گیاهان آپارتمانی, مقالات, نگهداری گیاهان

علت مشکلات و بیماری های گیاه زیپلین

در مقاله گذشته با شرایط نگهداری گیاه زیپلن به صورت کامل آشنا شدیم و در این مقاله می خواهیم با مشکلات و بیماری های گیاه زیپلین و علت آن مانند: علت خشک شدن گل زیپلین ، دلیل خشک شدن نوک برگهای موسی در گهواره ، علت قهوه ای شدن برگ زیپلین و … و در نهایت با آفات زیپلین آشنا شویم تا اگر با این گیاه زیبا به مشکل برخوردید راه های مقابله با آن را بدانید.

بیماری های گیاه زیپلین

مشکلات و بیماری های گیاه زیپلین

در زیر با تعدادی از مشکلات و بیماری های گیاه زیپلین و نحوه مقابله با آنها به طور کامل آشنا می شویم:

بلند شدن گیاه و ریزش برگ های پایینی

این حالت زمانی ایجاد می شود که سن گیاه بالا رفته باشد به این صورت که برگ های پایینی گیاه زرد و خشک می شوند و میریزند و گیاه دراز می شود. زمانیکه گیاه به این سن میرسد شما می توانید از آن به عنوان منبع تکثیر استفاده کنید.

ایجاد لکه های قهوه ای رنگ در مرکز و حاشیه برگ ها

زمانی که گیاه در معرض تابش مستقیم خورشید قرار دارد به هیچ عنوان نباید عمل غبار پاشی را انجام دهید چرا که ذرات آب مانند یک عدسی عمل می کنند و منجر به ایجاد لکه های سوختگی بر روی برگ های گیاه می شوند. بهتر است غبارپاشی را هنگام صبح و یا عصر که شدت تابش آفتاب کمتر است انجام دهید.

استفاده از مواد براق کننده شیمیایی نیز می تواند منجر به ایجاد چنین مشکلی شود و بهتر است برای براق کردن برگ ها از غبارپاشی و تمیز کردن برگ ها با یک اسفنج مرطوب کمک بگیرید یا از آب و شیر استفاده کنید.

بلند شدن بیش از اندازه برگ ها و بیرون زدن ریشه از ته گلدان

اگر این علائم را در گیاهتان مشاهده می کنید بهتر است بدانید که زمان تعویض گلدان آن فرا رسیده است و باید گلدان را به یک سایز بزرگ تر تغییر دهید.

سیاه شدن و لوله شدن برگ ها به سمت داخل

این مشکل نشان دهنده سرد بودن محیط رشد گیاه است و باید آن را به محل گرمتری منتقل کنید.

دلیل خشک شدن نوک برگهای موسی در گهواره

این مشکل می تواند به علت خشک بودن هوا و یا تشنه بودن گیاه اتفاق بیفتد. ابتدا شرایط را بررسی کنید و سپس به غبارپاشی و یا آبیاری گلدان اقدام کنید.

پوسیدگی ریشه و ساقه گیاه

زمانی که ریشه و ساقه گیاه میپوسند معمولا دیگر نمی توان کاری برای گیاه انجام داد و احتمال مرگ آن زیاد است پس بهترین راه جلوگیری از وقوع چنین اتفاقی است.
  • برای پیشگیری بهتر است بدانید که علت بروز چنین مشکلی آبیاری بیش از اندازه گیاه است پس حتما دقت داشته باشید که بین دو آبیاری سطح خاک حشک شده باشد. به این صورت که انگشت خود را تا بند اول درون خاک فرو کنید و در صورتی که خاک به انگشتتان نچسبید و خیس نبود اقدام به آبیاری کنید.
  • همچنین حتما زهکش گلدان را بررسی کنید و از باز بودن آن مطمئن شوید.

از بین رفتن رنگ برگ ها و رنگ پریدگی آنها

این مشکل و یا بیماری از بیماری های گیاه زیپلین در اثر کم بودن نور ایجاد می شود. گیاه را به محل پر نورتری با نور غیر مستقیم منتقل کنید و هر دو هفته یکبار در فصل بهار و تابستان به کوددهی اقدام کنید.

زیپلین

آفات زیپلین

کنه قرمز

علائم وجود این آفت زیپلین این است که تار عنکبوت در سطح زیرین برگ ها مشاهده می شود و برگ ها به تدریج زرد می شوند و میریزند و ممکن است حشرات ریزین را در سطح زیرین برگ مشاهده کنید.

  • برای رفع این مشکل گیاه را با سم کنه کش هر دو هفته یکبار سم پاشی کنید تا علائم از بین بروند. همچنین بهتر است بدانید که غبارپاشی و افزایش رطوبت نیز در کاهش این آفت مؤثر است.

 

شته

شته ها از شیره گیاه تغذیه می کنند و موجب کمرنگ شدن برگ ها و ضعیف شدن گیاه و کم شدن رشد آن می گردند. ماده چسبناکی که از خود تولید می کنند نیز منجر به چسبناک شدن سطح برگ گیاه می شود.

  • این آفات بسیار خطرناکند چراکه می توانند منجر به انتقال بیماری های ویروسی و از قیافه افتادن و آسیب دیدن برگ های گیاه شوند.

 

لکه برگی قارچی

از بیماری های گیاه زیپلین و بسیاری از گیاهان دیگر است و از علائم وجود این بیماری وجود لکه ها و زخم هایی کوچک و آبدار به رنگ سبز در سطح پایینی برگ هاست که لکه ها به تدریج بزرگ می شوند و به رنگ قهوه ای در می آیند و حتی ممکن است منجر به بد شکل شدن برگ ها بشوند. می توانید برای کنترل این بیماری از سموم قارچ کش کمک بگیرید.

 

شپشک آرد آلود

این آفات حشرات کوچک سفید رنگی هستند که مانند پنبه اند و بر وی برگ ها و ساقه گیاه قرار دارند و شیره آن را میمکند و منجر به زرد شدن برگ های گیاه و ضعیف شدن آن میشوند.

  • بیشترین چیزی که هنگام مواجهه با این بیماری باید بدانید این است که گیاه بیمار را از سایر گیاهانتان جدا کنید و آن را قرنطینه کنید چراکه این بیماری به سرعت منتقل می شود.
  • برای از بین بردن این بیماری باید از سموم سیستماتیک مانند مالاتیون استفاده کنید چراکه این آفات به دلیل داشتن سپر محافظ در برابر بسیاری از سموم مقاومند.
  • بهتر است بدانید که افزایش رطوبت و غبار پاشی و استفاده از پنبه اغشته به آب و صابون و پاک کردن برگ های گیاه با آن می تواند در کاهش این آفات موثر باشد.

 

10 دیدگاه در “علت مشکلات و بیماری های گیاه زیپلین

  1. عظیمی گفت:

    سلام
    سوالی از خدمتتون دارم
    زیپلین من داره خشک می شه خیلی قشنگ بود حالا از نوک یه برگ شروع می کنه به سیاه شدن و خشک شدن تا می رسه به انتهای برگ بعد برگ بعدی
    علائم شته و … که تو سایتتون دیدم هم نداره چه کار کنم؟?

    1. مهسا گفت:

      سلام من گل موسی درگهواره دارم ولی مدتی هست که برگه های پایینی بدون اینکه زرد یا خشک بشه از ساقه جدا میشه انگار سنگین میشه برگهاش علتش چیه

    2. Maryam گفت:

      سلام گل موسی درگهواره ی من شرایط خوبی که شما گفتین همشو داره ولی نمیدونم چراخود به خود برگاش از پایین به بالا داره خشک میشه.واز وسط برگ شروع میشه به خشک شدن.به نظرشما میشه خاکش کرم داشته باشه.دوتا گلدون ازاینا دارم یکیش عالیه یکی دیگه ش داره خراب میشه

    3. Mester گفت:

      دعا کن

  2. مهنازمومنی گفت:

    سلام خسته نباشیدگل زیپلین من برگاش نصف میشه ومیفته هیچ رشدی هم نداره لطفابگیدمن چیکارکنم

    1. کیانا والی گفت:

      سلام شرایط نگهداریتون چه طوریه؟ ممکنه کمبود مواد مغذی داشته باشه و یا گلدون براش بزرگ باشه. برای تقویت گیاه تا انتهای تابستون هر دو هفته یکبار بهش کود مخصوص گیاهان آپارتمانی به صورت محلول در آب بدین.

  3. مهسا گفت:

    سلام من گل موسی درگهواره دارم ولی مدتی هست که برگه های پایینی بدون اینکه زرد یا خشک بشه از ساقه جدا میشه انگار سنگین میشه برگهاش علتش چیه

  4. سین . ح. گفت:

    سلام من به تازگی این گل را هدیه گرفتم. پر از غنچه بود.اما متأسفانه غنچه هاش باز نشده و تقریباً حالت خشک شدگی به خودشون گرفته است . در حالی که سعی کردم در نور مستقیم نگذارم و در جایی که نور در سایه داره در پشت پنجره داخل منزل بگذارم. آب هم وقتی که سطح خاکش خشک میشه بهش میدم. چند بار اسپری آب هم انجام دادم اما هیچ فایده ای نداشت شاید به خاطر تغییر مکان از محل تولید تا منزل ما بوده. غنچه ها پژمرده شده است. چکار می تونم بکنم.

  5. فروغ گفت:

    سلام من زیپلینم‌‌ رو زمانی که هدیه گرفتم ‌سالم بود ولی خیلی زود نوک برگهاش نرم و قهوه ای شد، پشت پنجره جنوبی گذاشتم آفتابش مستقیم ‌نیست زیادم آب‌ نمیدم مشکلش چیه؟

  6. فرجی گفت:

    سلام گیاه زیپلین من روی برگ هاش لکه های سفید افتاده که نه چسبندگی داره نه حالت گرد داره فقط خود برگ ها سفیدی زدن لطفاً راهنمایی کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *