دکوراسیون, گیاهان آپارتمانی, گیاهان فضای باز, مقالات

راهرو خود را با یک باغ کوچک، خیره کننده کنید

داشتن یک باغ کوچک در خانه فقط برای کسانی که در روستاها یا خانه های دوبلکس زندگی می‌کنند نیست و همه علاقه مندان به گل و گیاه می‌توانند یک باغ شخصی هرچند کوچک برای خود درست کنند. ” متاسفانه فضای کافی نداریم ” این جمله یک بهانه رایج برای لذت نبردن از وجود یک باغچه کوچک در داخل خانه است. اما گیاهان آپارتمانی را می‌توان در هر جایی مانند پارکینگ، پشت بام، تراس، راه پله، زیرپله یا حتی راهروهای کوچک در داخل یا خارج از نگهداری کرد. این باغهای سبز می‌توانند بخشی از دکوراسیون شما باشند و به عنوان یک المان تزیینی استفاده شوند. 

در این مقاله همراه ما باشید تا با چند ایده ساده که راهروی شما را به یک مکان خیره کننده تبدیل می‌کند، آشنا شوید.

نکاتی که برای ساخت باغ در خانه باید رعایت شوند

باغ های کوچک را به روش های مختلفی می‌توان پرورش داد. نکته کلیدی در ساخت یک باغ کوچک خانگی، استفاده موثر از فضا است. هنگام طراحی چنین باغهایی باید نکات زیر رعایت شوند :

مقیاس، یکی از مهمترین عوامل طراحی دکوراسیون است. اندازه گیاهان باید متناسب با اندازه فضای باغ شما باشد. بنابراین، از قرار دادن گیاهان پر شاخ و برگ در راهروهای باریک خودداری کنید.

روشنایی یکی دیگر از عوامل حیاتی در طراحی یک باغ راهرو موفق است. نوع گیاهانی که می‌توانید انتخاب کنید به میزان قرارگیری راهرو در معرض نور خورشید بستگی دارد.

6 ایده کاربردی برای داشتن یک راهروی جذاب

1. ساخت یک باغ صخره ای

راهروها معمولاً برای کاشت چمن بسیار باریک هستند، اما فضایی ایده آل برای ساخت باغ های صخره ای محسوب می‌شوند. باغ های صخره ای یک  ناهمواری طبیعی دارند و نگهداری آنها آسان است. این صخره ها را می‌توانید در فضای استراحت راهروها، در مرکز راهرو و یا هرجای دیگری قرار دهید. اولین قدم برای ایجاد یک باغ صخره ای ترتیب قرار گیری سنگها است. سنگها را به ترتیب از بزرگ به کوچک در هر فرمی که می‌خواهید قرار دهید و بین آنها را از خاک پر کنید. در آخر نیز گیاهان انتخاب شده را در خاک بین سنگها بکارید و از باغ صخره ای خود لذت ببرید.

باغ صخره ای

باغ صخره ای

2. گلدان ها می‌توانند معجزه کنند

گیاهان آپارتمانی زمانی می‌توانند به اوج زیبایی خود دست پیدا کنند که در یک گلدان مناسب و زیبا قرار بگیرند و خودنمایی کنند. استفاده از گلدانهای دکوراتیو حتی ساده ترین و کسل کننده ترین راهروها را نیز سبز و درخشان می‌کندد. در صورتی که راهروی خانه شما باریک است بهتر است از گلدانهیا باریک و بلند استفاده کنید که فضای زیادی را اشغال نکنند. همچنین می‌توانید یک میز مستطیلی بلند انتخاب کنید و گلدان های رومیزی دکوراتیو روی آن قرار دهید.

گلدانهای زیبا

گلدانهای زیبا

3. دیوار سبز

حتی باریک ترین راهرو نیز می‌تواند توسط یک دیوار سبز به بزرگترین باغ خانه تبدیل شود ! استفاده از توری بهترین راه برای ایجاد یک باغ عمودی در راهرو است. همچنین می‌توانید تعدادی جعبه چوبی را روی هم بچینید و داخل آنها را گیاه بکارید. استفاده از گلدان های دیواری نیز گزینه عالی برای داشتن یک فضای سبز در راهرو است.

برای پرورش یک دیوار سبز هنری می‌توانید از قاب ساخته شده از پلاستیک و پارچه نیز استفاده کنید. نیلوفرهای سنگی، سرخس ها، بروملیادها، پتوس ها و گل ارکیده از گیاه مناسب برای باغ های عمودی هستند.

دیوار سبز

دیوار سبز

4. باغ های هوایی

یکی از راههای صرفه جویی در فضای کف، استفاده از باغهای معلق است. اگر احساس می کنید فضای بالکن یا راهرو شما برای قرار دادن ظروف خیلی باریک است، سعی کنید گلدان های سبک یا کوچک را از سقف آویزان کنید. ساخت یک باغ معلق یک پروژه ساده برای تعطیلات آخر هفته است و می‌تواند متناسب با بودجه شما طراحی شود. سعی کنید از گلدان های سبک برای باغ معلق خود استفاده کنید و از ظروف سرامیکی یا سفالی استفاده نکنید.

هنگام برنامه ریزی و ساخت یک باغ معلق، برای افزایش زیبایی، گیاهان را در ارتفاع مختلف آویزان کنید. همچنین می توانید یک سری گلدان را زیر یکدیگر آویز کنید تا یک پرده طبیعی ایجاد کنید. گل اطلسی، اسطوخودوس، گل حنا و بسیاری از انواع گیاهان آپارتمانی برای پرورش در ظروف معلق به طور ایده آل مناسب هستند.

باغ معلق

باغ معلق

5. باغ های همراه با حوضچه

هنگام طراحی یک فضای سبز در یک راهرو نسبتا بزرگ می‌توانید فراتر از یک باغ رفتار کنید و با حفر قسمتی از زمین، یک کانال آب یا حوضچه کوچک ایجاد کنید. در بعضی موارد نیز بدون ایجاد سوراخی در کف، تنها چیزی که شما نیاز دارید یک ظرف مستطیل شکل است که در زمین فرو رفته و با کاشی های سنگی مرزبندی شده است تا تداعی یک حوض کوچک باشد.

برای زیباتر شدن حوضچه می‌توانید سنگریزه ها را در پای آن قرار دهید و چند گیاه شناور در آب قرار دهید. در صورتی که بدنه حوضتان به اندازه کافی بزرگ باشد می‌توانید چند ماهی به آن اضافه کنید. در کنار نیلوفر آبی، گل سنبل و کلم های آبی می‌توانند گیاهان مناسبی برای حوض شما باشند.

باغ دارای حوض

باغ دارای حوض

6. راه پله

راه پله ها فقط برای اتصال طبقات مختلف نیستند و می توانند نقاط خوبی برای برنامه ریزی باغ های کوچک باشند. محوطه زیر راه پله یا پاگرد آن معمولاً کم مصرف ترین فضای خانه است و برای رشد یک باغ سبز بسیار ایده آل است. گلدان ها به راحتی می توانند در این فضاها ( هم برای راه پله های داخلی و هم برای پله های بیرون ) چیده شوند و یک فضای سرزنده و سبز به وجود بیاورند. با داشتن بودجه بیشتر می‌توانید حوضچه ای پوشیده با گیاهان شناور در چنین مناطقی طراحی کنید.

راه پله

راه پله

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *