گیاهان آپارتمانی, مقالات, نگهداری گیاهان

مؤثرترین آفت کش های طبیعی برای از بین بردن پشه گلدان

اگر در خانه شما پشه های ریزی وجود دارند که از بین بردن آنها از توانایی شما خارج شده است، بهتر است به سراغ گلدانهایتان بروید! آب موجود در خاک گیاهان، اگر بیش ازحد باقی مانده باشد ممکن است ایجاد پشه بکند چرا که پشه ها دوستدار آب راکد و جمع شده در یک نقطه هستند و در هر قسمت از خانه مخصوصا قسمت گلدان ها می‌تواند این اتفاق بیفتد. اما بهترین راه برای از بین بردن این پشه ها چیست ؟! در این مقاله با ما همراه باشید تا راههای طبیعی از بین بردن پشه گلدان آشنا شوید.

پشه ها از چه طریقی وارد محیط زندگی ما می‌شوند ؟!

آب راکد، ته مانده غذا و نگهداری از گل و گیاه در بعضی موارد سبب به وجود آمدن و یا جمع شدن پشه ها در محیط زندگی ما خواهد شد. در صورتی که عامل به وجود آمدن پشه ها، نگهداری از گل و گیاه در منزل باشد، دوستداران گل و گیاه را با مشکل مواجه می‌کند. از این رو بهتر است در هنگام مشاهده این مشکل و وجود پشه ها اطراف گلدانتان سریعا آن را از باقی گلدان ها جدا کنید و برای از بین بردن آنها اقدام کنید.

با توجه به آثار و خطراتی که سم برای محیط های مسکونی وجود می‌آورد، در صورت کم بودن پشه ها بهتر است در ابتدا از روش های خانگی و یا آفت کش های طبیعی استفاده کنید و در صورت نتیجه نگرفتن، به سراغ سم های شیمیایی بروید. در زیر یه چند روش ساده با وسایل در دسترس برای از بین بردن تعداد کم پشه ها :

  • می‌توانید آب را پرفشار به برگها اسپری کنید تا پشه ها از آنها دور شوند.
  • با کمک یک تکه پنبه آغشته به صابون پشه های چسبیده به برگها یا ساقه ها را بردارید.
  • از محلول رقیق چند قطره مایع ظرفشویی و آب استفاده کنید و آن را بر روی شاخ و برگ گیاه اسپری کنید.
  • می‌توانید از حشره کش های خانگی به صورت غیر مستقیم و با فاصله 40 سانتی متری بر روی خاک و شاخ و برگ گیاه اسپری کنید.

توجه داشته باشید که در صورت زیاد بودن حشرات و آفات، باید از سموم شیمیایی استفاده کنید. اما در صورت کم بودن پشه ها، روش های بالا کارآمد هستند و در صورت نتیجه نگرفتن ممکن است به خوبی آن ها را انجام نداده باشید و با کمی صبر و حوصله می‌توانید دوباره روش ها را تکرار کنید. اما روش های خانگی دیگری نیز هستند که در آنها باید از بعضی مواد طبیعی استفاده شود که با آنها آشنا می‌شویم.

روش های کاربردی و طبیعی برای از بین بردن پشه ها

  •  استفاده از پیف پاف :

یک دستمال کاغذی را تهیه کرده و بر روی آن پیف پاف بزنید. آن را به مدت 2 هفته بر روی خاک قرار دهید و هرروز عمل پیف پاف زدن را تکرار کنید تا پشه ها از بین بروند. همچنین با توجه به اینکه بیشترین تعداد پشه ها بعد از زمان آبیاری بیرون می‌آیند، می‌توانید همزمان با آبیاری از اسپری پیف پاف پشه کش نیز بر روی خاک استفاده کنید.

اسپری

  •  دارچین :

دارچین یک ضدعفونی کننده و سم طبیعی است و برای از بین بردن پشه ها استفاده می‌شود. می‌توانید پودر دارچین را به طور مرتب بر روی خاک گلدان بپاشید تا پشه ها از بوی آن فرار کنند.

دارچین

  • سیر :

روش استفاده از سیر ممکن است تاثیر خیلی زیادی در از بین بردن پشه ها نداشته باشد اما تعداد آنها را خیلی کم می‌کند. می‌توانید سیر را به صورت درسته، خرد شده و یا پودر سیر بر روی خاک بریزید تا پشه ها از بوی آن فرار کنند. بهتر است روی خاک را به هم بزنید و پودر سیر را همه جای آن بریزید. در صورت سبز شدن سیر درسته، آن را از خاک خارج کنید.

سیر

  • چسب زرد :

استفاده از چسب زرد نیز می‌تواند پشه ها را در دام بیاندازد. از این چسب برای درختهای کشاورزی و اطراف خیابانها نیز استفاده می‌شود و پشه ها به آن می‌چسبند.

  • شن :

از آنجایی که پشه ها دوستدار آب باقی مانده و راکد هستند و یکی از ویژگی های شن جذب رطوبت است، می‌توانید یک سانتی متر روی خاک را شن بریزید تا خاک گیاه خشک شود و تخم گذاری پشه ها متوقف شود.

شن

  • سیب زمینی :

سیب زمینی یک خاصیت ضدعفونی کننده دارد و سم های محیط را به خود جذب می‌کند. می‌توانید تکه های نازک آن را بر روی سطح خاک قرار دهید و حداقل 5 ساعت آن ها را به حال خود رها کنید. بعد از چروک شدن آنها و گذشت 2 روز آنها را با سیب زمینی های جدید جایگزین کنید.

سیب زمینی

  • توقف در آبیاری :

مهم ترین عامل وجود پشه ها آبیاری زیاد است. پس توقف در آبیاری، زیاد کردن فواصل آبیاری و یا به هم زدن خاک برای هوا کشیدن، می‌تواند تولید پشه ها را متوقف کند.

آبیاری

چند نکته برای جلوگیری از ایجاد پشه :

  • حتما از خشک شدن خاک برای آبیاری دوباره مطمئن شوید تا رطوبت خاک تشدید نشود.
  • بقایای برگ ها و گلهای ریخته شده گیاه بر روی خاک را مرتب تمیز کنید تا روی خاک باقی نمانند.
  • از کاشت گیاهانی مانند ریحان استفاده کنید. ریحان ویژگی بالایی در دفع پشه ها دارد و با کاشت آن اطراف گیاهانتان می‌توانید از به وجود آمدن پشه در گلدان گیاهتان جلوگیری کنید.

 

ریحان

15 دیدگاه در “مؤثرترین آفت کش های طبیعی برای از بین بردن پشه گلدان

  1. هانیه گفت:

    گلدان آگلونمای من پشه زده دستمالی را آغشته به پیف پاف کردم گذاشتم روش و خیلی کم روی خاک زدم آیا ضرر داره برای گیاهم؟

    1. کیانا والی گفت:

      سلام خیر مقدار کم مشکلی نداره نگران نباشید.

      1. رویا گفت:

        سلام وقتتون بخیر
        گیاه قاشقیم خیلی بیحال شده برگاش جویده شده انگار،گفتن سم دیانوزین بخرم درسته؟ یا روش سالم تری هست؟
        سانسوریا هم خاکش معمولا همیشه مرطوبه و پشه های ریز اطرافشن باید چیکار کنم همون سم رو بزنم؟

  2. محمد گفت:

    سلام من اسپری پیف پاف حشره کش زدم به خاک گلدان و شاخ و برگ کاج مطبقم بنظرتون بد نیست نمیخواد خاکشو عوض کنم خراب نمیشه د

  3. معین گفت:

    سلام سریع ترین راه برای از بین بردن پشه ها چیه؟
    من قبلا گل هام پشه نداشت الان یکی دوماهه پشه ها پیداشون شده چیکار کنیم سریع از بین برن؟
    سمی چیزی هس که موثر باشه ؟
    ممنون، اگه میشه پاسخ بدین

    1. علی گفت:

      سم دیازینون مو‌ثرترین راهه و اصلا وقت خودتونو صرف راه های طبیعی مثل صابونو از این چیزا نکنین که حتی یه درصد هم موثر نیس و آفات رو ریشه کن نمیکنن، فقط موقع خرید سم دیازینون در نظر داشته باشید که اولا حجم کمتر از ۲۰ سی سی رو بخرید چون اونو باید با هزار برابر آب مخلوط کنین و واسه خونه بیشتر از ده سی سی در سال لازم نمیشه و دوم اینکه نگهداری این سم خطرناکه و باید اونو دور از دسترس دیگران نگهداری کنین، پیف پاف واسه برگ گیاهان بسیار مضره و بیشتر از آفات به گیاهان آسیب میزنه، راه مبارزه طبیعی با آفات که موثر باشه استفاده از پارازیت های طبیعیه مثل کفش دوزک ها و زنبورهای حشره خوار برای آفاتی که زیاد تغییر مکان نمیدن مثل انواع شته ها و پارازیت هایی مثل مارمولک و عنکبوتها برای آفاتی که قدرت پرواز دارن مثل پشه های ریز سیاه، پس هیچگاه عنکبوت ها و کفش دوزک های خونه رو نکشین چون واسه دفع آفات خیلی موثرن فقط یادتون باشه که کفشک دوزک و مارمولک اگه در غذا بیفتن سمی هستند

  4. محمد گفت:

    سلام وقتتون بخیر. بدبختانه به گلدان کروتون پنجه کلاغي شپشک آردی افتاده و الان نخل ماداگاسکار رو هم آفت زده شده. از محلول مایع ظرفشویی و روغن ولک استفاده کردم خوب بود حشره های بالغ درشت خودشون رو نشون دادن و نابودشون کردم ولی گیاه خیلی بیحال و هنوز حشره های ریز رد آرد میگذارند و مشخصه هنوز زنده ان. ممنون میشم راهنمایی کنین که چطور آفت رو ریشه کن کنم و گیاه کروتون رو سرحال بشه.
    یک دنیا سپاس از لطف و محبتتون

    1. Aaaa گفت:

      همیشه اول گیاه آلوده را از بقیه گلدان ها جدا کنید.برای از بین بردن تخم شپشک که نقطه های ریز سفید رنگ پنبه ای هستند همه جای گیاه را با دقت الکل 70درجه اسپری کنید الکل حلال چربیه تخم ها رو ازبین می بره این کار رو چند روز بعد هم تکرار کنید.تا جایی که حشره بالغ رو می بینید با دست از روی گیاه بر دارید. اگه خیلی گل تون پر از شپشک شده بیندازید دورتا بقیه گل ها رو آلوده نکنه.

  5. سوگل گفت:

    سلام
    گلدان كاج مطبق من كرمهاي شبيه هزارپا زده. قبلا هم پشه هاي خيلي ريز داشت چكار كنم

    1. باران گفت:

      سلام من کلی پشه سیاه افتاده تو گلدونام تو خونه پرواز میکنن خیلی زیادن چسب زرد زدم ولی فایده نداره
      بهش چسبده ولی بازم هستند
      یدونه سم داشتم تو خونه کلرپیریفوس فایده داره ابیاری کنم باهاش؟
      یا باید دیازننون بخرم

      1. زهرا گفت:

        سم آیکون استفاده کنین

        1. ماندانا گفت:

          سلام. نحوه استفاده‌ش رو می‌فرمایید لطفا؟ به من دادن ولی نمیدونم چقدر ازش باید حل کنم در چقدر آب. ممنون

  6. ن گفت:

    پیف پاف رو کنه تاثیر داره یا نه؟

  7. وحید گفت:

    دستمالی آغشته به بنزین بکنید و بذارید روی خاک گلدون، پشه‌ها تا این پارچه (که بزودی خشک هم خواهد شد ولی تاثیر خود رو داره) هست ناپدید خواهند شد. فقط تنها مشکلش اینه که توی اتاق دربسته همون روز اول بوی بنزین میپیچه. مگر اینکه توی تابستون این کار رو کنید یا به بوی بنزین حساس نباشید.

  8. طاهره گفت:

    سلام من کلی پشه سیاه افتاده تو گلدونام تو خونه پرواز میکنن خیلی زیادن چسب زرد زدم ولی فایده نداره
    بهش چسبده ولی بازم هستند
    یدونه سم داشتم تو خونه کلرپیریفوس فایده داره ابیاری کنم باهاش؟
    یا باید دیازننون بخرم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *