کاکتوس, مقالات

انواع بیماری کاکتوس و راه درمان آنها

کاکتوس ها بر خلاف ظاهر سخت و زمختشان می‌توانند در محیط کار یا خانه، دوستانی طولانی مدت برای ما باشند. علاوه بر زیبایی، آنها تاثیرات مثبتی برای ما دارند و از جمله فواید کاتوس می‌توان قدرت آن در تصفیه هوای اتاق را نام برد. شرایط نگهداری کاکتوس ها بسیار آسان است و کمتر به بیماری دچار می‌شوند. اما برای پبدا کردن علل بیماری کاکتوس و راههای درمان آنها می‌توانید تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.
علت-گل-ندادن-کاکتوس

کاکتوس ها برای نگهداری در داخل خانه بسیار مناسبند و نگهداری آنها بر اساس فنگ شویی می تواند باعث تعییرات مثبت در محل زندگی و افزایش ثروت گردد. اصولا کاکتوس ها گیاهانی برای زندگی در شرایط سخت هستند. نور مداوم و آب اندک از مهم ترین نکات در نگهداری انواع کاکتوس در خانه است.

ظاهر این گیاه به طور معمول کمبود آب را نشان نمی‌دهد و بسیاری از صاحبان آنها به همین دلیل آبیاری کاکتوس را فراموش می کنند و زمانی متوجه این موضوع می‌شوند که دیگر ریشه‌ای برای آن باقی نمانده است.

نگهداری-کاکتوس

پس سه نکته مهم در نگهداری از کاکتوس : آبیاری مناسب و دریافت نور مناسب خورشید و محیط خشک می باشد. با فراهم آوردن این سه عامل شما می‌توانید یک کاکتوس زیبا و شاداب در داخل خانه خود داشته باشید. اما در بعضی موارد به دلیل مشکلات محیطی و فصلی، ممکن است کاکتوس‌تان به آفات و بیماری هایی دچار شود که در ادامه با علت و درمان آنها آشنا می‌شویم.

 

بیماری کاکتوس و راه درمان آنها

آفتاب سوختگی

شاید در ابتدا آفتاب سوختگی با ماهیت کاکتوس که همیشه نور آفتاب را می‌پسندد تناقض داشته باشد. ولی در شرایطی که کاکتوس را از محیط کم نور برای رشد بیشتر به محیط با نور شدیدتر جابجا می‌کنید، احتمال آفتاب سوختگی گیاه بیشتر می‌شود.

همین شرایط در زمان خرید کاکتوس هم در مواقعی شایع است. گیاه شما زمانی در شرایط کم نور مغازه بوده است و شما پس از خرید، آن را در محیطی پر نور قرار می‌دهید. آفتاب سوختگی به دو صورت سفید یا قهوه ای پیش می‌آید. در مورد لکه های سفید امکان درمان وجود دارد‌. اما در مواردی که لکه ی قهوه ای روی کاکتوس به وجود آمده است، متاسفانه لکه ها برای همیشه بر کاکتوس شما خواهند ماند.

نگهداری-کاکتوس

برای جلوگیری از گسترش لکه های قهوه‌ای و از بین بردن لکه های سفید باید به این طریق عمل کنید: کاکتوس را به سایه منتقل کنید و به مدت یک هفته در همان شرایط آبیاری کنید تا به شکل اولیه باز گردد. پس از آن می‌توانید به صورت تدریجی و قدم به قدم کاکتوس را به محیط پر نور تر منتقل نمایید.

آبیاری بیش از حد

کاکتوس ها به طور معمول آب را به مقدار زیاد جذب می کنند و به کمک ریشه ها آب را در سریع ترین زمان به داخل ساقه خود انتقال می دهد. به همین علت آبیاری بیش از حد، باعث نابودی کاکتوس می‌گردد. با این مشکل، پوسیدگی هایی در قسمت ریشه و پایین ساقه شروع می‌شود و به مرور باعث مرگ آن می‌شود. برای درمان این بیماری باید کاکتوس را سریعا از خاک بیرون آورید و خاک را از ریشه های آن پاک کنید. ریشه های پوسیده راجدا کرده و دوباره کاکتوس را بکارید. در صورت پوسیدگی تنه، قسمت بیمار را جدا کرده و اجازه دهید به مدت 2 روز خشک شود و سپس اقدام به کاشت آن در گلدان نمایید.

نگهداری-کاکتوس

 

تغییر شکل نامتعارف کاکتوس

تغییر شکل کاکتوس گاهی بر اثر کمبود نور در یک سمت آن است. از این جهت کاکتوس به سمت نور کشیده شده و باعث بد فرم شدن آن می‌شود. راهکار این مشکل می‌تواند جابجایی گلدان به محیط پر نور تر باشد. به محض دریافت نور کافی، کاکتوس به رشد عادی خود ادامه می‌دهد ولی متاسفانه فرم قبلی خود را تغییر نداده و ادامه رشد به شکل طبیعی می باشد.

کاکتوس-کم-نور

یخ زدگی

عموما محیط شناخته شده برای کاکتوس ها، محیط های گرم و خشن هستند. کاکتوس در این مناطق شبها دماهای پایین را نیز تجربه می کند و منظور از یخ زدگی، تحمل کاکتوس برابر سرما نیست. بلکه یخ زدن آب درون کاکتوس در دمهای پایین است. این یخ زدگی می‌تواند باعث آسیب به بافت گیاه و نابودی تدریجی کاکتوس شما شود. در صورت یخ زدگی، قسمت پوسیده را جدا کنید و گلدان را برای بازگشت به حالت طبیعی به محیطی گرم منتقل نمایید. می‌توانید از گرمای مصنوعی مانند لامپ و … نیز استفاده کنید.

علت گل ندادن کاکتوس

علت عمده گل ندادن کاکتوس، عدم استراحت کافی در فصل زمستان است. در این فصل بهتر است دمای اطراف کاکتوس بین 7 الی 12 درجه سانتی گراد باشد. در این دما گیاه نیاز به آب و تغذیه کمتری داشته و آماده گلدهی در فصل بهار و تابستان می شود.

بیماری کاکتوس

آفات کاکتوس را بشناسید

کنه قرمز عنکبوتی

اگر مقالات ما را در ارتباط با نگهداری گیاهان دنبال کرده باشید صد در صد اسم این کنه را شنیده اید. این کنه یکی از بدترین و رایج ترین آفات گیاهان آپارتمانی می‌باشد که به علت اندازه ریز به سختی با چشم دیده می‌شود. این کنه علاقه زیادی به قسمت های جدید گیاه داشته و به آنها حمله می‌کند و ظاهری خشک و قهوه ای به کاکتوس می‌دهد. راه مقابله با این کنه استفاده از آفت کش مخصوص آن است.

لکه قهوه ای روی کاکتوس

شته

همه ما تا حدودی با شته آشنا هستیم، این آفت بیشتر بر جوانه ها و قسمت های تازه رشد می‌کند. برای از بین بردن این آفت می‌توانید از سموم سیستماتیک و آبپاشی با فشار استفاده نمایید.

حلزون

کاکتوس ها در فضای خانه به ندرت دچار حمله حلزون قرار می گیرند. اما به سادگی می‌توانید آنها را در محیط سایه دار نزدیک گلدان پیدا کنید. به محض پیدا کردن آنها سریعا باید از گیاه دورشان کنید.

بیماری کاکتوس

شپشک آرد آلود

شپشک آرد آلود یکی از خطرناک ترین و در عین حال سخت ترین آفات در کاکتوس هاست. این حشرات در داخل شیارهای کاکتوس هم نفوذ کرده و از کاکتوس تغذیه می‌کنند. برای از بین بردن این نوع آفت باید توجه داشت که تمامی شپشک ها از سطح کاکتوس پاک شوند. می‌توانید با استفاده از مسواک اقدام به پاک سازی آنها کنید. استفاده از سموم خانگی برای از بین بردن آنها بهتر از سموم شیمیایی است. اما در صورت نتیجه نگرفتن از آنها از آفت کش های سیستماتیک استفاده کنید.

بیماری کاکتوس

شپشک سپردار

تغذیه این شپش از شیره کاکتوس می‌باشد. این شپشک به تمامی نقاط کاکتوس حمله کرده و پس از مدت کوتاهی به سرعت تکثیر می‌گردد. در ابتدا با هر وسیله‌ای شده باید این آفات را از گیاه جدا کنید. پس از آن می‌توانید از آفت کش های مخصوص جهت درمان بیماری کاکتوس استفاده کنید.

فواید-کاکتوس

56 دیدگاه در “انواع بیماری کاکتوس و راه درمان آنها

  1. فرهاد متحمل گفت:

    با سلام
    اکثر کاکتوسهای بنده، در قسمت خاک گلدان آلوده به حشرات ریز شبیه به مگس که پرواز هم میکنند شده است. به پیشنهاد کسی از پودر بنومیل ۵۰ درصد استفاده کردم.
    لطفاً برای از بین بردن این حشرات و پاکسازی گلها راهنمایی بفرمایید.
    باتشکر ???

    1. حسام گفت:

      سلام وقت بخیر خزانه کاکتوس من به مشکل بر خورده و جوانه ها بعد از چند ماه رشد از قسمت پایین تنه از ریشه جدا میشن علتش چیه؟

    2. فرهاد گفت:

      سلام من یکم پیف پاف زدم خوب شد گلم هم خراب نشد

      1. کیانا والی گفت:

        سلام ممنون از به اشتراک گذاشتن تجربتون.

      2. حنا گفت:

        به ریشه و خاک زدین یا همون قسمتی که آفت زده؟

    3. عباس خسروانجم گفت:

      سلام این حشره به سرعت درخاک های شنی ومرطوب تکثیرمیشه چندقطره مایع ظرف شویی (2تا4قطره) درحدودیک لیترآب مخلوط کرده وطی چند نوبت پای گیاه وخاک بریزیدبه زودی حشره بالغ وسپس لاروها طی نوبتهای بعدی ازبین خواهندرفت .باسپاس

    4. Saba گفت:

      باسلام بنومیل قارچکش هست، ن حشره کش. شما میتونید با قرار دادن چند حبه سیر در داخل خاک و دارچین این حشره رو دور کنید. درصورتیکه از بین نرفت با سموم حشره کش(دیازینون)سمپاشی انجام دهید.

    5. محمد گفت:

      مگس سفید گلخانه‌ای است باید سموم پودری و مایع مخلوط شوند و هر ۴یا۵ روز سمپاشی نمایید از داروخانه کشاورزی با گفتن نام آفت سم را تهیه نمایید

  2. حمید رضا گفت:

    سلام کاکتوس من روی تنه خال سیاه زده چندتاشون را با موچین کندم ولی باز سر گیاه هم زده کندمشون مایع ظرفشویی اسپری کردم ولی باز زده چکارشون کنم ؟

    1. کیانا والی گفت:

      سلام
      سم قارچ کش به محل هایی که لک دارن اسپری کنید و مقداری قارچ کش هم با آبیاری به خاک بدید. بعد از 14 روز مجددا تکرار کنید تا مشکل رفع شه.

  3. س گفت:

    اچینو من خودش رشد می کنه اما تیغ هاش نه دلیلش چیه؟

    1. کیانا والی گفت:

      سلام رشد کاکتوس به طور کلی بسیار کنده. گیاه رو جایی بذارید که نور کافی دریافت کنه. استفاده از کود به مقدار کم هم می تونه برای رشد موثر باشه.

    2. مهدی گفت:

      نور کم….
      کاکتوس را به جایی پر نور تر انتقال دهید و هر دو روز 45 درجه گلدان را بچرخانید

    3. Saba گفت:

      باسلام یک مدل اچینو هست ک خار های کوتاه داره، پس احتمالا طبیعی هس

  4. سعیده گفت:

    سلام من کاکتوس خرگوشی رو تازه کاشتم روش لکه های سفید زده الان. ایا باخطر اینه که نذاشتم پینه ببنده؟
    الان باید چیکار کنم از خاک خارجش کنم پینه ببنده؟

    1. کیانا والی گفت:

      سلام احتمالا قارچ گرفته می تونین قارچ‌کش بزنین بهش.

    2. Saba گفت:

      باسلام یک مدل اچینو هست ک خار های کوتاه داره، پس احتمالا طبیعی هس

  5. محدثه گفت:

    سلام
    کاکتوسم روش سفید شده چیکار کنم رشد هم نمیکنه

    1. کیانا والی گفت:

      سلام گیاهتون آفت شپشک آردآلود گرفته. اگه تعدادشون کمه با پنس یا مسواک جداشون کنید و بعد محلول مایع ظرفشویی و آب به گیاه اسپری کنید. اگر تعدادشون خیلی زیاد شده باید از سموم سیستمیک طبق دستورالعمل استفاده کنید.

    2. محمد گفت:

      اگه بیماری قارچی باشه بهترین کار اینه که با الکل لسپری کنی روشون خیلی زود حواب میده

  6. Fatima گفت:

    سلام.من امروز دیدم کاکتوسم جونور های ریز سیاهی روی تنه ش زده..بعضیاش بالغ بودن راه میرفتن بعضیا تخم بودن..عین شپش.چیکار باید کرد؟ممنون میشم کمکم کنید??

    1. کیانا والی گفت:

      سلام احتمالا آفت پشه سیاه(پشه قارچ) هست. راحت ترین روش مبارزه با این آفت استفاده از ماسه است چون حشره بالغ در ماسه تخم گذاری نمی کنه. به اندازه نیم سانتی متر روی خاک ماسه تمیز و ضدعفونی شده بریزید. برای مبارزه شیمیایی هم می تونین از سم دیازینون، اتیون یا کونفیدور طبق دستورالعمل استفاده کنید. البته تخم های این حشره مقاومند و ممکنه با سمپاشی از بین نرن.

  7. سحر محرابی گفت:

    سلام آچینوی من از پایین زرد و چروک شده گفتن قارچ داره ضد قارچ زدم دو هفته پیش, امروز دیدم زردتر شده انگار و اینکه لق شده توی جاش ,چیکارش کنم؟؟؟؟ مرکزی ک بتونم مستقیم بیارمش دارید توی مشهد؟؟
    ی کاکتوس دیگه هم دارم ک انگار زرد شده نمیدونم آبیاریم مشکل داره یا نور

    1. کیانا والی گفت:

      سلام آبیاریتون به چه صورت و چند وقت یک باره؟

  8. زهرا گفت:

    من اسم کاکتوسام رو نمیدونم از این گردا که همش تیغه بلند داره یه مدت یه چیزی مثل پشم سفید روش رو گرفته و از جای اون تیغه ها داره تغییر رنگ میده چکار کنم

    1. کیانا والی گفت:

      سلام کاکتوستون اچینو ممکنه باشه. در مقاله عکس شپشک سپردار و شپشک آردآلود رو نگاه کنید اگر مشکل کاکتوستون همین بود طبق دستور عمل کنید. می تونین عکس گیاه رو هم به اینستاگرام ایران درخت بفرستین تا بهتر بتونیم راهنماییتون کنیم: iranderakht

    2. مهدی گفت:

      نور کم….
      کاکتوس را به جایی پر نور تر انتقال دهید و هر دو روز 45 درجه گلدان را بچرخانید

  9. MasDar گفت:

    سلام وقتتون بخیر کاکتوس من از قسمت تنه انگار ابشو از دست میده ,لزج میشه و بعد کپک میزنه چیکار باید بکنم؟

  10. شکوفه گفت:

    سلام آیا سم دیازینون برای از بین بردن شپشک سپردار موثره؟

  11. مژگان گفت:

    سلام کاکتوس من کرم توخاکش هست چیکارکنم؟؟؟

    1. کیمی گفت:

      باید هر هفته بهش اسپری افت کش بزنی (به خاک فقط)
      بعد از دو سه هفته احتمالا دیگه کرمی وجود نداره بعد از اون از کود پتاسیم و نیروژن استفاده کن حتما
      دادن کود مناسب خیلی مهمه
      میتونی به جای کود از محلول هایی که در گل فروشی ها میفروشند هم استفاده کنی

  12. افسانه گفت:

    سلام کاکتوس من اسمشو نمیدونم،الان یه مدته حالت زخم های سفید روی تنش هست که قابل پاک شدن نیست لکه های ماندگار هستش انگار ،نمیدونم چیکار کنم رشدش خوبه هفته ای یه بارم بهش اب میدم،نورش هم کافیه بنظرم،لطفا راهنماییم کنید

    1. کاربر گفت:

      فکر کنم از نوع کاکتوس من باشه چون منم هفته ای یه بار آب میدم منم کاکتوسم بالاش قهوه ای شده فکر کنم مال من کنه عنکبوتی گرفته😓😓 مال شما هم فکر کنم شپشک آرد آلود گرفته

  13. ساغر گفت:

    سلام ، کاکتوس من از نوع توپی به نسبت کوچک است
    نزدیک یک سال است که دارمش ولی به تازگی رنگش از سبز به سفید و کمی زرد رسیده
    مشکلش و راه حلش چیه؟

  14. ..Saghar.. گفت:

    سلام ، کاکتوس من از نوع توپی به نسبت کوچک است
    نزدیک یک سال است که دارمش ولی به تازگی رنگش از سبز به سفید و کمی زرد رسیده
    مشکلش و راه حلش چیه؟

  15. جوجو گفت:

    سلام خسته نباشید ، من یه هاورتیا دارم بیرون نگهش می دارم ، فکر نمی کنم نورشم زیاد باشه ، قرمز شده خواستم بپرسم مشکلش چی می تونه باشه؟ چیکار کنم بهتر شه؟

  16. سینا گفت:

    سلام. روی بدنه کاکتوس نقطه های سیاه با اندازه های متفاوت ظاهر شده و اطرافش در حال خشک شدنه. کسی می تونه کمک کنه؟

  17. م.ع گفت:

    سلام، کاکتوسی که سوال راجعبش دارم اگر اشتباه نکنم مامیلاریا هاهنیانا، هست؛ متأسفانه برای آبپاشی بهش بعد از مدتی که رشد هم کرده بود، از یک آب پاش که درونش قبلا شیشه پاک کن بوده )البته چندین مرتبه و با مواد مناسب شسته شدا بود و حتی با الکل هم ضد عفونی شد و باز شسته شد، و سپس آب درونش ریخته و چند بار بر روی کاکتوس مذکور، اسپری شد، و فردای آن، تا الآن که حدود چند روزه، کاکتوس رنگ پریده و بیمار گونه(عین مرده و مریض رنگ پریده) سفید مانند شده و هی کوچک و کوچکتر شد، تا الآن که خیلی کوچک شده حدود یک گردوی متوسط، یعنی چند برابر کوچکتر از حالت اولیه، می‌خواستم بدانم چه می‌شود کرد ، فکر می‌کنم هنوز جان دارد، چون قبلا کاکتوس مرده را دیده ام، پلاسیده و پژمرده می‌شود، ولی این بیشتر مریض احوال جلوه می‌دهد، همان فردایش هم تا این حالت را دیدم، خود کاکتوس را(سطحش را) با آب تصفیه شده مرغوب شست‌وشو دادم… تشکر

    1. 8862 گفت:

      دوست عزیز، لطفاً روی کاکتوس ها اب ندهید. زیرا کاکتوس ها خشک می شوند.

  18. M.A گفت:

    سلام، کاکتوسی که سوال راجعبش دارم اگر اشتباه نکنم مامیلاریا هاهنیانا، هست؛ متأسفانه برای آبپاشی بهش بعد از مدتی که رشد هم کرده بود، از یک آب پاش که درونش قبلا شیشه پاک کن بوده )البته چندین مرتبه و با مواد مناسب شسته شدا بود و حتی با الکل هم ضد عفونی شد و باز شسته شد، و سپس آب درونش ریخته و چند بار بر روی کاکتوس مذکور، اسپری شد، و فردای آن، تا الآن که حدود چند روزه، کاکتوس رنگ پریده و بیمار گونه(عین مرده و مریض رنگ پریده) سفید مانند شده و هی کوچک و کوچکتر شد، تا الآن که خیلی کوچک شده حدود یک گردوی متوسط، یعنی چند برابر کوچکتر از حالت اولیه، می‌خواستم بدانم چه می‌شود کرد ، فکر می‌کنم هنوز جان دارد، چون قبلا کاکتوس مرده را دیده ام، پلاسیده و پژمرده می‌شود، ولی این بیشتر مریض احوال جلوه می‌دهد، همان فردایش هم تا این حالت را دیدم، خود کاکتوس را(سطحش را) با آب تصفیه شده مرغوب شست‌وشو دادم… تشکر

  19. M گفت:

    سلام، کاکتوسی که سوال راجعبش دارم اگر اشتباه نکنم مامیلاریا هاهنیانا، هست؛ متأسفانه برای آبپاشی بهش بعد از مدتی که رشد هم کرده بود، از یک آب پاش که درونش قبلا شیشه پاک کن بوده )البته چندین مرتبه و با مواد مناسب شسته شدا بود و حتی با الکل هم ضد عفونی شد و باز شسته شد، و سپس آب درونش ریخته و چند بار بر روی کاکتوس مذکور، اسپری شد، و فردای آن، تا الآن که حدود چند روزه، کاکتوس رنگ پریده و بیمار گونه(عین مرده و مریض رنگ پریده) سفید مانند شده و هی کوچک و کوچکتر شد، تا الآن که خیلی کوچک شده حدود یک گردوی متوسط، یعنی چند برابر کوچکتر از حالت اولیه، می‌خواستم بدانم چه می‌شود کرد ، فکر می‌کنم هنوز جان دارد، چون قبلا کاکتوس مرده را دیده ام، پلاسیده و پژمرده می‌شود، ولی این بیشتر مریض احوال جلوه می‌دهد، همان فردایش هم تا این حالت را دیدم، خود کاکتوس را(سطحش را) با آب تصفیه شده مرغوب شست‌وشو دادم… تشکر

  20. Ana گفت:

    کاکتوس من داره شل میشه تهش زرد شده چی کنم؟

  21. ر گفت:

    سلام من‌ از این کاکتوس گردا دارم یه چند روزه دورش رو یه چیزایی مثل حشره گرفته ولی هرچی تحقیق کردم ببینم نوع حشره و درمانش چیه نفهمیدم انگار داره به بقیه کاکتوس ها هم سرایت میکنه چون کاکتوس هام کنار همن چی کار کنم ؟میشه راهنمایی بکنید ممنون?

  22. Mobin گفت:

    سلام روزتون بخیر
    روی کاکتوس من تاول هایی رنگ خودش ایجاد شده . نمیدونم دلیلش چیه و تو سایت ها هم چنین مشکلی پیدا نکردم در رابطه با این گیاه 🙁
    ممنون میشم راهنماییم کنین 🙂

  23. علی گفت:

    سلام . بعضی از کاکتوس های من در محل اتصال برگ به ساقه یا در شیار ها نوعی آفت زده که مثل تار عنکبوت هستن. با دستمال کاغذی تمیز می کنم چسب ناک میشه و زرد . چی استفاده کنم . ممنون میشم راهنماییم کنید.

  24. احسان گفت:

    سلام، کاکتوسم نقطه و لکه های بنفش روش افتاده و رشدش هم متوقف شده، خاک و گلدان رو عوض کردم و به جای پر نورتر بردمش اما هنوزم همونطوره. میترسم کود بدم. البته باید بگم از وقتی که پودر آهن بهش دادم اینجوری شد که ۳ ماه میگذره. حالا همه کار کردم که درست شه اما …

  25. کیمیا گفت:

    یه حلزون روی کاکتوسم دیدم

  26. یاسمن گفت:

    سلام
    کاکتوس من گرده و تیغ تیغی
    دو روزه خریدم الان مثل دونه های برف قسمت بالاش دیده میشه و از بالا یه کم تغییر رنگ داده
    علتش چیه؟

  27. فاطمه گفت:

    سلام من کاکتوسم بزرگه حدود ۱ متر است از اول بهار تا الان یعنی پاییز بیرون بود و زرد شده و بی حال قسمت های زرد کاکتوس رو جدا کردم و کاکتوسم رو توی اپارتمان اوردم یعنی الان دچار یخ زدگی شده یا مشکل دیگری داره؟

  28. فاطمه گفت:

    سلام من کاکتوسم بزرگه حدود ۱ متر است از اول بهار تا الان یعنی پاییز بیرون بود و زرد شده و بی حال قسمت های زرد کاکتوس رو جدا کردم و کاکتوسم رو توی اپارتمان اوردم یعنی الان دچار یخ زدگی شده یا مشکل دیگری داره؟……..

  29. ... گفت:

    سلام کاکتوس من از نوع اوچینوعه
    قسمت نزدیک به ریشه رنگش روشن تر شده نزدیک به سفید علتش چیه؟ سرما یا گلدون تاثیر داره؟

  30. OVERWATCH گفت:

    سلام
    من کاکتوس گوش خرگوشی دارم الان چند وقته هعی گوشاش داره میوفته نمیدونم علتش چیه
    میشه راهنماییم کنید
    ممنون

  31. سارینا گفت:

    سلام کاکتوس گورخری من یکی از برگ‌هاش پف کرده از وسط . انگار توش آب جمع شده ، علتش چی میتونه باشه؟

  32. سارایی گفت:

    سلام کاکتوس گورخری من یکی از برگ‌هاش پف کرده از وسط . انگار توش آب جمع شده ، علتش چی میتونه باشه؟

  33. Maari گفت:

    سلام من ی کاکتوس داشتم از ریشه خراب شد انگار ک گندیده باشه الان فقط ی تیکه ازش مونده چندتاهم جوونه کوچیک زده ک اینم داره خراب میشه چکارکنم

  34. احسان گفت:

    سلام کاکتوس های پایه نقره ای من هم داری لک های سفید شدن و نقطه های جوشی سیاه زدن
    راهکار چی هست
    آیا کاری نکنم کاکتوس خراب میشه؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *