مقالات, نگهداری گیاهان

با پرورش گیاه نعناع آشنا شوید

یکی از لذت بخش ترین کارهایی که می‌توان به راحتی در خانه انجام داد، کاشت و پرورش سبزیجات به خصوص سبزی خوردن و انواع صیفی جات است. سبزیجات و صیفی‌جات از طریق کاشت قلمه و بذر تکثیر می‌شوند و بسته به نوعی که دارند می‌توانید از آنها به صورت تازه در طول سال استفاده کنید. نعناع یکی از سبزیجات معطر و خوش طعم است که در آشپزی و یا به عنوان سبزی خوردن در کنار غذاها استفاده می‌شود. کاشت نعناع آسان است و می‌توانید در تمام سال از برگهای معطر و تازه آن استفاده کنید. برای نحوه پرورش و کاشت نعنا و شرایط نگهداری از آن در این مقاله همراه ما باشید.

کاشت نعناع در گلدان

نحوه پرورش گیاه نعناع در گلدان

تکثیر نعناع از طریق قلمه

برای کاشت نعناع و ریشه دار شدن آن باید یک قلمه نعناع به طول 9 الی 12 سانتی متر را با برش مورب 45 درجه از گیاه جدا کنید. برگهای قسمت پایینی و نزدیک برش را جدا کنید. انتهای قلمه و محل برش را به هورمون ریشه زایی آغشته کرده و آن را در یک ظرف مرتفع و یا یک گلدان شیشه ای پر از آب مقطر قرار دهید.

گلدان را در مکانی با نور زیاد غیر مستقیم و تهویه مناسب قرار دهید. ریشه ها در عرض 10 الی 15 روز جوانه می‌زنند. بعد از ریشه زایی می‌توانید قلمه را در گلدان حاوی بستر آماده کاشت بکارید. در صورتی که می‌خواهید سریعا به نتیجه برسید، می‌توانید از نشاء یا نهال نعناع استفاده کنید.

کاشت قلمه نعناع در گلدان

تکثیر نعنا از طریق کاشت بذر

برای کاشت بذر نعناع باید بذر با کیفیت آن را تهیه کنید. بذر ها را یک شبانه روز در آب خیس کنید و سپس در یک سینی کاشت حاوی بستر آماده کاشت و یا خاک سبک بکارید. توجه کنید که دانه ها را سطحی و در عمق 1.5 سانتی متری خاک بکارید و سپس روی آنها را یک لایه نازک خاک بریزید. خاک را غبارپاشی کنید و گلدان را در نور غیر مستقیم خورشید قرار دهید. بد از گذشت 1 الی 2 هفته بذر ها جوانه می‌زنند.

بذر نعناع

شرایط نگهداری از گلدان نعناع

نور :

بر خلاف گیاهان دیگر، نعناع می‌تواند سایه را تحمل کند اما برای داشتن رشد بهتر و بیشتر باید 3 الی 5 ساعت در نور غیر مستقیم خورشید قرار گیرد. برای داشتن یک گلدان نعناع پربار بهتر است آن را در نزدیکی یک پنجره شرقی یا جنوبی قرار دهید.

آبیاری :

خاک را مرطوب نگه دارید اما گیاه را بیش از حد آبیاری نکنید. برای آبیاری بهتر است خاک را لمس کنید و در صورتی که خشک بود آن را آبیاری کنید به اندازه ای که آب از سوراخ زهکشی خارج شود. از خیس کردن شاخ و برگ خودداری کنید.

خاک :

گیاه نعناع حساسیت زیادی به خاک محیط رشدش ندارد و در انواع مختلف خاک رشد می‌کند. اما برای داشتن رشد بیشتر بهتر است از خاک زهکشی شده با ph حدود 7.5 الی 6 استفاده کنید. همچنین می‌توانید با مخلوط کردن قسمتهای مساوی از پیت ماس، خاک باغچه ، پرلیت و ورمیکولیت یک خاک با کیفیت و مناسب کاشت نعناع تهیه کنید.

خاک مناسب کاشت نعناع

دما :

نعناع در آب و هوای معتدل و گرم و مرطوب به خوبی رشد می‌کند. به طور کلی در محدوده دمایی 12-30 درجه سانتی گراد بهترین عملکرد را دارد.

نکته : از قرار دادن گیاه در سرما یا گرمای بیش از حد خودداری کنید.

کود :

از تغذیه زیاد گیاه خودداری کنید زیرا طعم آن را از بین می‌برد. در طول دوره رشد، هر 4 الی 6 هفته یکبار می‌توانید از کود مخصوص سبزیجات با نصف مقدار گفته شده در دستور العمل استفاده کنید.

هرس کردن :

ساقه های شکسته، بیمار یا متقاطع را گاه به گاه قطع کنید. شاخه های گلدهنده را همیشه سریعا جدا کنید زیرا از رشد کامل شاخ و برگ اصلی جلوگیری می‌کند.

آفات و بیماریها :

لازم نیست نگران آفات و بیماری های سبزی نعناع باشید، زیرا آفات و حشرات خاصی به آن حمله نمی‌کنند. تنها نکته ای که برای داشتن یک گلدان نعنای سالم باید به آن توجه کنید، پرهیز از آبیاری بیش از حد گیاه است.

پرورش نعناع در آب

برداشت نعناع :

برداشت این سبزی بسیار آسان است. برای استفاده از آن تنها کافی است که تعداد برگهای مد نظر خورتان را ببرید و اجازه دهید برگهای جدید رشد کنند. فقط مطمئن شوید که هنگام برداشتن برگ به گیاه آسیب نرسانید. برای برش برگها از یک چاقوی ضدعفونی شده استفاده کنید. همچنین ، مطمئن شوید که فقط 1/3 گیاه را برداشت کنید، در غیر این صورت رشد گیاه سرکوب خواهد شد. گیاه را از ریشه درنیاورید تا محصول شما از بین نرود.

برداشت نعناع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *