گل ها, مقالات

همه چیز درباره گل لاله

گل لاله با تنوع زیاد رنگ‌هایش یک انتخاب عالی برای فرش کردن باغچه خانه شماست. این گل اصالتا متعلق به ایران است. در واقع گل لاله از ایران به ترکیه برده شده و از آن جا به سراسر جهان رسیده است. زمانی که این گل به هلند وارد شد، بسیار محبوب گردید و کشت گسترده پیدا کرد. به طوری که امروزه هلند مهم‌ترین تولیدکننده گل لاله در جهان است و آن را به بقیه کشورها هم صادر می‌کند. گل لاله را می‌توان در گلدان و داخل منزل هم نگهداری کرد. اگر شما هم به پرورش انواع گل لاله مثل گل لاله عباسی ، گل لاله واژگون و … علاقه دارید با ما در این مقاله همراه باشید.

عکس گل لاله

عکس گل لاله

با گل لاله آشنا شویم

گل لاله از خانواده سوسنی‌ها و گیاهی پیازدار است که از تنوع بالایی در رنگ و شکل برخوردار است. این گل بیش از 160 گونه دارد که در سراسر جهان یافت شده‌اند. گل لاله از نظر باغبانی گیاهی یکساله محسوب می‌شود. البته پیاز آن هر سال با پیاز جدید جایگزین می‌شود. در مناطق سردسیری می‌توان لاله را به صورت دائمی پرورش داد. اما در مناطق گرمسیری قبل از کاشت ابتدا باید سوخ ها(پیازها) با سرما تیمار شوند.یکی از انواع لاله های مشهور ایران، گل لاله واژگون است که زیبایی فوق العاده ای دارد.

گل لاله واژگون

گل لاله واژگون

 

نماد گل لاله

هر رنگ گل لاله نماد خاصی دارد. مثلا لاله قرمز نشان‌دهنده عشق، لاله زرد نشانه شادی، لاله سفید نشانه عذرخواهی و لاله بنفش نشانه وفاداری است. گل لاله در شعر فارسی هم همواره نماد قلب عاشق بوده است. در داستان شیرین و فرهاد آمده است که بعد از مرگ فرهاد از هر قطره خون او یک لاله سرخ روییده است. به همین دلیل لاله سرخ را نماد عشق بی‌پایان عاشق به معشوق می‌دانند.

گل لاله

گل لاله

نگهداری گل لاله

گل لاله ماندگاری بالایی نداشته و حداکثر یک ماه دوام دارد. البته بعد از اینکه گل از بین رفت می‌توانید پیاز آن را از خاک بیرون بیاورید و بعد از قطع ساقه، آن را در مکانی خشک و تاریک قرار دهید. در سال بعد می‌توانید این پیاز را بکارید و گل لاله جدیدی داشته باشید. البته اگر پیاز لاله هلندی تهیه کنید فقط دو سال گلدهی دارد و نمی‌توان آن را تکثیر کرد. اما اگر پیاز لاله ایرانی داشته باشید هر سال توانایی گلدهی دارد و پیازهایش تکثیر می‌شود. در ادامه نکات نگهداری گل لاله عباسی را معرفی می‌کنیم:

آبیاری:

گل لاله به آبیاری منظم نیاز دارد. به طوری که خاک آن همواره مرطوب باشد ولی خاک خیس نماند.

نور:

گل لاله برای گلدهی خوب نیازمند نور زیاد است. اگر گل لاله را در منزل نگهداری می‌کنید از دریافت نور کافی توسط گیاه اطمینان حاصل کنید. برای این کار بهتر است گلدان گل لاله عباسی را پشت پنجره جنوبی خانه قرار دهید.

دما:

گل لاله سرما را تحمل می‌کند و نسبت به آن مقاوم است. این گل در دمای 15 تا 18 درجه به خوبی رشد می‌کند. دمای 9 درجه برای ریشه دادن پیاز گل لازم است. اگر دمای محیط خیلی بالا باشد گلدهی گل لاله به مشکل می‌خورد. پس بهتر است آن را در مکانی خنک نگهداری کنید.

خاک:

برای پرورش گل لاله بهتر است از خاکی سبک استفاده شود. برای سبک شدن خاک می‌توانید به آن مقداری ماسه و شن اضافه کنید. بهترین خاک برای لاله مخلوط کوکوپیت، پیت ماس و پرلیت است.  مخلوط خاک برگ، خاک باغچه و ماسه هم مناسب است.

کوددهی:

اگر می‌خواهید پیاز لاله را سال بعد دوباره بکارید، باید هنگام رویش مجدد در بهار گیاه را با کودهای مخصوص تقویت کنید.

گل لاله عباسی

گل لاله عباسی

 

کاشت گل لاله در باغچه

برای کاشت لاله در فضای باز بهترین زمان، فصل پاییز است. قبل از کاشت باید شرایط محیطی را بررسی کنید و از کیفیت پیاز گل مطمئن شوید. همچنین کیفیت خاک و زهکشی آن مهم است. قبل از کاشتن گل‌ها مقداری کود حیوانی و ماسه به خاک باغچه اضافه کنید. گل لاله را در محلی بکارید که نور کافی دریافت کند و از نور مستقیم آسیب نبیند. هنگام کاشت حفره‌هایی در خاک باغچه ایجاد کنید و پیازهای گل را در عمق 10 سانتی‌متری خاک قرار دهید. این پیازها برای جوانه زدن نیاز به هوای سرد دارند. پس نگران سرمازدگی گیاه در زمستان نباشید چرا که دمای پایین برای جوانه زدن ضروری هم هست.

عکس گل لاله

عکس گل لاله

کاشت گل لاله در گلدان

قبل از کاشت پیاز لاله در گلدان باید خاک مناسب آن را فراهم کنید. مخلوطی از 70 درصد خاک باغچه، 20 درصد ماسه و 10 درصد کود شیمیایی برای کاشت مناسب است. به تعداد موردنیاز گلدان‌هایی به قطر 10،12،14 تهیه کنید. اندازه گلدان نباید خیلی بزرگ یا خیلی کوچک باشد. اگر می‎‌خواهید چند پیاز را در یک گلدان گلدان بکارید باید از گلدان بزرگتر استفاده کنید. قبل از کاشت باید یک سوم گلدان‌ها با خاک مناسب پر شود. سپس پیازها را در خاک گذاشته و روی آن‌ها خاک بریزید. دقت کنید که قسمتی از پیاز از خاک بیرون بماند. بعد از کاشت آبیاری کنید و گلدان را در مکانی خنک قرار دهید. بعد از جوانه زدن بهتر است گیاه به مکان گرم‌تری برده شود تا به گلدهی برسد.

گل لاله

گل لاله

 

تکثیر گل لاله

تکثیر گل لاله به دو روش کاشت بذر و تکثیر پیاز گل انجام می‌شود. در ادامه با این روش‌ها بیشتر آشنا می‌شویم.

تکثیر به کمک پیازچه‌ها

تکثیر گل لاله را می‌توان به وسیله سوخ‌های کوچکی که از سوخ اصلی به وجود می‌آیند، انجام داد. برای این کار چند هفته بعد از اتمام گلدهی، پیازها را از زمین خارج کرده و در معرض هوا قرار می‌دهند. این کار زمانی انجام می‌شود که بوته گل کم کم رو به زردی و خشکی رفته و می‌توان سوخ‌ها را به راحتی جدا کرد. بعد از بیرون آوردن سوخ‌ها صبر کنید تا در هوای آزاد رطوبتشان کم شود. فصل پاییز زمان کاشت سوخ‌های گل لاله است. پیازچه‌ها را در فاصله 15 تا 18 سانتی‎‌متری و در عمق 10 سانتی‌متری خاک بکارید. در ادامه با انجام مراقبت‌های لازم می‌توانید از داشتن گل‎های جدیدتان لذت ببرید.

تکثیر گل لاله

تکثیر گل لاله

کاشت بذر

کاشت بذر مدت زمان زیادی(حدودا 5 سال) می‌خواهد و معمولا در منزل انجام نمی‌شود. این روش برای تولید واریته‌های جدید گل لاله کاربرد دارد.

بذر گل لاله

بذر گل لاله

 

2 دیدگاه در “همه چیز درباره گل لاله

  1. اکرم صالح مرام گفت:

    سلام. برایم از هلند پیاز لاله آورده اند .از اواسط دی ماه در حالی که در پلاستیک مشغول جوانه زدن بود با رعایت همه ی اصول کاشتم وبعد از اینکه جوانه ها دو سانت شد کمی کود هم دادم با در صد کم اما حالا که یک ماه ونیم گذشته گلدان ها در تراس ودر هوای خیلی سرد وسرد هنوز به پنج سانت نرسیده ورشد بسیار کندی دارد اگر ممکن است راهنمایی کنید علت این کندی رشد لاله ها چیست بسیار سپاسگزارم

  2. تنهایی گفت:

    سلام
    جوانه ی پیاز لاله ام حدود ۲۰ سانت قد کشیده . و گل داده . ولی گلش خیلی کوچولو شده . علتش چیه ؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *