گیاهان آپارتمانی, مقالات, نگهداری گیاهان

رایج ترین آفات و بیماری های گیاهان آپارتمانی

تقریبا همه ما در منازل خود از تعدادی از گیاهان آپارتمانی نگهداری می کنیم و به آنها علاقه زیادی داریم اما خیلی از مواقع ممکن است این گیاهان در اثر ابتلا به بیماری های مختلف از بین بروند. جالب است که بدانید که بسیاری از این بیماری ها با روش هایی بسیار ساده و تشخیص به موقع قابل درمان و حتی پیشگیری خواهند بود. در این مقاله با انواع آفات و بیماری های گیاهان آپارتمانی مانند: سفیدک گیاهان آپارتمانی، قارچ گیاهان آپارتمانی ، علت زرد شدن برگ گیاهان آپارتمانی و … و روش های درمان آنها به طور جامع و کامل آشنا خواهید شد.

آفات گیاهان

توجه داشته باشید هرگونه گل و یا گیاه جدیدی که وارد محیط کار و محل زندگی خود می کنید می‌توانند با خود بیماری را وارد کنند. چون آفات و بیماری های گیاهی همانند بیماری های انسانی قابل انتشار و تکثیر هستند. چیزی که باید یاد بگیریم، تشخیص یک گیاه سالم و یا بیمار در مراحل اولیه خودش است.

6 روش اولیه پیشگیری از وقوع بیماری های گیاهی

۱. بررسی سلامت گیاه:

  • قبل از خرید نسبت به سلامت گیاه و نبود علایم بیماری روی آنها اطمینان حاصل کنید.
  • معاینه را از برگ ها مخصوصاً برگ های جوان که رنگی روشن دارند آغاز کنید در برگ های جوان علائم بیماری و ضعف به سرعت و روشنی آشکار می شوند.
  • به خاطر داشته باشید که پشت برگ ها را هم معاینه نمایید یعنی جایی که حشرات برای تجمع آنجا را دوست دارند.
  • از آوردن گیاهانی که دارای حشرات رو و زیر برگ ها ، ساقه ها و یا ریشه های خود هستند و همچنین ساقه‌ها و ریشه های پوسیده دارند ، به محل نگهداری گل و گیاه خود خودداری کنید.
  • علاوه بر بررسی شکل ظاهری گیاهان (ساقه، برگ و گل) ریشه آن‌ها را نیز بررسی کنید. توجه داشته باشید که ریشه‌ها باید به رنگ سفید باشند و ریشه‌های کم پشت و تیره نشانه خوبی نیست.

 

۲.توجه ویژه به شرایط آب و هوایی محل نگهداری گیاه با توجه به نوع و گونه آن:

  • اول از همه باید نور رسیده به گیاه بررسی شود.
  • گیاهان آپارتمانی نیازی به نور مستقیم خورشید و تابش اشعه مستقیم ندارند.بعضی از گیاهان سایه دوست هستند و برخی به نور کامل یا متوسط احتیاج دارند.
  • قرار دادن گیاهان پشت پنجره و در معرض تابش مستقیم نور خورشید باعث سوختگی برگ های گیاهتان می شود چون شیشه گاهی به مانند یک عدسی عمل میکند و نور را روی قطره های آب غبار پاشی شده متمرکز کرده و در محل باعث سوختگی برگ ها می شود.
  • از قرار دادن گیاهان در کنار وسایل گرمایشی تا حد امکان خودداری کنید.

3.چشم از گیاهان خود برندارید:

  • آسیبی که ممکن است از طرف حشرات به گیاهانتان وارد شود را جدی بگیرید. ویروس‌ها و باکتری‌ها، اغلب می‌توانند از طریق حشرات از گیاهی به گیاه دیگر سرایت کنند. برخی از حشرات عامل انتقال ویروس‌ها از یک گیاه به گیاه دیگر هستند.
  • بیماریها می‌توانند از یک برگ آلوده به آفت و بیماری به برگ‌های سالم گیاه سرایت کنند.
  • اگر تعداد برگ های آلوده کم بوده و ظاهر گیاهتتان را بدنما نمی کند برگ های آلوده را معدوم کنید، که تا جای ممکن از گسترش بیماری جلوگیری شود.

4.دقت در هنگام آبیاری گیاهان:

  • همانطور که می دانید کمبود آب باعث خشکی گیاهان می شود و گیاه بعد از مدتی از بین میرود .
  • نیاز مصرفی آب در گیاهان مختلف بسته به نوع و گونه گیاه و شرایط نگهداری اعم از گرما ،سرما ، رطوبت و خشکی محل نگهداری متفاوت است.
  • بسیاری از گیاهان مخصوصاً در هوای گرم تابستان نیاز به غبار پاشی دارند.
  • سعی نکنید که گلدان‌ها را از آب لبریز کنید آب زیاد ممکن است باعث پوسیدگی ریشه ها شود و این پوسیدگی مکان خوبی را برای پرورش قارچ‌ها به وجود می‌آورد که در دراز مدت باعث نابودی گیاه می‌شوند.
  • یکی از آسانترین روش های تشخیص زمان نیاز گیاه به آبیاری این است که انگشت خود را در داخل خاک گلدان فرو برده و خاک گلدان خود را بررسی کنید.اگر تا یک بند از انگشتان خاک مرطوب نبود گیاه احتیاج به آبیاری دارد.

5. استفاده درست از ضایعات برای ساخت کمپوست:

  • اگر می‌خواهید از ضایعات منزل که توانایی کمپوست شدن را دارند استفاده کنید، باید شرایطش را نیز فراهم کنید.
  • برای تولید کود ورمی کمپوست لازم است که ضایعات به اندازه کافی تخریب شده و ساختار اولیه خود را از دست داده باشند. برای اینکه ضایعات به یک کمپوست خوب تبدیل شود، باید در یک محیط در بسته که گرمای لازم را داشته باشد، قرار بگیرد.
  • به هیچ وجه نباید از شاخ و برگ گیاهان آلوده برای ساخت کمپوست استفاده کرد.

برای آشنایی کامل با روش ساخت یک کمپوست خانگی کلیک کنید.

6.اعتدال در استفاده از کود ها و تقویت کننده ها:

  • باید مراقب باشید که بیش از حد معمول کود به گیاه نرسد، چون این کار ریشه‌های گیاه را سوزانده و جذب آب آن را کاهش می‌دهد و این گیاه را در برابر خشکی در سرما و گرما دچار مشکل می‌کند.
  • اگر به اندازه کافی کود به گیاهی نرسد، ضعیف می‌شود. کمبود مواد مغذی باعث ریختن برگ‌ها و ضعیف شدن گیاه می‌شود و گیاهان ضعیف بیشتر در معرض انواع بیماری قرار می‌گیرد.

توجه:

گیاهان خانگی گاهی اوقات با وجود بهترین عشق و مراقبت های شما دچار مشکلاتی می شوند.اکثر اشکالات و بیماری ها با گیاهان تازه وارد می شوند.

هر ماه حداقل دوبار گیاهان خود را شستشو دهید تا فرصت خوبی برای رسیدگی دقیق برای آنها فراهم گردد.
شستشو و تمیز کردن را با شاخ و برگ ها، مخصوصاً شاخ برگ های تازه که رنگ آنها روشنتر است شروع نمایید.یعنی همانهایی که به سرعت علامت های تخریب یا بیماری را بروز می دهند.

شناخت علائم بیماری گیاهان آپارتمانی و روش معالجه آنها

در شناسایی و مداوای بیماری های گوناگون خانگی دقت،هوشیاری و سرعت عمل از عوامل اساسی و موثر می باشند.

نباید اجازه دهید که توسعه بیماری به حدی برسد که از کنترل خارج شده و گیاهان را یکی پس از دیگری نابود کند.

در این قسمت به شرح تعدادی از بیماری های گیاهی که در بین گیاهان عمومیت بیشتری دارند می پردازیم و علائم هر بیماری را با ذکر علت و روش معالجه ی آن توضیح خواهیم داد.

آفات و حشرات گیاهی:

۱-شته ها ( Aphids)

این حشره ی شپش مانند ریز اندازه ای به طول ۳ میلی متر دارد،نوعی حشرهٔ مکنده است که به رنگ های سبز،قرمز،زرد،قهوه ای و سیاه و دارای اشکال گرد ، بیضی، و پهن هستند.این حشره در نوک و زیر برگ های گیاه تجمع کرده و با مکیدن شیره ی گیاه رشد آن را متوقف می سازد.

در نتیجه،برگ های گیاه کمرنگ شده و همچنین باعث پیچیدگی برگ میشود که این پیچیدگی محل مناسبی برای تخم ریزی و پرورش لارو ها است.

شته ها با ترشح ماده ای صمغی (عسل مانند) سبب جذب انگلها ی گیاهی سیاه رنگ می شوند .گیاهان حساسی چون دیفن باخیا و سرخس ها و انواع پیچک ها اکثرا به این آفت مبتلا می گردند.

پیشگیری و مبارزه با شته ها در گیاهان آپارتمانی:

همانند بسیاری از آفات، بهترین کنترل برای شته‌ها روش دفاعی است. گیاهان سالم و نیرومند کمتر از گیاهان ضعیف، گلدانی و تحت‌فشار، مستعد پذیرش آفات هستند.گزینه‌های کنترلی زیادی وجود دارد که بیشتر آن‌ها غیر شیمیایی هستند.

مبارزه غیرشیمیایی:

در قدم اول بهترین روش برای آلودگی‌های سبک این است که شته ها را با انگشتان دست خود یا یک اسفنج پنبه‌ای از بین ببرید. می توانید از یک جریان قوی آب استفاده و آنها را در آب غوطه‌ور کنید. اگر گیاهتان شاخه های ظریفی دارد که تحمل اسپری را ندارد، می‌توانید تمام گیاه را در آب فرو برده تا شته‌ها از بین بروند. گیاه را وارونه بچرخانید و بخشی از شاخ و برگها را با یک سطل آب تمیز در دمای اتاق بشویید. از صابون های حشره‌کش موجود در بازار و یا یک ماده شوینده بدون اسانس استفاده کنید،که به گیاهتان آسیب نرساند. صابون را در یک غلظت ضعیف با آب مخلوط‌کنید (با 1 قاشق چای‌خوری در هر گالن شروع کرده و در صورت لزوم افزایش دهید). بر روی گیاهان اسپری کرده، روی قسمت زیرین برگ‌ها تمرکز کنید.روغن چریش هم می توتند برای از بین بردن شته ها به روش غیرشیمیایی مناسب باشد. روغن چریش از درخت چریش گرفته‌شده و درنتیجه کاملاً آلی است. علاوه بر خواص حشره‌شناسی آن، چریش نیز یک قارچ‌کش است و مزایای سیستمیک دارد (به این معنی که گیاه آن را جذب می‌کند تا بتواند حشرات را کنترل کند که مستقیم با آن‌ها تماس نداشته باشد).

مبارزه شیمیایی: 

با سم مالاتیون ۲ در هزار می توان نسبت به مبارزه و دفع این آفت در فضای باز اقدام کرد منوط بر اینکه سمپاشی در دو نوبت و هر نوبت به فاصله ی ۱۵ روز یک بار صورت گیرد.پس از خشک شدن سم گیاه را با آب تمیز بشویید.در هنگام سمپاشی با پارچه نازکی دهان و بینی خود را بسته و یا از ماسک استفاده نمایید.
به هیچ وجه استفاده از سم به خاطر خطراتی که دارد در آپارتمان توصیه نمی شود.در مواردی که حشره زدگی زیاد می باشد بهتر است که گلدان را معدوم نموده و یا کلیه شاخه های آلوده را چند سانتی متر بالاتر از خاک گلدان چیده و دور بیندازید.چنانچه از گیاه مراقبت کامل نمایید جوانه های آن به زودی ظاهر شده وبه رشد خود ادامه می دهند.

-این حشره بیشتر روی برگ های رنگین نظیر حسن یوسف مشاهده می شود چنانچه این حشره به موقع شناسایی و کنترل نشوند مرگ کلیه گیاهان حتمی است.

2-کنه تار عنکبوتی خالدار (Spotted spider Mite)

این حشره به نام‌های کنهٔ عنکبوتی، کنهٔ دونقطه‌ای و کنه تارتن هم شناخته‌می‌شود. از نشانه های ابتدایی آلودگی کنه دونقطه‌ای ایجاد لکه‌های کلروتیک روی برگ گیاه و پیدا شدن خالهای قهوه‌ای و زرد رنگ می‌باشد.
روی برگ‌های کلفت ممکن است این لکه‌ها ایجاد نشوند. علت ایجاد این لکه‌ها این است که کنه از سلول‌های سطح زیرین برگ تغذیه می‌کند و آن را از کلروفیل که رنگ سبز را به برگ می‌دهد خالی می‌کند. این سلولها بدون کلروفیل، سفید یا برنزه به نظر می‌رسند. آلودگی شدید باعث می‌شود برگ‌ها کاملاً بی‌رنگ و خشک شوند و در نهایت ریزش کنند. جمعیت بالای کنه باعث بی برگی کامل بوته‌ها شده و گیاه به‌طور کامل از بین می‌رود.


کنه تارهای نازکی درمسیر حرکتش می‌تند. معمولاسطح زیرین برگ‌ها کاملاً از تار پوشیده می‌شود. وقتی تعداد کنه‌ها زیاد است تارها سراسر بوته‌های گیاه را می‌پوشانند. آلودگی شدید روی گیاه باعث می‌شود برگ‌ها پیچیده و قهوه‌ای شوند و سپس ریزش کنند.گیاهانی نظیر شفلرآ،آسپارگوس،سرخس و کاکتوس ها به این آفت دچار می شوند.

 راه های پیشگیری  و مبارزه با کنه تارتن خالدار:
  • استفاده از ارقام گیاهی که نسبت به کنه مقاوم هستند.
  • جلوگیری از گرم شدن بیش از حد دمای خانه.
  • آبیاری متعادل تاثیر زیادی درجلوگیری ازخسارت كنه دارد. بیشترین خسارت کنه روی گیاهانی است که دچار تنش آبی هستند.
  • به محض مشاهده اولین نشانه‌های وجود کنه (شامل تار- نقره‌ای شدن سطح برگ و…) برگ‌ها را با آب کاملاً شستشو دهید طوری که زیر برگ کاملاً شسته شود، چون محل تجمع کنه زیر برگ هاست زیرا کنه از بافت زیر برگ، آسان‌تر تغذیه می‌کند.
  • جدا کردن و کندن برگ‌های آلوده و خارج کردن این برگ‌ها از محیط خانه.
  • شستشو با آب خالی ۳ بار در هفته و بعد از آن استفاده از یک کنه‌کش.
  • استفاده از روغن ولک تابستانه.

-در مورد حشره زدگی های شدید مبارزه شیمیایی با استفاده از سموم کنه کش اختصاصی یا حشره کش – کنه کش مانند مايتاك،مروسید،امایت،نیسورون، نئورون و دانیتول و …. (استفاده ي متناوب از كنه كشهاي مختلف الزامي است تا از بروز مقاومت در کنه ها به سموم کنه کش پیشگیری و جلوگیری شود).

3-شپشک آرد آلود (Mealy bugs)

شپشک های آرد آلود یا شته های پشمالو، حشرات مکنده ای هستند که می توانند در کوتاهترین زمان باعث آسیب جدی به گیاه شوند. شپشک ها عسلک یا شیره عسلی تولید می کنند که ماده  ای چسبناک بوده و باعث جذب مورچه ها روی گیاه شده و همچنین سبب رشد قارچ های سیاه در گیاه می شوند. شپشک آرد آلود تقریباً در همه ی مناطق یافت می شوند.این حشرات را پودر سفید رنگی شبیه به آرد پوشانیده است محل تجمع آنان بیشتر در درزهای نوک برگ هایی که در سایه واقع شده اند می باشد.گونه دوم این حشره،حشره های دم کوتاهی هستند که گاهی تا شش هزار عدد تخم می گذارند که با مکیدن شیره گیاهان،آنها را پژمرده و خشک می نمایند.

گیاهانی که بیشتر مورد حملات این حشره قرار می گیرند عبارتند ازساکولنت ها و کاکتوس ها،حسن یوسف ها،کروتون ها،دراسنا ها،سرخس ها و نخل ها می باشند.آلوده شدن گیاهان توسط شپشک آرد آلود به سرعت رخ می دهد و بشکل قابل ملاحظه ای نیز تکثیر و انتشار می یابند، و موجب ضعیف شدن و یا حتی مرگ گیاه نیز می شوند.

راه های مبارزه و پیشگیری از آلودگی :
  • برای مبارزه با شپشک آرد آلود، باید از کوددهی بیش از حد گیاهان جلوگیری کنید. شپشک های آرد آلود در خاک غنی از نیتروژن رشد می کنند، بنابراین مراقب باشید که گیاهان خود را فقط در صورت لزوم تغذیه کنید.
  • با استفاده از یک پارچه یا دستمال کاغذی ، شپشک آرد آلود  را حذف کنید و مطمئن شوید که آنها را حتماً له کرده اید نه اینکه فقط شپشک ها را جابجا کرده باشید.  اگر از پارچه برای له کردن شپشک ها استفاده کردید بلافاصله آنها را با آب بشویید. و اگر از دستمال کاغذی استفاده کردید، آن را در یک کیسه پلاستیکی گذاشته و آنها را دور بیندازید.
    به یاد داشته باشید که باید کیسه های تخم  شپشک آرد آلود را نیز بررسی کنید و آنها را نیز حذف کنید. کیسه های تخم شپشک آرد آلود مانند توپ های پنبه ای کوچک (تخم ها توسط شپشک ها با پوشش پشمی شکل پوشانده می شوند) هستند که به گیاه وصل می باشند.
  • می توانید شپشک های آرد آلود را با یک  اسفنج  پنبه ای که کمی به الکل آغشته کرده اید، خشک کنید.
  • گیاه  آلوده را با مواد شوینده ی ملایم و آب بشویید و با این کار نیز می توانید به کنترل شپشک آرد آلود کمک کرده باشید.
  • گیاهان خانگی آلوده به شپشک آرد آلود را با یک آبپاش روغنی یا صابونی اسپری کنید. با این کار رشد شپشک آرد آلود متوقف شده  یا این آفات خشک می شوند و در نهایت از بین می روند. با این حال، ممکن است کیسه های تخم  این آفات در مکان هایی از گیاه قرار گرفته باشند که نمی توان آن مناطق را به آسانی اسپری کرد.
    – اسپری آفت کش مخصوص کنترل شپشک آرد آلود، بمنظور دستیابی سریع به نتیجه ی مطلوب استفاده می شود. البته استفاده از اسپری های آفت کش، تنها یک راه حل کوتاه مدت برای کنترل شپشک آرد آلود می باشند و نباید بعنوان تنها روش کنترل هجوم آفات استفاده شوند.
  • اگر گیاهان داخل خانه به شدت توسط شپشک آرد آلود، آلوده شده اند، گیاه را دور بیندازید. گاهی اوقاتکنترل شپشک آرد آلود غیرممکن بوده بنابراین بهترین روش جایگزین کردن گیاه آلوده به آفت با یک گیاه سالم می باشد.
4.آفات سپردار (Scales):

این حشره فلس دار بوده و به شکل لکه های بیضی شکل در زیر برگ ها و در طول رگبرگ های اصلی نمایان می گردد.و چون رنگی سبز  یا زرد گونه دارند مشاهده آنها جز در موارد حشره زدگی شدید با چشم غیر مسلح مشکل است.این حشره زدگی ساقه ی گیاه را پوسته پوسته کرده و گاهی برجستگی هایی روی برگ ها و ساقه ها به وجود می آورند که در نتیجه گیاه زرد رنگ شده و می میرد.سپرداران معمولاً کلیه اعضای هوایی گیاه از قبیل ساقه، تنه، شاخه، برگ و میوه درختان میوه را مورد حمله قرار می دهند. این حشرات با فرو بردن خرطوم خود به داخل نسج گیاهی ضمن ترشح مواد سمی از خرطوم خود، از شیره گیاهی نیز تغذیه می نماید. در اثر خسارت شدید، پوست درخت ساختار خود را از دست می دهدو موجب ترک خوردن پوست و ضعف شدید درخت میگردد.گیاهانی چون آرالیاه ها،دراسنا ها،سرخس ها،فیکوس ها،و پیچک ها مورد حمله این حشره قرار می گیرند.

راه های مبارزه و پیشگیری از آلودگی :
مبارزه فیزیکی:

به آرامی با آب و صابون و با برس نرمی پولک ها را از روی برگ ها پاک کرده سپس همه ی گیاه را با آب ولرم بشویید.

مبارزه شیمیایی:

در حشره زدگی های شدید ازسم های حشره کش برای مبارزه استفاده کنید.پس از خشک شدن سم گیاه را با آب ولرم بشویید.

از انجایی که این نوع از شپشکها پوششی دارند که موجب محافظت از آنان می شود بنابراین استفاده از سموم تماسی در مورد آنان چندان موفقیت آمیز نیست زیرا این سموم حتما باید با بدن حشره تماس یابد تا موثر باشد بنابراین باید از سموم سیستمیک استفاده کرد. این سموم وارد جریان شیره گیاهی می شوند و حشره زمانی که از شیره گیاهی مصرف می کند مسموم شده و از بین می رود.بهتر است از سموم سيستميک مانند کنفیدور ،اتیون ،متاسیستوکس و…نيز جهت مبارزه استفاده کرد.

از سموم پیرتروم و مالاتیون در دو نوبت با فاصله ۱۵ روز یکبار نیز میتوانید استفاده نمایید.

5- کرم ها : (Worms)

وقتی که خاک به آسانی آب را جذب نمی کند حضور تعداد زیادی از این کرم را در خاک به ما خبر می دهد.اگر بعد از آبیاری این کرم ها خودشان را نمایان نکردند ،شما باید به کمک فضولاتشان ،آنها را شناسایی کنید .فضولات کرم خاکی به صورت گلوله هایی گلی بر سطح خاک گلدان نمایان می شوند و خاک حالتی سوراخ سوراخ پیدا می کند .گیاه نیز به مرور پژمرده شده و از پایین ساقه شروع به خشک شدن می کند و در این زمان ممکن است که شما مشاهده کنید که سر شاخه ها کاملا شاداب هستند ، اما بخش پایینی گیاه دچار ریزش برگ و پژمردگی شده است .

اگر گیاهی که از آن خوب مراقبت می کردید ، ناگهان خشک شد ، خاک گلدان را خالی کنید و اگر کرم های خاکی را در آن مشاهده کردید ، مطمئنا همین ها باعث مرگ گیاه بوده اند .

راه های مبارزه و پیشگیری از آلودگی :
  • استفاده از خاک های بسته بندی شده و تا حد امکان پرهیز از به کار گیری خاک های باز و یا خاک گلدانی دیگر:

ممکن است که شما خاک را کاملا دیده باشید و هیچ گونه کرمی در آن وجود نداشته باشد و خاک کاملا خشک باشد ، اما تخم های کرم خاکی درون خاک باشند و بعد از اولین آبیاری ، سر از تخم بیرون بیاورند و شروع به فعالیت کنند .

  • شست و شو و ضد عفونی کردن گلدان :

اگر گلدان پلاستیکی باشد ، به راحتی با شسته می شود ، ولی برای گلدان های سفالی بهتر است که از آب جوش برای شست و شو استفاده شود .

  • استفاده از پایه :

گلدان رو روی یک پایه و یا درون زیر گلدانی قرار دهید و یا از گلدان های پایه دار استفاده کنید .هرگز گلدان را درون حیاط قرار ندهید ! با این کار کرم های خاکی به راحتی وارد گلدان می شوند .بهتر است که در زیر گلدان چیزی قرار دهید تا کف گلدان از زمین فاصله داشته باشد تا کرم های خاکی نتوانند وارد گلدان شوند.

  • استفاده از سم :

از سم های مخصوص نیز می توان استفاده کرد ، اما توجه داشته باشید که استفاده از سم ، باعث از بین رفتن تمامی موجودات درون خاک و باکتریها می شود و همانند آکواریوم ، سیکل گلدان نیز از بین می رود ، برای همین حتی توصیه می شود که از آب بدون کلر برای آبیاری گیاهان استفاده شود تا باعث از بین رفتن باکتری های مفید خاک نشود .

  • تعویض خاک :

در زمانی که کرم های خاکی به درون گلدان راه پیدا می کنند ، ممکن است که تنها راه چاره تعویض خاک و ضد عفونی گلدان باشد .بهتر است که در این مواقع ، ریشه گیاه ضد عفونی شده و بعد درون گلدان قرار بگیرد .

6-آفت مینوز برگ :(Leaf Miners)

مینوز برگ دارای انواع مختلفی می باشد، که همگی از نظر ظاهری با یکدیگر مشابه بوده و اثرات تخریبی یکسانی نیز بر روی گیاه دارند. این مینوزها مگس های سیاه رنگی هستند که خود بی ضرر بوده اما لاروهای آنها برای گیاه ایجاد مشکل می کند. در اکثر موارد این آفت، خود را با رد پایی منحنی و موجی شکل با رنگ های زرد یا سفید نمایان می کند و مسیر خود را در داخل برگها باز می کند، از این طریق می توان با دنبال کردن منحنی های سفید رنگ آفت را یافت؛ اما برخی اوقات ممکن است آسیب های این نوع آفت به شکل نقطه ای و یا لکه ای خود را نمایان کنند.

روش مقابله با آفت Leaf Miners

یکی از روش های رایج در از بین بردن این نوع از آفات، استفاده از آفت کش های مخصوص موجود در بازار است. اما مهمترین نکته در استفاده از آفت کش ها، زمان استفاده از آنهاست. زیرا باید مطمئن باشید که این آفت کش به لارو ها نیز می رسد و آنها را از بین می برد، در غیر اینصورت عملیات سم پاشی کار بیهوده ای بوده است. برای اینکه متوجه شوید چه زمانی برای این کار مناسب است، تعدادی از برگ های بیمار را داخل کیسه پلاستیکی قرار داده و هر روز بررسی کنید که ببینید چه زمانی مگس های سیاه کوچک از داخل لارو به بیرون می آیند، در همین زمان یک هفته کامل و هر روز از سم آفت کش مخصوص بر روی آفت اسپری کنید. برخی آفت کش های مینوز برگ نیز وجود دارند که تاثیر مستقیم بر روی لارو ها داشته و در هر زمانی از سال می توانید از آنها استفاده کنید، چرا که دیگر نیازی به منتظر ماندن برای بیرون آمدن مگس ها از لارو ندارید، و این نوع از آفت کش مستقیما بر روی لارو ها تاثیر خواهد گذاشت.

شما می توانید برای از بین بردن طبیعی برای گیاهان آپارتمانی خود بدون سم های آفت کش، از روغن چریش نیز استفاده کنید. این روغن به صورت طبیعی از تعداد لارو های بالغ کاسته و در نتیجه کار، تعداد تخمهایی که مگسهای بالغ میگذارند نیز کاهش می یابد. روش طبیعی دیگر استفاده از زنبورهای پارازیتوئید است که وظیفه خوردن و از بین بردن مینوز برگها را دارد.

15 نشانه بیماری در گیاهان:

1. گیاهان کم پشت با گل های کم
دلیل: نور کم و ضعیف

درمان: بیشتر گیاهانی که داخل منزل نگهداری می شوند روزانه به 14 ساعت نور آفتاب نیاز دارند. در مورد میزان نور لازم برای هر گیاهی که در منزل دارید اطلاعاتی را کسب کنید و به مستقیم یا غیرمستقیم بودن نور یا نیاز به سایه هم توجه کنید.

2. گل های کم و شاخ و برگ زیاد
دلیل: کود نیتروژنی زیاد

درمان: اغلب گیاهان خانگی فقط یک بار در ماه به کود نیاز دارند و در ماه های سردتر این مقدار کمتر هم می شود. برای کوددهی برنامه ریزی داشته باشید و از آن بیشتر کود ندهید.

3.ریزش برگ ها
ریزش برگ ها ممکن است به دلایل زیر اتفاق بیفتد:
  • ریزش برگ های مسن تر که به تدریج انجام می شود و زیاد محسوس نیست و طبیعی میباشد.
  • آبیاری زیاد یا کم. در مورد آبیاری زیاد برگ های زرد شده و به حالت نرم ریزش می کند و در مورد آبیاری کم برگ ها پژمرده و خشک می شوند.
  •  تغییر درجه حرارت ناگهانی محیط زیست گیاه موجب ریزش برگ های آن می گردد.
  • وارد شدن تنش به گیاه و ریزش ناگهانی برگ ها که ممکن است ناشی از هوای ناگهانی گرم یا سرد باشد و یا به دلیل تغییر مکان گیاه اتفاق بیفتد.
  • نور کم
4. زرد شدن برگ ها
زرد شدن برگ ها به دلایل زیر اتفاق می افتد:
  •  زرد شدن برگ های مسن پایین گیاه خصوصاً در گیاهان بند دار نظیر یوکا و دراسینا طبیعی است.
  •  آبیاری بیش از حد مخصوصاً در زمستان
  • آبیاری کم یا خشک هوا که در این صورت نوک برگ ها و حاشیه آن نیز زرد و خشک می شود
  • کمبود مواد غذایی
  •  نور شدید آفتاب و رطوبت کم
  •  هوای آلوده
  •  کمبود ازت
  • دمای پایین یا کم بودن جای گلدان برای ریشه ها
  • زهکشی ضعیف خاک 
 درمان: اگر آب و هوا ناگهان تغییر کرد، نباید گیاه را نزدیک بخاری بگذارید تا به تغییر ناگهانی محیط زیست واکنش بدهد. گلدان را چک کنید تا زهکشی مناسب و کافی داشته باشد و ریشه های گیاه در گلدان جای مناسبی داشته باشند.

-اگر برگ ها زرد شده ولی محکم وسالمند علت این امرمعمولا وجود آهک در کود و خاک گیاه است علت دیگر این امر استفاده از آب آهکدار یا آب سنگین جهت آب دادن به گیاه است.

5. برگ های سوخته
دلیل: نور مستقیم زیاد

درمان: گیاه را از مقابل نور مستقیم آفتاب به جایی با نور غیرمستقیم منتقل کنید، برگ های آسیب دیده را هرس کنید و آبیاری عمیق و گهگاه را ادامه دهید تا ریشه بهتر رشد کند. از کوددهی زیاد خودداری کنید، زیرا این کار سوختگی گیاه را تشدید می کند.

6.سبز شدن برگ های رنگی
دلیل:کوچک و تنگ شدن برگ های بالای گیاه و  نیز باریک شدن ساقه گیاه توضیح ساده این حالت این است که نور کافی به گیاه نمی رسد

درمان: در این حالت گلدان حاوی گیاه را به پنجره نورگیر نزدیک کنید.

7. قهوه ای شدن نوک برگ ها
دلیل: کود یا آفت کش زیاد، خاک خشک، دمای پایین، هوای داغ، نمک انباشته یا فاسد شدن ریشه

درمان: به بیشتر گیاهان خانگی حداکثر ماهی یک بار باید کود داد. گلدان ها را در سینی ها کم عمق پر از ماسه بگذارید و آنها را پر از آب کنید تا رطوبت اطراف گلدان افزایش یابد (گلدان باید روی ماسه و بالاتر از سطح آب قرار بگیرد). یک بار در ماه آب کافی در بالای خاک بریزید تا نمک اضافی از آن خارج شود.

8. برگ های کوچک یا پژمرده شدن گیاه
دلیل: خاک زیاد خیس یا خشک است

درمان: روتین آبیاری برای خودتان درست کنید که گهگاه ولی عمیق باشد تا رشد ریشه افزایش یابد و از فاسد شدن ریشه جلوگیری شود. اگر به فاسد شدن ریشه شک دارید، گیاه را از گلدان درآورید و سیستم ریشه ها را بررسی کنید و ریشه های عفونی (نوک سیاه شده ریشه ها با پوسیدگی چسبناک) را ببرید و با مخلوط گلدانی استریل و یک گلدان جدید، جای گیاه را عوض کنید.

9. خال های روی برگ ها
دلیل: خال های برگی قارچی، خال های آبی

درمان: اگر گیاه شما عفونی شده است، باید آن را از گیاهان دیگر جدا کنید و برگ های عفونی را ببرید. برای پیشگیری از خال دار شدن باید تهویه هوا را بیشتر کنید یعنی فاصله بین گلدان ها را افزایش دهید و مواظب باشید که هنگام آبیاری، آب روی برگ ها نپاشد.

10.پژمردگی
دلایل : یکی خشکی زیاد – طولانی خاک گلدان و دیگری آب بسیار فراوان است .

درمان:اگر علت آب زیاد است برای مدتی به گیاه آب ندهید همچنین می تواند به علت کیفیت خاک و نیر تغییر مکان گیاه در اثر عدم استفاده از امکانات قبلی ، گیاه به اصطلاح قهر کرده باشد بهتر است تغییر مگان گیاه در تاریکی مطلق انجام گیرد.

11.پوسیدگی

دلیل: پوسیدگی بیمار بودن گیاه یا شرایط نامساعد رشد ، آب دادن زیاد در زمستان و یا ریختن آب روی برگ ها در شب می باشد.

12. زرد شدن نوک برگ ها و سپس قهوه شدن آنها: کل برگ ممکن است بمیرد
بیماری: سیاه تاول

درمان: برگ های عفونی را ببرید. از اسپری کردن آب به برگ ها اجتناب کنید.

13. رشد قارچ پودری سفید روی شاخ و برگ ها
دلیل: کپک پودری

درمان: تهویه هوای اطراف گلدان را بیشتر کنید و شاخ و برگ عفونی را قطع کنید.

14. ریشه های نرم قهوه ای و سیاه، گیاهان پژمرده
دلیل: فاسد شدن ریشه یا ساقه

درمان: از آبیاری زیاد پرهیز کنید. گیاه عفونی را حذف کنید، ریشه های فاسد شده را قطع کنید و با ترکیب گلدانی استریل و گلدان تمیزی، جای گیاه را عوض کنید.

15. رشد نکردن و از ریخت افتادن گیاه
بیماری: کپک بوتریتیس

درمان: گیاه بیمار را ایزوله کنید و قسمت های عفونی را ببرید. تهویه هوا در اطراف گلدان را با افزایش فاصله بین گلدان ها، بیشتر کنید.

رایج ترین بیماری های گیاهان آپارتمانی

  • پوسیدگی

کلا پوسیدگی ساقه ها نشانه آبیاری زیاد مخصوصا در فصل زمستان است .آبیاری زیاد و انباشته شدن آب در گلدان باعث خفگی و پوسیدگی ریشه ها می شود که در نهایت گیاه را از بین میبرد.

روش مبارزه : گیاه را در محل گرم نگه داشته و برای مدت کوتاهی از آبیاری آن خودداری کنید تا خاک آن کاملا خشک گردد سپس با فواصل بیشتری به آن آب بدهید.

  • سفیدک

پیدایش سفیدک روی ساقه ها و برگ ها در فواصل فصل تابستان به دلیل تعداد زیادی گیاه یا گلدان نزدیک به هم و یا آب زیاد می باشد.

روش مبارزه: به طور کلی انواع پوسیدگی ها و سفیدک ها و زنگ های گیاهی ناشی از آلودگی خارجی است و برای مبارزه باید از پودر قارچ کش استفاده کرد که از محل معتبری تهیه گردیده است.

https://iranderakht.com/buy-house-plant/

56 دیدگاه در “رایج ترین آفات و بیماری های گیاهان آپارتمانی

  1. مهدی برآرش گفت:

    سلام،خسته نباشيد. من یک هسته انبه رو بعد از جوانه زدن گذاشتمش توی گلدون.بعد از اینکه برگ های انبه رشد کردن حالا یک حالت خشکی در حاشیه و خورده شدن گرفتن. البته کلا چهار پنج برگ بیشتر نداده و تازه یک هفته هست که ساقه و برگ داده و در این مدت به این شکل در اومده. خودم میتونم جلوی از بین رفتنشو بگیرم یا باید ببرمش پیش باغبون؟

    1. ناشناس گفت:

      واقعا متاسفم من و دوستم هر دو انبه کاشته بودیم واین علاعم رو توش مشاهده کردیم بعد از مدتی هر کاری کدیم ولی مردن من خیلی بهش وابسته بودم وخیلی هم گریه کردم به هر گل فروشی ای هم که بردم هیچکس جواب درست حسابی بهم نداد اگه جای تو بودم عجله می کردم و میبردم به جایی که اقلیمش مناسب باشه البته باز مطمئن نیستم

      1. مسعود حاتمی گفت:

        ببخشید هسته انبه را همانطوری می‌گذارید داخل خاک و بهش آب می‌دین؟ چقدر باید داخل خاک بشه؟

        1. علیرضا گفت:

          سلام بهتره اول پوست چوبی آن را اهسته از ان جدا کنیم

        2. ماندانا گفت:

          سلام
          ببخشید مزاحم میشم
          متاسفانه شمشادی دارم که پس از یکسال، لکه‌های قهوه ای روی تعدادی از برگهاش ظاهر میشه و باعث ریزش زودرس برگهای قهوه‌ای شده میشه.
          گلدان بزرگی داره و البته طی یکسال کود مخصوص هم طبق دستورالعمل گرفته. حداقل دوبرابر زمان خرید شده و جوانه های زیادی داره.
          ممنون میشم بفرمایید علتش چیه؟

    2. سمیه گفت:

      سلام گل پتوس من بی حال شده ولی پشت برگهاش هیچ آفتی نیست میشه لطفا راهنمایی بفرمایید

      1. کیانا والی گفت:

        سلام بهتر بود شرایط نگهداریتون رو می گفتین تا بهتر راهنماییتون کنم ولی در کل بیحالی پتوس ممکنه به علت آبیاری زیاد باشه. قبل از آبیاری چک کنید که رویه خاک خشک شده باشه.

    3. Mahdi گفت:

      سلام مشکل گیاه شما پشه قاچی هستش که بایه سرچ ساده راه حلشو میفهمید

    4. حسین میلانی گفت:

      سلام.من با تقسیم ریزوم گل صد تومانی اقدام به تکثیر اون کردم اما پس از دو ماه رشد گل متوقف وتمام‌برگها لوله شدند.
      با لوپ بررسی کردم هیچ نوع افت ظاهری وجود نداشت.
      ایا ممکن هست الودگی قارچی ریشه یا ویروسی باشه؟
      از راهنما یی تون ممنونم.

  2. سعید مسعودیان گفت:

    سلام .
    من دو گل کاغذی و یک شفلر بزرگ تو آپارتمانم دارم که هر سه آفت زده بودند . گل کاغذی شته زده بود و برگهای شفلر قارچ زده شده بود .
    تو آپارتمان با وجود بچه کوچک نباید سم‌پاشی شود .
    از مخلوط یک لیتر جوشانده تنباکو با یک قاشق شامپو زرد و یک قاشق روغن مایع استفاده کردم . موثر بود .
    سم پاشی در محل نگهداری گیاهان در آپارتمان خیلی خطرناک است و بوی سم تا روزها باقی می ماند .

  3. سمیرا گفت:

    چقدر جامع بود.. ممنون

  4. M گفت:

    روی ساقه و پشت برگ های بعضی گل های من دونه های ریز سفیدی ایجاد شده که مثل شکرک می مونه وسی می دونه چیه و چیکار میشه کرد ؟

    1. کیانا والی گفت:

      سلام آفت شپشک آردآلود است. سم مخصوص تهیه و استفاده کنین.

  5. کمالی گفت:

    سلام گیاه پتوس 3 هفتس خریدم یکی از گلدانها برگهای جدیدش رگه رگه زرد شده و کوچکتر از برگهای دیگر است ساقش هم شروع به زرد شدن کرده. همچنین برگهای قدیمی نوکش سوخته. اگه میشه کمکم کنید میترسم از بین بره
    در نور غیر مستقیم است گیاه

  6. نیلوفر ?? گفت:

    با سلام
    حدودا ۴۰ روزی میشه که خاک گیاه کاج مطبقم را دادم عوض کردن اندازه کاجم ١٨۰سانتیمتر بود بخاطر همین اومدن تو خونه عوض کردنو با خودشون کود و خاک برگ هم آوردن و گلدونشون رو هم بزرگ کردیم بعد یه هفته روی برگاش چیزی مثل تارعنکبوت دیدم باهاشون تماس گرفتم سم دیازینون دادن درفاصله ١۵روز و سه بار ولی بازم هرروز برگای سبزش میریزن نمیدونم واقعا چیکارکنم …امروز هم یه کرم به اندازه ٢سانتی متر تو خاکش دیدم و زود اونو برداشتم ضمنا حشره های ریز شبیه مگس خیلی کوچیک هرروز رو سطح خاکش پرواز میکنن …مشکل کاج من چیه ؟

    1. کیانا والی گفت:

      سلام به دلیل شوک جابه جایی و بعد هم حمله آفت گیاه ضعیف شده. سمپاشی رو تا از بین رفتن کامل آفت ادامه بدین و مراقبت های لازم رو انجام بدین تا گیاه سرحال بشه. کمبود نور آفتاب و آبیاری بیش از اندازه می تونه باعث ریزش برگ ها بشه. این دو مورد رو بررسی کنید و اگه مشکلی هست سریعا برطرف کنید.

  7. نیلوفر گفت:

    با سلام
    حدودا ۴۰ روزی میشه که خاک گیاه کاج مطبقم را دادم عوض کردن اندازه کاجم ١٨۰سانتیمتر بود بخاطر همین اومدن تو خونه عوض کردنو با خودشون کود و خاک برگ هم آوردن و گلدونشون رو هم بزرگ کردیم بعد یه هفته روی برگاش چیزی مثل تارعنکبوت دیدم باهاشون تماس گرفتم سم دیازینون دادن درفاصله ١۵روز و سه بار ولی بازم هرروز برگای سبزش میریزن نمیدونم واقعا چیکارکنم …امروز هم یه کرم به اندازه ٢سانتی متر تو خاکش دیدم و زود اونو برداشتم ضمنا حشره های ریز شبیه مگس خیلی کوچیک هرروز رو سطح خاکش پرواز میکنن …مشکل کاج من چیه ؟

  8. نیلوفر گفت:

    با سلام حدواد ۴۰روزی میشه خاک کاج مطبقم رو که ١٨۰س شده رو دادم خونه عوض کردن با خودشون چند بسته کود و خاکبرگم اورده بودن و گلدونش رو هم بزرگتر کردیم بعد یه هفته روی برگاش چیزی مثل تار عنکبوت دیدم تماس گرفتم گفتن سم دیازینون به فاصله ١۵روز و سه بار روی گیاه اسپری کنید ولی نتیجه نداد و هر روز برگای سبز بیشتری از کاجم میریزه دوتا ساقه ش کلا بدون برگ شده امروز هم یه کرم باندازه ٢سانتیمتر تو خاکش دیدم برداشتم ضمنا هر روز چندین حشره های بالدار سیاه مثل مگس کوچیک روی سطح خاکش پرواز میکنن رو خاکش میشینن هر ۴روز اب میدم بهش و جاشو هم عوض نکردم همون جای قبلیه …جلوی پنجره س و نور مستقیم خورشید هم بهش نمیخوره …مشکل کاج من چیه ؟

    1. نویدرضایی گفت:

      سلام چندبار می پرسی عزیزم آخ آخ خدا شفابده انشاالله براش زاغ اسفند کن واگر خوب نشد. یک حمد وسه قل هوالله براش بخون تمام خودتو اذیت نکن

      1. احمد گفت:

        خخخ
        لعنتی جذاب کلی خندیدم
        دمت گرم من دوتا کاج یکی مطبق یکی هم کاج نینا ازم همینطور سبز خشک شدن اخرهم دلیلش و نفهمیدم

  9. ماهك گفت:

    سلام من ، گياه هاي زيادي توي خونه دارم ، از جمله يه مدل شفلرايي كه تا سقف خونه بزرگ شده ، به تازگي يه درختچه آراليا خريدم و روز اول بررسي كردم و نشانه اي از آفت رو مشاهده نكردم چند روزي هم جدا از گياه هاي ديگه نگرش داشتم ، الان حدودا ١٠ روزي ميشه كه بغل گياه هاي ديگه گذاشتمش و تازه امروز متوجه شدم اين گياه زير برگ هاش آفت سپردار داره ، سريع جداش كردم از بقيه گياه هاي ديگه ، ولي به شدت نگرانم كه نكنه به درختچه هاي ديگم كه ساليان سال بزرگشون كردم اين آفت منتقل شده باشه ، به نظرتون ، اين مدل آفت ، توي ١٠ روز سريع منتقل شده به بقيه گياه ها ؟ ، و اينكه چه سمي براي اين آفت بگيرم ، ممنون ميشم راهنماييم كنين

    1. کیانا والی گفت:

      سلام می تونین بقیه گیاهان رو بررسی کنید و ببینید آفت گرفتن یا نه. تو این مرحله اگر سریع تشخیص بدین می تونین با حذف فیزیکی همه آفت ها رو جدا کنید تا بیشتر گسترده نشن. برای شفلرای آلوده هم می تونین از سموم سیستماتیک مثل اتیون، استامی پراید یا کونفیدور طبق دستورالعمل روی بسته استفاده کنید.

      1. ماهك گفت:

        يك دنيا ممنونم از راهنماييتون ???

      2. فهیمه گفت:

        سلام وقت بخیر روی سطح خاک گلام یه چیزای پودری سفیدی میشه راهنماایی کنید که مشکلش چیه

  10. ژیلا ارکیان گفت:

    سلام خستەنباشید یک گل کروتون دارم کە خیلی خوب ازش مراقبت میکنم و از نور کافی و ابیاری و کودهی خوبی برخوردار است چند روزی است جوانە میزند اما جوانەها بزرگ نمیشوند و میریزند امروز متوجە شدم در خاکش موجودات ریزی شبیە سوسک وجود دارە سریعا اون رو بە بیرون بردم
    خواهشا راهنماییم کنید

    1. کیانا والی گفت:

      سلام عکس واضحی از گیاه و آفت به اینستاگرام ایران درخت بفرستین تا بهتر بتونیم راهنماییتون کنیم: iranderakht

    2. میثم گفت:

      شما سم دیازینون به نسبت 2در 1000 استفاده کنین

  11. هادی گفت:

    سلام. پیتوس های من قبلا سفیدک زدند و با پنبه و مقداری آفت کش به فواصل ی هفته درمیان از بین بردمشون. و مانع از رشد برگ های جدید میشدند که پیتوس های جدید رشد کنند. ولی الان ی مشکل جدید پیدا کردن. سطح خاک گلدان های نزدیک به پیتوس مثل قاشقی و خود پیتوس ها همگی زرد رنگ شدندو اصلا نمی دونم که چه کنم

    1. کیانا والی گفت:

      سلام اگر خاک تغییر رنگ داده بهتره سریعتر عوضش کنید.

  12. سمیرا گفت:

    سلام
    خسته نباشید
    نخ ماداگاسکارم شپشک اردی داره از سم مالاتیون استفاده کردم. رو برگهاش لکه هایی ظاهر شده و داره برگاش مرتب میریزه. چه کار کنم هم شپشکه برنگرده هم گیاهم زنده بمونه؟?

    1. کیانا والی گفت:

      سلام سم رو چه مقدار و به چه صورت استفاده کردین؟

  13. آزاده گفت:

    سلام من یک گل آگاولاله ای خیلی بزرگ دارم که اطرافش پاجوش های زیادی داشت ۶یا هفت ماه پیش پاجوش هارو جداکردم وخاک گلدان رو هم عوض کردم چون همش ریشه بود درضمن از خاک برگ استفاده کردم حالا بعداز چند ماه متوجه شدم برگ های پایینی قسمت زیرین پژمرده میشه وحالت افتادگی دارن چه کار کنم گلم از بین نره ممنون

    1. کیانا والی گفت:

      سلام می تونین عکس گیاه رو به اینستاگرام ایران درخت بفرستین تا بهتر بتونیم راهنماییتون کنیم: iranderakht

  14. مهناز گفت:

    سلام گل پرنده‌ بهشتی من نوک برگهایش زرد شده و داره قهوه‌ای میشه تازه گلدون رو عوض کردم میشه راهنمایی کنید چکار کنم متشکرم

  15. سارا گفت:

    باسلام و وقت بخیر . روی سطح خاک گلدانهای من حشرات فوق العاده ریز و سفید رنگی در حال حرکت هستند. میشه بفرمایید چی هستند و راه مبارزه شون چیه ؟

    1. ملنلی گفت:

      گلدان های منم دارند، ایا متوجه شدین چی هستن و چه سمی باید استفاده کنید؟

  16. علی اکبر گفت:

    سلام روی قسمتهای پایین شاخه و برگ سرخس سفیدک زده. چی هست و چکار کنم؟؟

  17. سارا گفت:

    سلام
    وقتتون بخیر
    من یک گلدون از گل قاشقی دارم،که امروز متوجه شدم تو خاکش قارچ در اومده،با کلاهک قهوه ای و ساقه سفید…
    مشکل چیه و چه کار باید بکنم؟

  18. zahra گفت:

    سلام وقت بخیر گل شفلرا دارم که داخل خاکش کرم وجود داشته با سم‌ از بین بردم ولی رشد گیاهم کم شده از برگ های ابلقی کم کم به برگ سبز تبدیل میشه ولی از حالت درخشش و شادابی افتاده لطفا راهنمایم کنید

  19. پگاه گفت:

    سلام من روی گیاه سانسوریام ۲ کرم کوچک سفید دیدم بتید چی کار کنم؟

    1. علی گفت:

      سلام آگلونما ی خوبی داشتم خیلی سریع رشد میکرد و برگ اضافه میکرد رو برگهاش سفیدک زد تو خاکش هم پر هزار پا بود
      سم زدم خاکشم عوض کردم انگار سوخت یکدفعه ظرف سه چهار روز ۲۰ تا برگش زرد شد برگهای زرد رو کندم ۱۰ ۱۲ تا برگ دیگه داره راهی هست که نجاتش بدم ؟

      برگها شو با شیر شستم روز بعد با آب
      امروز هم کلا رو خاکش آب گرفتم گفتم شاید سم ها شسته بشه بره
      چکار کنم آیا راهی هست ؟

  20. علی گفت:

    سلام آگلونما ی خوبی داشتم خیلی سریع رشد میکرد و برگ اضافه میکرد رو برگهاش سفیدک زد تو خاکش هم پر هزار پا بود
    سم زدم خاکشم عوض کردم انگار سوخت یکدفعه ظرف سه چهار روز ۲۰ تا برگش زرد شد برگهای زرد رو کندم ۱۰ ۱۲ تا برگ دیگه داره راهی هست که نجاتش بدم ؟

    برگها شو با شیر شستم روز بعد با آب
    امروز هم کلا رو خاکش آب گرفتم گفتم شاید سم ها شسته بشه بره
    چکار کنم آیا راهی هست ؟

  21. shirin گفت:

    با سلام وقتتون بخیر، ببخشید من یک گل اریکا خریدم فعلا ی هفته نشده. متاسفانه از اول لکه های قهوه ای داشت و اینکه بنده روز اول آب ندادم بهش
    برگهای قسمت پایینش زرد شده و برگهای قسمت بالایی تا حدی طرواتشو از دست داده امروز هم ی هزارپا توش دیدم ??. آیا امیدی بهش هست که درست شه؟ یا کلا خراب شده؟ چه پیشنهادی میدین??????
    گلدونش نسبتا بزرگه (قطر ۳۵) نسبت به خود گیاه ( کم تراکم ولی نسبتا قدش بلنده)

  22. ایلین قربانی گفت:

    سلام وقت بخیر
    من یه‌گل حسن یوسف دارم که روی ساقه و برگ هاش سفیدی هایی مثل کپک ایجاد شده جدیدن و مخملی شکلن
    چیکار کنم ممنون میشم راهکار بهم بگید

    1. حمید گفت:

      اول این گل رو از بقیه گلها و گلدانها جدا کنید. بعد سزح خاک گلدان رو با پلاستیک بپوشونید و با یک دستمال و الکل( مایع طرفشویی رقیق شده با اب هم میشه) کل برگها و ساقه ها رو تمیز کنید. به طوری که افت روی خاک نریزه و هیچ اثری هم ازش روی گیاهتون نمونه. بعد با استفاده از سم کنفیدور گیاهتون رو کامل سم پاشی کنید. این کار رو دو بار دیگه هم به فاصله ده روز انجام بدید تا انشاالله مشکلتون حل بشه. حتما شرایط مناسب رو هم برای گیاهتون فراهم کنید. جایی که نور کافی و تهویه مناسب داشته باشه و حتما هوا در جریان باشه.

  23. .... گفت:

    عالی بود واقعا ممنونم

  24. ماهورا گفت:

    سلام من یک گیاه شفلرا دارم که برگها بدون تغییر شکل ریزش دارند برگ های پایینی متوجه شدم چند تاول قهو ایی روی ساقه و برگ هست که داخل تاول ها پودر سفید مانندی وجود داره.همچنیین گل بنجامینم این تاول ها داره ولی ریزش برگ نداره

  25. Natalia گفت:

    سلام‌وقت بخیر
    گیاه من بچه که میده باز نشده یا زرد میشه یا کوچولو میمره یا زخم و میشه خود بخود
    یبار با یه گلفروشی صحبت کردم گفت باید هرس کنید گلدونتو منم برداشتم به شیوه ایشون هرس کردم و گلم‌ مرد و فقط یه شاخش موند و اون یه شاخه رو اینقدر بهش رسیدگی کردم تا دوباره جون گرفت
    ولی الان مشکلش اینه و خیلی ناراحت میشم اینجوری میبینمش‌چون هم خیلی رسیدگی میکنم هم اینکه اصلا پربار نمیشه که هیچ تا میاد چندتا برگ نو بده همش میریزه و میسوزه تو نطفه

  26. نفس گفت:

    من سوالی داشتم از خدمتتون
    من گیاه ایپومیای آپارتمانی دارم،اما جدیدنا این گل من جوانه های کوچولو میزنه اما نمیتونه رشد کنه و از ساقه سست و لس و بی جون میشه و برگش چروک میشه و مجبوری جداش کنی
    بنظرتون گیاه من چش شده؟

  27. شهناز گفت:

    بتازگی متوجه شدم موقع اب دادن سانسوریای ابلقم ته زیر گلدانی پر از موجودات سفیدرنگ ریزی میشود به نظرتون انگل داره یا خاکش الوده شده

  28. فاطمه گفت:

    سلام من بذر گوجه فرنگی و فلفل و سبزی تربچه و ریحان و جعفری کاشتم داخل خونه و اونها رو پشت پنجره خونه نگه میدارم بنظر شما خراب نمیشن

  29. فاطمه گفت:

    سلام من میخوام بدون گیاهانم انواع آفات گرفتن شته مگس سفید مگس سیاه کوچک سوسک های کوچک مورچه و یک نوع پروانه های کوچک و از چه آفات کش استفاده کنم که گیاهم رو نجات بدم

  30. Sajad گفت:

    سلام توی گلدون زاموفیلیای من حشرات ریز و سفید رنگی شبیه کرم ولی دست و پا دارن و خیلییی ریز بخصوص بعد از آبیاری روی سطح خاک مشاهده میشن. چی هستن و راه مقابله باهاش چیه. لطفا راهنمایی کنید

  31. مهتا گفت:

    سلام خسته نباشید من گیاه نعناع چند روزی است که توش قارچ آمده سم زدم ولی قارچ ها کمتر شده ولی ازبین نرفته چی کارکنم

  32. باران گفت:

    سلام روی خاک گلدان نخل مردابم لاروهای کوچیکی دیدم که شبیه هزارپابود وتعدادزیادی هم هست.گیاه داره از ساقه لکه های زرد میگیره وخشک میشه چه سمی باید بزنم؟

  33. زهره گفت:

    سلام
    روی گیاه حسن یوسف من گیاهی بصورت نخ زرد رنگ رشد کرده و به ساقه ها پیچیده .
    آنها را می کنم ولی باز رشد می کنه .علتش چیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *