گیاهان آپارتمانی, مقالات, نگهداری گیاهان

معرفی و شرایط نگهداری گیاه لیندا

گیاه لیندا یا نخل دم اسبی یکی از محبوبترین گیاهان زینتی آپارتمانیست که بومی مکزیک بوده و به زندگی بیابانی عادت دارد . علت محبوبیت آن به دلیل فرم ظاهری برگها و ساقه ( غده ) آن است که در زبان انگلیسی به پافیلی معروف است . برگ های لیندا برای جلوگیری از هدر رفتن آب سطح مقطع باریکی دارند و به دلیل کمبود آب در محل زندگیش ، ساقه ی ضخیم آن آب را در خود ذخیره میکند و همین امر نیاز آبی لیندا را کم میکند . در این مقاله با آبیاری لیندا ، تعویض گلدان لیندا و شرایط نگهداری گیاه لیندا بیشتر آشنا میشویم .

لیندا

خصوصیات گیاه لیندا چیست ؟!

بیشترین دلیل جذابیت این گیاه دارا بودن برگهای باریک ، کشیده ، ضخیم ، مقاوم و مجنون و آویزان است همچنین ساقه ی لیندا یا همان پافیلی نیز زیبایی خاصی به این گیاه بیابانی داده است . ارتفاع گیاه لیندا در شرایط ویژه به 2 متر هم میرسد و این تنها با بالا آمدن ساقه اتفاق می‌افتد . تکثیر گیاه با جوانه های به وجود آمده در سنین بالای لیندا بر روی ساقه اتفاق می‌افتد که بهتر است آنها را سریعا حذف کنید تا فرم و شکل گیاه از بین نرود .رنگ برگ ها سبز مایل به تیره است و به ندرت در سنین بالا و در تابستان گلهایی برروی این گیاه ظاهر میشود که رنگ آن سفید مایل به کرم است .

لیندا گیاه کم توقعیست اما از اینکه گیاه دیگری برروی آن سایه بیندازد خوشش نمی‌آید چون به شدت نور را دوست دارد . در ضمن به دلیل نیاز کم به آبیاری رطوبت ایجاد شده از طریق گیاهان دیگر برایش خوب نیست پس لیندا را با فاصله از دیگر گیاهان قرار بدهید. لیندا به دلیل بی خطر بودن در لیست 20 گیاه مناسب برای کودکان و حیوانات خانگی قرار میگیرد .

آبیاری لیندا

 

شرایط نگهداری گیاه لیندا چیست !؟

لیندا گیاه نسبتا مقاومیست و تنها حساسیت این گیاه به آبیاریست چرا که به دلیل ذخیره ی آب درون ساقه ی خود ، نیاز به آبیاری زیادی ندارد پس یکی از مشکلات شایع این گیاه مربوط به همین مورد است .

نور
  • لیندا بومی مناطق بیبانیست پس به نور زیادی نیاز دارد اما توجه داشته باشید مانند هر گیاه دیگری نور مستقیم خورشید برای آن خوب نیست . لیندا بهتر است پشت پنجره قرارش گیرد و به جز ماههای تیر و مرداد روزانه 4 ساعت نور خورشید دریافت کند. اگر آپارتمان شما کم نور است نگران نباشید چرا که لیندا در نیم سایه هم رشد خوبی دارد ولی هرچند وقت یکبار آن را در محل پرنور قرار دهید .
رطوبت
  • در تمام طول سال هفته ای یکبار غبارپاشی کافی است،در مواقعی که درجه حرارت زیر 10 درجه است غبارپاشی نکنید.
درجه حرارت
  • میزان دمای مناسب برای این گیاه ۱۸ تا ۲۵ درجه سانتی گراد است که بهتر است در زمستان دمای ۱۰ تا ۱۳ و در تابستان ۲۱ درجه را برای لیندا فراهم کنید.  درکل این گیاه دمای متغیر بین 5 تا 30 درجه را میتواند تحمل کند .
آبیاری
  • تنها نکته درباره ی شرایط نگهداری گیاه لیندا ، آبیاری آن است . با توجه به زیستگاه گیاه لیندا ، پیاز این گیاه میتواند تا حدود یکسال آب را در خود ذخیره کند پس آبیاری بیش از حد این گیاه سبب پوسیدگی پیاز آن و از بین رفتن گیاه میشود . رطوبت خاک باید پایین باشد و در فاصله ی بین دو آبیاری خاک حتما خشک شود. در طول فصل رویش هر 3 هفته یکبار و در طول زمستان به مقداری که برگها پژمرده نشوند آبیاری لازم دارد . بنا بر این ویژگی لیندا شما به راحتی میتوانید به مسافرت بروید و اصلا نگران آبیاری آن نباشید .

شرایط نگهداری گیاه لیندا

 

تغذیه و کود دهی لیندا
  • چيزي در حدود دو بار آبياري همراه كود كامل را در بهار و تابستان در برنامه‌تان بگنجانيد . کود آهن یکی از علاقه مندی های لینداست و ماهی یکبار میتوانید از این کود استفاده کنید .

خاک

  • مخلوطی ازخاک رس ، شن و مواد آلی ( به اصطلاح خاک لیمونی ) برای لیندا مناسب است . این مخلوط همان خاکیست که لیندا در بیابان های مکزیک داشته است و بسیار سبک است . مقداری پیت ماس و هوموس نیز داخل خاک برای تغذیه مناسب است . به طور کلی میتوان گفت بهترین خاک برای لیندا یک خاک سبک با زهکشی عالیست .
تعویض گلدان
  • این گیاه نیازی به تعویض زود به زود گلدان ندارد و بهتر است هر 2 سال یکبار گلدان آن عوض شود . در بقیه مواقع میتوانید تنها چند سانتی متر خاک سطحی گلدان را با خاک نو جابه جا کنید .تعویض زود به زود لیندا به ریشه های آن آسیب میزند و تنها سبب رشد طولی پیاز میشود .
تعویض گلدان

 

کوکداما هدیه لیندا – طرح 1 (ارسال سریع امروز)

 

 

 

 

13 دیدگاه در “معرفی و شرایط نگهداری گیاه لیندا

  1. Arezu گفت:

    لکه های قرمز و نارنجی رنگ رو برگ لیندا به چه علت است؟
    این لکه ها در بافت برگ است و کنه نیست.

    برای لیندا سایز گلدان کوچک مناسب است یا بزرگ ؟
    ‌گل لیندای من مدتی است ک رشد خوبی ندارد و بیحال است.

    1. سپهر گفت:

      گیاه شما دچار یک بیماری شده است
      لکه های قرمز آفتی است که زندگی گیاه را تهدید می کند. در صورت مشاهده این لکه ها در یک لیتر آب، دو سه قطره مایع ظرفشویی ریخته و روی قسمت های قرمز رنگ اسپری کنید و و با دستمال تمیز کنید و فورا برگ ها را خشک نمائید. در حین خشک کردن کنه ها از بدنه گل جدا می شوند. این لکه های قرمز آسیبی به سلامت بدن شما نمی زند.

  2. حامد گفت:

    سلام اگه برگای گیاه از بالای ساقه کلا بشکنه چکار باید کرد منظورم ساقه بشکنه

  3. سپهر گفت:

    گیاه شما دچار یک بیماری شده است
    لکه های قرمز آفتی است که زندگی گیاه را تهدید می کند. در صورت مشاهده این لکه ها در یک لیتر آب، دو سه قطره مایع ظرفشویی ریخته و روی قسمت های قرمز رنگ اسپری کنید و و با دستمال تمیز کنید و فورا برگ ها را خشک نمائید. در حین خشک کردن کنه ها از بدنه گل جدا می شوند. این لکه های قرمز آسیبی به سلامت بدن شما نمی زند.

    1. الهام گفت:

      سلام برا اینکه این گیاه لیندا همینجور بره بالا و چتر بندازه باید چکار کنیم ؟ دقیقا مثل تصویر چون لیندای من شلخته شده مثل این عکس نمیتونم شکل نخل درش بیارم

      1. حسین گفت:

        توکل بخدا

  4. رعنا گفت:

    سلام گیاه من زیاد اب خورده و الان برگ هاش سوخته به نظرتون راهی برای نجاتش هست ؟

    1. حسین گفت:

      بله، دعا

  5. محبوبه شهرآشوب گفت:

    سلام وقت به خیر پیاز لیندای من چروک و پلاسیده شده و برگ هاش هم از وسط میشکنن دلیلش چی میتونه باشه

    1. ذکریا گفت:

      یه خورده عرق سگی بهش بده خوب میشه

  6. Asma گفت:

    سلام لیندای من زیاد آب خورده و الان کج شده و پیاز لیندا چروک شده و برگ هاش هم خشک شده میخواستم بدونم چی کار باید کنم تا درست بشه

  7. محمدطاها گفت:

    سلام. متاسفانه پو هفته است برگهای گیاه شروع به زرد شدن کرده
    پشت پنجره شرقی هست و صبح ها نور میخوره
    تابستون نور مستقیم میخورد الان کمتر و در کل رشد نداره و الان هم پیازش نرم شده
    لطفا راهنمایی نمایید

  8. مریم گفت:

    سلام ممنون میشم بفرمایید میشه لیندا رو زیر نور لامپ هم نگهداری کرد؟
    نور خونه ما بشدت کمه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *