گیاهان آپارتمانی, مقالات, نگهداری گیاهان

روش نگهداری آرالیای دروغین

آرالیا دروغین یکی از گیاهان آپارتمانی بسیار زیبا و نیازمند توجه است که با ظاهر بسیار خاصش نظرهای زیادی را به خود جلب کرده است. این گیاه را معمولا با افرای ژاپنی اشتباه میگیرند اما برگهای این گیاه بسیار باریکتر است. این گیاه اگرچه نگهداری بسیار آسانی ندارد اما مراقبت از آن خیلی هم سخت نیست و تنها باید مطمئن شوید که در شرایط نگهداری مناسبی قرار داشته باشد. در این مقاله همراه ما باشید تا با آرالیای دروغین و شرایط نگهداری آن به طور کامل آشنا شوید.

نگهداری آرالیا دروغین

با آرالیای دروغین بیشتر آشنا شوید

Plerandra elegantissima یا آرالیای دروغین با نام علمی Dizygotheca elegantissima یک گیاه کوچک بسیار متمایز و بومی اقیانوس آرام جنوبی است. برگها دارای لبه های دندانه دار هستند و رنگ آن بسته به رقم و میزان نور دریافتی می تواند مسی، شرابی یا سبز متوسط ​​یا ترکیبی از هر سه باشد. این گیاه که بومی کالدونیای جدید است، گاهی اوقات با نام های نخی، عنکبوت یا آرالیا انگشتی نیز شناخته می شود.

ممکن است بعد از خواندن نام آرالیای دروغین، این سوال یه ذهنتان بیاید که آرالیای “واقعی” چیست ؟!؟ گیاه آرالیا سرده ای از گیاهان است که معمولاً به درخت سنبله معروف است. P. elegantissima دارای شاخ و برگ هایی است که به نظر می رسد تا حدودی شبیه به تعدادی از گونه های این جنس است.

اکثر باغبانان در ایالات متحده ترجیح می دهند این زیبایی را به عنوان یک گیاه آپارتمانی پرورش دهند، اما در بعضی مناطق می توان آن را در خارج از خانه کشت کرد، جایی که ممکن است بسیار بزرگتر از آنچه در داخل خانه رشد می کند رشد کند. این درختان می توانند در محیط باز تا 15 متر رشد کنند. در داخل، آنها به ندرت بلندتر از 1.5 متر رشد می کنند.

آرالیای دروغین

آرالیای دروغین دارای برگچه های باریکی است که به صورت دایره ای در بالای ساقه ها رشد می کنند به طوری که شبیه انگشتان می شوند و به این گیاه خانگی نام مشترک دیگری داده اند: آرالیا انگشتی. شاخ و برگ قهوه ای مسی جدید با بالغ شدن گیاه به رنگ سبز مایل به سیاه تیره در می آید. برگچه های باریک و دندانه دار آن به این درخت کوچک ظاهر توری می بخشد. با بالغ شدن گیاه، برگها تغییر می کنند. آنها معمولا بلندتر می‌شوند و با بالغ شدن تنه، چوبی می شود، در حالی که رشد ساقه جوان نرم است.

گیاهان کوچک در باغچه‌ها زیبا به نظر می‌رسند و به شکل عمودی مانند نخل رشد می‌کنند. می‌توانید این گیاه را در کنار سایر گیاهان رطوبت دوست و بومی مناطق گرمسیری مانند فیلودندرون برگ قلبی بکارید. نهال های آرالیای دروغین در تراریوم زیر نور فلورسنت نیز رشد می کنند. اگرچه این گیاه استوایی رشد کندی دارد، اما زمانی که در گلدان در داخل خانه رشد می کند، می‌تواند تا حدود 1.8 متر رشد کند.

شرایط نگهداری از گیاه آرالیای دروغین

تاریخچه کشف گیاه آرالیای دروغین

اولین آرالیای دروغین در سال 1873 در نمایشگاهی که امروزه به عنوان نمایشگاه گل چلسی در لندن شناخته می شود توسط باغبان جان گولد ویچ به دنیای غرب معرفی شد. در طول سال‌ها، آن را در دسته‌های Ariala، Dizygotheca، Schlefflera و Plerandra قرار داده‌اند که در نهایت امروزه در گروه Plerandra قرار دارد.

متأسفانه، اگرچه این گونه به عنوان یک گیاه آپارتمانی محبوبیت زیادی پیدا کرده است، اما به دلیل از بین رفتن زیستگاهش در کالدونیای جدید در حال انقراض است. در حال حاضر در لیست قرمز اتحادیه بین المللی حفاظت از طبیعت قرار دارد.

آیا آرالیای دروغین سمی است؟

خیر، این گیاه برای نگهداری در خانه ای با کودکان و حیوانات خانگی بی خطر است.

گیاه آرالیا دروغین

شرایط نگهداری از گیاه آرالیای دروغین

نور مناسب :

برای داشتن یک گیاه سرسبز و بوته ای، نور زیاد و روشن برای این گیاه مناسب است، اما آن را در نور مستقیم خورشید قرار ندهید. قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور خورشید ممکن است باعث قهوه ای شدن لبه های برگ شود. در صورتی که نمی‌توانید منبع نور طبیعی برای آن فراهم کنید، از یک نور فلورسنت فشرده (CFL) مخصوص رشد استفاده کنید و گیاه خود را حدود 20 سانتی متر زیر منبع نور به مدت 12 ساعت در روز نگه دارید. می توانید با استفاده از یک نوار برق با تایمر برای روشن و خاموش کردن چراغ رشد هر روز در یک زمان خاص، کار را برای خود آسان کنید.

آبیاری :

به طور کامل گیاه را آبیاری کنید و اجازه دهید 2.5 سانتی متر از خاک بین دو آبیاری خشک شود. برگ های پژمرده نشانه آبیاری بیش از حد است.

رطوبت :

گیاه آرالیای دروغین به رطوبت متوسط ​​تا زیاد حدود 50 درصد رطوبت نسبی یا بالاتر نیاز دارد. رطوبت داخل خانه می‌تواند در طول ماه های زمستان به شدت کاهش یابد، بدون اینکه ما متوجه آن شویم. بهتر است از یک رطوبت سنج برای میزان رطوبت داخل خانه استفاده کنید. خوشبختانه، افزایش رطوبت برای گیاهان آپارتمانی گرمسیری شما آسان است. کارآمدترین راه برای افزایش رطوبت، استفاده از دستگاه رطوبت ساز است. از روش جزیره و یا غبار پاشی گیاهان نیز می‌توانید برای تامین رطوبت گیاه استفاده کنید.

دما :

گیاه را در تمام طول سال گرم و در بازه دمایی 18-29 درجه سانتیگراد نگه دارید. این گیاه بومی مناطق استوایی است و به همین دلیل آن را در معرض دمای کمتر از 16 درجه سانتیگراد قرار ندهید چرا که می تواند باعث ریزش برگها شود. گیاه خود را از نزدیکی وسایل گرمایشی یا سرمایشی دور نگه دارید، زیرا می توانند سطح دما و رطوبت را تغییر دهند.

خاک :

آرالیا به ترکیبات خاک حساسیت زیادی ندارد اما ترجیحا از خاک سبک با زهکشی بالا استفاده کنید.

کود :

هر 2 هفته یکبار با یک کود متعادل محلول در آب (مانند 10-10-10 NPK) و نصف دستور گفته شده گیاه را تغذیه کنید. در پاییز و زمستان هر ماه گیاه را تغذیه کنید تا برای رشد در بهار آمادگی لازم را داشته باشد.

هرس :

آرالیا دروغین رشد کندی دارد و نیازی به هرس کردن ندارد مگر اینکه بخواهید ارتفاع آن را کنترل کنید. با گذشت زمان، برگ های پایینی می‌ریزند و یک تنه درخت مانند را نمایان می کند. در صورت تمایل می توانید هر سال با هرس کردن، آن را کوتاه و بوته ای شکل نگه دارید. از هرس کردن آن تا 15 سانتی متر نزدیک سطح خاک نترسید. بهار بهترین زمان برای هرس کردن آرالیا دروغین است.

تعویض گلدان :

در بهار فقط زمانی که ریشه های گیاه بسیار بلند شده باشند می‌توانید گلدان گیاه را تعویض کنید. بهتر است از گلدان کوچک مناسب گیاه استفاده کنید چرا که این گیاه زمانی که ریشه هایش جای کمتری داشته باشند، بهتر رشد می‌کند. گیاهان بلندتر را باید در یک گلدان سنگین قرار داد تا از زمین خوردن و خم شدن گیاه جلوگیری شود.

تکثیر :

این گیاه از طریق بذر و قلمه ساقه تکثیر می‌شود. می‌توانید در بهار از ساقه آن قلمه تهیه کنید و برای بهترین نتیجه، انتهای برش را قبل از قرار دادن در مخلوط گلدان مرطوب به پودر ریشه زایی هورمونی آغشته کنید. با یک کیسه پلاستیکی قلمه را بپوشانید تا رطوبت اطراف قلمه افزایش یابد. آن را گرم و دور از نور مستقیم خورشید نگه دارید.

آفات :

مراقب کنه های عنکبوتی که در زمستان جذب شرایط خشک می شوند باشید. شما می توانید با افزایش رطوبت در نزدیکی گیاه خود از هجوم آفات جلوگیری کنید. همچنین مراقب شپشک‌های آردآلود باشید که شبیه لکه‌های سفید و پودری هستند. آنها معمولاً به صورت گروهی در امتداد ساقه قرار می گیرند و در نزدیکی پایه برگچه ها پنهان می شوند. گیاه آلوده را جدا کرده و بلافاصله با محلول صابون حشره کش درمان کنید.

آبیاری آرالیا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *