گیاهان آپارتمانی, مقالات

با بیماری های گیاه پاپیتال آشنا شوید

پاپیتال یا هدرا یکی از زیباترین گیاهان رونده برای داخل آپارتمان است که در یک گلدان آویز به زیبایی خودنمایی می‌کند. هدرا نگهداری متوسطی دارد اما برای داشتن یک گیاه سالم با برگهای زیبا، در ابتدا باید با نیاز های اولیه آن آشنا شوید تا مشکلی برای گیاهتان پیش نیاید. پاپیتال گیاهی مقاوم است اما در صورت رعایت نکردن نکات نگهداری ممکن است مشکلاتی برای سلامتی آن به وجود بیاید که باید هرچه سریعتر علت را شناسایی و در صدد رفع آن اقدام کنید. در ابن مقاله با ما همراه باشید تا با آفات، مشکلات و بیماری های گیاه پاپیتال و درمان آنها آشنا شوید.

مشکلات پاپیتال

مشکلات پاپیتال

بیماری های گیاه پاپیتال

رنگ پریده شدن برگهای پاپیتال :

در صورت قرار گرفتن گیاه پاپیتال در نور مستقیم و شدید آفتاب و یا نگهداری از آن در مکانی تاریک، رنگ سبز و یا ابلق برگها کمرنگ می‌شود و کم کم به رنگ سفید متمایل می‌شود. برای بازگرداندن برگها به رنگ اولیه باید مکانی مناسب برای نگهداری این گیاه انتخاب کنید و توجه داشته باشید نوع ابلق پاپیتال نسبت به پاپیتال سبز، به نور بیشتری نیاز دارد. 

در مواردی ممکن است کمبود مواد مغذی خاک نیز سبب از بین رفتن رنگ برگها شود. در اینصورت باید گیاه را هر 2 هفته یکبار با کود مخصوص تقویت کنید.

خشک شدن و سوختگی نوک برگها :

گیاه هدرا به رطوبت نسبتا زیاد و هوای خنک نیاز دارد و در صورتی که در مکانی خشک نگهداری شود، دچار سوختگی در قسمت نوک برگ می‌شود و زیبایی خود را از دست می‌دهد. در صورت مشاهده سوختگی نوک برگها و یا کناره آنها باید رطوبت گیاه را افزایش دهید و از خشکی دادن به آن خودداری کنید. 

خشک شدن نوک برگها در اثر خشکی کشیدن بیش از حد گیاه نیز اتفاق می‌افتد. برای رفع این مشکل باید گیاه را به مدت 15 دقیقه در تشت آب قرار دهید تا سیراب شود و برگهای آن را غبار پاشی کنید تا رطوبت مورد نیاز آن تامین شود.

آفت گیاه پاپیتال

آفت گیاه پاپیتال

سیاه شدن و نرم شدن برگها :

هدرا نیز مانند تمامی گیاهان به آبیاری منظم نیاز دارد و در صورتی که آبیاری کمتر یا بیشتر از نیاز گیاه صورت بگیرد، مشکلاتی را برای آن ایجاد می‌کند. آبیاری بیش از اندازه سبب غرقاب شدن خاک گیاه و خفه شدن ریشه در آب می‌شود که سبب سیاه شدن برگها، نرم شدن ریشه و از بین رفتن گیاه می‌شود. برای رفع این مشکل از باز بودن زهکش انتهای گلدان مطمئن شوید و تا خشک شدن کامل خاک از آبیاری مجدد خودداری کنید.

چروکیده و خشک شدن برگها :

در صورت گرم بودن بیش از حد هوا، برگها برای تامین رطوبت خود را مچاله می‌کنند و قسمت های چروک به دلیل آبرسانی به قسمت های دیگر خشک می‌شوند. برای رفع این مشکل گیاه را در محل خنک تری قرار دهید و رطوبت آن را از طریق غبار پاشی افزایش دهید.

مشکلات پاپیتال

مشکلات پاپیتال

تیره شدن برگها و لوله شدن آنها :

در مقابل هوای گرم، هوای بسیار سرد نیز سبب بروز مشکل در گیاه پاپیتال می‌شود. در صورت مشاهده تیره شدن برگها، گیاه را به مکان گرمتری انتقال دهید.

 

آفات گیاه پاپیتال 

بروز لکه های قهوه ای روی برگها :

وجود آفات و قارچ در گیاه، سبب بروز لکه های قهوه ای بر روی برگ گیاهان می‌شود. برای جلوگیری و یا رفع این مشکل باید گیاه را هر ماه با سموم حشره کش و قارچ کش سمپاشی کنید تا علائم برطرف شوند.

آفت گیاه پاپیتال

آفت گیاه پاپیتال

زرد شدن برگهای گیاه پاپیتال :

زرد شدن برگها دلایل متعددی دارد مانند :

  • کوددهی زیاد
  • آبیاری بیش از حد
  • نور شدید
  • گرم بودن هوا
  • وجود کنه قرمز

در تمامی موارد بالا ابتدا باید شرایط نگهداری گیاه را بررسی کنید و سپس بعد از پیدا کردن علت، آن را رفع کنید. گیاه هدرا مستعد وجود آفت کنه قرمز است و در صورت قرار گرفتن در محیط گرم و خشک سریعا به این بیماری دچار می‌شود. در صورت بروز این بیماری گیاه را هر 2 هفته یکبار با سم حشره کش یا کنه کش سمپاشی کنید.

برای جلوگیری از جذب کنه قرمز توسط گیاه می‌توانید رطوبت را افزایش دهید. غبار پاشی روی برگها در کاهش این آفت و از بین بردن آن بسیار موثر است. 

بیماری های گیاه پاپیتال

بیماری های گیاه پاپیتال

وجود لکه های سیاه و آبدار روی برگها :

لکه های سیاه روی برگ می‌تواند نشاندهنده وجود آفت در خاک گیاه و یا آبیاری بیش از حد و بروز قارچ باشد. برای از بین بردن این مشکل و متوقف کردن آن باید گیاه را سمپاشی کنید.

وجود نقاط سفید رنگ روی برگها :

این موجودات سفید رنگ چسبناک شپشک آرد آلود نام دارند و در قسمت اتصال برگ به ساقه و پشت برگها وجود دارند. شپشک ها در هوای گرم بیشتر می‌شوند و در صورت مشاهده آنها بر روی یک گیاه، باید آن را از باقی گیاهان دور نگه دارید. غبار پاشی بر روی برگها و استفاده از سم خانگی و رقیق مایع ظرفشویی و آب می‌تواند در کاهش آنها موثر باشد. برای از بین بردن شپشک ها در ابعاد بیشتر باید از سموم حشره کش شیمیایی استفاده کنید.

آفت گیاه پاپیتال

14 دیدگاه در “با بیماری های گیاه پاپیتال آشنا شوید

  1. دريا گفت:

    گل پتوس من كاملا خشك شد و فقط يه ساقه خشك ازش مونده گذاشتم تو گلدون آيا دوباره زنده ميشه?؟

    1. کیانا والی گفت:

      سلام اگه ساقه سالم باشه احتمال داره در آب ریشه بده و دوباره رشد کنه. ولی اگر خشک شده متاسفانه امکانش نیست.

  2. سیما گفت:

    سلام .برگهای گل پاپیتال من نزدیک حدود 1 ماه هست که قهوه ای شدن و میریزن.امروز خاکش تعویض کردم. اینم بگم که گلم پشت پنجره هست و با شروع سرد شدن هوا این اتفاق براش افتاد .کار دیگه ای هست که باید انجام بدم تا دوباره مثل قبل بشه ؟

    1. رضام گفت:

      دقیقا منم همین مشکل پیش اومده برام ! منتها من خاکش رو با ذغال و پیت ماس تقویت کردم و خیس کردم و گذاشتم بیرون فرداش همینجوری شد !

  3. Sami گفت:

    سلام گیاه پاپیتال من یه مدته برگهاش خشک میشن و میریزن و یه نوع قارچ رشد میکنه کناره گیاهم میشه راهنمایی کنید.پاپیتال من دوره خزه پیچیده شده

  4. Zinat گفت:

    گیاه پاپیتال من کنه قرمز داره چیکار کنم برطرف بشه یک هفته س خریدمش . سپاس

  5. مژگان گفت:

    پاپیتال ما برگهاش خشک شده دلیلش چی می‌تونه باشه

  6. سمیه گفت:

    سلام من گل پاپیتالم حدود دوسه ماهه گرفتم اول خیلی حالش خوب بود برگهای اولیه ش خیلی پر بود و بهش میرسیدم خیلی خوب بود حالش برگای تازه زیادی زده ولی برگای اولیه ش که سطح گلدون پر بود داره کم کم زرد میشه
    علت زرد شدن چیه؟؟؟
    البته اوایل کنه قرمز زده بود که با اب ولرم وپنبه یکی یکی شون رو از برگها جدا کردم و قارچ کش زدم مشکل برطرف شد و روند رشدی خوبی داشت الان نگرانشم زرد میشه

  7. حسنا گفت:

    سلام وقت بخیر گیاه پاپیتال من برگاش تیره و خشک میشه و برگاش نرم شده علتش چیه و چطور درمان کنم میزان ابیاری سه روز یک بار نصف استکان آب میدم

  8. مریم گفت:

    چند بوته پاپیتال در یاغچه کاشته ام. امسال سومین بهار از زمان‌کاشتشان است. اما رشد چندانی نداشته اند. هر کدام در حد 0.5 متر
    جنس خاک‌ سطحی-نیم متر سطحی خاک- خاک باغچه معمولی و خاک زیرین ترکیب خاک جنگلی است

  9. مهران گفت:

    من حدود ۱۵ سال که گیاه پاپیتال تو باغچه خونم دارم، تا امسال هم رشدش خوب بود و سرحال بود، الان دو هفتست برگهاش بی حال و شل شده هم آبیاریش رو برنامست هم کوددهیش، ممنون میشم راهنمایی کنید.

  10. Sooma گفت:

    سلام من چند تا گل پاپیتال پای درختها توباغ کاشتم برگهایی که میده هم سبز کمرنگ ه هم خیلی کوچیک میخواستم راهنماییم کنید علتش چیه وچکار کنم ممنونم

  11. زهرا گفت:

    سلام گل پاپیتال من جدید خریدم ، روی بالکن هم هست، اما سایه ، ولی دیدم سرشاخه ها مثلا نه فقط برگ، بلکه شاخه هم خشک شده، خیلی دلم گرفت، علتش چی میتونه باشه؟

  12. زهرا گفت:

    سلام گل پاپیتال من جدید خریدم ، روی بالکن هم هست، اما سایه ، ولی دیدم سرشاخه ها مثلا نه فقط برگ، بلکه شاخه هم خشک شده، خیلی دلم گرفت، علتش چی میتونه باشه؟?

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *