباب لامپ از جمله زیباترین روش ها برای داشتن تراریوم است.

در این مقاله با ما همراه شوید تا با گلها و گیاهان مناسب باغ شیشه ای بیشتر آشنا شوید و از این روش خلاقانه در منزل خود استفاده کنید.

تراریوم-1

 

گیاهان مناسب برای تراریوم

شما می‌توانید با استفاده از یک ظرف شیشه ای و گیاهان مناسب برای کاشت داخل آن، یک تراریوم زیبا و خلاقانه بسازید. برای داشتن ایده های جذاب برای تراریوم می‌توانید نمونه های جالبی را در مقاله های قبلی ما ببینید که به شما کمک می‌کند دکوراسیونی شیک برای خانه خود بچینید.

1. کاکتوس و ساکولنت

کاکتوس و ساکولنت، از جمله گیاهان مناسب تراریوم هستند که بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرند و بیشترین نکته ای که باید به آن توجه کرد این است که رطوبت زیاد موجب پوسیدن و خراب شدن کاکتوس و ساکولنت می‌شود. پس تراریوم سرپوشیده برای محیط کاشت کاکتوس و ساکولنت مناسب نمی‌باشد و باید در ظرف های بدون سرپوش کاشته شده و نهایتا ماهی یکبار آبیاری شود. نکته ی حائز اهمیت دیگر این است که حتما باید گیاهانی که کنار هم کاشته می‌شوند نیاز نوری و آبیاری مشابهی داشته باشند.

2. گیاه دوستی (پیله آ )

این گیاه زیبا اغلب در مکان های مرطوب کاشته می‌شود و سایه دوست است. اندازه ی این گیاه برای کاشت در هر سایز تراریومی مناسب است. گیاه آپارتمانی پیله آ برگ های بسیار زیبایی دارد که با رگ برگ های سفید، تضاد بسیار زیبایی در ترکیب با رنگ سبز درخشان برگ هایش ایجاد می‌کنند. شرایط نگهداری پیله آ بسیار ساده است و می‌توانید به راحتی یک قلمه از آن را در ظرف شیشه ای بکارید و به دوستان خود هدیه دهید.

گلهای-مناسب-تراریوم

3. گیاه عنکبوتی (گندمی ، spider plant)

این گیاه علاوه بر زیبایی در لیست گیاهان تصفیه کننده هوا نیز قرار می‌گیرد. گندمی در 2 نوع سبز و ابلق موجود است که نوع ابلق آن، با رگ برگ های روشن خود می‌تواند تضاد زیبایی با بقیه گیاهان ایجاد کند. این گیاه نور کم را به خوبی تحمل کرده و دوستار رطوبت است به همین دلیل باید همیشه قبل از خشک شدن خاک، آبیاری را انجام دهید.

گیاهان مناسب تراریوم1

4. کریپتانتوس (star fish)

این گیاه از خانواده ی آناناس با برگ های نواری و تسمه مانند و راه راه است که این برگ ها بسته به مقدار نوری که دریافت می‌کنند، از قرمز تا سفید و سبز تیره تغییر رنگ می‌دهند. این گیاه رشد آهسته ای دارد  و این امر آن را برای داخل شیشه با سایز ثابت مناسب کرده است.

تراریوم-کاکتوس

 

5. فیتونیا

فتونیا از جمله گیاهان آپارتمانی با عمری طولانی است و به خوبی در محیط گرم و مرطوب رشد می‌کند. برگ های آن دارای رگه هایی زیبا با رنگ های سفید، سبز و یا قرمز هستند. این گیاه به آبیاری و رطوبت حساس است و به محض تشنه شدن، بیحال می‌شود و این در حالیست که بعد از آبیاری به سرعت به حالت اولیه برمی‌گردد و همین تغییر ظاهری، فتونیا را به گیاهی جالب تبدیل کرده است.

گیاهان-مناسب-تراریوم

6. پپرومیا چروک

این گیاه با برگ هایی با نقش های برجسته از گیاهان مناسب برای تراریوم است که رطوبت را دوست داشته و نور کمی احتیاج دارد.گاهی زمان خارج کردن پپرومیا از گلدان متوجه می‌شوید که از چند بوته تشکیل شده و می‌توانید بوته‌ها را از هم جدا کرده و هر کدام را جداگانه بکارید.البته بهتر است بدانید که پپرومیا انواع مختلفی دارد.

باغ شیشه ای

7. تیلاندسیا

از گونه گیاهان هوازی است که به خاک احتیاج نداشته و مواد مورد نیاز خود را از هوا و از طریق برگ هایش تامین می‌کند. این گیاه مقاوم برای نگهداری در تراریوم بسیار مناسب است.

تراریوم-تیلادنسیا

8. چمن سیاه موندو (Black Mondo grass)

یکی از گیاهان مناسب برای تراریوم چمن موندو است که دارای برگ های نواری در رنگ بندی سبز تیره تا سیاه است. این گیاه با ارتفاعی حدود 40 سانتیمتر در حالت بالغ است که به همین دلیل برای تراریوم های بزرگ مناسب است. رطوبت داخل تراریوم برای این گیاه کافی است و نیازی به غبار پاشی ندارد.

تراریوم با چمن سیاه موندو

9. بگونیا توت فرنگی

این گیاه دوست داشتنی با عمری طولانی از گلهای مناسب تراریوم است که شاخه های رونده به رنگ قرمز دارد و به خاطر گل‌های زیبایش لقب بگونیا توت فرنگی را گرفته است. برگهای زیبای این گیاه حتی در زمان نداشتن گل نیز، زینت بخش تراریوم شما خواهند بود. 

بگونیا-توت-فرنگی

 

10. چمن عروس

شاید شما این گیاه را با نام چمن تراریوم بشناسید اما نام آن چمن عروس می‌باشد. از این گیاه می‌توانید برای پوشش سطوح خالی تراریوم به همراه سنگ های تزیینی و مجسمه های کوچک استفاده کنید. این گیاه بسیار رطوبت دوست است و به غبارپاشی نیاز دارد و بی آبی باعث از بین رفتن آن می‌شود. هرس کردن این گیاه را نباید فراموش کنید چرا که رشد سریعی دارد.

کاشت-گیاه-در-حباب-لامپ

11. برگ قاشقی (پپرومیا برگ قاشقی)

قاشقی برای تراریوم های بزرگ و متوسط مناسب است و نور کم را تحمل می‌کند. رطوبت داخل تراریوم برای آن کافی بوده و به غبار پاشی نیازی ندارد. این گیاه در 2 رنگ سبز و ابلق وجود دارد و کاشتن آن در کنار گیاهانی مانند پوتوس یا سینگونیوم منظره ی بی نظیری را ایجاد می‌کند. 

برگ قاشقی

12. بنفشه آفریقایی

گیاهی ظریف و زیبا که ارتفاع آن بین 2.5 تا 15 سانتیمتر متغیر است و با گل های کوچک آبی, صورتی, بنفش و سفیدش انتخاب خوبی برای تراریوم خواهد بود چراکه محیط مرطوب را ترجیح می‌دهد.

کاشت-گیاه-در-تراریوم

13. ارکیده

ریشه های این گیاه زیبا و ارزشمند باید نور دریافت کنند تا گیاه رشد کند به همین دلیل است که هنگام خریداری در گلدان های طلقی قرار دارند. پس پرورش آن ها به صورت تراریوم ایده ی بسیار خوبی است و منظره ی بسیار زیبایی را ایجاد می‌کنند. فقط باید مراقب آبدهی آن باشید تا ریشه ها دچار پوسیدگی نشوند.

می‌توانید از گیاهان دیگری مانند پوتوس ، پاپیتال یا عشقه ، هدرا ، فیکوس ،انواع بونسای و … هم در تراریوم خود بسته به سایز مورد نظرتان استفاده کنید.

برگ قاشقی

10 دیدگاه در “گیاهان مناسب برای تراریوم

  1. حمید گفت:

    سلام برای تراریوم از چمن استفاده میکنیم؟
    چه نوع چمنی؟

    1. ارسلان گفت:

      سلام اگه برای تراریوم آبی میخوای چمن یا جلبک زنده برای تروریسم. اگه برای تراریوم خاکی میخوای چمن عروس بهترین گیاه برای تراریوم خاکی است.

  2. حسین گفت:

    باسلام>شروع مطالب در مورد تراریوم خوب بود.ولی در سایت شما وسایر سایت ها دسته بندی گیاهان برای نوع دربسته و باز بخوبی تفکیک نشده است.قاعدتاً مطالب علمی باید از تفکیک پذیری کامل و جامع برخوردار باشد که تاسفانه در این مورد اطلاعات مندرج از کارآمدی کافی برخوردارنیست .موفق باشید.

    1. کیانا والی گفت:

      سلام ممنون از نظرتون. حتما این مورد رو در نظر می گیریم.

  3. محمود گفت:

    سلام برای گردنبند تراریوم چه گیاهی و خاکی مناسبه؟

  4. فاطمه گفت:

    سلام مطالب را خواندم ولی اگر راهنمایی بفرمایید که برای تراریوم رو باز و تراریوم روباز مورب که با روباز تفاوت زیادی ندارد چه گل های مناسب و بهتر است چون تامین رطوبت و نگهداری گل های مرطوب و جنگلی سخت است.

  5. ساعتچی گفت:

    بسیار آموزنده و مفید بود.تشکر

  6. امیر گفت:

    سلام ، برای تراریوم میشه ساکولنت و کاکتوس رو باهم تو یه تراریوم گذاشت؟

  7. zahra گفت:

    سلام بنسای فیکوس رو چه نوع چمنی میشه باهاش کاشت؟؟؟؟

  8. مرجان گفت:

    سلام وقت بخیر.من چطور گیاه پتوی رو تو گلدون شیشه‌ای 50سانتی به صورت تراریوم درست کنم .باید چقدر خاک بریزم ممنون میشم منو راهنمایی کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *