گل ها, مقالات

با گلهای خوشبوی مناسب عطر سازی آشنا شوید

یک رایحه خاص می تواند برای هر کس یادآور احساسات و خاطرات قوی باشد. هرکس سلیقه خاصی در انتخاب عطر دارد و رایحه های بخصوصی را می پسندد. حتما می دانید که گیاهان معطر و اسانس گلها برای عطرسازی کابرد فراوانی دارند. عطرهایی که ما هر روزه استفاده می کنیم دارای ترکیباتی هستند که بیشترشان از دل طبیعت و گیاهان آمده اند. اما گلهای خوشبو کدامند؟ از چه گل هایی برای تولید رایحه های مختلف در عطرها استفاده می شود؟ با ما در این مقاله همراه باشید تا با گلهای مناسب عطرسازی آشنا شویم.

گل در صنعت عطر سازی

گل در صنعت عطر سازی

 

ترکیبات تشکیل دهنده عطر

همان طور که گفتیم هر عطر از چندین ترکیب مختلف ساخته می شود که اسانس گل ها تنها بخی از آن است. ترکیبات اصلی تشکیل دهنده عطر در زیر می آیند:

اسانس: اسانس عطرها همان بخشی است که بیشتر از گل ها گیاهان معطر می گیرند. در واقع بخش اساسی عطر همین اسانس ها هستند. در ادامه این گل های مناسب عطرسازی را به شما معرقفی می کنیم.

مواد حامل: ماده حامل در رقیق کردن عطرها به نسبت مورد نظر کاربرد دارد.

مود افزودنی: این ترکیبات را برای افزایش ماندگاری عظرها به آن ها اضافه می کنند.

گل در صنعت عطر سازی

گل ها و گیاهان معطر در صنعت عطرسازی

1. گل رز :

یکی از ارزشمندترین ترکیبات یک عطر خوب با رایحه گل ها از گل رز یا ملکه گل ها به دست می آید. گل های رز معمولا در شب چیده می شوند چرا که این گل ها قبل از طلوع خورشید بیشترین رایحه را تولید می کنند. دو گونه اصلی رز که در صنعت عطرسازی استفاده می شوند یکی گونه Rosa Centifolia است که در جنوب فرانسه یافت می شود و دومی هم همان گل محمدی معروف است. از اسانس گل محمدی به طور گسترده در صنعت عطرسازی و فرآورده های آرایشی استفاده می شود.

گل رز

گل رز

2. گل یاسمن :

گل یاس یا یاسمن یکی دیگر از گلهای مناسب برای عطر سازی است. این گل خوشبو را درست قبل از گرگ و میش صبح می چینند که رایحه  آن ها در بیشترین مقدار خودش است. بعد از چیدن گیاهان باید به سرعت تا قبل از این که رایحه اش محو شود اسانس آن را تهیه کرد. گل یاس در بیش از 70 درصد عطرها استفاده می شود و گل های حاوی رایحه یاس معمولا قیمت بالایی دارند. دلیل گران بودن آن این است که تنها یک دهم درصد از گل قابل تبدیل شدن به اسانس است. یاسمن رایحه ای دلنشین و شادی بخش دارد.

گل یاسمن

گل یاسمن

 

3. گل بنفشه :

گل های بنفشه از قدیم در صنعت عطر سازی بسیار محبوب بوده اند. می توان گفت  دلیل اصلی این محبوبیت رایحه های متنوع این گل هاست. از گل بنفشه هم در عطر سازی و هم در داروسارزی استفاده می شود. دو رقم Victoria Violet و Parma Violet از بنفشه بیشترین کاربرد را در عطرها دارند. اسانس این گل بسیار اندک است و به همین دلیل امروزه به ندرت استفاده می شود.

گل بنفشه

4. گل اسطوخدوس :

گل های اسطوخودوس علاوه بر زیبایی چشمگیر بوی شیرین و دلنشینی هم دارند. این گیاه کاربرد های گسترده ای از آشپزی گرفته تا استفاده های دارویی و درمانی دارد. گل اسطوخدوس بومی جزایر قناری، جنوب اروپا و آفریقا و هند است. از اسطوخدوس به خصوص در انگلستان و فرانسه برای عطرسازی استفاده زیادی می شود.

اسطوخدوس

اسطوخدوس

5. گل پلومریا :

پلومریا یکی از قوی ترین رایحه ها را در بین گل ها دارد. به همین دلیل این گل پایه اصلی بسیاری از عطرهاست. زادگاه اصلی پلومریا مکزیک و آمریکای مرکزی می باشد. گل بریده شده پلومریا دوام بالایی دارد و می تواند روزها بدون این که آثار پژمردگی از خود نشان دهد در آب نگهداری شود.

پلومریا

پلومریا

6. پرتقال و نارنج :

بوی مرکبات در بعضی از عطرها کاملا مشهود و غالب است. نارنج و پرتقال از مرکباتی هستند که از اسانس آن ها برای تهیه عطرهای مختلف استفاده می شود. مرکبات به دلیل داشتن بوی خنک بیشتر برای عطرهای بهاری مناسبند.

7. لیمو :

لیمو هم یک گیاه معطر است که به وفور در صنعت عطر سازی کاربرد دارد. روغن لیمو را از پوست آن می گیرند. از حدودا هزار لیمو می توان نیم کیلو روغن به دست آورد. عطرهایی که در ترکیباتشان اسانس لیمو دارند معمولا بویی شاد و خنک از خود متصاعد می کنند.

لیمو

لیمو

8. گل باریجه :

یکی دیگر از گیاهان معطر گیاه باریجه است که در خانواده رازیانه قرار دارد. رایحه ای که باریجه از خود متصاعد می کنید مشابه بوی مشک و کمی تند است. باریجه در ایران هم می روید و در صنعت عطر سازی برای ساخت عطرهایی با بوی تند کاربرد دارد.

باریجه

باریجه

9. گل پچولی (نعنا هندی) :

پچولی یک کلمه هندی به معنی “عطر و بو” می باشد. پس جای تعجب ندارد که نام این گل را پچولی گذاشته اند. پچولی رایحه ای تند و تیز دارد و تنها مقدار کمی از آن برای استفاده در عطرها کافیست. در واقه این گیاه را در هند برای معطر کردن شال ها و پارچه ها استفاده می شود. پچولی چندین گونه دارد که گونه کابلین آن بعترین رایحه را دارد و قرن هاست به عنوان یک خوشبوکننده قوی به کار می رود. روغن پچولی را از برگ ها آن و به روش تقطیر به دست می آورد.

گل پچولی (نعنا هندی)

گل پچولی (نعنا هندی)

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *