گل ها, مقالات

همه چیز درباره گل بنفشه

گل بنفشه یکی از محبوب‌ترین گل‌های بهاری است. بنفشه گیاهی چند ساله است و از همان سال اول رشد توانایی گلدهی دارد. این گل در تنوع رنگی بالا موجود است و یک گزینه عالی برای تزیین فضاهای آزاد مثل پارک‌ها و … محسوب می‌شود. نوع بنفش و زرد این گل بسیار محبوب هستند و در فضاهای شهری به فراوانی یافت می‌شوند. گل بنفشه را می‌توان در بالکن یا تراس‌های پرنور و خنک هم نگهداری کرد. اگر شما هم به پرورش این گل زیبا علاقه دارید با ما همراه باشید تا با کاشت گل بنفشه، نگهداری گل بنفشه و خواص گل بنفشه آشنا شوید.

گل بنفشه

گل بنفشه

با گل بنفشه بیشتر آشنا شویم

بنفشه گلی چند ساله از خانواده violaceae (بنفشگان) است. این گیاه بومی اروپا و شمال غرب آسیا بوده و نام انگلیسی آن Pansy می‌باشد. گل بنفشه در شمال ایران به صورت طبیعی رویش دارد. اما کاشت بنفشه در باغچه‌ها در اکثر نقاط کشور رایج است. نام دیگر بنفشه گل زیربرف است. این نامگذاری به دلیل امکان کاشت بنفشه در فصل زمستان می‌باشد. گل بنفشه معمولا به صورت تک گل دیده می‌شود و هر گل 3 تا 4 گلبرگ دارد.

گل بنفشه

گل بنفشه

 

خواص گل بنفشه

گل بنفشه دارای خواص درمانی و طبی است که از گذشته موردتوجه بوده است. از خواص گل بنفشه برای پوست می‌توان به کاربرد روغن آن برای درمان جوش و اگزما اشاره کرد. روغن بنفشه برای مو هم فواید بسیاری دارد. علاوه بر خواص گل بنفشه برای پوست و مو، این گل فواید دیگری هم دارد. برگ دم کرده بنفشه خواصی شبیه به آسپیرین دارد. دمنوش برگ برای رفع التهاب لثه و زخم‌های دهان هم موثر است. جوشانده ریشه آن یک ملین طبیعی است. همچنین گل بنفشه می‌تواند باعث تصفیه خون شود.

خواص گل بنفشه

خواص گل بنفشه

نگهداری گل بنفشه

نور

گل بنفشه به روزانه حداقل 6 تا 8 ساعت نور آفتاب کامل نیاز دارد. البته بنفشه را می‌توان در سایه کشت کرد و تا حدی آن را تحمل می‌کند. ولی در این صورت گل‌های آن ریز شده و گیاه بلند و علفی می‌شود.

آبیاری

برای این که گیاه به خوبی رشد کند و گل بدهد، آبیاری منظم ضروری است. خشکی کشیدن گیاه باعث می‌شود گلدهی کمتر شده و رشد گیاه متوقف شود.

دما

به طور کلی گل بنفشه دوست‌دار هوای خنک است. این گل سرمای زمستان را به راحتی تحمل می‌کند و حتی در زیر برف هم به زندگی ادامه می‌دهد. بهترین دما برای پرورش بنفشه دمای 4 تا 13 درجه سانتی‌گراد است.

 

خاک

گل بنفشه به خاکی غنی همراه کود حیوانی و با زهکشی مناسب نیاز دارد. مخلوط خاک باغچه، خاک برگ و پیت‌ماس برای کاشت گل بنفشه جوابگو است.

کوددهی

هر 3-4 هفته یک بار می‌توانید گیاه را با کود مخصوص گیاهان زینتی تقویت کنید. البته کوددهی زیاد باعث بلد و کم‌پشت شدن گیاه می‌شود.

گلدهی

بنفشه از اواخر زمستان گل‌های زیبایش را به نمایش می‌گذارد و گلدهی آن تا بهار ادامه می‌یابد. گل بنفشه معمولا در تمام طول سال قابلیت گلدهی دارد. البته در فصل تابستان که هوا گرم‌تر می‌شود گلدهی عموما محدودتر است. در زمستان هم اگر دمای هوا به زیر 20- درجه برسد گیاه زنده می‌ماند اما گلدهی رخ نمی‌دهد.

نگهداری گل بنفشه

نگهداری گل بنفشه

 

تکثیر و کاشت گل بنفشه

تکثیر بنفشه را می‌توان به چند روش از جمله: کاشت بذر، قلمه زدن و تقسیم ریشه انجام داد. کاشت گل بنفشه بهتر است از اوایل شهریور ماه تا اواسط پاییز انجام شود. کاشت گل بنفشه فضای زیادی نمی‌خواهد و یک فضای کوچک هم برای این کار کافی است. معمولا قبل از کاشت گل بنفشه در بستر اصلی بذرها را در یک بستر جداگانه نشاءگیری کرده و بعد آن‌ها را در بستر اصلی کشت می‌کنند. کاشت بذر را می‌توان طبق مراحل زیر انجام داد:

  1. در مرحله اول باید بستر مناسبی برای کاشت بذرها تهیه کنید. برای این کار از یک گلدان استفاده کنید. بعد از تهیه گلدان مناسب درون آن را با خاک مغذی پر کنید.
  2. بذرها را روی خاک گلدان بپاشید. سپس به اندازه نیم سانتی‌متر روی آن ها کود پوسیده بریزید. دقت کنید که کود مورد استفاده آلوده نباشد.
  3. بعد از کاشت آبیاری را فراموش نکنید. آبیاری در حدی باشد که بستر مرطوب شود. تا زمان جوانه زنی بذرها، گلدان را مقابل نور مستقیم آفتاب قرار ندهید.
  4. بعد از چند هفته بذرها جوانه می‌زنند و سر از خاک بیرون می‌آورند.
  5. بعد از اینکه طول جوانه‌ها به حدود 20 سانتی‌متر رسید می‌توانید آن‌ها را به بستر اصلی کاشت منتقل کنید.
کاشت گل بنفشه

کاشت گل بنفشه

بیماری‌ها و آفات گل بنفشه

شته یکی از رایج‌ترین آفات گل بنفشه است. دفع شته‌ها هم با اسپری آب و صابون رقیق و هم با سم حشره‌کش امکانپذیر است. گل بنفشه گاهی به بیماری لکه برگی مبتلا می‌شود که یک بیماری قارچی به شمار می‌رود. لکه‌های سیاه در لبه‌های برگ‌ها و همچنین مشاهده پوششی سفید رنگ بر روی آن‌ها از علائم ابتلا به این بیماری هستند. پوسیدگی ساقه نیز یکی دیگر بیماری‌های قارچی رایج در بفشه است.

بیماری گل بنفشه

بیماری گل بنفشه

 

1 دیدگاه در “همه چیز درباره گل بنفشه

  1. ناشناس گفت:

    عالی بود???

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *