گیاهان آپارتمانی, مقالات

۹ دلیل اصلی برای زرد یا قهوه ای شدن برگهای اسپاتی فیلوم (۱)

اسپاتی فیلوم یکی از جذابترین گیاهان گلدار آپارتمانی است که دارای شکوفه های سفید یا شاخ و برگ براق و همیشه سبز است. این گیاه سر سبز به دلیل داشتن برگهای پهن و زیبایش حتی بدون داشتن گل نیز نظر ها را به خود جلب می‌کند اما تصور کنید اگر همین برگهای سبز نیز زرد یا قهوه ای شوند، دیگر ویژگی زیبایی برای این گیاه باقی می‌ماند ؟! در این مقاله همراه ما باشید تا با ۹ علت و درمان زرد شدن و قهوه ای شدن برگهای اسپاتی فیلوم آشنا شوید.

قهوه ای شدن برگهای اسپاتی فیلوم

۹ علت زرد شدن یا قهوه ای شدن برگهای اسپاتی فیلوم

شاخ و برگ های زرد یا قهوه ای نشان دهنده این است که گیاه شما خوشحال و سر حال نیست و موارد زیادی وجود دارد که می تواند باعث این تغییر رنگ برگ ها شود. گیاهان با بروز علائمی این چنینی با ما صحبت می‌کنند و به همین دلیل برای داشتن گیاهانی سالم و سبز باید به خوبی با ظاهر آنها آشنا باشید و کوچکترین تغییر را متوجه شوید. صرف نظر از هر علتی در مرحله اول توصیه می‌شود که شاخ و برگ زرد یا قهوه ای را جدا کنید چرا که آنها بهبود نخواهند یافت و علاوه بر زشت کردن ظاهر گیاه، سلامت آن را نیز به خطر می‌اندازند.

1. کهولت سن !

برگ های گیاه برای همیشه ماندگار نیستند. ما معمولاً متوجه زرد شدن و ریزش شاخ و برگ در گیاهانی که انبوهی از شاخ و برگ را دارند نمی‌شویم، اما پیر شدن برگ‌ها در گیاهانی با برگ‌های بزرگ‌تر مانند اسپاتی آشکارتر است. با افزایش سن برگ ها در نهایت زرد شده و می میرند. برگ های جوان و جدید به طور مداوم در حال تشکیل و جایگزینی شاخ و برگ های قدیمی در گیاهان سالم هستند، بنابراین جای نگرانی نیست.

اگر با زرد شدن تعدادی از برگها، بقیه برگها کاملاً شاد به نظر برسند و برگهای تازه و جوان نیز در حال تشکیل باشند، یعنی برگهای زرد، سن زیادی داشته اند بنابراین برگ های زرد را کوتاه کنید و اجازه دهید چرخه زندگی ادامه یابد.

زرد شدن برگ اسپاتی فیلوم

2. مسائل مربوط به کود

آزمایش خاک در باغ ها یک کار معمول در فضای باز است، اما تعداد کمی از مردم خاک گلدان خود را آزمایش می‌کنند. اگر گیاهان شما به وفور دچار تغییر رنگ در برگ می‌شوند، بهتر است خاک آنها را آزمایش کنید. کمبود نیتروژن می تواند باعث ایجاد شاخ و برگ زرد کم رنگ شود.

اما اگر اسپاتی فیلوم شما به کود نیاز ندارد و یا اخیرا به آن کود داده اید، این کار می تواند باعث انواع مشکلات از جمله زرد شدن و قهوه ای شدن برگ ها شود پس فقط کافیست که خاک آن را با خاک جدید جایگزین کنید.

همچنین اگر در کوددهی زیاده روی کنید، خاک گیاه، کود اضافی را جذب می‌کند و ریشه ها به دلیل قرار گرفتن در خاک اشباع شده با کود می‌سوزند و شروع به زرد شدن با قهوه ای شدن می‌کنند. در این صورت باید خاک گلدان را با خاک جدید جایگزین کنید. همچنین آبیاری کامل و عمیق می‌تواند به تخلیه کود اضافی از گلدان کمک کند.

قهوه ای شدن برگ اسپاتی

3. قرار گرفتن در معرض نور شدید

گیاه اسپاتی فیلوم نور مستقیم خورشید را دوست ندارد. آنها در طبیعت و در زیر درختهای انبوه جنگل های بارانی رشد می‌کنند، به این معنی که به ندرت خورشید مستقیم را می بینند. بنابراین اگر به اسپاتی شما بیش از حد نور خورشید برخورد کند، برگ‌ها در لبه‌ها قهوه‌ای می‌شوند یا به طور کلی زرد شده و می‌ریزند.

همچنین گیاهی که در تاریکی و سایه قرار دارد نیز نور مناسب خود برای رشد را دریافت نمی‌کند و برگها زرد کمرنگ شده و نیمه شفاف می‌شوند. در این صورت بر خلاف زمانی که اسپاتی نور زیادی دریافت می کند، خبری از زرد شدن کامل برگ و یا قهوه ای شدن آن نیست. گیاهانی که نور بسیار کمی دریافت می کنند نیز ممکن است در تولید اسپات و گل ناکام باشند. نور بسیار کم معمولاً از نظر سلامت کلی گیاه، مشکل کمتری نسبت به نور زیاد ایجاد می‌کند. در هر صورت، گیاه را به منطقه ای با نور مناسب منتقل کنید. شش تا هشت ساعت در روز نور روشن، غیر مستقیم یا فیلتر شده ایده آل است.

قهوه ای شدن نوک برگ اسپاتی فیلوم

4. رطوبت کم

رطوبت کم نیز ممکن است باعث قهوه ای شدن نوک برگ ها شود. این امر بیشتر در طول زمستان که گرمایش هوای اجباری فضای داخلی خانه شما را خشک می کند، رایج است.

گیاهی که در نزدیکی وسایل گرمایشی، آفتاب مستقیم یا در یک منطقه گرم قرار دارند نیز می تواند به سرعت رطوبت خود را از دست بدهند. اسپاتی فیلوم بومی مناطق گرمسیری با رطوبت بالا است، بنابراین اگر این میزان رطوبت به طور طبیعی برای آن تامین نشود، باید رطوبت 50 درصد یا بالاتر را از طریق غبار پاشی یا ساخت جزیره برای آن فراهم کنید. یکی از ساده ترین روش های تامین رطوبت نیز این است که گیاهان را در کنار یکدیگر قرار دهید. آنها به طور جمعی رطوبت را در منطقه خود افزایش می‌دهند.

دلیل قهوه ای شدن برگ

5. شوک تعویض گلدان

اسپاتی در مقابل شوک تعویض گلدان بسیار مقاوم است اما اگر مدت کوتاهی پس از تعویض گلدان، زرد شدن برگها اتفاق بیفتد و یا نوک برگها قهوه ای شود، گیاه دچار شوک تعویض گلدان شده است. اولین علامت این مشکل معمولاً پژمرده شدن است و اگر گیاه به سرعت بهبود نیابد زرد می شود. در این  مواقع آبیاری را همانطور که معمولا انجام می دهید ادامه دهید و گیاه را در معرض نور زیاد قرار ندهید، کود ندهید و برگهای مرده را کوتاه کنید. برای جلوگیری از ایجاد استرس بیشتر، بهتر است به برگهای پژمرده اجازه دهید تا زمانی که گیاه بهبود یابد در جای خود بمانند.

علت قهوه ای شدن برگهای اسپاتی فیلوم

وموم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *