گیاهان آپارتمانی, مقالات, نگهداری گیاهان

در زمان کوددهی از این اشتباهات دوری کنید

گیاهان آپارتمانی و فضای باز برای شکوفایی و رشد بیشتر نیاز به تغذیه دارند، اما بهترین راه برای کوددهی مشاهده علائم خود گیاه است تا از اشتباهات کوددهی پرهیز شود. نیازهای یک گیاه با نیازهای ما بسیار متفاوت است و کوددهی بیش از حد و یا عدم کوددهی یکی از اشتباهات رایج ما در نگهداری از گیاهان است. در این مقاله همراه ما باشید تا اشتباهات رایج کوددهی آشنا شوید و از آنها دوری کنید.

کوددهی بیش از حد

کوددهی بیش از حد

هنگام کوددهی به گیاهان آپارتمانی ، زیاده روی در آن آسان است و این یک اشتباه رایج برای مبتدیان است. ما گیاهان خود را دوست داریم و می خواهیم علاقه خود را با دادن انواع و اقسام کود به آنها نشان دهیم اما این امری اشتباه است.

به یاد داشته باشید که گیاهان غذای اصلی خود را می سازند و نیاز مبرم به کوددهی مصنوعی ندارند. نور اصلی ترین عنصر تغذیه ای آنها است و آب و مواد موجود در خاک نیز برای آنها مفید است.

دادن کود آلی زیاد به گیاهان بسیار عوارض کمتری از کود شیمیایی بیش از حد دارد. کود های مصنوعی متمرکز هستند و تنها بر روی یک نیاز از گیاهان تمکز می‌کنند و دادن بیش از حد آنها به گیاهان به راحتی می‌تواند سبب عدم تعادل در گیاه شود.

در ادامه با روش های استفاده بیش از حد از کودها برای گیاهان آشنا می‌شویم :

  1. استفاده بیش از حد از کودهای دیر آزاد
  2. استفاده  ترکیبی از اشکال مختلف کود
  3. زهکشی ضعیف خاک که کود باقی مانده را در خاک باقی می‌گذارد.
  4. خشک شدن خاک هنگام کوددهی
  5. کوددهی در زمان خواب گیاه

علاوه بر گیاهان آپارتمانی، گیاهان فضای باز نیز قربانی کوددهی زیاد می‌شوند و استفاده بیش از حد از کود برای آنها می‌تواند مشکلات زیست محیطی ایجاد کند. به این طریق که مواد مغذی اضافی می‌توانند به آبهای زیرزمینی محلی منتقل شوند و آنها را آلوده کنند.

کوددهی بیش از حد

علائم کوددهی بیش از حد

علائمی که بعد از کوددهی زیاد سریعا خود را نشان می‌دهند عبارتند از :

1. زردی یا پژمردگی برگهای پایینی

2. قهوه ای شدن نوک و لبه برگها

توجه : آبیاری بیش از حد نیز می‌تواند باعث زرد شدن برگها شود ، بنابراین قبل از تجویز و درمان کوددهی زیاد حتما مرطوب بودن خاک را چک کنید. شستشوی خاک آلوده با آب بیشتر می تواند گیاه غرقابی را از بین ببرد.

3. ضعیف شدن گیاه

تجمع طولانی مدت نمک باقی مانده از کود نیز مشکلاتی را ایجاد می‌کند. این مشکل جریان جذب آب را به ریشه ها کند می‌کند و می تواند گیاه را ضعیف کند. همچنین گاهی پوسته کود اضافی روی سطح خاک نمایان می‌شود و بقایای کود روی گلدان های سفالی به صورت لکه هایی در خارج گلدان ظاهر می‌شود.

4. کند شدن رشد گیاه

علائم دیگر ناشی از کوددهی زیاد در طول زمان ظاهر می‌شود. نیتروژن بیش از حد می‌تواند باعث شل شدن ساقه شود و آفات مکنده آب را جذب می‌کند. علائم دیگر عبارتند از از دست دادن برگها ، کندی رشد یا رکود یا افزایش پوسیدگی ریشه.

علائم کوددهی بیش از حد

 

راه حل ها

اعتدال در کوددهی اولین راهکار است است. به این منظور باید علاوه بر رقیق کردن کود، از تغذیه گیاهانی که در حال حاضر نیازمند رطوبت بالا هستند، خودداری کنید. استفاده از کودهای رقیق NPK را در نظر بگیرید.

آبیاری صحیح و کامل نیز مهم است و هر بار که آبیاری می کنید ، مطمئن شوید که آب کل خاک را اشباع کرده و آزادانه از سوراخ های زهکشی خارج می‌شود. این کار به دفع کود اضافی از خاک کمک می‌کند تا املاح باقی مانده به سرعت تجمع پیدا نکنند.

شستشوی خاک یک روش نگهداری خوب است. شما باید این کار را تقریباً هر شش ماه انجام دهید. همچنین در صورت مشاهده برگ های زرد رنگ یا علائم دیگر مصرف بیش از حد ، خاک را شستشو دهید.

فرایند شست و شو برای درمان کوددهی زیاد

گیاه را آبیاری کنید به طوری که آب از سوراخ های زهکشی خارج شود. این کار را چندین بار تکرار کنید و اجازه دهید خاک در این بین کاملاً تخلیه شود. برای گیاهان ظریف ، بهتر است از آب بدون کلر استفاده کنید. این عمل را در چند ساعت یا روز بعد تکرار کنید.

اگر بیش از حد از کودهای ترکیبی و یا دیر آزاد استفاده کرده اید بهترین کار تعویض خاک با خاک جدید است چرا که حذف نمک های فعال این کودها با فرایند شست و شو کار دشواری است.

فرایند شست و شو برای درمان کوددهی زیاد

کوددهی کم

در کنار تغذیه زیاد، کوددهی کمتر از نیاز گیاه نیز یکی از اشتیاهات متدوال است و می‌تواند علائمی مانند آبیاری بسش از حد و یا کود دادن زیاد داشته باشد. توجه داشته باشید که کمبود کود بسیار بهتر از کوددهی زیاد است پس در صورتی که گیاه شما دیر رشد می‌کند در ابتدا مشکلات دیگر را بررسی کنید و سپس در وهله آخر به سراغ کود دادن بروید.

علائم کمبود مواد مغذی در خاک

گیاهی که با کمبود تغذیه دست و پنجه نرم می‌کند ، اغلب دچار علائم زیر می‌شود.

1. برگهای کم رنگ و ساقه های ضعیف

2. زرد شدن برگهای قدیمی

برگهای پایین تر و قدیمی اغلب زرد به نظر می رسند زیرا انرژی ریشه صرف رشد برگهای جدید می‌شود.

3. کند شدن یا توقف در رشد

علائم دیگر شامل کاهش رنگ یا عدم گلدهی خوب است. همچنین گیاهان دارای کمبود مواد مغذی مقاومت کمتری در برابر عوامل بیماری زا دارند.

کوددهی کم

در ادامه با علائم خاص کمبود یک ماده مغذی در گیاه آشنا می‌شویم :

4. کمبود نیتروژن

رشد جدید برگها و کم رنگ بودن آنها ، سبز روشن و زرد شدن برگهای قدیمی می‌تواند نشانه نیاز گیاه به نیتروژن باشد. کمبود نیتروژن همچنین می‌تواند باعث ضعف و کندی رشد شود. ممکن است ریزش برگ از قسمت پایینی گیاه نیز شروع شود.

5. کمبود پتاسیم

گیاهان کم پتاسیم می توانند شاخ و برگ سبز روشن را همراه با رگه های سبز تیره نشان دهند. لکه های تیره ممکن است بر روی شاخ و برگ ظاهر شود ، یا برگها به سمت داخل بچرخند و ضعیف تر شده و راحت تر جدا شوند.

6. کمبود فسفر

اگر شاخ و برگ های قدیمی تر بنفش شوند در حالی که رشد برگهای جوان به رنگ سبز تیره است ، این می تواند نشانه کمبود فسفر باشد. کمبود فسفر همچنین می تواند باعث گلدهی دیر یا ضعیف ، قهوه ای شدن یا چروک شدن برگها شود.

7. کمبود کلسیم

کمبود کلسیم می‌تواند باعث ایجاد لکه های زرد و قهوه ای روی برگ ها شود. همچنین به طور کلی رشد گیاه را کند می کند.

8. کمبود منیزیم

کمبود منیزیم منجر به ضعیف شدن ساقه ها ، از دست دادن رنگ سبز در قدیمی ترین برگها و ظاهر شدن لکه های زرد و قهوه ای می شود.

9. کمبود گوگرد

کمبود گوگرد به ندرت اتفاق می افتد ، اما وقتی رخ می دهد ، گیاه سبکتر می شود و ظاهر سبز کم رنگ به خود می گیرد. ممکن است علائم عمومی مشابه کمبود نیتروژن ایجاد کند.

علائم خاص کمبود یک ماده مغذی در گیاه

راه حل کمبود مواد مغذی در خاک

اگر گیاه شما مشکوک به کمبود خاصی از مواد مغذی است، می توانید کوددهی را در عنصری که می خواهید تقویت کنید، استفاده کنید. اما بهتر است از فرمولی استفاده کنید که شامل سایر مواد مغذی نیز باشد. بنابراین بهتر است کوددهی متعادل را انجام دهید و خاک را با یک عنصر بیش از حد بارور نکنید.

اگر گیاه شما در حال گلدهی است و به نظر می رسد مشکل دارد ، ممکن است از کمک اضافی فسفر و پتاسیم بهره مند شوید. یک کود گلدهی عمومی این کار را به خوبی انجام می‌دهد اما مطمئن شوید که کود شامل درشت مغذی های دیگر مانند منیزیم و گوگرد نیز باشد.

اگر نمی‌دانید که گیاه شما به کود نیاز دارد یا خیز می‌توانید از گزینه آزمایش خاک استفاده کنید. در هر حال توجه داشته باشید که کوددهی را زیاد انجام دهید چرا که مشکلات بیشتری نسبت به کمبود کود پیش می‌آورد.

راه حل کمبود مواد مغذی در خاک

 

1 دیدگاه در “در زمان کوددهی از این اشتباهات دوری کنید

  1. رویاسیفایی گفت:

    سلام ببخشید اول گیاه رو آبیاری کنیم و بعد کود رو بدیم یا زمانی که باید آبیاری کنیم به جای آب تنها با کود محلول در آب گیاه رو آبیاری کنیم که همزمان کود دهی هم باشه؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *