گیاهان دارویی, مقالات

با 7 مزایای گل کلم برای سلامتی آشنا شوید

همه ما با گل کلم و طعم بی‌نظیر آن به خصوص در انواع شور و ترشی های خانگی آشنا هستیم. این سبزی خوش طعم سرشار از مواد مغذی و خاصیت ضد التهاب است و خواص ضد پیری از دیگر مزایای آن است. اخیراً محبوبیت گل کلم رو به افزایش است و در انواع غذاهای سنتی و فست فودها استفاده می‌شود. افزایش استفاده از این سبزی سفید ممکن است برای برخی تعجب آور باشد ، اما از منظر تغذیه منطقی است. در این مقاله با ما همراه باشید تا با هفت دلیل ضرورت استفاده از گل کلم آشنا شوید.

7 فایده گل کلم برای سلامتی

7 فایده گل کلم برای سلامتی

7 فایده گل کلم برای سلامتی

1. گل کلم سرشار از مواد مغذی است

یک فنجان گل کلم خام بیش از 75٪ از حداقل هدف روزانه ویتامین C را تأمین می کند. علاوه بر کمک به ایمنی بدن، این ماده مغذی برای ترمیم DNA و تولید کلاژن و سروتونین ( ماده ای که از پیری جلوگیری میکند و باعث خواب سالم می شود) مورد نیاز است.

ویتامین K موجود در گل کلم (20٪ هدف روزانه در هر فنجان) برای تشکیل استخوان مورد نیاز است و کمبود آن به افزایش خطر شکستگی مربوط می شود. کولین گیاهی ، تقریباً 10٪ از هدف روزانه هر فنجان ، در خواب ، حافظه و یادگیری و حرکت عضلات نقش دارد. گل کلم همچنین مقادیر کمی از سایر مواد مغذی ضروری برای بدن از جمله ویتامین های گروه B ، فسفر ، منگنز ، منیزیم و پتاسیم را نیز فراهم می کند.

گل کلم سرشار از مواد مغذی است

گل کلم سرشار از مواد مغذی است

2. گل کلم ضد التهاب است

ترکیبات بیو اکتیو موجود در گل کلم باعث کاهش التهاب می شود. همچنین گل کلم غنی از آنتی اکسیدان است و از جمله سبزیجات شناخته شده برای مقابله با استرس اکسیداتیو محسوب می‌شود. به طور خلاصه ، استرس اکسیداتیو زمانی اتفاق می افتد که عدم تعادل بین تولید رادیکال های آزاد آسیب رسان به سلول و توانایی بدن در مقابله با اثرات مضر آنها اتفاق بیفتد که این عمل باعث پیری زودرس و بیماری های خطرناک می‌شود

3. گل کلم و مقابله با سرطان

گل کلم یکی از خانواده سبزیجات چلیپایی است که شامل جوانه های بروکسل ، کلم پیچ ، کلم بروکلی ، کلم ، سبزیجات و بوکچوی نیز می باشد. این سبزیجات به کاهش خطر بیماری قلبی و سرطان ، دو عامل اصلی مرگ و میر در جهان کمک می کنند.

این گیاهان حاوی مواد طبیعی هستند که از خمیدگی ها و شاخه های رگ های خونی ( مناطقی که بیشتر در معرض التهاب هستند ) محافظت می کنند و آن را به یک محافظ قوی قلب شما تبدیل می کنند. 

همچنین نشان داده شده است که مواد طبیعی موجود در این سبزیجات عوامل ایجادکننده سرطان را از کار انداخته و رشد و گسترش سرطان را متوقف می کنند. مروری بر تحقیقات موجود نشان داد که رابطه ای معکوس بین مصرف سبزیجات چلیپایی و خطرات بیماری های قلبی ، سرطان و مرگ ناشی از هر علتی وجود دارد و هیمن امر باعث می شود گل کلم به عنوان یک ماده غذایی اصلی محافظت کننده از سلامت شناخته شود.

گل کلم و مقابله با سرطان

گل کلم و مقابله با سرطان

4. گل کلم با پیری مبارزه می کند

برخی مطالعات نشان می دهد که مواد طبیعی موجود در گل کلم ، مانند سولفورافان ، ممکن است ژن ها را تحت تأثیر قرار دهد که روند بیوشیمیایی پیری را کند می کند. همچنین نشان داده شده است که ترکیبات گل کلم از عملکرد مغز و سیستم عصبی محافظت می کند و فراموشی مربوط به افزایش سن را کاهش می دهد.

5. گل کلم به شما در سم زدایی کمک می کند

ترکیبات طبیعی موجود در گل کلم در سم زدایی نقش دارند. بسیاری از متخصصان بهداشت واژه سم زدایی را دوست ندارند ، زیرا این واژه اغلب بیش از حد مورد استفاده قرار می گیرد و بیش از حد اغراق آمیز است. اما سم زدایی در اصل به معنای کمک به غیرفعال کردن مواد شیمیایی بالقوه آسیب رساننده ، یا سریعتر خارج کردن آنها از بدن است.

گل کلم به شما در سم زدایی کمک می کند

گل کلم به شما در سم زدایی کمک می کند

6. گل کلم سرشار از فیبر است

فیبر موجود در گل کلم ( تقریباً 12 گرم در هر گل متوسط ) از سلامت دستگاه گوارش پشتیبانی می کند، نظم روده را تقویت می کند و باکتری های مفید روده را که به ضد التهاب، ایمنی بدن و خلق و خو مرتبط هستند را تغذیه می کند.

توجه به این نکته مهم است که گل کلم یک ماده غذایی FODMAP است ، بنابراین ممکن است برای برخی از افراد به ویژه افراد مبتلا به سندرم روده تحریک پذیر یا IBS ناراحتی گوارشی ایجاد کند. مواد غذایی FODMAP ممکن است منجر به نفخ ، درد ، گرفتگی عضلات و نفخ شکم شوند. اگر سیستم هضم حساس دارید یا عادت به خوردن فیبر زیاد ندارید ، در صورت افزایش مصرف گل کلم، ممکن است به بعضی از مشکلات گوارشی معمول دچار شوید.

7. گل کلم و کاهش وزن

فیبر موجود در گل کلم با افزایش سیری ، تأخیر در بازگشت گرسنگی و کمک به تنظیم میزان قند خون و انسولین، از مدیریت وزن پشتیبانی می کند. یک فنجان خام گل کلم حدود 3.5 اونس آب تأمین می کند که به تقویت سیری کمک می کند و خوردن گل کلم به جای برنج سفید می تواند به طور جدی کالری و کربوهیدرات را جابجا کند ، بدون اینکه نیازی به از بین بردن حجم باشد.

سه چهارم یک فنجان گل کلم مرغوب حاوی حدود 25 کالری و 1 گرم کربوهیدرات خالص (3 گرم در کل با 2 گرم فیبر) است. این در صورتی است که همان وعده برنج سفید پخته شده حدود 150 کالری و 30 گرم کربوهیدرات ارائه می دهد.

گل کلم و کاهش وزن

گل کلم و کاهش وزن

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *