بونسای, گیاهان آپارتمانی, مقالات

عجیب ترین و گرانترین بونسای ها در دنیا + تصویر

مردم از گذشته تاکنون، دوستدار زیبایی بوده اند و بونسای یک نمونه عالی از زیبایی است. گیاهان بونسای، آثار هنری زنده هستند که تعداد محدودی از آنها صد ها سال قدمت دارند و نمی‌توان بر روی آنها قیمتی گذاشت. با این حال درختان بونسای در شکل ها، اندازه ها و انواع مختلفی وجود دارند که هر کدام قیمت متفاوتی نیز دارند. قیمت یک بونسای به سن و ویژگی های زیبایی شناختی آن بستگی دارد و در این عرصه استادان بزرگی وجود دارند که می‌توانند بونسای ها را قسمت گذاری کنند. در این مقاله همراه ما باشید تا با گرانبها ترین بونسای های دنیا آشنا شوید.

گرانترین و عجیب ترین بونسای ها

معیار قیمت گذاری بونسای ها

درخت بونسای نسخه کوچکی از یک درخت معمولی است که رشد طبیعی آن محدود شده است و با برنامه ریزی، پیوند و مراقبتهای خاص به زیبایی تربیت می‌شود. بنابراین بونسای یک درخت مینیاتوری است که در یک گلدان کوچک زندگی می‌کند و به همین دلیل بسیار خیره کننده و چشم نواز به نظر می رسد.

یک بونسای برای ساخته شدن نیاز به مراقبت، توجه و زمان مشخصی دارد. گاهی اوقات این زمان ممکن است بیشتر از چیزی باشد که انتظار دارید. بونسای که منشأ آن در ژاپن است، از روزگاران دور در تاریخ انجام شده است و همه این جنبه ها در قیمت آن اهمیت دارند. قیمت درخت بونسای با توجه به سن آن تعیین می‌شود. اما در دنیا تعدادی بونسای قدیمی وجود دارد که قیمت های بسیار بالایی دارند، قیمت هایی که شاید از لوکس ترین خانه ها یا ماشین ها نیز گرانتر باشد ! تا انتهای این مقاله همراه ما باشید تا با شگفت انگیز ترین بونسای های قدیمی به همراه قیمت های عجیبشان آشنا شوید.

گرانترین بونسای ها

با گرانترین بونسای ها در دنیا آشنا شوید

1. کیمورا بونسای – Kimura Bonsai

ماساهیکو کیمورا یکی از مشهورترین  و ماهرترین استادان بونسای معاصر جهان است. او یک نهالستان بونسای دارد که مانند موزه ای است که در آن چندین درخت بونسای کمیاب نگهداری می‌شود. کیمورا در پانزده سالگی شروع به کشت بونسای کرد. از آن زمان، او درختان مختلف بونسای شگفت انگیز را ایجاد کرده است که برخی از آنها شاهکار هستند. بر این اساس، بونسای او به عنوان یکی از بزرگترین و گران ترین درختان بونسای در جهان ثبت شده است.

استاد کیمورا در کنار بونسای کیمورا

2. بونسای گلدار – Flowering Bonsai

تمامی درختان گلدار بونسای بسیار کمیاب و محبوب هستند اما بونسای گلدار اثر ولفگانگ پوتز از بی‌نظیر ترین آنهاست. این بونسای از گونه های آزالیا و بسیار کوچک است. ارتفاع این درخت حدود 12.5 تا 17.5 سانتی متر است و در یک گلدان کوچک ژاپنی پرورش داده می‌شود. این بونسای در پایان بهار یا اوایل تابستان گل می‌دهد و قیمت بسیار بالایی دارد.

بونسای گلدار – Flowering Bonsai

3. بونسای کاج سیلوستریس – Silvestris Pine Bonsai

بونسای کاج سیلوستریس اندازه کوچکی دارد و برگهای آن به قدری متراکم است که هر وقت به آن نگاه می کنید شبیه ابرهای آسمان به نظر می رسد و بسیار واقع بینانه و شگفت انگیز به نظر می رسد. این بونسای توسط تلاش و مراقبت های شبانه روزی استفانو فریسونی، متخصص بزرگ بونسای طراحی شده است. عمر این بونسای زیاد نیست اما زیبایی منحصر به فرد و مهارت قابل توجه استفانو آن را به عنوان یکی از گران ترین و با ارزش ترین درختان بونسای در جهان ثبت کرده است.

بونسای کاج سیلوستریس – Silvestris Pine Bonsai

4. بونسای شوهین – The Shohin Bonsai

این بونسای خارق العاده، محافظ ارواح نامیده می‌شود و توسط جان وای ناکا ساخته شده است. او از سال 1948 شروع به پرورش آن کرد و پس از سالها تلاش بسیار موفق شد به آن شکل کامل و بی نقصی بدهد. این بونسای شبیه یک جنگل است و در آن یازده درخت با اندازه های مختلف وجود دارد. گفته می‌شود که این بونسای یکی از منحصر به فرد ترین و گران ترین درختان بونسای در جهان است. در سال 1984، ناکا آن را به بنیاد ملی بونسای ایالات متحده اهدا کرد.

بونسای شوهین – The Shohin Bonsai

5. بونسای کاج یاماکی – Yamaki Pine

کاج یاماکی یکی از برجسته ترین درختان بونسای در جهان است که تاریخچه آن باورنکردنی است. قدرت این درخت به طرزی حیرت آور است که حتی بمب اتمی نیز نتوانست آن را نابود کند و این بونسای در طول جنگ جهانی دوم از تراژدی هیروشیما جان سالم به در برده است که یک معجزه شگفت انگیز و عجیب است. این اتفاق نادر، این بونسای را به معروف ترین درخت در دنیا تبدیل کرده است.

این بونسای توسط خانواده یاماکی نگهداری می‌شود و اسم علمی آن کاج سفید ژاپنی است. بر اساس این گزارش، این درخت 400 سال است که زنده است و به دلیل زیبایی و ارزش استثنایی که دارد، یکی از گران ترین درختان بونسای در جهان محسوب می‌شود. این بونسای در سال 1976 توسط ماسارو یاماکی به ایالات متحده هدیه داده شد و اکنون در واشنگتن دی سی آمریکا قرار دارد.

بونسای کاج یاماکی – Yamaki Pine

6. بونسای ساندان – Sandai Shogun no Matsu

بونسای ساندای یکی دیگر از شگفتی های دنیای بونسای است. این درخت یک کاج سوزنی است و شکل و ساختار آن بسیار خیره کننده است. ساندای شوگون یکی از قدیمی ترین و کمیاب ترین درختان بونسای است و قدمت این درخت مینیاتوری بیش از 500 سال است. در تاریخ ژاپن آمده شده است که امپراتورهای ژاپنی از این درخت مراقبت می‌کردند و اکنون، این بونسای در کاخ امپراتوری توکیو ژاپن به نمایش گذاشته شده است.

این بونسای به افتخار شوگون توکوگاوا لمیتسو نامگذاری شده است که این بونسای را زمانی که سن آن 200 سال بود به دست آورد. زیبایی‌شناختی بونسای ساندای آن را در فهرست گران‌ترین درختان بونسای در جهان ثبت کرده است.

بونسای ساندان – Sandai Shogun no Matsu

7. بونسای شنکین – ShunkaEn Bonsai

این بونسای متمایز در موزه ShunkaEn Bonsai در ژاپن قرار دارد. شنکین یکی از برجسته ترین خانه های حاوی قدیمی ترین درختان بونسای در جهان است که برخی از قدیمی ترین و کمیاب ترین درختان بونسای جهان را در خود جای داده است. صاحب این بونسای کونیو کوبایاشی، یکی از مشهورترین و ماهرترین هنرمندان بونسای در جهان است که چندین جایزه برای صنایع دستی خارق العاده خود از درختان بونسای دریافت کرده است. بونسای شنکین حدود 800 سال سن دارد و در لیست قدیمی ترین درختان قرار می‌گیرد.

بونسای شنکین – ShunkaEn Bonsai

8. بونسای فیکوس – Ficus Bonsai Tree

 Ficus Retusa Linn قدیمی ترین بونسای در سرتاسر جهان است و قدمت آن بیش از 1000 سال است. فیکوس بونسای در موزه کرسپی بونسای ایتالیا به نمایش گذاشته شده است. به گفته صاحب این موزه، این بونسای از چین سرچشمه گرفته است و در سال 1986 او موفق شد این بونسای را به دست آورد و آن را از سال 1991 در موزه خود به نمایش گذاشت و تاکنون قیمتی برای آن لحاظ نشده است.

بونسای فیکوس – Ficus Bonsai Tree

9. بونسای شیمپاکو – Shimpaku Juniper

درخت شیمپاکو یک درخت بونسای 400 ساله است. این درخت نیاز به مراقبت بیشتری دارد زیرا نمی‌تواند بیش از یک هفته بدون آب زنده بماند. اما اگر به درستی از آن مراقبت شود، می‌تواند برای همیشه زنده بماند. بونسای شیمپاکو زمانی متعلق به زوجی به نامهای سیجی آیمورا و فویومی بود اما متاسفانه از باغشان دزدیده شد. دزد هفت بونسای را در یک زمان دزدید. هر هفت درخت روی هم تقریباً 118000 دلار قیمت دارند و بونسای شیمپاکو به تنهایی 91000 دلار ارزش دارد.

بونسای شیمپاکو – Shimpaku Juniper

10. بونسای کاج کهن – Old Pine

همانطور که می‌دانید یکی از درختهای رایج برای ساخت بونسای، درخت کاج است. برخی از بونسای های کاج بسیار قدیمی هستند و اخیرا بونسای کاج کهن به مرکز توجه در سراسر دنیا تبدیل شده است. در یازدهمین کنوانسیون و نمایشگاه آسیا و اقیانوسیه بونسای و سوئیسکی (ASPAC 2011)، یک درخت بونسای کاج سفید قدیمی به قیمت صد میلیون ین فروخته شد یعنی چیزی حدود 1.3 میلیون دلار.

پیش بینی می‌شود که این بونسای قدیمی، صد ها سال قدمت دارد. طراحی و مهارت ساخت این بونسای منحصر به فرد است به طوری که با نگاه کردن به آن نمی‌توانید چشم از آن بردارید.

بونسای کاج کهن – Old Pine

11. بونسای ارس (جونیپر) – Juniper Bonsai

مشخص است که بونسای ارس یا سرو کوهی یکی از قدیمی ترین و کمیاب ترین بونسای ها در جهان است. اخیرا یک جونیپر بونسای 1000 ساله در ژاپن پیدا شد که خانواده ای به نام خانواده کاتو مالک آن هستند. گفته می‌شود که این درخت بونسای بیش از صد سال قدمت دارد و در جنگلی در ژاپن پیدا شده است و سپس به خانواده کاتو رسید که صاحب Mansei-en Bonsai هستند.

بر اساس گزارشی که اخیرا تهیه شده است، بونسای جونیپر گران ترین درخت بونسای در جهان است و در سال 1981 یک جونیپر بونسای 250 ساله به قیمت 2 میلیون دلار فروخته شد. بدون شک، این درخت به گران ترین درخت بونسایی تبدیل می‌شود که تا به حال فروخته شده است.

بونسای ارس (جونیپر) – Juniper Bonsai

7 دیدگاه در “عجیب ترین و گرانترین بونسای ها در دنیا + تصویر

  1. مهران اشکانیان گفت:

    ما تو ایران گلدان بنسای و خاک درست و مناسب بنسای نداریم حالا میخوایم بنسای درست کنیم.؟ من الان‌مشغول درست کردن دو درخت بنسای هستم .زمان کاشتن شون در گلدان داره نزدیک میشه ولی گلدان‌مناسبی پیدا نمیکنم. اخر مجبور میشم برم لالهجین ببینم هست یا نه. و آیا قبول میکنند ۱۰ -۱۲ تا برام بسازند

    1. مردی ازدیارغربت گفت:

      سسلام داداش سایزواندازه بده نجاری هاباچوب روسی واست بسازن بعد خودت رنگش کن جنس چوب خیلی بهتره

  2. عرفان گفت:

    مطلب عالی بود

  3. مهران اشکانیان گفت:

    سلام مجدد خدمت شما
    تصمیم گرفتم خودم شروع به ساختن گلدانهای بنسای کنم با سیمان. اونم با هر طرح و اندازه و عمقی که نیاز دارم. فقط نیاز به‌چند وسیله هست که اخیرا پیدا کردم و ظرف هفته آینده تهیه‌میکنم. و منتظرم هوا کمی خنک تر بشه چون‌اینکار باید بیرون‌از خانه انجام‌بشه.
    مطمئنم یکی دوتای اول یا چند تای اول درست در نیاد ولی بالاخره موفق خواهم شد
    برایم آرزوی موفقیت کنید
    با سپاس

  4. سعید گفت:

    با سلام برای کسانی که در هر زمینه ایی ذوق هنری دارند آرزوی موفقیت دارم موفق باشید دوست من

  5. يوسف گفت:

    درود. دوستان بن سای کاج وحشی که بصورت طبیعی روی صخره ها چندصد سال عمر کرده را از جاش حرکت بدم اولا تو چه گلدانی بکارم دوما آیا قیمت خوبی خریدار دارد

    1. راد گفت:

      سلام. جابجایی همچین درختی حتما نیاز به کارشناس خبره داره درغیراینصورت صددرصد از بین میره .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *