گیاهان آپارتمانی, مقالات, نگهداری گیاهان

علت مشکلات و بیماریهای گل پیله آ

در مقاله قبلی با گیاه پیله آ و شرایط نگهداری آن آشنا شدیم.در این مقاله نیز می خواهیم به معرفی مشکلات و بیماریهای گل پیله آ مانند: سوختن برگهای پیله آ ، علت ریزش برگ پیله آ و …  بپردازیم و با انواع آفات پیله آ آشنا شویم و سپس به ارائه راهکار برای رفع مشکلات بپردازیم پس با ما همراه شوید:

پیشنهاد:برای آشنایی با شرایط نگهداری پیله آ کلیک کنید.

گیاه پیله آ

بیماریهای گل پیله آ :

سوختن برگهای پیله آ: 

معمولا سوختن برگهای پیله آ در اثر استفاده از مواد شیمیایی برای پاک کردن برگ ها یا غبارپاشی در زیر نور مستقیم آفتاب اتفاق می افتد.ابتدا غلت را شناسایی کرده و سپس به رفع مشکل اقدام کنید.

سیاه شدن برگ ها و ریزش برگ های گیاه:

 در اثر قرار گرفتن گیاه در مکان سرد این مشکل ایجاد میشود که در صورت یخ زدگی مرگ گیاه حتمی است.گیاه را در محلی گرم نگهداری کنید.دلیل سیاه شدن برگ ها میتواند تماس آنها با شیشه ی سرد پنجره باشد ،در این صورت گیاه را از پنجره دور کنید.

دراز و علفی شدن ساقه ها:

 کم نور بودن محیط موجب دراز و منحرف شدن ساقه ی پیله آ و زیاد شدن فاصله ی برگ هایش از یکدیگر میشود.گیاه را به محل پر نور تری منتقل کرده و ساقه هایش را سرزنی کنید تا رشد بهتری داشته باشند اما آنها را از نزدیکی سطح خاک قطع نکنید.

علت ریزش برگ های پیله آ:

در صورت مشاهده ی این مشکل ، گلدان را ۱۵ دقیقه درون تشت آب بگذارید و غبار پاشی را در تابستان فراموش نکنید.

خمیده شدن ساقه و برگ های گیاه: 

همیشه حواستان به گیاهانتان باشد زیرا کوچکترین تغییری در آن ها میتواند نشان دهنده ی بروز مشکلی باشد.خمیده شدن و افتادگی برگ ها نیز میتواند نشان دهنده ی تشنگی گیاه باشد به رفع آن اقدام کنید.

مشکلات پیله آ

برگهای جدید کوچک هستند:

این مشکل می تواند به 2 دلیل ایجاد شود اول کوچک بودن گلدان که در این مورد باید ریشه های گیاه بازدید شوند و در صورت متراکم بودن آنها ، گلدان را با گلدانی بزرگ تر جایگزین کرد. در غیر این صورت کم بودن مواد موتد مغذی خاک میتواند علت بروز این مشکل باشد.تغذیه مصنوعی هر دو هفته یکبار یا تعویض خاک سطحی گلدان با خاک نو راه حل مشکل است.

آفت پیله آ

آفات پیله آ :

وجود نقاط خاکستری و زخم بر روی برگ ها:

 آبیاری بیش از اندازه و حمله قارچ بوتری تیس علت ایجاد این مشکل می باشد،سم قارچ کش تهیه کنید و سمپاشی کنید.

وجود زخم های سفید و پنبه ای شکل بر روی برگ ها:

شپشک آرد آلود این مشکل را ایجاد می کند.این آفت از شیره ی گیاه تغذیه کرده و موجب کم رنگ و بد شکل شدن برگ های جدید گیاه می شود و در صورت از بین نبردن مشکل در آخر موجب مرگ گیاه میشود.

  • در صورت کم بودن آفات میتوانید از پنبه ی آغشته به آب و صابون کمک بگیرید و با آن افات را از روی گیاه پاک کنید.
  • در صورتی که می خواهید از دفع و نابودی افات مطمئن باشید از سموم حشره کش نفوذی کمک گرفته و مطابق با دستور هر دو هفته یکبار تا زمان رفع کامل مشکل سمپاشی کنید.

ایجاد زخم های تار عنکبوتی در سطح زیرین برگ ها و زرد شدن آنها:

کنه‌ قرمز علت ایجاد این مشکل به خصوص در آب و هوای گرم و خشک  است به همین دلیل تامین رطوبت گیاه در کاهش و جلوگیری از بروز این افت می تواند بسیار موثر باشد.برای رفع مشکل از سموم کنه کش کمک بگیرید و گیاه را در سایه قرار دهید..

پوسیدگی ساقه و بیماری لکه برگی:

از دیگر بیماریهای این گیاه هستند که در اثر آبیاری بیش از اندازه و خیس و غرقابی شدن خاک گلدان و هوای سرد و مرطوب ایجاد می شوند.برای جلوگیری از شیوع این بیماریها باید نوع خاک گلدان را طوری انتخاب کرد که زهکش بسیار خوبی داشته باشد. گیاه را نباید زیاد آب داد و تهویه هوا نیز به خوبی صورت گیرد.

پیشنهاد: برای آشنایی با نحوه ی تکثیر پیله آ کلیک کنید.

13 دیدگاه در “علت مشکلات و بیماریهای گل پیله آ

  1. سمیه ابراهیمیان گفت:

    گل من برگ هاش دارن قهوه ای میشن چیکار کنم؟

  2. Sami گفت:

    سلام من گل تازه گرفتم بعد چند روز برگ هاش بی حال شدن دلیلش چیه؟

    1. کیانا والی گفت:

      سلام باید شرایط نگهداریتون رو بگین تا بتونم راهنماییتون کنم.

  3. نسیم گفت:

    سلام من گیاه پیله ا را تقریبا سه هفته پیش خریدم و تقریبا در جای معتدل و با نیم متر فاصله از پنجره نگهداری میکنم امروز متوجه شدم روی برگهاش نقطه های سفید دیده میشه که ریز و بیضی شکل هستن و با دست میشه برداشت، در ضمن بعضی از سرشاخه های جوونه های ریزش خشک شدن این همون افت شپشک آرد آلوده؟ چکار کنم؟ جایی خوندم برای کشتن قارچ پودر دارچین خوبه میتونم برگها را تمیز کنم و پودر دارچین بپاشم؟ ممنون از راهنماییتون

  4. رقیه گفت:

    سلام چندماهه گل من تا نصف برگاش قهوه‌ای میشه و می‌ریزه پایین ساقه ش اصلا برگ نمونده میشه راهنمایی کنین ؟

    1. ایرج گفت:

      سلام گل من همه ی برگاش ریخت وفقط ساقه اش مونده و بعضی از آنها هم فقط جونه هاش خشک شدن

  5. لیلا گفت:

    سلام وقت بخیر چند روز پیش من گل پیله آ رو خریدم وقتی آوردم خونه متوجه شدم بیشتر ساقه هاش سیاه هست برگاشم آفت داره آیا راهی هست که گل از بین نره

  6. زینب گفت:

    سلام. ممنون از پاسخگوییتون. من گلدون پیله آمو از وقتی هوا گرمتر شد آوردم جایی که پنکه سقفی داره و گاهی روشنه و فاصلش تا کولر حدودا 3 متره. آبیاریش تقریبا زمانیه که سطح خاک یه مقدار خشک شده باشه. کود ندادم جدیدا و با پنجره جنوبی نیم متر فاصله داره. برگای جدید وقتی میخوان باز بشن خشک میشن. علتش چیه؟

  7. Rr گفت:

    سلام گل من نزدیک دوماه اصلا رشد نکرده و برگ تازه نداده چرا؟؟؟

  8. داودی گفت:

    سلام من نمیدونستم که این گل نباید دربرابر نور مستقیم قرار بگیره گذاشتمش تو حیاط برگاش سوخته چه کاری از دستم برمیاد؟ممنون از کمکتون

  9. راضیه گفت:

    سلام
    پیله آی من تازگی سر برگاش داره سیاه میشه
    جلوی پنجره جنوبی گذاشتم و دمای خونه ( رو میز ناهار خ‌ری)

  10. فائزه گفت:

    سلام ممنون از مطالب مفیدتون.من به تازگی گل پیله آ خریدم و کنار پنجره پیش بقیه گلهاس اما چند روزه ساقه ها به سمت پایین خم میشن هرچقدر هم نور و آبدهی رو بررسی میکنم مشکلی نمیبینم.چون نور مناسبی داره مستقیم نیست آب هم با توجه به فصل در هفته دو بار میدم.ممنون میشم راهنمایی کنید کدوم بخش نگهداریم مشکل داره تا زودتر برطرف کنم و گلم از بین نره.

  11. سارا محمدی گفت:

    از مطلبی که نوشته بودین خوشم اومد امیدوارم این اینترنت رو از ما نگیرن. من خودم به شخصه همه کارام رو اینترنتی انجام میدم. اینجا هر چیزی که میخوایم پیدا میشه و کسایی مثل شما با ارائه مطلبای بدردبخور دارن بهمون کمک میکنن که کارمون سریع تر راه بیفته. حتی دیدم واسه لوله بازکنی برچسب دیگه نیازی نمیشه و با دوتا کلیک ساده میشه چاه بازکن پیدا کرد! دم همگی شما صاحبای سایت های مختلف گرم که اینطوری کارمون رو راحت کردین.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *